Wat definieert het woord ‘beste’. Dat is namelijk voor iedereen verschillend. De auto kan goed zijn door een uitstekende prijsstelling, of juist goed dankzij een indrukwekkend ruimte-aanbod. Feit is dat een elektrische stadsauto vaak net wat kleiner is en daardoor automatisch goedkoper.
Als we praten over ‘goedkoop’, dan komt de Dacia Spring Electric direct in beeld. Deze elektrische auto werd in 2024 grondig vernieuwd en heeft een nieuwprijs van 18.950 euro. De auto beschikt standaard over een elektromotor met een vermogen van 33 kW (45 pk). Een elektromotor met een vermogen van 48 kW (65 pk) is tegen meerprijs verkrijgbaar. Uniek is dat de Dacia Spring de enige volledig elektrische auto in Europa is met een gewicht van minder dan 1.000 kilogram. We praten in het geval van de Extreme-uitvoering over een gewicht van 984 kilogram. Gunstig, want wegenbelasting voor elektrische auto’s wordt een feit.
De Dacia Spring Electric heeft op papier een gemiddeld energieverbruik van slechts 14,6 kWh/100 km (WLTP). De batterij heeft een grootte van 26,8 kWh. Dat resulteert in een rijbereik van ongeveer 210 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Opladen kan met een 7 kW-boordlader. Dat duurt dan ongeveer vier uur via een publiek laadpunt. Dankzij een 30 kW snellader (DC) is de batterij van 20 tot 80 procent op te laden in 45 minuten.
Een alternatief voor de Spring heeft Citroën in de aanbieding. Deze Franse autoconstructeur komt namelijk met een 100% elektrische Citroën ë-C3. De auto heeft een prijskaartje van ongeveer 24.000 euro. In 2024 volgt er een ë-C3 met een range van 200 kilometer. Die auto gaat vermoedelijk 21.000 euro kosten. De ë-C3 met grootste batterij beschikt over een elektromotor met een vermogen van 83 kW (113 pk) en een 44 kWh batterij. Met deze motorvariant sprint hij in 11 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 135 km/u. De 44 kWh batterij betreft een batterijpakket met lithium-ijzerfosfaat (LFP – Lithium Ferro Phosphate). Op papier heeft deze motorvariant een range van 320 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Deze Citroën kan snelladen met 100 kW. De accu is daarmee in 26 minuten op te laden van 20 tot 80 procent. De Fransoos heeft standaard een driefase-lader van 11 kW. Opladen van 20% naar 80% capaciteit duurt 2 uur en 50 minuten met 11 kW en ongeveer 4 uur en 10 minuten met 7 kW AC-laden. Hoewel de ë-C3 lekker klein is, beschikt hij toch over diverse Citroën-features, zoals Advanced Comfort-wielophanging en Advanced Comfort-stoelen.
Iets duurder dan de Spring en ë-C3 is de BYD Dolphin. Die auto kost nieuw net geen 30.000 euro. BYD staat voor Build Your Dreams en ontwikkelt alle elektrische auto’s in eigen beheer, inclusief de batterijtechnologie. Dat drukt de kosten enorm. Zo beschikt ook de kleine Dolphin over een Blade Batterij. Deze batterij is veiliger en duurzamer, maar ook goedkoper om te produceren ten opzichte van traditionele lithium-ion batterijen. De BYD Dolphin wordt geleverd in verschillende smaken. Hij is er met een 70 kW (95 pk), 130 kW (177 pk) of 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. Het accupakket heeft een capaciteit van 44,9 of 60,48 kWh. De BYD Dolphin is er als Active, Boost, Comfort en Design.
Ook interessant als kleine elektrische stadsauto is de Renault Zoe. De Zoe kwam in 2012 op de markt. Renault had de visie om een betaalbare, praktische en milieuvriendelijke auto te creëren die perfect zou zijn voor stadsgebruik. Het interieur van de Zoe biedt verrassend veel ruimte en comfort voor een kleine auto. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en het dashboard is voorzien van een 7-inch touchscreen infotainmentsysteem. De Renault Zoe is -afhankelijk van het bouwjaar - uitgerust met een krachtige elektromotor van 108 pk en een 52 kWh batterij, wat resulteert in een rijbereik tot 395 kilometer (WLTP-norm). Met een snellader kan de auto in 30 minuten tot 80% worden opgeladen.
Kijk ook eens naar een BMW i3. De i3 staat bekend om zijn innovatieve ontwerp en duurzame productiemethoden. De BMW i3 heeft een opvallend futuristisch ontwerp met een combinatie van met koolstofvezel versterkt kunststof en gerecyclede materialen. De elektromotor levert afhankelijk van de uitvoering ongeveer 170 pk. In combinatie met de grootste batterij haalt het model 310 kilometer op een volle lading stroom (WLTP). De BMW i3 is niet meer in productie.
De Volkswagen e-Up werd voor het eerst geïntroduceerd in 2013 als een elektrische versie van de populaire stadsauto Up. De e-Up is ontworpen om een betaalbare en praktische elektrische optie te bieden voor stedelijke omgevingen. Binnenin biedt de e-Up een verrassend ruim interieur voor een auto van zijn grootte. De zitplaatsen zijn comfortabel en het dashboard is uitgerust met een eenvoudig te gebruiken infotainmentsysteem. De Volkswagen e-Up heeft een 83 pk sterke elektromotor en een batterij van 32,3 kWh, wat een actieradius van ongeveer 260 kilometer (WLTP-norm) biedt. Technisch identiek aan deze Volkswagen is de Skoda Citigo-e iV. Deze Volkswagen en Skoda zijn niet meer in productie.
De Nissan Leaf werd voor het eerst gelanceerd in 2010 en was een van de eerste massaproductie elektrische voertuigen op de markt. Sindsdien heeft de Leaf verschillende updates gekregen, waardoor hij een van de best verkochte elektrische auto's ter wereld is geworden.
Het interieur van de Leaf is ruim en comfortabel, met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologieën zoals het ProPILOT-assistentiesysteem en een 8-inch infotainmentsysteem. De Leaf biedt twee batterijopties: een 40 kWh batterij met een actieradius van ongeveer 270 kilometer en een 62 kWh batterij met een actieradius tot 385 kilometer (WLTP-norm). De Nissan Leaf kan snel worden opgeladen via een snellader, waarbij 80% van de batterijcapaciteit in ongeveer 40 minuten kan worden bereikt.
In de nabije toekomst volgen er meer kleine elektrische stadsauto’s. Een vrij onbekende elektrische speler is de E-GO E-Wave X, een ruige elektrische stads-EV met een prijskaartje van ongeveer 25.000 euro. Ook Volkswagen en Skoda komen met betaalbare elektrische stadsauto’s, zo ook Kia en Hyundai. En dan is er nog LEAP Motors. Dit Chinese merk – waarin Stellantis een aandeel heeft – komt met de LEAP Motors T03 naar Europa. De T03 werd al in 2020 geïntroduceerd in China als een betaalbare elektrische stadsauto, gericht op jongere bestuurders en stedelijke forenzen. De T03 is ongeveer 3,62 meter lang, 1,65 meter breed en 1,58 meter hoog. De T03 biedt plaats aan vier volwassenen met voldoende been- en hoofdruimte. Het dashboard is uitgerust met een groot 10,1-inch touchscreen infotainmentsysteem. De T03 wordt aangedreven door een elektromotor die 75 kW (ongeveer 102 pk) levert, wat zorgt voor vlotte acceleratie en responsief rijgedrag. De auto is uitgerust met een 41 kWh batterijpakket, resulterend in ongeveer 280 kilometer rijbereik (WLTP).