Bij het kiezen van de beste elektrische auto's in het middensegment hebben we rekening gehouden met verschillende criteria:
Op basis van deze criteria hebben we een overzicht samengesteld van verschillende elektrische middenklassers de in 2024 interessant zijn. We trappen af met de Tesla Model 3.
De Tesla Model 3 blijft namelijk een van de meest populaire elektrische auto's op de markt. Tesla blijft het model verbeteren. De Long Range AWD variant heeft nu zelfs een actieradius tot wel 629 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Hoewel Tesla bekend staat om zijn premium prijzen, is de Model 3 in het middensegment heel goed betaalbaar. De basisprijs begint rond de 42.000. De auto biedt daarnaast ongekend veel value for money. De Model 3 zit ook boordevol slimme technologieën, waaronder Autopilot, over-the-air software-updates en een eenvoudig te bedienen infotainmentsysteem. Het minimalistische interieur met een groot touchscreen bedieningspaneel moet wel je ding zijn
Minstens zo interessant is de Hyundai IONIQ 5. Dit model heeft snel naam gemaakt als een van de beste elektrische auto's in het middensegment. Hij heeft een vanafprijs van ongeveer 49.000 euro. Het rijbereik komt uit op maximaal 507 kilometer (WLTP). De IONIQ 5 maakt gebruik van een 800-volt oplaadsysteem, wat uitzonderlijk snelle laadtijden mogelijk maakt. Met een geschikte snellader kan de auto in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen. Het futuristische ontwerp van de IONIQ 5 valt direct op. Binnenin biedt de auto een ruime en flexibele indeling. Dat komt vooral door de riante wielbasis.
De Volkswagen ID.4 is een solide keuze voor wie op zoek is naar een betrouwbare en veelzijdige elektrische SUV. Het prijskaartje start bij een kleine 45 mille. De actieradius kan oplopen tot 542 kilometer (WLTP). Volkswagen rust de ID.4 uit met een scala aan technologische snufjes, waaronder een digitaal cockpitdisplay, een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem en een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. In 2024 is het model sterk verbeterd, met ook snellere laadtijden en meer comfortvoorzieningen. Frisse kleuren maken van de ID.4 een vrolijke verschijning op de openbare weg.
De Polestar 2 is een stijlvolle en krachtige elektrische auto die indruk maakt met zijn prestaties. Uniek is dat Polestar het model blijft verbeteren. De Polestar 2 heeft een startprijs van ongeveer 42.000 euro. Dankzij de ondersteuning voor snelladen kan de Polestar 2 in ongeveer 40 minuten tot 80% worden opgeladen. Dit zorgt ervoor dat de auto snel weer op de weg is na een korte pauze. Vooral de Long range Single motor is interessant. Die uitvoering kan op een volle lading stroom een afstand afleggen tot wel 655 kilometer (WLTP). Bijzonder fijn is dat de Polestar 2 uitgerust is met een Android-gebaseerd infotainmentsysteem, wat zorgt voor een naadloze integratie van Google-services.
De Ford Mustang Mach-E combineert sportieve prestaties met praktische bruikbaarheid. Met een actieradius tot wel 600 kilometer en krachtige aandrijflijnen, levert de Mach-E zowel snelheid als efficiëntie. Het is zonder meer een dynamische keuze. Een EV voor de stuurman of -vrouw. Rijden kan vanaf 46.000 euro. Ford heeft de Mach-E uitgerust met een groot verticaal touchscreen, geavanceerde rijhulpsystemen en een premium audiosysteem. Daarnaast biedt de auto over-the-air updates voor continue verbetering van de software.
Maken we hier een tikfout? Welnee, Volvo heeft de XC40 in 2024 omgedoopt naar EX40. Ook de Volvo C40 kreeg een andere naam: Volvo EC40. De EX40 neemt alle kwaliteiten van de elektrische XC40 over. Als Single Motor Extended Range heeft het model een rijbereik van 575 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Met de kleinere batterij komt hij 478 kilometer ver op een volle lading stroom. De EX40 is comfortabel, veilig en ruim. Felle kleuren schitteren bij Volvo van afwezigheid. Het is natuurlijk wel een Zweedse SUV met dus ook Zweeds design. Minimalisme staat dus centraal. Net als de Polestar 2 heeft de Volvo EX40 een infotainmentsysteem met Google-software.
De Renault Megane E-Tech Electric is vooral een betaalbare elektrische auto, ook met Google-software. De Renault Megane E-Tech biedt een actieradius van tot wel 480 kilometer (WLTP) op een volle accu. Het moderne, gestroomlijnde design van de Renault Megane E-Tech Electric valt direct op. De auto is daarnaast gebouwd met duurzame materialen. Rijden kan vanaf ongeveer 37.000 euro. Liever meer ruimte en range? Kijk dan eens naar de Renault Scenic E-Tech Electric. Dat model kan tot wel 625 kilometer afleggen op een volle lading stroom, is net wat ruimer en is er vanaf 42.000 euro.
Sluit ook de BYD Seal niet uit! Als tegenhanger van de Tesla Model 3 en Polestar 2 biedt de BYD Seal ook veel waar voor je geld. De auto biedt een indrukwekkende actieradius tot 570 kilometer op een volle accu. De BYD Seal is daarnaast uitgerust met de nieuwste technologieën, waaronder een intuïtief infotainmentsysteem met een groot touchscreen en naadloze integratie van Android Auto en Apple CarPlay. BYD hecht veel waarde aan duurzaamheid en veiligheid. Vooral de prijs is scherp. Rijden kan vanaf 46.000 euro. Er is overigens ook een BYD Seal U. Dat is de SUV-variant van de Seal. Zelfde techniek, maar dan in een iets ruimere verpakking dus.
In 2024 biedt de markt voor elektrische auto's in het middensegment een breed scala aan uitstekende opties. Of je nu op zoek bent naar een lange actieradius, geavanceerde technologieën, snel opladen, of een combinatie van deze factoren, er is simpelweg voor ieder wat wils. De Tesla Model 3, Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.4, Polestar 2 en Ford Mustang Mach-E zijn stuk voor stuk indrukwekkende auto's die de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker maken dan ooit tevoren. Maar het is ook maar een fractie van wat de markt allemaal te bieden heeft. Het is daarom altijd verstandig om goed marktonderzoek te doen naar wat er allemaal verkrijgbaar is. De keuze is namelijk reuze!