In de begintijd van de moderne elektrische auto was het vaak niet mogelijk om een trekhaak te monteren. Zelfs een trekhaak voor een fietsendrager was lastig. Die tijd is voorbij. Er zijn inmiddels talrijke elektrische auto’s met trekhaak. Ook het trekgewicht komt steeds hoger te liggen. Sommige elektrische auto’s kunnen zelfs tot 2.500 kg trekken. In dit artikel zetten we de meest interessante elektrische auto’s met een trekhaak op een rij. Welke elektrische auto’s hebben het hoogste aanhangwagengewicht en welke elektrische auto’s met trekhaak zijn (relatief) betaalbaar?
Dankzij de voortdurende ontwikkeling van de elektrische auto zijn er inmiddels verschillende modellen elektrische auto met trekhaak en een hoog aanhangwagengewicht. Op dit moment (mei 2024) zijn dit de elektrische auto’s met het hoogste trekgewicht (specifieke uitvoeringen van deze modellen kunnen mogelijk een lager trekgewicht hebben):
1. BMW iX (tot 2.500 kg)
2. Kia EV9 (tot 2.500 kg)
3. Audi Q6 e-tron (tot 2.400 kg)
4. Lotus Eletre (tot 2.250 kg)
5. Tesla Model X (tot 2.250 kg)
6. Polestar 3 (tot 2.200 kg)
7. Volvo EX90 (tot 2.200 kg)
8. BMW i5 (tot 2.000 kg)
9. NIO EL7 (tot 2.000 kg)
10. NIO ET7 (tot 2.000 kg)
Het is opvallend dat de elektrische auto’s met het hoogste trekgewicht vooral relatief grote SUV-modellen zijn. Pas op de negende en tiende plaats staan sedans of sedanachtige modellen. Verder bestaat de lijst vrijwel volledig uit elektrische auto’s in het hogere prijssegment. Dat is voor een deel logisch te verklaren. Een grotere auto mag vanwege zijn massa vaak een zwaardere aanhanger trekken, maar een grotere auto is ook bijna per definitie luxueuzer en duurder. Ook hebben elektrische auto’s met een hoog trekgewicht vaak geavanceerde techniek aan boord, wat de auto ook duurder maakt.
In deze lijst van elektrische auto’s met een hoog trekgewicht staan vooral luxe en/of ruime gezinsauto’s. Een opvallende auto in lijst in dat opzicht is de Lotus Eletre, een SUV die vooral is bedoeld voor sportieve prestaties. Daarnaast is hij dus ook praktisch inzetbaar voor het trekken van een zware aanhanger.
Ook in het relatief betaalbare segment zijn er steeds meer elektrische auto’s met trekhaak. Wat ‘betaalbaar’ is, is natuurlijk voor iedereen verschillend. Kijken we echter naar de gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s, dan kan de prijscategorie tot 40.000 euro als relatief betaalbaar worden beschouwd. Natuurlijk zijn er nog goedkopere elektrische auto’s, maar in dat prijssegment zijn weer relatief weinig elektrische auto’s met trekhaak. De elektrische auto’s tot 40.000 euro met het hoogste trekgewicht zijn op dit moment:
1. Volvo EX30 (tot 1.000 kg)
2. Renault Megane E-Tech (tot 900 kg)
3. Kia Niro EV (tot 750 kg)
4. Citroën e-C3 (tot 550 kg)
5. MG MG5 Electric (tot 500 kg)
6. MG ZS EV (tot 500 kg)
7. MG MG4 Electric (tot 500 kg)
8. Renault 5 E-Tech (tot 500 kg)
9. Hyundai Kona Electric (tot 300 kg)
Zoals je ziet is dit lijstje slechts een top 9, want meer elektrische auto’s met een trekhaak en een vanafprijs van maximaal 40.000 euro zijn er op dit moment niet op de Nederlandse markt. Deze relatief betaalbare elektrische auto’s met een trekhaak vormen een redelijk gevarieerd aanbod. Er staan compacte, SUV-achtige modellen in zoals de Volvo EX30, Kia Niro en Hyundai Kona. Er zijn echter ook meer traditionele hatchbacks zoals de Renault Megane E-Tech, Citroën e-C3, MG MG4 Electric en Renault 5 E-Tech. Een interessant buitenbeentje is de MG MG5 Electric: de enige stationwagen in de lijst en sowieso een van de weinige volledig elektrische stationwagens.
De aller goedkoopste elektrische auto met een trekhaak op de Nederlandse markt is op dit moment de Citroën e-C3. Dit model werd in 2024 geïntroduceerd en kan tot 550 kg trekken. Een beetje caravan zit daar al boven, maar een bagagekar of sommige types vouwwagen zouden wel kunnen. De vanafprijs van de Citroën e-C3 bedraagt op dit moment (mei 2024) iets meer dan 24.000 euro, waarmee het sowieso een van de meest betaalbare elektrische auto’s op de markt is. Met een 44 kWh batterij en een actieradius tot 320 km (WLTP) biedt hij bovendien specificaties die voor veel automobilisten interessant zijn. Een interessante nieuwkomer voor 2025 is de Renault 5 E-Tech, die ongeveer dezelfde vanafprijs zal hebben als de Citroën e-C3 en dat met vergelijkbare prestaties op gebied van aanhangwagengewicht, batterij en actieradius. Daarbij heeft de Renault 5 E-Tech een aansprekend retro design dat is geïnspireerd op de originele Renault 5.
Wanneer je een aanhanger trekt, neemt het verbruik van de auto toe. Dat is zo bij een brandstofauto, maar ook bij een elektrische auto met trekhaak. De door de fabrikant opgegeven, officieel vastgestelde actieradius (de zogenaamde WLTP-waarden) zijn doorgaans sowieso wat gunstiger dan het verbruik en de actieradius in de praktijk. Dat hangt af van verschillende factoren. Bij het trekken van een aanhanger zullen de waarden in de praktijk nog iets ongunstiger uitvallen, maar hoeveel precies is lastig te zeggen. Ook weer omdat dat van veel factoren afhangt, zoals de buitentemperatuur en eventuele tegenwind. In ieder geval zorgt het trekken van een aanhanger ervoor dat je meer gewicht moet voortbewegen, wat ten koste gaat van de actieradius. Bij een hoge aanhanger of caravan is er ook sprake van (veel) meer luchtweerstand, wat het stroomverbruik verder verhoogt. Houdt hier rekening mee als je een langere reis wilt maken met een elektrische auto en een aanhanger of caravan erachter.
Heb je een elektrische auto met trekhaak op het oog en wil je daar een zware aanhanger mee gaan trekken? Denk dan aan het totale gewicht van de elektrische auto plus de aanhanger. Sommige elektrische auto’s kunnen tot wel 2.500 kg trekken. Dat terwijl elektrische auto’s van zichzelf vaak ook al vrij zwaar zijn. Let erop dat het totale gewicht van de combinatie van auto en aanhanger niet boven de 3.500 kg komt. In dat geval is een regulier B-rijbewijs namelijk niet meer voldoende. Dan heb je een aanhangerrijbewijs nodig: BE.