Duitse automerken staan bekend om hun vakmanschap, innovatie en indrukwekkende historie. Duitsland heeft altijd een vooraanstaande positie ingenomen als het gaat om het maken van auto’s, van compacte stadswagens tot luxueuze sedans en krachtige sportwagens. We werpen in dit verhaal ook een blik op een aantal merken uit het verleden die hun stempel hebben gedrukt op de Duitse auto-industrie.
Volkswagen, opgericht in 1937, is begonnen met de Volkswagen Kever, ontworpen door Ferdinand Porsche. De Kever moest een betaalbare auto voor het volk worden en groeide uit tot een wereldicoon. Inmiddels heeft Volkswagen een breed assortiment, van de compacte Polo tot de ruime Touareg. Vandaag richt Volkswagen zich sterk op elektrische mobiliteit met modellen zoals de Volkswagen ID.4 en ID. Buzz. Het merk werkt hard aan duurzaamheid en wil tegen 2030 een van de grootste elektrische autofabrikanten ter wereld zijn.
BMW, een afkorting van Bayerische Motoren Werke, begon als vliegtuig- en motorfabrikant. In de jaren ‘30 stapte het over op auto's en ontwikkelde een sterke reputatie met sportieve sedans. BMW’s herkenbare grille en het dynamische rijgedrag trekken wereldwijd liefhebbers. Met de introductie van de elektrische i-serie, zoals de BMW i3 en iX, combineert BMW traditie met innovatie. Er is nu een omvangrijke lijn van elektrische en hybride modellen, naast hun iconische modellen zoals de BMW 3 Serie en de BMW 7 Serie.
Audi is synoniem met innovatie. Het merk, dat officieel in 1969 werd opgericht na een fusie van vier merken (de vier ringen staan symbool voor die fusie), heeft een reputatie opgebouwd als pionier in technologie. Audi was een van de eersten die vierwielaandrijving voor personenauto’s op de markt bracht, de befaamde Quattro. Tegenwoordig richt Audi zich op elektrificatie met hun e-tron-modellen. Het merk staat ook bekend om zijn krachtige RS- en S-modellen, die luxueus comfort combineren met verbluffende prestaties.
Porsche is in 1931 opgericht door Ferdinand Porsche en het merk heeft sindsdien naam gemaakt met sportwagens zoals de iconische 911. Porsche combineert snelheid, luxe en prestaties in elk model. Met de komst van de elektrische Taycan laat Porsche zien dat ze klaar zijn voor de toekomst. Toch blijft de Porsche 911 een symbool voor pure rijbeleving en het merk is vastbesloten zijn sportieve DNA te behouden, terwijl er ook wordt geïnvesteerd in elektrische aandrijving.
Mercedes-Benz, een van de oudste automerken ter wereld, staat symbool voor luxe en prestige. Sinds de uitvinding van de eerste auto door Karl Benz in 1886 heeft het merk voortdurend grenzen verlegd. Mercedes-Benz heeft een breed scala, van de compacte A-Klasse tot de exclusieve S-Klasse. Het merk blijft vooroplopen met geavanceerde technologieën, waaronder hun EQ-lijn van elektrische modellen. Mercedes heeft zich ten doel gesteld om tegen 2039 CO2-neutraal te zijn.
Opel, opgericht in 1862, begon als naaimachine- en fietsfabrikant. Vanaf 1899 stapte Opel over op auto’s en bouwde een stevige reputatie op voor degelijke en betaalbare auto’s. Modellen als de Corsa en Astra zijn al jaren populair, vooral in Europa. Na de overname door PSA, en nu onderdeel van Stellantis, is Opel bezig met een herpositionering. Het merk zet sterk in op elektrische mobiliteit en biedt betaalbare elektrische modellen zoals de Corsa-e en Mokka-e.
Duitsland heeft niet alleen grote merken als Volkswagen en BMW, maar ook legendarische merken die inmiddels uit het straatbeeld verdwenen zijn. Trabant bijvoorbeeld, was een icoon in Oost-Duitsland. Deze eenvoudige, kleine auto was goedkoop en makkelijk te onderhouden. NSU begon als fietsfabrikant en ontwikkelde in de jaren ‘60 revolutionaire auto’s met wankelmotoren, maar ging uiteindelijk op in Audi.
Dan is er Maybach, een merk dat in de jaren ‘20 en ‘30 bekend stond om zijn ultraluxe limousines. In de jaren 2000 werd Maybach opnieuw gelanceerd door Mercedes-Benz, maar nu als luxe submerk voor exclusieve uitvoeringen.
Borgward, opgericht in de jaren ‘20, maakte luxueuze modellen zoals de Isabella, maar ging in 1961 failliet. Recentelijk werd het merk heropgericht in China en heeft het weer voet op Duitse bodem. Messerschmitt is vooral bekend als vliegtuigbouwer, maar na de oorlog stapte het over op de productie van kleine driewielige voertuigen, zoals de Kabinenroller. Hoewel het merk verdween, blijven deze unieke voertuigen een opvallende verschijning op klassieke evenementen.
Naast de bekende sportwagenmerken zoals Porsche, heeft Duitsland ook kleinere, gespecialiseerde sportwagenmerken. Wiesmann, bijvoorbeeld, bouwde unieke roadsters met een retro-uiterlijk en krachtige BMW-motoren. Hoewel het merk in 2014 failliet ging, zijn er plannen voor een comeback.
Artega kwam op de markt met de Artega GT, een compacte sportwagen met een eigenzinnig design. Helaas hield het merk het niet lang vol. Gumpert was opgericht door Roland Gumpert, die vroeger werkzaam was bij Audi. Het merk bouwde de Apollo, een hypercar die pure prestaties bood, maar het merk sloot uiteindelijk de deuren.
Duitsland blijft voorop lopen als het gaat om autotechnologie. De merken die we vandaag kennen, zoals Volkswagen, BMW, en Mercedes-Benz, hebben allemaal hun roots in een rijke geschiedenis, maar ze kijken ook vooruit. Elektrische en zelfrijdende auto's worden steeds belangrijker en merken als Audi en Porsche investeren volop in technologieën om deze toekomst mogelijk te maken. Tegelijkertijd houden sportwagenfabrikanten zoals Wiesmann en Gumpert de passie voor pure prestaties levend, ook al moeten ze tegen de trend van elektrificatie vechten.