Een plug-in hybride (PHEV) is een voertuig dat twee aandrijfbronnen combineert: een verbrandingsmotor en een elektromotor. Je kunt de batterij opladen via een stekker, zoals bij volledig elektrische auto's, maar je hebt ook de zekerheid van een traditionele motor die op brandstof draait. Hierdoor biedt een plug-in hybride zowel de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden over korte afstanden als het gemak van een brandstofmotor voor langere ritten.
Er zijn verschillende typen plug-in hybrides, afhankelijk van de combinatie van motoren. Het meest voorkomend is de benzine plug-in hybride, maar er bestaan ook dieselversies. Dit laatste type is vooral populair bij mensen die veel lange afstanden rijden, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Een dieselmotor staat bekend om zijn efficiëntie tijdens lange ritten en in combinatie met elektrische ondersteuning kun je zowel in de stad als op de snelweg profiteren van een lager brandstofverbruik.
De diesel plug-in hybride biedt een aantal specifieke voordelen, zeker in een land als Nederland waar je vaak korte stadsritten afwisselt met langere snelwegritten.
Lager brandstofverbruik op lange afstanden: diesel staat van oudsher bekend als de zuinigste brandstof voor lange ritten. Combineer dit met de elektrische actieradius van een plug-in hybride en je hebt een aandrijflijn die efficiëntie en bereik combineert. Ook fijn: lekker veel koppel!
Minder CO2-uitstoot: omdat je gedeeltelijk elektrisch rijdt, stoot je tijdens kortere ritten minder CO2 uit. Dat maakt de diesel plug-in hybride een duurzamer alternatief voor conventionele dieselauto's.
Opladen thuis of onderweg: net als bij een elektrische auto kun je de batterij van een diesel plug-in hybride opladen via een thuislader of openbare laadpaal. Hierdoor rijd je korte afstanden volledig elektrisch, wat ideaal is voor stadsverkeer.
Lagere operationele kosten: elektrisch rijden is in Nederland goedkoper dan diesel tanken, dus als je veel korte ritten maakt en vaak kunt opladen, kun je flink besparen op brandstofkosten.
Ondanks de voordelen kleven er ook nadelen aan deze aandrijflijn:
Laten we eens kijken naar enkele diesel plug-in hybride modellen die momenteel op de markt zijn en hun technische specificaties:
Mercedes-Benz E 300
De Mercedes-Benz E 300 op basis van de Mercedes-Benz E-Klasse is een van de meest luxueuze en geavanceerde diesel plug-in hybrides. Deze E-klasse combineert een 2,0-liter dieselmotor met een krachtige elektromotor, wat resulteert in een indrukwekkend systeemvermogen van 225 kW (306 pk) en een systeemkoppel van liefst 700 Nm. De E 300 de biedt het comfort van een premium sedan, gecombineerd met de efficiëntie van een plug-in hybride. De dieselmotor maakt hem bijzonder geschikt voor lange snelwegritten, terwijl de elektromotor ideaal is voor emissievrij stadsverkeer.
Volvo V60 D6 Twin Engine
De Volvo V60 D6 Twin Engine op basis van de Volvo V60 was een van de populairste stationwagons in Nederland. Het model legt een sterke focus op duurzaamheid en rijcomfort. Deze diesel plug-in hybride combineert een 2,4-liter dieselmotor met een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 208 kW (283 pk). Met zijn ruime interieur en flexibele bagageruimte is de Volvo V60 ideaal voor gezinnen die veel onderweg zijn. De elektrische actieradius is voldoende voor dagelijks woon-werkverkeer, terwijl de dieselmotor garantstaat voor zuinige lange afstanden.
De diesel plug-in hybride bevindt zich in een interessante positie op de Nederlandse markt. Hoewel de focus steeds meer ligt op volledig elektrisch rijden, blijft deze aandrijflijn aantrekkelijk voor specifieke doelgroepen. Denk aan mensen die veel lange afstanden rijden en voor wie de actieradius van een volledig elektrische auto nog niet voldoende is. De dieselmotor biedt de zekerheid van een groot bereik, terwijl de elektromotor het verbruik in stedelijke gebieden minimaliseert.
Bovendien speelt de zakelijke markt een belangrijke rol in de populariteit van diesel plug-in hybrides. Veel zakelijk rijders hebben gekozen voor deze voertuigen vanwege de gunstige bijtelling en het lage brandstofverbruik op lange afstanden. Maar die fiscale voordelen zijn feitelijk allemaal verdwenen. Je moet dus echt fan zijn van het type aandrijflijn om een diesel plug-in hybride te kiezen. Want het aanbod is verrassend klein.