Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Beste auto met grote kofferbak

Op zoek naar een auto met grote kofferbak? Misschien zoek je auto met grote kofferbak voor een leuke gezinstrip, of juist een kleine auto met grote kofferbak voor dagelijks gebruik. Of misschien zoek je wat extra ruimte voor de hond. Het aanbod van auto’s met grote kofferbak is riant.

Kofferbakinhoud bepalen met VDA

De VDA-meetmethode is een standaardmethode om de inhoud van een kofferbak te meten, ontwikkeld door de Vereinigung der Automobilindustrie (VDA), de Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie.

Hoe werkt de VDA-meetmethode?

Bij deze methode wordt de bagageruimte van een auto gemeten in liters, door gebruik te maken van gestandaardiseerde blokken van 1 liter (20 x 10 x 5 cm). Deze blokken worden in de kofferbak geplaatst totdat de maximale bruikbare ruimte is gevuld. Dit geeft een objectieve maat voor de bagageruimte, in tegenstelling tot andere meetmethodes die luchtvolume of andere technieken gebruiken.

Waarom wordt de VDA-methode gebruikt?

  • Consistente vergelijking: omdat alle auto’s volgens dezelfde methode worden gemeten, kun je kofferruimtes eerlijk vergelijken.
  • Praktische meting: de methode houdt rekening met bruikbare ruimte en niet alleen met theoretisch volume.
  • Breed geaccepteerd: veel Europese autofabrikanten gebruiken deze methode om bagageruimte te specificeren.

Verschillen met andere meetmethodes

Sommige autofabrikanten gebruiken een SAE-meting (meestal in de VS), die de volledige binnenruimte van de kofferbak in kubieke voeten meet, inclusief loze ruimtes. Dit kan leiden tot grotere opgegeven waarden dan bij de VDA-methode. Kortom: een VDA-meting geeft een realistischer beeld van hoeveel bagage je daadwerkelijk kwijt kunt in een auto.

Kleine auto met grote kofferbak

Grote kofferbak, klein formaat? Het kan! Niet iedereen wil een slagschip van vijf meter lang op de oprit. Gelukkig zijn er compacte auto’s met verrassend veel bagageruimte.

  • Honda Jazz: dankzij de slimme Magic Seats biedt deze kleine hatchback enorm veel laadruimte. De kofferbak heeft een inhoud van 354 liter, maar met neergeklapte achterbank groeit dit naar meer dan 1.200 liter.
  • Skoda Fabia Combi: een compacte stationwagon die 530 liter aan bagageruimte biedt. Ideaal als je een kleinere auto wilt, maar toch veel mee moet nemen.
  • Dacia Sandero Stepway: een goedkope optie met 328 liter bagageruimte en een hogere instap, wat handig is als je hond vaak mee op pad gaat.

Middenklasse auto met grote kofferbak

Een middenklasse auto biedt een goede balans tussen ruimte en rijcomfort. Hierin kun je comfortabel rijden zonder dat de auto direct de parkeervakken op je werk overneemt.

  • Volkswagen Passat Variant: deze stationwagon is een klassieker onder de ruime auto’s. De kofferbak slikt 650 liter en met neergeklapte achterbank groeit dat naar 1.780 liter.
  • Skoda Octavia Combi: iets betaalbaarder dan de Passat, maar met een riante kofferbak van 640 liter. Het interieur is bovendien slim ingedeeld. Met de achterbank neer groeit de kofferbakinhoud naar 1.700 liter.
  • Peugeot 508 SW: een stijlvolle stationwagon met 530 liter bagageruimte die met neergeklapte achterbank groeit naar 1.780 liter.
  • Opel Astra Sports Tourer: dit model biedt 597 liter tot aan 1.339 liter aan bagageruimte en is ideaal als praktische gezinsauto.

Grote SUV’s en 7-persoons auto’s met grote kofferbak

Soms moet je écht veel meenemen. Een kinderwagen, vakantiebagage of misschien gewoon een heleboel boodschappen. Dit zijn de grotere SUV’s en MPV’s met een royale kofferbak.

  • Skoda Superb Combi: met 660 liter bagageruimte is dit een van de ruimste modellen in zijn klasse. Met neergeklapte stoelen zelfs 1.950 liter!
  • Ford Kuga PHEV: een plug-in hybride SUV met 475 liter bagageruimte. Niet de allergrootste, maar de elektrische ondersteuning maakt ‘m zuinig.
  • BMW X5: een premium SUV met een bagageruimte van 650 liter en een neerklapbare achterbank voor extra ruimte.
  • Volvo XC90: een luxe 7-persoons auto met grote kofferbak. Met alle stoelen in gebruik nog 356 liter, maar zonder derde zitrij meer dan 1.000 liter.
  • Kia Sorento: nog zo’n ruime zevenzitter met een flexibele indeling. Ideaal voor grote gezinnen.

Elektrische auto met grote kofferbak

Elektrische auto’s staan niet altijd bekend om hun enorme kofferruimte, maar er zijn modellen die wél veel bagage kunnen vervoeren.

  • Tesla Model Y: met een kofferbak van 854 liter (achter + frunk) een van de ruimste elektrische auto’s.
  • BMW iX: luxe, ruim en met 500 liter bagageruimte prima geschikt voor lange reizen.
  • Hyundai Ioniq 5: een futuristische EV met 527 liter aan bagageruimte en een vlakke laadvloer.
  • Skoda Enyaq iV: een van de ruimste elektrische SUV’s, met 585 liter bagageruimte.
  • Volkswagen ID.4: een elektrische SUV met 543 liter aan kofferruimte en een laag verbruik.

Auto met grote kofferbak voor de hond

Als je een trouwe viervoeter hebt, dan wil je dat je hond comfortabel en veilig meereist. Deze modellen hebben een vlakke laadvloer en voldoende ruimte.

  • Volkswagen Passat Variant: met een hondennet en een vlakke vloer een ideale reisgenoot voor hondenbezitters.
  • Volvo XC60: veel hoofdruimte, vlakke laadvloer en optioneel een hondenrek.
  • Mercedes-Benz E-Klasse Estate: ruim, comfortabel en leverbaar met accessoires speciaal voor honden.

Goedkope auto met grote kofferbak

Een ruime auto hoeft niet duur te zijn. Dit zijn enkele betaalbare modellen met veel laadcapaciteit.

  • Dacia Jogger: een budgetvriendelijke zevenzitter met een enorme kofferbak van maximaal 1.819 liter.
  • Opel Astra Sports Tourer: betaalbaar, zuinig en toch ruim. De kofferbak meet maximaal 1.339 liter.
  • Fiat Tipo Stationwagon: een van de voordeligere stationwagons met 550 liter bagageruimte. Hij is niet meer nieuw leverbaar maar wel volop verkrijgbaar als occasion.

Veel stationwagons en SUV’s hebben een vlakke laadvloer, maar modellen zoals de Skoda Superb Combi, Volkswagen Passat Variant en Volvo XC60 hebben een relatief lage tildrempel. Dit maakt het gemakkelijker om zware spullen of een hond in de auto te tillen.

Voor lange ritten is comfort net zo belangrijk als ruimte. Modellen zoals de Mercedes-Benz E-Klasse Estate, BMW 5 Serie Touring en Volvo V90 bieden veel kofferbakruimte en een comfortabele rijervaring, ideaal voor lange reizen.

Sommige elektrische auto’s bieden naast een ruime achterbak ook een extra bagageruimte onder de motorkap, de frunk. De Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E en Porsche Taycan Cross Turismo hebben een extra opbergvak voorin, wat handig kan zijn voor kabels of kleine tassen.

In veel zevenzitters blijft er weinig bagageruimte over met alle stoelen in gebruik. Toch bieden modellen zoals de Volvo XC90, Kia Sorento en Mercedes-Benz GLS nog steeds een bruikbare kofferbak, zelfs met zeven personen aan boord.

Als je een ruime én zuinige auto zoekt, zijn de Dacia Jogger, Opel Astra Sports Tourer en Toyota Corolla Touring Sports Hybrid goede opties. Vooral hybride modellen bieden een lager brandstofverbruik zonder dat je hoeft in te leveren op laadruimte.

Er zijn meerdere alternatieven voor de VDA-meetmethode om de bagageruimte van een auto te meten. Hier zijn de meest gebruikte methodes:

SAE J1100 (Society of Automotive Engineers) De SAE J1100-methode wordt vooral in de Verenigde Staten gebruikt. In tegenstelling tot de VDA-methode, die met gestandaardiseerde blokken werkt, meet de SAE-methode het totale binnenvolume van de bagageruimte in kubieke feet (ft³) of liters. Dit betekent dat ook moeilijk bruikbare ruimtes worden meegerekend, wat soms een groter getal oplevert dan bij de VDA-methode.

ISO 3832 (Internationale Standaard) De ISO 3832-methode is een internationale norm die vergelijkbaar is met de VDA-meetmethode, maar iets flexibeler kan zijn in de gebruikte meetblokken. Deze methode wordt minder vaak expliciet vermeld door fabrikanten, maar sommige Europese merken gebruiken een variant ervan.

EPA (Environmental Protection Agency, VS) De EPA-methode wordt in de VS gebruikt om de interieurruimte van voertuigen te classificeren, inclusief bagageruimte. Dit is vooral relevant bij sedanmodellen, waar de kofferbak wordt gemeten als onderdeel van het totale interieurvolume.

Het verschil met VDA? SAE meet het totale theoretische volume, terwijl VDA zich richt op praktisch bruikbare ruimte. SAE-waarden kunnen hoger uitvallen, omdat ze ook loze hoeken en ruimtes meenemen. ISO 3832 lijkt op VDA, maar kan met andere testopstellingen worden uitgevoerd. EPA richt zich op interieurvolume, inclusief bagageruimte. Dit wordt vooral gebruikt voor classificaties, niet voor directe consumenteninformatie.

Deel artikel

Alle artikelen

BST-5 - AutoScout24 - Beste kleine auto met hoge instap voor senioren

Beste kleine auto met hoge instap voor senioren

Advies · De beste auto's
BST-4 - AutoScout24 - Beste race auto-s foto

Beste race auto’s

Advies · De beste auto's
Zuinigste benzine auto

Zuinigste benzine auto

Advies · De beste auto's
Ontdek meer