Voordelen van de elektrische auto
Een elektrische auto kost op dit moment meer dan een auto met een brandstofmotor. Deze hogere prijs wordt door autokopers vaak als een flinke drempel ervaren. Het is immers maar de vraag of je er nog wat voor terug krijgt als je je EV later als occasion wilt verkopen. Toch kiezen steeds meer mensen voor een elektrische auto als ze toe zijn aan een nieuwe auto. Elektrisch rijden brengt namelijk veel voordelen met zich mee, zoals:
- Op lokaal niveau geen uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofoxiden
- Je kunt de auto opladen met behulp van zonnepanelen
- Elektrische auto’s trekken snel op
- Het rijdt stiller dan een auto met een brandstofmotor
- De onderhoudsbehoefte van een BEV is stukken kleiner
- Rijden met een one-pedal-driving-principe
Wegenbelasting
Een ander groot voordeel is dat je voor een volledig elektrische auto in ieder geval tot 2024 geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt dus veel geld. In de toekomst komt er een kwarttarief voor batterij-elektrische auto’s (BEV’s) met betrekking tot de wegenbelasting. Ze blijven dus niet vrijgesteld van wegenbelasting.
Bijtellingsvoordeel
Zakelijk rijders profiteren van een lager bijtellingstarief (16 procent) als ze kiezen voor een volledig elektrische auto die maximaal 30.000 euro kost. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. Hoe goedkoper een batterij-elektrische auto, hoe lager het bijtellingstarief.
Rijdt een elektrische auto goedkoper?
Dat hangt sterk af van het gebruik. Thuis of op het werk laden is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan laden bij een publiek laadpunt of bij een snellader. Om inzicht te geven in de kosten van een elektrische auto, maken we gebruik van een voorbeeld.
Stel, je hebt een benzineauto gekocht waarmee je elk jaar 15.000 kilometer rijdt. Deze auto rijdt gemiddeld 1 op 20 en verbruikt dus 5,0 liter benzine per 100 kilometer. Per jaar verbruikt deze auto dus 750 liter benzine. Bij een benzineprijs van 2,00 euro kost dat jaarlijks 1.500 euro. Laten we nu kijken naar een elektrische auto. Met een gemiddeld energieverbruik van 15 kWh per 100 kilometer, een jaarkilometrage van 15.000 kilometer en een gemiddelde prijs van 0,40 euro per kWh betaal je met een elektrische auto ongeveer 900 euro per jaar. Je rijdt wat dit betreft dus veel goedkoper in een elektrische auto. Dat bedrag kan nog verder omlaag als je je auto oplaadt met zonne-energie die je zelf opwekt met zonnepanelen. Je betaalt dan immers een nog lager tarief voor de elektriciteit waarmee je de accu oplaadt. Deze kosten zijn natuurlijk wel exclusief onderhoudskosten en afschrijving. Bovendien betaal je voor een BEV nu nog geen wegenbelasting. In de toekomst wel.
Nadelen van de elektrische auto
Naast de vele voordelen heeft de elektrische auto ook wat nadelen. De nadelen van een elektrische auto zijn onder meer:
- Elektrische auto’s zijn in aanschaf duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor
- Het opladen van de auto kost tijd
- Je moet de ritten meer plannen
- Investeren in een laadpaal voor thuis kost ook geld
- Een elektrische auto is ook relatief zwaar
Laadpalen zijn er nog nooit genoeg
Hoewel het aantal laadpalen toeneemt is er nog steeds sprake van een groot tekort. Dat zou niet zo erg zijn als de actieradius van een elektrische auto groter was. Als je zelf geen oprit hebt om een auto op te laden, ben je aangewezen op publieke laadpunten. Dan is het soms best even vechten voor een plekje. Veel eigenaren van een batterij-elektrische auto hebben een laadpaal aan huis. Ze laden de auto dan ’s nachts thuis op aan de thuislader, zodat ze de volgende dag weer een volle accu hebben. Overdag opladen bij de laadpaal bij je werk kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel het standaard energietarief betalen. Tenzij je werkgever gratis laden aanbiedt, maar dan zal het vast erg druk zijn bij de laadpaal.
De voor- en nadelen van elektrische auto’s op een rij
In onderstaande tabel hebben we nog eens kort samengevat welke voor- en nadelen de elektrische auto heeft.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Tot eind 2024 geen motorrijtuigenbelasting | Hogere aanschafprijs |
Tijdelijk verlaagde bijtelling | Beperkte actieradius |
Energiekosten zijn lager | Onderhoudsbeurten kunnen duurder zijn |
Geen CO2- en fijnstof-uitstoot tijden het rijden | Het opladen van de auto duurt langer dan het tanken van brandstof |
Trekt snel op | Onvoldoende laadpalen |
Elektrische auto: ook goed voor het milieu?
Een elektrische auto als ‘groen’ bestempelen is wat kort door de bocht. Je kunt wel stellen dat een batterij-elektrische auto lokaal emissievrij rijdt. Met de nadruk op ‘lokaal’. Want de energie moet wel ergens worden opgewekt. Als dat op een groene manier gebeurt, zoals met wind- of waterkracht of met behulp van zonne-energie, dan is dat natuurlijk heel positief. De meeste stroom wordt echter nog op een grijze manier opgewerkt, door verbranding van bijvoorbeeld biomassa, en daar komt wel CO2 en fijnstof bij vrij. Bekijk het ‘groene’ aspect van een BEV dus door een neutrale bril.
‘Well-to-wheel’-principe
Ook zijn er voor het maken van accu’s kostbare en zeldzame metalen nodig. Een accupakket heeft dus een grote impact op het milieu. Autofabrikanten investeren wel flink in het zo duurzaam mogelijk maken van accupakketten. In de toekomst wordt de ecologische voetafdruk van een BEV dus steeds kleiner. Gelukkig spelen diverse autofabrikanten ook open kaart als het gaat om de ecologische impact van een model. Je moet namelijk kijken naar het zogeheten ‘well-to-wheel’-principe. Hierbij wordt niet alleen rekening gehouden met de uitstoot van auto’s tijdens het rijden, maar met de uitstoot van de auto tijdens de gehele levenscyclus. Dit principe geldt van productie tot recycling, dus van de oliebron, raffinaderij, energiecentrale en de productie-impact. Alle facetten worden meegenomen bij het berekenen van de uitstoot van een auto.
Over het algemeen blijkt uit veel onderzoeken dat – zelfs als we rekening houden met de milieueffecten van batterijproductie en elektriciteitsopwekking – BEV's over hun hele levenscyclus vaak een lagere koolstofvoetafdruk hebben dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De exacte impact is echter sterk afhankelijk van de specifieke omstandigheden en locatie. Het is vooral belangrijk om een BEV voor een langere periode te rijden om te kunnen profiteren van de milieuvoordelen.