Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Alles over de kleine elektrische auto

Een kleine elektrische auto biedt allerlei voordelen, vooral qua betaalbaarheid. Maar helaas zijn er ook nadelen om rekening mee te houden. Is een kleine elektrische auto precies wat jij zoekt? Lees hier alles wat je moet weten.

Dat kleine auto’s zo populair zijn geworden, komt mede door de omgeving waarin we wonen. We leven in een klein en dichtbevolkt land, waar we dagelijks hebben te maken met uitdagingen zoals druk verkeer en beperkte ruimte om te manoeuvreren en parkeren. Daarnaast rijden we relatief korte afstanden en zijn we praktisch ingesteld. “Waarom zou ik in een grote auto rijden als ik die niet nodig heb”, zul je vast vaker gehoord hebben.

Wat ook meespeelt: wij hebben in Nederland te maken met een hoge belastingdruk. Vergeleken met andere Europese landen is autorijden in Nederland een stuk duurder, want wij betalen veel meer belasting om een auto te bezitten (BPM en wegenbelasting) en ermee te rijden (hoge accijns op brandstof).

Voordelen kleine auto

Het voordeel van een kleine auto is dat je die in onze drukke steden en wijken veel makkelijker kunt parkeren en manoeuvreren. Door de beperkte lengte en breedte is er niet veel parkeerruimte nodig. Kleine auto’s hebben ook een korte draaicirkel. Als je het stuur helemaal naar links of rechts draait, kun je een heel scherpe bocht maken. Als je ergens moet keren of parkeren in een krappe ruimte, dan gaat dat met een kleine auto veel makkelijker en sneller dan bij een grote auto waarbij je meerdere keren moet steken. Als er überhaupt ruimte is voor een grote auto, want dat is lang niet vanzelfsprekend meer in ons kikkerlandje.

Gezien de grootte van Nederland en de beperkte afstand tussen de steden, rijden we ook veel korte afstanden. Volgens het CBS reizen we gemiddeld maar 27 kilometer per dag. Puur voor woon-werkverkeer reizen we slechts 6 kilometer per dag, terwijl ruim 70% van al het woon-werkverkeer wel gewoon met de auto wordt afgelegd. Kleine auto’s zijn nou juist ontworpen voor korte ritten en bieden vaak niet de extra functies, het comfort en de capaciteiten van grotere auto’s. Hierdoor zijn ze efficiënter in het doen waar ze goed in zijn: snel en gemakkelijk korte afstanden afleggen.

Kleine auto’s zijn ook veel zuiniger dan grote auto’s. Dat komt doordat ze een stuk lichter zijn. Gewicht is een van de grootste factoren van het verbruik van een auto. En omdat kleine auto’s weinig gewicht hoeven voort te stuwen, hebben ze ook kleinere motoren die zuinig omgaan met energie. Een direct gevolg hiervan is dat de motoren in kleine auto’s minder (schadelijke) uitstoot produceren – direct uit de uitlaat van de auto, of indirect via de productie van stroom uit bijvoorbeeld kolen en gas – en daarmee een milieuvriendelijkere keuze zijn.

Kleine-EV-Renault-Twingo-ZE

Voordelen kleine elektrische auto

Bovengenoemde voordelen gelden in feite voor alle soorten kleine auto’s, of ze nu worden aangedreven door een benzinemotor, dieselmotor, hybridemotor of alleen een elektromotor. Als we ons dan beperken tot kleine elektrische auto’s die uitsluitend worden aangedreven door een elektromotor, dan komen er nog een paar voordelen bij, los van alle milieuvoordelen van een elektrische auto ten opzichte van een brandstofauto.

Kleine auto’s zijn doorgaans minder goed geïsoleerd en verfijnd dan grotere auto’s, waardoor het doorgaans minder comfortabel en extra vermoeiend is om met een kleine auto veel lange afstanden te rijden. Maar door de fluisterstille elektromotor, en het feit dat je sowieso niet zelf hoeft te schakelen, is een kleine elektrische auto extra comfortabel vergeleken met een kleine benzineauto.

Afgezien van de uitstootvrije, trillingvrije, geur- en stankloze elektromotor rijdt een kleine elektrische auto ook leuker en vlotter dan een vergelijkbare auto met een benzinemotor. Een elektromotor levert van nature erg veel trekkracht direct vanuit stilstand. Daarmee komt een kleine elektrische auto razendsnel van zijn plek als je maar even het stroompedaal aanraakt. Hij biedt vooral in stadsverkeer meer rijplezier. De meeste kleine benzineauto’s zijn niet zo krachtig en moeten behoorlijk aan het werk worden gezet om vlot met het verkeer mee te kunnen. Dat maakt herrie, kost extra brandstof en is op een gegeven moment extra vermoeiend voor de bestuurder. Een elektrische auto is in alles vlotter, terwijl het merkbaar minder moeite kost.

Kleine auto is goedkoper

Misschien wel het grootste voordeel van een kleine auto is dat die veel goedkoper is dan een grote auto. Niet alleen om te kopen of leasen, maar ook de kosten als je de auto eenmaal bezit, vallen veel lager uit.

Ten eerste betaal je een lagere verzekeringspremie voor een kleine auto vergeleken met een grotere auto met een hogere waarde, want die zijn duurder om te repareren bij schade. Daarnaast betaal je voor een kleine auto ook minder wegenbelasting. Want de wegenbelasting in Nederland is grotendeels gebaseerd op het gewicht van de auto en kleine auto’s zijn nu eenmaal lichter dan grote auto’s.

Maar alle elektrische auto’s zijn toch vrijgesteld van wegenbelasting? Dat klopt! Maar alleen nog tot eind 2024. Vanaf 2025 betaal je een kwart van het normale tarief en vanaf 2026 het volledige tarief, dat op dezelfde manier wordt berekend als benzineauto’s. Dus noemen we de lagere wegenbelasting nu alvast een voordeel van een kleine elektrische auto ten opzichte van een grotere.

En het onderhoud? Yep, ook dat is voordeliger. Sowieso zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto lager dan bij een vergelijkbare auto met een benzinemotor, maar dat geldt al helemaal voor een kleine elektrische auto. Die hebben minder zaken aan boord om te verversen of vervangen. De remblokken, remschijven en banden zijn kleiner en goedkoper als je die na verloop van tijd moet vervangen. Tot slot is een kleine elektrische auto veel efficiënter dan een grotere auto. Vanwege het compacte formaat en het lagere gewicht verbruikt een kleine elektrische auto minder energie per kilometer dan een grotere, zwaardere auto. Ook dat is dus extra prettig voor je portemonnee.

Hier nog even de belangrijkste voordelen van een kleine elektrische auto op een rij:

  • Makkelijker te parkeren
  • Eenvoudiger om te keren en manoeuvreren
  • Ideaal voor korte afstanden
  • Zuinig in verbruik en licht van gewicht
  • Extra rijplezier in stedelijk gebied
  • Lagere aanschafprijs of leasebedrag
  • Lagere verzekeringskosten
  • Minder wegenbelasting
  • Lagere onderhoudskosten

Nadelen kleine elektrische auto

Het is helaas niet alleen maar hosanna als we het hebben over een kleine elektrische auto. Er kleven namelijk ook nadelen aan dit type auto. Te beginnen met het aanbod, want er zijn niet zo veel kleine elektrische auto’s te koop. Er is maar weinig keuze. Veruit de meeste elektrische auto’s die in de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, vallen in de middenklasse of hoger. Sterker nog, gemiddeld worden auto’s alleen maar groter en groter.

Elektrische auto’s worden steeds groter (en duurder) omdat ze een grote batterij nodig hebben om grote afstanden te kunnen rijden zonder tussentijds op te laden. En de mogelijkheid om grote afstanden te rijden op een volle batterijlading, is voor de meeste automobilisten een harde voorwaarde om over te stappen van een benzineauto naar een elektrische auto. Dus concentreert de industrie zich nu eerst op grotere elektrische auto’s.

Daarnaast moeten nieuwe auto’s voldoen aan steeds strengere veiligheidseisen die door de Europese Unie worden bepaald. Niet alleen op het gebied van passieve veiligheid – zoals airbags en een stevige constructie met kreukelzones en extra sterke staalsoorten – maar ook op het gebied van actieve veiligheid, zoals camera’s en sensoren die een oogje in het zeil houden, de bestuurder waarschuwen of automatisch ingrijpen bij een dreigende botsing.

Vanwege de verplichting van al dit soort technologie wordt het steeds duurder om een auto te ontwikkelen. Daar komt ook nog bij dat de batterijtechniek van een elektrische auto nog vrij kostbaar is. Kleine, goedkopere auto’s zijn daardoor steeds minder rendabel, met als gevolg dat er in de afgelopen jaren heel veel kleine stadsauto’s van allerlei bekende merken uit de showrooms zijn verdwenen. Of ze zijn er nog, maar zodanig duur dan ze nauwelijks meer worden verkocht.

Dus voor een kleine elektrische auto betaal je weliswaar minder dan voor een grotere elektrische auto, maar puur in geld uitgedrukt zijn ze behoorlijk aan de prijs. Om je een idee te geven: de goedkoopste elektrische auto van Nederland – een kleine stadsauto zonder toeters en bellen – heeft een prijskaartje van ruim 21.000 euro. De goedkoopste benzineauto, waar ten opzichte van een elektrische auto veel meer belasting voor moet worden betaald, kost ruim 16.000 euro.

Kleine-EV-Fiat-500e

Kleine auto, kleine actieradius

Ander nadeel van een kleine elektrische auto is dat er beperkte ruimte is voor de batterij. Doordat er alleen een relatief kleine batterij in past, heeft een kleine elektrische auto ook een beperkte actieradius. Ofwel, met een volgeladen batterij kom je minder ver vergeleken met een grotere elektrische auto met een grotere batterij. Het lage stroomverbruik van een kleine elektrische auto helpt wel iets, maar compenseert lang niet alles.

Elektrische auto’s uit de kleinste categorie (A-segment) hebben over het algemeen een actieradius tussen de 200 en 250 kilometer (theoretisch). Vanwege de continue ontwikkeling van de batterijtechnologie kan er wel steeds meer energie worden opgeslagen in steeds kleinere batterijen. De nieuwste elektrische modellen uit het A-segment met de nieuwste technologie kruipen al richting de 300 kilometer actieradius. Kleine elektrische auto’s met een actieradius van +400 kilometer gaan er heus wel komen, alleen heeft het tijd nodig om de techniek verder te ontwikkelen en betaalbaarder te maken.

Om de prijzen van kleine elektrische auto’s betaalbaar te houden, wordt vaak ook bezuinigd op de laadtechniek. Dat betekent dat je met kleine, goedkopere elektrische auto’s minder snel kunt opladen vergeleken met grotere, duurdere elektrische modellen met de nieuwste laadtechniek. Er zijn ook kleine elektrische auto’s die bij een standaard laadpunt wel met een gangbare snelheid kunnen worden opgeladen, maar weer niet geschikt zijn voor snelladen langs de snelweg. Het varieert per merk en model, maar dat er in deze klasse flinke kostenbesparingen worden doorgevoerd, is onvermijdelijk.

Verder is een elektrische auto vanwege de loeizware batterij een stuk zwaarder dan dezelfde auto met een benzinemotor. Als je een kleine elektrische auto afweegt tegen een kleine benzineauto, zul je voor de elektrische versie uiteindelijk fors meer wegenbelasting betalen. En dat zijn kosten die continu doorlopen, ook al heb je nog geen meter in de auto gereden. Door het hogere gewicht slijten ook de banden sneller. Daarentegen is elektriciteit voordeliger dan benzine en diesel. Dus of je voordeliger uit bent met een kleine elektrische auto vergeleken met een kleine benzineauto, heeft te maken met het aantal kilometers dat je rijdt. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe voordeliger het is om elektrisch te rijden en hoe eerder de extra investering in een duurdere auto is terugverdiend.

Populaire kleine elektrische auto’s

Model Batterijcapaciteit Actieradius
Dacia Spring 27 kWh 230 km
Renault Twingo Electric 22 kWh 190 km
Fiat 500e 24 kWh 190 km
Volkswagen e-Up! 37 kWh 260 km
Fiat 500e 43 kWh 312 km

FAQ

  • Vrijgesteld van BPM tot 2025
    
    • Vrijgesteld van wegenbelasting tot 2025
      
      • Lagere bijtelling bij privégebruik zakenauto tot 2025
        
        • Subsidie voor particulieren (SEPP) bij aankoop nieuwe of gebruikte auto
          

De Dacia Spring is in 2023 de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Het gaat hier om een compacte vijfdeurs stadsauto uit de kleinste categorie (A-segment). Hij heeft 33 kW (45 pk) sterke elektromotor en een 27 kWh-batterij waarmee op papier een actieradius tot 230 kilometer mogelijk is. De rijklaar nieuwprijs begint bij 21.750 euro.

Ondanks dat een kleine elektrische auto duurder is in aanschaf dan een kleine benzineauto, is het wel goedkoper om ermee te rijden. Elektriciteit kost minder dan benzine, je betaalt tot 2025 geen wegenbelasting en het onderhoud is stukken voordeliger. Hoe meer je ermee rijdt, hoe sneller de hogere investering van een elektrische auto is terugverdiend.

Deel artikel

Alle artikelen

Verkoop elektrische occasions

Tweedehands elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Hyundai - laden stoep

Oplaadpunten elektrische auto's

Advies · Besluit en aankoop
porsche taycan 13

Elektrische auto in 2024

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer