Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Is een elektrische auto goedkoper dan een brandstofauto?

Elektrische auto’s worden steeds populairder. Maar is een elektrische auto eigenlijk goedkoper dan een brandstofauto? Dit is een vraag die veel autokopers zich stellen. In dit artikel maken we een uitgebreide kostenvergelijking, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Aanschafprijs: elektrisch vs brandstof

Autorijden begint met de aanschaf ervan, dus de aanschafprijs is vaak een van de eerste kostenposten waar mensen naar kijken. Elektrische auto’s hebben doorgaans een hogere vanafprijs dan vergelijkbare brandstofauto’s, zeker als het gaat om gloednieuwe auto’s. Dit komt door de dure batterijtechnologie en innovatieve systemen die in elektrische auto’s worden verwerkt. Bij leaseauto’s is dit prijsverschil er ook, maar doordat de kosten zijn verspreid over maandbedragen valt de hogere prijs voor elektrische modellen minder op.

Bij occasions is dit prijsverschil al kleiner en sommige elektrische auto’s zijn als occasions zelfs goedkoper dan vergelijkbare brandstofauto’s. In deze gevallen gaat het echter wel om oudere modellen elektrische auto’s met een beperkte actieradius. Dat is vaak ook de reden dat ze relatief goedkoop zijn.

Hoe zit het met subsidies?

Tot en met 2024 gold de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Daarmee kon je bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto enkele duizenden euro’s besparen. Bij lease werd dit voordeel verrekend met het maandbedrag. Brandstofauto’s kwamen niet in aanmerking voor dergelijke subsidies, wat het kostenverschil kleiner maakte.

Vanaf 2025 geldt de SEPP echter niet meer. Je kunt in 2025 alleen nog SEPP ontvangen voor een nieuwe elektrische auto als de koopovereenkomst vóór 27 december 2024 is getekend (en de auto pas in 2025 daadwerkelijk op naam wordt gezet). Andere subsidies zijn er geheel niet meer, ook niet voor occasions, waardoor het prijsverschil tussen elektrische en brandstofauto’s voorlopig blijft bestaan.

Wel zijn er andere voordelen. Zo komt de vrijstelling op de aanschafbelasting (bpm) voor elektrische auto’s weliswaar te vervallen, maar blijft deze belasting voor elektrische auto’s laag. De bpm is namelijk grotendeels gebaseerd op de CO2-emissie van de auto en een elektrische auto heeft die niet (direct). Ook is de wegenbelasting – die vanaf 2025 ook voor elektrische auto’s betaald moet worden – in verhouding lager vanwege de gewichtscorrectie. Zo betaal je alleen wegenbelasting voor het gewicht van de auto zelf en niet ook voor de zware batterij.

Gebruikskosten: elektriciteit vs benzine

Met de gewijzigde regels voor de wegenbelasting per 1 januari 2025 gaan elektrische en brandstofauto’s op dat gebied vrijwel gelijk op. Daarbij zit het belangrijkste vergelijk in gebruikskosten hem in de energie: stroomkosten versus brandstofkosten. Dit is helaas een lastige vergelijking om in algemene zin te maken, aangezien stroom- en brandstoftarieven regelmatig kunnen veranderen. Voor onderstaand prijsvergelijk gaan we uit van de gemiddelde tarieven in november 2024.

Stroomkosten

Het opladen van een elektrische auto kost gemiddeld tussen de € 0,25 en € 0,35 per kWh. Voor een gemiddelde elektrische auto, met een batterij van 50 kWh, betaal je dus € 12,50 tot € 17,50 voor een volle batterij, waarmee je vaak zo’n 300 tot 400 kilometer kunt rijden. Dat komt neer op stroomkosten van zo’n 3 tot 6 cent per kilometer. Daarbij gaan we wel uit van een reguliere openbare laadpaal. Heb je een thuislader, dan gelden de reguliere stroomtarieven van jouw huishouden. Die zijn vaak nog iets lager. Aan de andere kant kan je bij een snellader langs de snelweg zomaar tussen de € 0,60 en € 0,80 per kWh kwijt zijn. Dat zou dan neerkomen op € 30 tot € 40 voor een volle batterij. Met dezelfde actieradius is dat zo’n 7,5 tot 13 cent per kilometer.

Brandstofkosten

Helaas is de adviesprijs voor een liter benzine weer wat gestegen, naar ongeveer € 2 per liter. Een gemiddelde benzinetank van 50 liter kost dan dus al snel € 100. Daarentegen kan je daar, uitgaande van een gemiddeld brandstofverbruik, wel ongeveer 700 kilometer mee rijden. Dat komt dan neer op brandstofkosten van 14,3 cent per kilometer.

Conclusie

Onder de streep blijft rijden op benzine dus duurder, ook in vergelijk met de hogere tarieven van een snellader. Kanttekening is wel dat zowel de stroom- als brandstofprijzen van tijd tot tijd veranderen, dus een maand later kan deze berekening er alweer anders uitzien. Als je een echt concreet vergelijk wilt maken, zou je bovenstaande berekeningen zelf moeten herhalen met de dan actuele tarieven en voor de concrete batterijcapaciteit, tankinhoud en verbruikswaarden van de auto(‘s) die je op het oog hebt.

Onderhoudskosten: minder bewegende onderdelen

Elektrische auto’s hebben aanzienlijk minder bewegende onderdelen dan brandstofauto’s. Dit heeft grote voordelen voor de onderhoudskosten.

  • Elektrische auto: bij een EV hoef je geen olieverversingen uit te voeren en is er minder slijtage aan remmen dankzij regeneratief remmen. Ook ontbreken dure onderdelen zoals een uitlaat of koppeling. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten. Een aandachtspunt is wel dat de banden vaak sneller slijten door het hogere gewicht en het direct beschikbare koppel van elektrische auto’s. Desondanks liggen de onderhoudskosten gemiddeld 20% tot 40% lager dan bij brandstofauto’s.

  • Brandstofauto: bij een brandstofauto zijn regelmatige olieverversingen noodzakelijk, evenals het vervangen van bougies en onderhoud aan complexe onderdelen zoals de distributieriem of uitlaat. Deze kosten kunnen na verloop van tijd flink oplopen.

Toch is er een kanttekening. Hoewel elektrische auto’s qua constructie eenvoudiger zijn, is de technologie geavanceerder en kostbaarder. Batterijproblemen of defecten aan de elektronica kunnen bijvoorbeeld flinke kostenposten worden. Reparaties vereisen vaak gespecialiseerde monteurs en apparatuur, waardoor de kosten hoger uitvallen als er iets misgaat. Dit maakt regelmatig onderhoud en een goede garantie op cruciale onderdelen, zoals de batterij, des te belangrijker voor EV-bezitters.

Verzekering: hogere premies voor EV's?

Verzekeringen voor elektrische auto’s zijn vaak iets duurder. Dit komt doordat de waarde van een elektrische auto meestal hoger ligt die van een vergelijkbare brandstofauto. Bovendien zijn de kosten voor reparaties, zoals aan de batterij of het elektrische systeem, vaak hoger. Niet alle garages hebben de juiste expertise, wat ook kan bijdragen aan hogere verzekeringskosten.

Toch is het niet altijd nadelig. Sommige verzekeraars bieden speciale pakketten aan voor elektrische voertuigen. Ze willen elektrisch rijden stimuleren en houden de premie daarom competitief, ondanks de hogere risico’s. Het loont daarom om verschillende verzekeraars goed met elkaar te vergelijken. Let ook op extra’s, zoals dekking voor laadkabels of pechhulp bij een lege batterij. Zo kies je de verzekering die het beste past bij jouw EV.

Conclusie

Elektrische auto’s kunnen ondanks hun hogere aanschafprijs op lange termijn voordeliger zijn dan brandstofauto’s, dankzij lagere gebruiks- en onderhoudskosten en fiscale voordelen zolang die er nog zijn. De hogere aanschafprijs en verzekeringskosten blijven wel aandachtspunten. Het prijsverschil is onder de streep al een stuk kleiner dan een aantal jaar geleden. Uiteindelijk hangt de keuze tegenwoordig vooral ook af van je rijgewoonten en oplaadmogelijkheden.

Veelgestelde vragen

Ja, elektrische auto’s zijn meestal duurder in aanschaf dan vergelijkbare brandstofauto’s. Subsidies en fiscale voordelen maken dit verschil kleiner, al worden de meeste subsidies in 2025 wel stopgezet.

Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, ook als je dat per gereden kilometer berekent. Hoeveel je concreet kunt besparen op energie- of brandstofkosten hangt echter sterk af van waar je oplaadt of tankt en hoe zuinig jouw auto is.

Ja, elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig doordat ze minder bewegende onderdelen hebben. Dit kan een besparing opleveren van 20% tot 40%. Bij defecten aan de elektronica of de batterij kan de reparatie wel duurder zijn.

Deel artikel

Alle artikelen

peugeot e-3008

Nieuwe elektrische auto's in 2024

Advies · Besluit en aankoop
Verkoop elektrische occasions

Tweedehands elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Hyundai - laden stoep

Oplaadpunten elektrische auto's

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer