Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

De goedkoopste elektrische auto

Elektrische auto’s bieden allerlei voordelen ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, maar zijn vanwege hun kostbare batterijtechniek nog wel flink duurder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Ontdek hier de goedkoopste elektrische auto en wat je kunt verwachten in deze prijsklasse.

De goedkoopste nieuwe elektrische auto

De goedkoopste nieuwe auto’s zijn klein, relatief eenvoudig ontworpen, zonder veel luxe en geavanceerde technologie en met een bescheiden motor. Dat kan ook niet anders, want de kostenbesparing moet toch ergens vandaan komen. Bij de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s is dat in feite niet anders. Ze zijn alleen duurder dan hun benzine-equivalent vanwege de aandrijfbatterij die nog vrij duur is om te produceren.

De goedkoopste nieuwe 100% elektrische auto van Nederland in 2023 is de Dacia Spring. De rijklaar nieuwprijs begint bij 21.750 euro. Het gaat hier om een kleine vijfdeurs stadsauto uit de kleinste categorie (A-segment). Hij heeft een lengte van 3,73 meter, een elektromotor met een vermogen van 33 kW (45 pk) en een 27 kWh-batterij waarmee op papier een actieradius tot 230 kilometer mogelijk is. Dat de goedkoopste elektrische auto uit de Dacia-stal komt, is op zich niet verrassend. Dacia behoort immers in alle segmenten waar het merk actief is tot de goedkoopste merken.

Om je een idee te geven wat er na de Dacia Spring volgt in 2023: de op één na goedkoopste elektrische auto is de Renault Twingo Electric. Die is er vanaf 24.190 euro. Voor dat geld krijg je een auto die in de basis erg hetzelfde is als de Dacia Spring (beide auto’s zijn een product van Renault Group), alleen is de Renault Twingo Electric iets krachtiger en mooier afgewerkt binnenin. De actieradius is met 190 kilometer wel iets kleiner dan bij de Spring.

Om je een nog beter beeld te geven van de prijsontwikkeling van elektrische auto’s en een klasse groter gaat (B-segment), dan is in 2023 de Chinese BYD Dolphin de voordeligste nieuwe elektrische auto in zijn segment. Die begint bij een prijs van 29.990 euro, maar dan heb je een vijfdeurs hatchback die met een lengte van 4,29 meter best een slag groter is dan de Dacia Spring, veel meer luxe en technologie biedt, met 70 kW (95 pk) ruim twee keer zo veel vermogen levert en met een actieradius tot 340 kilometer ook nog veel verder komt met een volgeladen batterij. Ben je bereid iets meer uit te geven? Vanaf 30.000 euro is er tegenwoordig heel veel keuze.

header image elektroauto.jpg

De goedkoopste elektrische occasion

Nu de verkoop van elektrische auto’s al jaren achter elkaar stevig doorgroeit, neemt ook het aanbod van elektrisch occasions steeds verder toe. De prijs van de goedkoopste elektrische occasion op AutoScout24.nl bedraagt een paar duizend euro, maar houd er rekening mee dat dit misschien niet de auto is die je zoekt. Voor een bedrag onder de 5.000 euro vind je voornamelijk elektrische stadsvoertuigen voor maximaal twee personen en die in veel gevallen maximaal 45 km/u kunnen. Dan hebben we het over vierwielers zoals de Renault Twizy.

Voor occasionprijzen van 6.000 à 7.000 euro komen de eerste volwaardige personenauto’s in beeld. Denk dan aan auto’s zoals de eerste generatie Renault Zoe en Nissan Leaf. Houd er in deze prijsklasse wel rekening mee dat dit elektrische auto’s zijn uit de beginperiode van het elektrische tijdperk, ofwel, toen elektrisch rijden nog nieuw was. De Renault Zoe en Nissan Leaf waren pioniers uit hun tijd, maar dat is inmiddels meer dan tien jaar geleden. Toen was de batterijtechniek nog lang niet zo ver als nu.

Tegenwoordig is een batterij met een capaciteit van 60 kWh heel normaal, terwijl je bij een goedkope elektrische occasion rekening moet houden met een batterijcapaciteit tussen de 20 en 30 kWh. Dat is dus de helft en dat vertaalt zich ook naar een veel lagere actieradius van rond de 150 kilometer in de praktijk.

Als je alleen van plan bent om korte ritten met de auto te gaan maken, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Wil je langere ritten maken, dan kun je beter kiezen voor een auto met een grotere batterij. Maar die kost dan wel weer een stuk duurder. Daarnaast zijn goedkope elektrische occasions van tien jaar of ouder ook voorzien van verouderde laadtechniek. Ofwel, de batterij kan niet zo snel worden opgeladen vergeleken met de nieuwste elektrische auto’s. Dat betekent dat je veel langer en vaker aan de laadpaal staat. Snelladen langs de snelweg kun je sowieso vergeten.

Verder moet je bij goedkope elektrische occasions goed kijken naar de advertentie, want het gebeurt ook regelmatig dat zo’n auto voor een aantrekkelijke prijs wordt aangeboden zónder batterij. Die moet je dan apart kopen of per maand huren.

Ook is het bij een goedkope elektrische occasion verstandig om de staat van de batterij vooraf te controleren. De batterij van een elektrische auto is een heel kostbaar onderdeel en als die defect raak terwijl de fabrieksgarantie al is verlopen, dan zit je met de gebakken peren. Overigens is wel gebleken dat de batterij van een tweedehands elektrische auto over het algemeen nog tussen 80 en 90% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. De batterijen gaan langer mee dan in eerste instantie werd verwacht. En dankzij de eenvoudigere aandrijflijn, die minder slijtagegevoelige onderdelen bevat, kan een elektrische auto gemakkelijk veel kilometers maken. Bij een goedkope elektrische occasion hoef je je minder druk te maken om een hoge kilometerstand dan bij een goedkope benzineauto.

Hoe vind je de goedkoopste elektrische auto?

De goedkoopste elektrische auto kun je tegenwoordig ook heel snel vinden. Je hoeft niet dagen lang te zoeken of bij tientallen dealers langs te gaan om een geschikte auto te vinden. Het is wel belangrijk dat je vooraf een beetje inschat hoeveel kilometer je met de auto wilt kunnen rijden, vanwege de lagere actieradius van occasions. Als je dat helder hebt, kun je op de volgende manieren aan een goedkope EV komen:

  • Via AutoScout24.nl
  • Door een bezoekje aan de autodealer
  • Via particuliere advertentiewebsites

Het leuke van een gebruikte elektrische auto is dat de prijs lager is. Door de lagere prijs kun je je misschien een grotere auto veroorloven dan wanneer je zou kiezen voor de aankoop van een nieuwe auto. Bovendien geeft de overheid ook nog eens 2.000 euro subsidie als je een elektrische occasion koopt, zodat je nog minder hoeft te betalen. Deze regeling geldt in ieder geval tot eind 2024.

Elektrische auto via private lease

Als je voordelig in een elektrische auto wilt rijden, dan is private lease wellicht een interessante optie. Dan hoef je niet in één keer het volledige aankoopbedrag te betalen, maar betaal je hooguit een paar honderd euro per maand, afhankelijk van de auto en het leasecontract.

Daarnaast wordt ook private lease van goedkopere occasions steeds populairder. Bovendien kun particulieren ook bij private lease van een nieuwe elektrische auto of elektrische occasion subsidie krijgen. Daarmee daalt het maandbedrag nóg verder. Na afloop van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in. Vaak kun je de auto ook voor een gunstig bedrag overkopen. Houd er wel rekening mee dat bij private lease je kredietwaardigheid wordt getoetst en dat het mogelijk nadelige gevolgen heeft voor je financiële ruimte, bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag.

FAQ

Elektrisch rijden is in de eerste plaats voordeliger omdat je tot 2024 geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Dat scheelt honderden euro’s per jaar. Ten tweede is het goedkoper om op elektriciteit te rijden dan op benzine of diesel. Dit is natuurlijk afhankelijk van de energieprijs, maar als je de snellader langs de snelweg vermijdt, is elektrisch rijden goedkoper. Gebruik je stroom die je opwekt met je eigen zonnepanelen, dan ben je uiteraard nog voordeliger uit.

Bij nieuwe modellen zijn de kleinere elektrische auto's over het algemeen goedkoper. Maar bij een elektrische occasion is dat niet vanzelfsprekend. Een tweedehands Nissan Leaf van de eerste generatie is al heel betaalbaar, maar beslist geen kleine auto.

Ja, die zijn er. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor private lease van een elektrische auto. Daarvoor betaal je een vast bedrag per maand, zodat je niet in een keer een grote som geld op tafel hoeft te leggen. Bovendien kunnen particulieren tot eind 2024 subsidie aanvragen voor de aanschaf (koop of private lease) van een nieuwe of tweedehands elektrische auto.

Deel artikel

Alle artikelen

Verkoop elektrische occasions

Tweedehands elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Hyundai - laden stoep

Oplaadpunten elektrische auto's

Advies · Besluit en aankoop
porsche taycan 13

Elektrische auto in 2024

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer