Abarth
Abarth levert in 2025 de 500e, 500eC en 600e. Deze compacte sport-EV’s zijn gebaseerd op de gelijknamige modellen van Fiat, maar bieden een krachtiger motor en een agressiever design. Met een bereik van ruim 300 km en razendsnelle acceleratie is het een sportieve optie voor de stad.
Aiways
Het aanbod van Aiways blijft voor 2025 ongewijzigd met de U5 en U6. Ofwel een relatief compacte SUV en een coupé-SUV. Vooral die laatste combineert een futuristisch design met een actieradius van ongeveer 400 km en een aantrekkelijke prijs, gericht op jongere kopers.
Alfa Romeo
Alfa Romeo heeft de Junior, een compacte SUV die naast benzineversies ook leverbaar is met volledig elektrische aandrijving. Er is zelfs een sportieve Veloce-uitvoering. De actieradius ligt afhankelijk van de uitvoering op zo’n 300 tot 400 kilometer.
Alpine
Alpine maakt een spectaculaire entree met zijn eerste EV: de A290. Dat is de sportieve uitvoering van de Renault 5, die eveneens in 2025 zijn marktdebuut beleeft. Met een vermogen tot 220 pk, een actieradius tot 380 km en een aansprekend retrodesign weet de A290 waarschijnlijk veel sportieve rijders voor zich te winnen.
Audi
De bekende elektrische Audi-modellen e-tron GT, Q4 e-tron, Q6 e-tron en Q8 e-tron krijgen gezelschap van de volledig nieuwe generatie Audi A6, die voortaan altijd volledig elektrisch is aangedreven. Met keuze uit een Sportback (liftback) en Avant (stationwagen) en innovatieve technologieën versterkt Audi zijn positie in het elektrische segment.
BMW
BMW heeft inmiddels een behoorlijk compleet EV-aanbod. De nieuwste toevoegingen zijn de BMW i5 en iX2. De i5 biedt een elektrische alternatief voor de 5 Serie, terwijl de iX2 een compacte SUV is die technologie en sportiviteit combineert. Beide modellen hebben een bereik van circa 500 km. Ook worden in 2025 de eerste elektrische BMW Neue Klasse-modellen verwacht.
BYD
BYD levert in Nederland de Atto 3, Dolphin, Seal, Seal U, Han en Tang. Daarvan zijn de Atto 3, Dolphin en Seal het populairst. De Seal is een elektrische sedan met een sportief design, terwijl de Dolphin een compacte stadsauto is. Beide modellen bieden een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Citroën
Citroën had al de ë-C4 (X) en ë-Berlingo, elektrische versies van populaire middenklassers. Een belangrijke nieuwkomer is de ë-C3, een compacte hatchback (ook als langere ë-C3 Aircross), die een betaalbare prijs combineert met een actieradius van iets meer dan 300 kilometer. Dat wordt vast een succes.
Cupra
Cupra deed het op gebied van EV’s tot nu toe met de Born, een Cupra-versie van de Volkswagen ID.3, een middenklasse hatchback. Eind 2024 kwam daar de Tavascan bij, een middelgrote coupé-SUV met een actieradius van 568 km en een flink vermogen tot wel 340 pk.
Dacia
De enige elektrische auto van Dacia is nog altijd de Spring, maar dat is wel een interessante. Het is een van de goedkoopste elektrische auto’s op de Nederlandse markt en biedt met een actieradius van 220 km voldoende range voor de gemiddelde ritten. In 2024 onderging het model nog een update.
Dongfeng
Dongfeng is vooral bekend als bedrijfswagenfabrikant (denk maar aan compacte wagentjes zoals vooral gemeenten die in dienst hebben), maar introduceert in 2025 ook de Box, een compacte elektrische hatchback met zeer interessante prestaties voor een betaalbare prijs.
DS
De enige elektrische auto van DS is en blijft voorlopig de DS 3, een compacte crossover. Niet de voordeligste in zijn segment, maar biedt wel relatief veel luxe en bovendien een actieradius tot 396 km.
Fiat
Fiat scoort al jaren goed met de elektrische 500e, die inmiddels gezelschap heeft van de iets grotere 600e. De grote belofte voor 2025 is echter de introductie van de nieuwe Grande Panda, die ook een volledig elektrische versie krijgt die tot 320 km ver komt.
Ford
Nadat de Ford Mustang Mach-E in 2024 al gezelschap kreeg van de Explorer EV, komt daar in 2025 de volledig nieuwe Capri bij. Geen sportieve coupé, maar een SUV met coupé-achtige daklijn. De actieradius bedraagt tot 627 km.
Honda
Honda heeft wel EV-plannen voor 2025, maar vooral buiten Europa. Hier blijft het aanbod vooralsnog bestaan uit de e:Ny1, de elektrische versie van de HR-V, een compacte SUV.
Hongqi
Het Chinese Hongqi debuteerde in 2022 op de Nederlandse markt met de E-HS9, een grote luxe SUV. Plannen voor verdere uitbreiding van het aanbod zijn er vooralsnog niet.
Hyundai
Het EV-aanbod van Hyundai bestaat uit de Kona Electric, Ioniq 5 en Ioniq 6. Als belangrijke nieuwkomer komt daar in 2025 de Inster bij, een compacte elektrische auto in het relatief betaalbare segment. Dat met een actieradius tot wel 370 kilometer.
Jaguar
De productie van de Jaguar I-Pace, het enige elektrische model van het merk, stopt in december 2024. In 2025 gaan we kennismaken met ‘het nieuwe Jaguar’, met uitsluitend volledig elektrische modellen. Op moment van schrijven (november 2024) is er echter nog weinig tot niets over bekend.
Jeep
Jeep doet heel goede zaken met de Avenger, een speciaal voor Europa ontwikkelde zeer compacte SUV. Het EV-aanbod zal de komende jaren verder worden uitgebreid, onder meer met de Wagoneer S, een grote luxe SUV. Het is nog onduidelijk of die modellen al in 2025 op de Europese markt komen.
KGM
KGM is de nieuwe naam van het merk dat we kennen als SsangYong. Het enige EV-model voor 2025 is de eind 2024 geïntroduceerde Torres, een middelgrote SUV met zeer robuuste vormgeving. Met een actieradius van 462 km en een relatief bescheiden vanafprijs een interessante optie.
Kia
De Niro EV, EV6 en EV9 krijgen gezelschap van de EV3. Dat is een compacte, SUV-achtige hatchback met een actieradius van tot wel 600 km. Samen met de relatief betaalbare prijs kan dit model zomaar een groot succes betekenen voor Kia in 2025.
Lancia
Lancia is terug! Dat begint met de Ypsilon, een stijlvolle compacte hatchback, die ook leverbaar is in volledig elektrische uitvoering. Met een actieradius tot 403 kilometer en een relatief luxe uitrusting moet de Lancia zich onderscheiden van de concurrentie.
Land Rover
Een volledig elektrische versie van de Land Rover Range Rover wordt al langere tijd beloofd. Zou hij in 2025 dan echt op de markt komen?
Leapmotor
Een vrij nieuwe fabrikant, die eind 2024 in Nederland debuteerde. Met de C10 begeeft het merk zich in het segment van middelgrote SUV’s, maar echt onderscheidend is de T03. Dat is een betaalbare compacte hatchback, maar dan elektrisch en dat met prima prestaties en actieradius.
Lexus
Het EV-aanbod van Lexus bestaat in 2025 ongewijzigd uit de compacte UX en de middelgrote RZ. Beide zijn SUV-achtige modellen in het wat luxere segment.
Lotus
Lotus, van oudsher een Brits sportwagenmerk, maakt tegenwoordig sportieve EV’s in het hogere segment. SUV Eletre kreeg in 2024 gezelschap van de sedanachtige Emeya, die in 2025 voor extra verkopen moet gaan zorgen.
Lucid
Het Amerikaanse Lucid levert in Nederland alleen nog de Air, een indrukwekkende en futuristische sedan. Het aanbod wordt in 2025 uitgebreid met een voordeliger instapmodel en wellicht ook SUV-model Gravity, maar het is nog afwachten of die dat jaar ook al naar Nederland komen.
Lynk & Co
Lynk & Co leverde in Europa tot nu toe alleen de 01, een middelgrote plug-in hybride SUV. Voor 2025 is het aanbod uitgebreid met de 02, een compacte SUV-achtige hatchback met volledig elektrische aandrijflijn, met tot 445 km actieradius.
Maserati
‘Zelfs’ Maserati levert tegenwoordig EV’s. Na de SUV Grecale volgden de sportwagens GranTurismo en GranCabrio. Die laatste is een bijzonder aanbod, want volledig elektrische cabriolets zijn er nog maar weinig.
Mazda
Het elektrische aanbod van Mazda blijft vooralsnog ongewijzigd bij de MX-30, een eigenzinnige compacte SUV. Meer elektrische modellen zijn wel aangekondigd, waaronder een elektrische Mazda 6, maar het moment van introductie in Europa is nog onbekend.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft inmiddels een behoorlijk uitgebreid EV-aanbod. Van de relatief compacte EQA en EQB tot middenklassers zoals de EQE en EQE SUV tot de luxe EQS en EQS SUV en personenbus EQV. De nieuwste toevoeging is de G 580 EQ, een volledig elektrische versie van de iconische G-Klasse.
MG
Het bestaande aanbod (ZS, MG 4, MG 5 en Marvel R) is in 2024 uitgebreid met de Cyberster, die in 2025 daadwerkelijk leverbaar zal zijn. Een bijzonder aanbod, want de Cyberster is een volledig elektrische reïncarnatie van de traditionele Britse roadster.
Mini
De elektrische versie van de Mini hatchback is natuurlijk een blijvertje. Het model heet voortaan altijd Mini Cooper. Daarnaast is het aanbod uitgebreid met een elektrische versie van de Mini Countryman en de altijd elektrische Aceman, een compacter SUV-model.
NIO
Voor zover bekend blijft het 2025-aanbod van de Chinese fabrikant NIO ongewijzigd ten opzichte van 2024. Er zijn de sedanachtige modellen ET5 (ook als stationwagen!) en ET7 en de SUV-modellen EL6, EL7 en EL8.
Nissan
De bekende Nissan Leaf krijgt in 2025 waarschijnlijk een nieuwe modelgeneratie, al zal die wat SUV-achtiger zijn dan de huidige hatchback. Daarnaast is er natuurlijk de elektrische SUV Ariya.
Opel
Met elektrische versies van de Corsa, Mokka, Astra en Combo had Opel al een behoorlijk divers EV-aanbod. Dat wordt in 2025 nog verder uitgebreid met elektrische versies van de volledig nieuwe Frontera en Grandland. Wellicht maken we in 2025 ook al kennis met de nieuwe Manta, al wordt dat ook een SUV-achtig model.
Peugeot
Ook het EV-aanbod van Peugeot is inmiddels al behoorlijk uitgebreid, met elektrische varianten van de 208, 2008, 308, 3008, 408, 5008 en Rifter. De nieuwste modellen zijn de in 2024 geïntroduceerde nieuwe generaties van de 3008 en 5008.
Polestar
Na het succes met de Polestar 2 breidt het merk uit met de Polestar 3 en Polestar 4. Die zijn al te bestellen of zelfs leverbaar, maar in 2025 moeten de leveringen echt op gang komen.
Porsche
Dé elektrische Porsche was tot nu toe de Taycan, die voor het nieuwe jaar een facelift en technische updates meekreeg. De sportwagen heeft sinds kort gezelschap van de nieuwe modelgeneratie Macan, die altijd volledig elektrisch is.
Renault
Met de Megane en de iets grotere Scenic biedt Renault al interessante elektrische middenklassers, maar de compacte nieuwe Renault 5 kan zomaar voor een enorm verkoopsucces zorgen. Met aansprekende retro vormgeving en goede specificaties is het een zeer interessante nieuwkomer.
Rolls-Royce
Met de Spectre, een opvolger voor de Wraith, is Rolls-Royce sinds 2024 ook actief in de markt voor elektrische auto’s. Extra comfortabel geruisloos voort zoeven in alle luxe die je kunt bedenken.
Seres
Dit Chinese merk biedt in Nederland alleen de Seres 3 aan, een compacte crossover. Qua prijs en specificaties is deze inmiddels door de concurrentie voorbijgestreefd. Uitbreiding van het aanbod komt er waarschijnlijk wel, maar er is nog weinig concreets bekend.
Skoda
De populaire Enyaq, een vrij grote SUV, blijft in het aanbod. Hij krijgt gezelschap van een interessante nieuwkomer: de vrij compacte Elroq, een relatief betaalbaar SUV-model met tot 579 km actieradius.
Smart
Het Smart-aanbod blijft vooralsnog bestaan uit de compacte #1 en de middelgrote #3, beide SUV-achtige modellen. Het ligt in de lijn der verwachting dat ergens in 2025 ook de #5 leverbaar wordt, een wat meer hoekige en praktische SUV.
Subaru
Subaru levert sinds 2022 de Solterra, een eigen versie van de Toyota BZ4X. Vooralsnog blijft het daar ook bij, wat elektrische Subaru-modellen betreft.
Tesla
Tesla blijft een dominante speler met de Model 3 en Model Y als kernmodellen, met daarboven de Model S en Model X. Daarnaast introduceert het merk in 2025 updates voor de modellen, gericht op meer efficiëntie en verbeterde technologie.
Toyota
Het EV-aanbod van Toyota blijft vooralsnog bestaan uit SUV-model BZ4X en MPV-model ProAce City Verso Electric. Wellicht komt daar in de loop van 2025 nog een compacte SUV bij, maar daar is nu, eind 2024, nog weinig concreets over bekend.
Vinfast
Dit Vietnamese (!) automerk levert in Nederland vier SUV-modellen. Al leverbaar zijn de VF8 en VF9 in het midden- en grote segment. De meer compacte VF6 en VF7 zijn aangekondigd, maar al een tijdje geleden. Komen ze in 2025 dan echt?
Voyah
Debuteerde in 2024 op de Nederlandse markt met de Free, een elektrische SUV voor de hogere middenklasse. Wellicht komt daar in 2025 nog een grote en luxe MPV bij, maar dat is op moment van schrijven (eind 2024) nog niet zeker.
Volkswagen
Naast de bekende ID-modellen ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID.Buzz is de grote belofte voor 2025 de introductie van de ID.2. Een compacte elektrische hatchback die toegankelijk is voor een breed publiek. Het model biedt waarschijnlijk een actieradius van 450 km en moderne functies tegen een scherpe prijs.
Volvo
Volvo zal in 2025 vooral goede zaken blijven doen met de compacte SUV-modellen EX30, EC40 en EX40. Groot nieuws voor 2025 is de nieuwe EX90, een elektrische opvolger van de populaire XC90.
Xpeng
Vooralsnog blijft het aanbod van Xpeng voor 2025 ongewijzigd ten opzichte van 2024: de middelgrote coupé-SUV G6, de grote sedanachtige P7 en de grote SUV G9.
Zeekr
Ook bij Zeekr blijft het voor zover bekend bij de twee modellen die het in 2024 ook al leverde: de forse 001 en de compacte X.