Autowassen belangrijker dan je denkt
Gemiddeld rijden we zo’n 13.000 kilometer per jaar. Wist je dat sommige autobezitters desondanks hun auto vrijwel nooit (laten) wassen? En hoe slecht dit is voor de algehele conditie en het onderhoud op de (middel)lange termijn? Gelukkig wassen de meesten hun auto wél, om precies te zien eens in de zes weken. Een frequentie van 1 à 2 keer per maand is nog beter volgens de experts. Het wassen van je auto hoeft echt niet veel tijd te kosten, hooguit 45 minuten wanneer je dit frequent doet. Hier een handvol tips hoe je dat het best kunt doen.
Auto wassen met de hand
Ongeveer een derde van alle autobezitters wast zijn of haar auto thuis op de oprit of op straat. Wil je effectief te werk gaan, hanteer dan het volgende stappenplan:
- Verzamel alle benodigdheden voordat je begint met soppen: een emmer met warm water, een goede autoshampoo, een zachte spons of washandschoen, een hogedrukspuit of tuinslang, een paar microvezeldoeken en eventueel een (zachte) autowasborstel.
- Kies de juiste locatie: was je auto bij voorkeur op een schaduwrijke plek om te voorkomen dat de zeep opdroogt voordat je de auto kunt afspoelen. Wassen in de (volle) zon levert al gauw lelijke en soms hardnekkige residuvlekken op. Parkeer je auto bovendien op een verharde ondergrond. Vermijd een grasveld en een onverharde, zanderige locatie.
- Grondig afspuiten: begin met het grondig afspoelen van de auto om los vuil en stof te verwijderen. Gebruik hiervoor bij voorkeur een hogedrukspuit. Heb je die niet, gebruik dan een tuinslang. Spuit je auto van boven naar beneden schoon.
- Gebruik bij voorkeur meerdere emmers: het wassen van je auto met de hand verloopt het best met twee emmers. De ene emmer vul je met water en autoshampoo, de andere alleen met warm water. Die laatste is bedoeld om de spons of washandschoen regelmatig mee uit te spoelen. Zo voorkom je krassen door vuil dat is achtergebleven in de spons of washandschoen. Vermijd sowieso altijd afwasmiddel of allesreiniger, want dit is uitermate slecht voor de lak van je auto. Gebruik vervolgens een zachte microvezelspons of washandschoen om de auto grondig in te zepen.
- Werk van boven naar beneden: begin met de liggende delen, zoals het dak, de motorkap en de kofferbak. Was daarna de ramen, portieren, voorbumper en achterbumper. Eindig met de dorpels en de wielkasten. Vergeet tijdens het wassen niet de onderzijde van de portieren; hier hoopt zich best wat vuil op namelijk.
- Spoel af: spoel de auto grondig af met schoon water om alle zeepresten te verwijderen.
- Droog de auto: nadat de auto helemaal gewassen en afgespoeld is, raden we je aan deze te drogen. Gebruik hiervoor een zeem, (microvezel) droogdoek en/of zogeheten waterblade. Sla je deze stap over, dan blijven er zeer waarschijnlijk talloze witte vlekjes achter op de lak – afkomstig van de kalk in het sopwater.
- Extra (optionele) stappen: van het exterieur krijgen wielen en banden het meest te verduren qua vuil, waaronder remstof en pekel in de wintermaanden. Het is mogelijk deze te wassen met dezelfde shampoo als de carrosserie, maar om tot een mooier resultaat te komen is een specifieke reiniger voor velgen en banden de betere keuze.
Wasbox
Geen oprit beschikbaar of wil je tijd besparen, was je auto dan minimaal eens per maand in een wasbox of wasstraat – 55% van de autobezitters kiest hiervoor. Het stappenplan van het bezoeken van een wasbox is vergelijkbaar als het wassen van je auto thuis.
Snelle tip: zorg voor voldoende kleingeld of wasmunten voordat je begint. Niks is zo vervelend tijdens het autowassen als je er halverwege het afspoelen achter komt dat ze op zijn. Nog een tip: als de wasbox het toestaat, spoel je auto dan na het wassen af met gedemineraliseerd water. Dit is gefilterd water dat vrij is van mineralen (kalk, ijzer, magnesium, zout, et cetera) en zodoende geen lelijke sporen op de lak achterlaat, zoals strepen of kalkdruppels.
Wasstraat
Liever lui dan moe? Laat je auto dan regelmatig wassen in een (professionele) wasstraat. De ene wasstraat is de andere namelijk niet. Afhankelijk van het gekozen wasprogramma, wordt je auto van boven tot onderen gereinigd en eventueel nadien van een waxlaag ter extra bescherming van de lak voorzien. Hoewel een wasstraat praktisch en meestal de snelste optie is, moet je er rekening mee houden dat de borstels van een wasstraat kleine, fijne krassen kunnen veroorzaken. Niet in de laatste plaats vanwege het feit dat een wasstraat vaak meerdere auto’s achter elkaar wast en op zijn minst een deel van het vuil van al de voorgaande auto’s achterblijft in de borstels.
Tip: bezoek de wasstraat niet in het weekend, wanneer het vaak druk is, maar op een rustig moment op een doordeweekse dag. De borstels zijn dan waarschijnlijk schoner.
Uitgebreide, professionele wasstraten zijn ook in staat de autolak te verzegelen. De kwaliteit hiervan is wel minder goed dan wanneer je de auto met de hand wast. Met name matte autolakken hebben in een wasstraat te lijden en worden hierdoor steeds gladder en glanzender. Kwalitatief bezien is het zorgvuldig met de hand wassen van je auto altijd beter dan de wasstraat.
Nazorg voor langdurig lakbehoud
Wil je de lak van je auto zo lang mogelijk in nieuwstaat houden, wax en/of polijst deze dan 1 tot 2 keer per jaar. Hierdoor is de autolak beter bestand tegen vuil en het aanhechten hiervan. Voor kunststof- en chroomoppervlakken zijn speciale onderhoudsmiddelen verkrijgbaar die de oppervlakken er als nieuw laten uitzien en tegelijkertijd een beschermlaag vormen. Als de carrosserielak al wat ouder of dof is, is het beter om voor een polish in plaats van wax te kiezen. De lak krijgt hiermee zijn glans (deels) weer terug.
Optionele tussenstap met topresultaat
Voor wie alleen het beste resultaat goed genoeg is, doet er goed aan de lak te kleien tussen de was- en waxbeurt in. Met kleien verwijder je namelijk hardnekkig en diepliggend vuil in de lak, die niet wordt verwijderd door de spons of washandschoen. Het zal je verbazen hoeveel vuil er nog uit de poriën van de lak komt. Na een klei- en waxbeurt is de lak echt blinkend schoon en glanzend.