Huidige regels voor retourreizen
Controleer de huidige beperkingen voor terugkerende vakantiegangers voordat je op vakantie gaat naar een ander land. Meer informatie hierover vind je bij het Ministerie voor Buitenlandse Zaken.
Er zijn de afgelopen tien jaar veel plannen geweest voor autotol in Duitsland, maar de uitvoering is uiteindelijk om verschillende redenen mislukt. Al in 2013 nam de federale regering de tolheffing op in het toenmalige regeerakkoord. Deze heffing, die officieel de infrastructuurheffing wordt genoemd, werd begin 2016 formeel ingevoerd voor alle Duitse wegen. Een onderzoek mag echter alleen plaatsvinden wanneer de nodige systemen operationeel zijn.
Een tegemoetkoming in de motorrijtuigenbelasting was bedoeld om de inwoners volledig te compenseren voor de infrastructuurheffing. Alleen eigenaars van in het buitenland geregistreerde auto's mogen via de aankoop van vignetten worden belast voor het gebruik van snelwegen. Het Europees Hof van Justitie kwalificeerde deze ongelijke behandeling als discriminerend - de invoering van de tol werd ongedaan gemaakt. Een kostbaar debacle: Vanwege de opgezegde contracten met de exploitant lopen er schadeclaims van 560 miljoen euro, het juridische geschil kan jaren duren.
Duitsland is dan ook een van de weinige landen in de Europese Unie die geen autotol heffen. De systemen van andere EU-landen lopen in sommige gevallen sterk uiteen: zowel de wijze van heffing als de hoogte van de tolkosten verschillen. Bekend uit Oostenrijk is bijvoorbeeld de aankoop van een vignet voor een bepaalde periode. Nog algemener is de facturering via toll stations - bijvoorbeeld voor tolwegen in Italië. De hoogte van de tolkosten wordt beïnvloed door andere factoren dan de voertuigklasse. Het tijdstip van reizen en het traject zijn bijvoorbeeld ook bepalend voor de tol in Kroatië.
Overigens: De tol wordt in Spanje op steeds meer snelwegtrajecten waar voorheen nog tol werd geheven kwijtgescholden. Veel van de particulier geëxploiteerde autopistas keren terug naar de openbare sector - die het wegennet zonder heffingen exploiteert.
Momenteel hoeven auto's in Duitsland alleen te betalen als ze door twee tunnels rijden:
Daarnaast zijn er particuliere of dienstwegen, waarvoor eveneens tol kan worden geheven.
Sinds 2005 bestaat er in Duitsland een tolplicht voor vrachtwagens en voertuigcombinaties vanaf een toelaatbaar totaalgewicht van 7,5 ton, zolang zij bestemd zijn voor goederenvervoer. Naast personenauto's zijn dus ook campers van de tolheffing uitgesloten.
Aanvankelijk gold de HGV-tol uitsluitend voor het gebruik van snelwegen en geselecteerde federale wegen - sinds 2018 geldt voor alle federale wegen dezelfde tol. De te betalen prijs hangt af van het aantal assen, het gewicht, de emissieklasse en de lengte van het traject.
Personenauto's en particuliere reizigers betalen in Duitsland geen tol, behalve voor het passeren van bovengenoemde tunnels (Warnowtunnel en Herrentunnel). Voor vrachtwagens met een totaalgewicht van meer dan 7,5 ton wordt het toltarief per kilometer berekend op basis van de volgende beïnvloedende factoren:
Dit resulteert in de ca. 9 tot 26 cent per kilometer die moet worden betaald - te betalen per on-board unit of aan de tolterminal bij snelwegstations, rustplaatsen of tankstations. De route, het begin van de reis en het betaalmiddel kunnen ook via de app of het internet worden geboekt. Meer informatie en de gedetailleerde tariefstructuur, inclusief de toll calculator zijn beschikbaar op de website van de exploitant Toll Collect.
Gezien het lopende juridische geschil over de infrastructuurheffing, die in 2019 mislukte, is geen invoering van een tol voor personenauto's in de nabije toekomst te verwachten in Duitsland. Daarom zijn er ook geen plannen in het regeerakkoord van de nieuwe regering-Ampel om de mislukte tolplannen nieuw leven in te blazen.
Na het arrest van het Europees Hof van Justitie gingen er echter stemmen op voor een zogenaamde "weggebruikersheffing" - die zou moeten gelden voor alle automobilisten zonder belastingcompensatie. Veel politici benadrukken dat een nieuwe tolheffing in de toekomst nodig is om de transportomslag te financieren en de klimaatdoelstellingen te halen. Voor automobilisten creëren de heffingen ook zinvolle stimulansen voor alternatieven met een lagere uitstoot.
Het lijkt er dus op dat de portemonnee van de Duitse automobilisten ook de komende jaren gespaard blijft - er zijn geen tekenen van tolheffing op de Duitse wegen. Maar er zijn nog genoeg andere voorschriften, die voor het begin van de reis in acht moeten worden genomen. Een goed voorbeeld is de richtsnelheid: overschrijding daarvan is geen overtreding, maar kan bij een ongeval leiden tot medeaansprakelijkheid - ondanks onschuld bij het ongeval. De volgende lijst geeft een eerste overzicht van de belangrijkste informatie over snelheidsbeperkingen, boetes en noodgevallen.
Snelheidsbeperkingen in Duitsland:
*Snelheidslimieten volgens bewegwijzering
Alarmnummers in Duitsland:
Boetes in Duitsland: