Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Winterbanden, alles wat je moet weten

Winterbanden zijn bedoeld voor gebruik in koude weersomstandigheden, met name bij temperaturen onder de 7°C. Ook al zijn ze in Nederland niet verplicht, ze zorgen wel voor extra veiligheid. Hier zijn enkele belangrijke aspecten en voordelen van winterbanden.

Profielontwerp

Winterbanden zijn voorzien van een speciaal loopvlakontwerp dat is geoptimaliseerd om grip te bieden in sneeuw- en ijsomstandigheden. De banden zijn vaak uitgerust met honderden kleine inkepingen, ook wel lamellen, die fungeren als kleine randen die zich vastgrijpen in sneeuw en ijs, waardoor de grip op de weg wordt verbeterd. Deze lamellen spelen ook een rol bij het creëren van extra randen voor remmen en versnellen.

Daarnaast maken winterbanden gebruik van sipe-technologie, waarbij kleine insnijdingen in het loopvlak van de band helpen bij het verbeteren van grip op gladde oppervlakken zoals ijs. Door het toevoegen van deze extra randen verhoogt de sipe-technologie de grip en tractie van winterbanden op ijzige wegen.

De speciale rubbersamenstelling van winterbanden blijft flexibel, zelfs bij zeer lage temperaturen, waardoor ze een betere grip behouden op gladde oppervlakken zoals sneeuw en ijs. Deze zachtheid helpt de band zich aan te passen aan het wegoppervlak en verbetert de grip. Over de rubbersamenstelling vertellen we je hieronder wat meer. Dankzij hun ontwerp en rubbersamenstelling bieden winterbanden verbeterde rij- en remprestaties op sneeuw en ijs in vergelijking met zomer- of all-seasonbanden.

Rubbersamenstelling

Winterbanden zijn gemaakt van een speciale rubbersamenstelling die bekend staat als ‘silica compound’ of ‘silica rubber’. Deze rubbersamenstelling is anders dan die van zomerbanden omdat deze is ontworpen om flexibel te blijven, zelfs bij zeer lage temperaturen.

Winterbanden bieden verschillende voordelen die ze geschikt maken voor gebruik in koude weersomstandigheden. Ten eerste behouden ze flexibiliteit, zelfs bij temperaturen ver onder het vriespunt. In tegenstelling tot traditionele rubbermengsels die harder worden in koud weer, behouden winterbanden hun grip op de weg, waardoor de tractie verbetert. Deze verbeterde grip is essentieel voor het remmen en nemen van bochten, vooral op besneeuwde, beijzelde of gladde wegen.

Daarnaast zijn winterbanden ontworpen met slijtvastheid in gedachten, waardoor ze bestand zijn tegen slijtage, zelfs onder uitdagende winterse omstandigheden zoals veelvuldig gebruik op sneeuw, ijs en natte wegen. Dit zorgt ervoor dat ze optimale prestaties kunnen leveren in winterse omstandigheden, terwijl ze toch een comfortabele rijervaring bieden.

Fabrikanten doen voortdurend onderzoek naar nieuwe materialen en technologieën om de rubbersamenstelling van winterbanden te verbeteren. Hierdoor kunnen winterbanden steeds beter presteren in diverse winterse omstandigheden en kunnen ze worden afgestemd op verschillende voertuigtypen en rijstijlen.

Wanneer overstappen naar winterbanden?

De grens van 7°C wordt vaak genoemd als een richtlijn voor het wisselen naar winterbanden. Dit is omdat bij deze temperatuur de prestaties van zomerbanden beginnen af te nemen, terwijl winterbanden nog steeds effectief zijn. Door winterbanden te gebruiken wanneer de temperaturen consistent onder de 7°C liggen, kunnen de veiligheid en prestaties van het voertuig in winterse omstandigheden aanzienlijk worden verbeterd.

Bandenspanning

Banden die te hard of te zacht zijn presenteren minder goed. Het is dus verstandig om regelmatig de bandenspanning te controleren, bij voorkeur minstens één keer per maand en vooral voor lange reizen of bij veranderingen in temperatuur. Dit helpt niet alleen om de veiligheid en prestaties van het voertuig te verbeteren, maar ook om de levensduur van de banden te verlengen en brandstof te besparen.

Een onjuiste bandenspanning kan leiden tot ongelijkmatige slijtage van de banden. Een te lage spanning kan resulteren in overmatige slijtage van de zijkanten van het loopvlak, terwijl een te hoge spanning als gevolg kan hebben dat het midden van het loopvlak afslijt. In beide gevallen gaat dat ten kosten van de levensduur van de banden en is vroegtijdige vervanging noodzakelijk.

De juiste bandenspanning heeft ook directe invloed op de brandstofefficiëntie. Banden met de juiste spanning verminderen de rolweerstand, wat resulteert in een gunstiger brandstofverbruik. Wanneer de banden onder- of overmatig opgepompt zijn, kan dit leiden tot een hoger brandstofverbruik en dus hogere kosten.

Ook speelt rijcomfort een rol. Correct opgepompte banden zorgen voor een soepelere rit en verminderen trillingen en schokken op de weg. Dit draagt bij aan het algemene rijcomfort, vooral tijdens lange ritten, en zorgt voor een aangenamere rijervaring. Zorg ervoor dat de banden opgepompt zijn tot de aanbevolen druk, zoals aangegeven in het voertuighandleiding of op de banden zelf.

In welke landen zijn winterbanden verplicht?

In veel landen en regio's zijn er specifieke wettelijke vereisten met betrekking tot het gebruik van winterbanden, vooral in gebieden waar strenge winters gebruikelijk zijn. Deze vereisten kunnen variëren afhankelijk van de lokale omstandigheden en de ernst van het winterweer.

Sommige landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, hebben wetten die het gebruik van winterbanden verplichten tijdens het winterseizoen of wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en ijs. In sommige regio's kunnen autoriteiten boetes opleggen aan bestuurders die niet voldoen aan deze wettelijke vereisten. We zetten enkele landen en hun regels m.b.t. winterbanden op een rij:

Net zoals in Nederland geldt in België geen verplichting voor het gebruik van winterbanden, maar wordt het wel sterk aanbevolen, vooral in winterse omstandigheden.

In Luxemburg in sprake van een vergelijkbare regelgeving als in Duitsland, waar het verplicht is om geschikte winterbanden te monteren tijdens winterse omstandigheden.

In Frankrijk zijn winterbanden niet verplicht, tenzij de weersomstandigheden dit vereisen, zoals bij sneeuw of ijzel. Op sommige wegen in Frankrijk wordt het gebruik van winterbanden echter verplicht gesteld door middel van borden.

In Italië is het gebruik van winterbanden duidelijk aangegeven, voornamelijk op bergwegen. In de Aostavallei in Noordwest-Italië is het bijvoorbeeld van 15 oktober tot 15 april verplicht om winterbanden te monteren.

In Oostenrijk is het verplicht om van 1 november tot 1 april op winterbanden te rijden onder winterse omstandigheden, met een minimale profieldiepte van 4 mm. Dit geldt voornamelijk voor situaties waarin winterweer wordt verwacht.

In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht onder alle omstandigheden, maar bestuurders kunnen een boete krijgen als ze hinder veroorzaken door het ontbreken van winterbanden.

Denemarken kent geen verplichting voor winterbanden, zelfs niet bij sneeuwval, vergelijkbaar met Nederland en België.

In Scandinavië zijn winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden in Noorwegen, Zweden en Finland. Het ontbreken van winterbanden kan leiden tot aansprakelijkheid bij een ongeval, behalve in Zweden wanneer er geen sprake is van winterse omstandigheden.

In Tsjechië zijn winterbanden verplicht van 1 november tot 31 maart, met een minimale profieldiepte van 4 mm, en bestuurders moeten sneeuwkettingen bij zich hebben om aan de eisen te voldoen.

Naast het gebruik van winterbanden kunnen sommige gebieden ook het gebruik van sneeuwkettingen voorschrijven in combinatie met winterbanden in extreme winterse omstandigheden, zoals diepe sneeuw of ijzel. In sommige gebieden, zoals Lapland, zijn spijkerbanden in de winter zelfs verplicht.

Opslag en onderhoud

Opslag en onderhoud zijn cruciaal voor het behoud van de prestaties en de levensduur van winterbanden. Tijdens de zomermaanden, wanneer winterbanden niet worden gebruikt, is het belangrijk om ze op de juiste manier op te slaan. Bewaar ze op een koele, droge plaats, weg van direct zonlicht en hittebronnen.

Daarnaast is het verstandig om ze op een velg te houden als je ze opslaat. Zo behouden ze hun optimale vorm. Daarnaast moet je ze rechtop plaatsen of als het even kan ophangen, om zo vervorming te voorkomen.

Voordat je ze opslaat is het verstandig om de banden te controleren op beschadigingen. Kijk of er geen scheuren of andere beschadigingen zijn. Maak ze daarna grondig schoon door alle vuil en modder te verwijderen. Een schone band gaat langer mee en presteert beter.

Voor extra gemoedsrust kunnen winterbanden worden geïnspecteerd door een professionele bandenspecialist. Zij kunnen eventuele problemen identificeren en advies geven over eventuele reparaties of vervangingen die nodig zijn. Door deze opslag- en onderhoudsprocedures te volgen, kunnen winterbanden hun prestaties behouden en de veiligheid en grip bieden die nodig zijn tijdens de wintermaanden, waardoor het risico op ongevallen op besneeuwde en ijzige wegen wordt verminderd.

FAQ

Het wintervlokje wordt soms ook wel aangeduid als het ‘bergpictogram met sneeuwvlok’ of simpelweg als ‘sneeuwvlokmarkering’. Dit symbool wordt op de zijwand van een winterband afgebeeld, naast andere specificaties en informatie over de band.

Het wintervlokje op winterbanden geeft aan dat de band is getest en goedgekeurd voor gebruik in winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijs. Vanaf 2010 is het wettelijk verplicht dat winterbanden het sneeuwvloksymbool dragen. In de toekomst zal het M+S-label (Modder en Sneeuw), dat voorheen veel gebruikt werd, geleidelijk worden vervangen door dit symbool.

Winterbanden hebben een specifieke snelheidsindex met bijbehorende snelheidscoderingen, zoals T, H, V en W. Een winterband met een T-classificatie is geschikt voor snelheden tot maximaal 190 km/u, terwijl een H-winterband geschikt is voor 210 km/u, een V-winterband voor 240 km/u en een W-winterband voor 270 km/u.

Winterbanden en all-seasonbanden verschillen in diverse opzichten. Winterbanden zijn specifiek ontworpen om te presteren in koude, winterse omstandigheden, zoals sneeuw, ijs en lage temperaturen. Ze beschikken over een speciale rubbersamenstelling en een diep loopvlakontwerp met lamellen, wat zorgt voor verbeterde grip en tractie op gladde wegen. In tegenstelling htot winterbanden zijn all-seasonbanden bedoeld om het hele jaar door te presteren, in uiteenlopende weersomstandigheden, inclusief milde winters en droge/zomerse omstandigheden.

Wat betreft grip en tractie scoren winterbanden over het algemeen beter in winterse omstandigheden dan all-seasonbanden. Ze bieden uitstekende prestaties in sneeuw, ijs en bij temperaturen onder het vriespunt. All-seasonbanden daarentegen bieden een redelijk goede grip en tractie in zowel zomerse als winterse omstandigheden, maar ze komen niet in de buurt van de prestaties van winterbanden in extreme winterse omstandigheden.

Een ander verschil tussen de twee bandensoorten is slijtage en levensduur. Winterbanden hebben meestal een zachter rubbermengsel, waardoor ze sneller slijten, vooral als bij hogere temperaturen worden gebruikt. All-seasonbanden daarentegen zijn vaak gemaakt van een harder rubbermengsel, wat resulteert in meer duurzaamheid en een langere levensduur, zowel in de zomer als in de winter.

Deel artikel

Alle artikelen

Airbag

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Advies · Autotechnologie
ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer