Ga naar hoofdinhoud

Welke olie moet ik gebruiken voor mijn auto?

Je motor draait op brandstof, maar zonder olie komt hij nergens. Motorolie zorgt ervoor dat alles soepel blijft lopen, voorkomt slijtage en helpt de motor koel te houden. Maar welke olie moet je gebruiken? En waarom zijn er zoveel verschillende soorten?

Alles over motorolie

Motorolie is misschien geen heel spannend onderwerp, maar het is wel heel belangrijk; zonder motorolie zou je auto namelijk geen meter vooruitkomen. Deze vorm van autotechnologie is de stille kracht die ervoor zorgt dat je motor soepel draait, beschermd blijft tegen slijtage en niet oververhit raakt. Olie wordt gemaakt uit een basisolie – meestal mineraal, synthetisch of een mix daarvan – waaraan additieven worden toegevoegd om de prestaties te verbeteren. Denk aan detergenten om vuil op te lossen, antislijtage-additieven en viscositeitsverbeteraars om de olie onder verschillende temperaturen goed te laten werken. Grote merken zoals Castrol, Shell, Mobil en Total bieden verschillende oliën aan, afgestemd op moderne en oudere motoren.

Waarom is motorolie zo belangrijk?

Motorolie heeft drie belangrijke taken:

  • Smering: de olie vormt een dun laagje tussen bewegende onderdelen, waardoor slijtage wordt verminderd.
  • Koeling: de olie helpt warmte van de motoronderdelen af te voeren.
  • Reiniging: olie neemt vuil, roet en metaaldeeltjes mee naar het oliefilter.

Verkeerde olie of te weinig olie kan leiden tot oververhitting, meer slijtage en zelfs motorschade. Het oliepeil controleren en de juiste olie kiezen is dus essentieel.

Verschillende soorten motorolie

Motorolie is er in verschillende soorten en diktes. Dit wordt aangegeven met een viscositeitscode, zoals 5W-30 of 10W-40. Wat betekent dat eigenlijk?

  • De eerste cijfer en letter (bijvoorbeeld 5W): dit geeft aan hoe vloeibaar de olie is bij koude temperaturen. Hoe lager het getal, hoe beter de olie presteert bij kou.
  • Het tweede cijfer (bijvoorbeeld 30): dit geeft de dikte van de olie aan bij bedrijfstemperatuur. Hoe hoger dit getal, hoe dikker de olie blijft bij warme motoren.

Er zijn ook verschillende basisoliën:

  • Minerale olie: dit is de oudste vorm van motorolie en wordt nog gebruikt in klassieke auto’s en oudere motoren. Het is goedkoop, maar heeft vaker verversing nodig en is minder bestand tegen extreme temperaturen.
  • Halfsynthetische olie: een mix van minerale en synthetische olie. Het biedt betere bescherming dan minerale olie en hoeft minder vaak ververst te worden.
  • Volsynthetische olie: de beste keuze voor moderne motoren. Deze olie blijft stabiel onder extreme temperaturen, beschermt beter en heeft een langere levensduur.

ADV20 - AutoScout24 adviespagina - Wat is de functie van motorolie in een verbrandingsmotor foto

Welke olie moet jij gebruiken?

Dat hangt af van je auto. De makkelijkste manier om erachter te komen is door je handleiding te raadplegen. Daar staat exact welke olie je nodig hebt. Geen handleiding? Geen probleem. Hier zijn andere manieren om erachter te komen:

  • Oliepeilstok: sommige auto's hebben op de peilstok een label met de aanbevolen olie.
  • Sticker: soms plakken garages een sticker in de motorruimte met het type olie dat is gebruikt.
  • Advies fabrikant: op de website van de fabrikant kun je vaak je kenteken invoeren voor een olieadvies.
  • Oliezoeker van oliemerken: grote oliemerken zoals Castrol, Shell en Mobil hebben online tools waarmee je eenvoudig het juiste type olie kunt vinden.

Speciale oliesoorten

Soms kom je motorolie tegen met extra specificaties. Wat betekenen die?

  • Longlife olie: sommige auto’s hebben langere onderhoudsintervallen en gebruiken Longlife olie. Deze olie breekt minder snel af en blijft langer goed. Controleer altijd of jouw auto dit type nodig heeft.
  • Low SAPS olie: heb je een moderne dieselauto met een roetfilter? Dan heb je mogelijk Low SAPS olie nodig. Deze olie bevat minder schadelijke stoffen en voorkomt verstopping van het roetfilter.
  • Racing olie: dit is alleen nodig voor sportauto’s of auto’s die zwaar worden belast. Deze olie biedt extra bescherming bij hoge toerentallen en temperaturen. Voor een normale auto is dit overkill.

Hoe vaak moet je olie verversen?

De meeste auto’s hebben een onderhoudsinterval voor het vervangen van de olie. Gemiddeld ligt dit tussen de 10.000 en 30.000 km, afhankelijk van het type olie en de auto. Rijd je korte stukjes of onder zware omstandigheden? Dan kan het nodig zijn om vaker te verversen. Een paar signalen dat je olie aan vervanging toe is:

Kun je verschillende soorten motorolie mengen?

Technisch gezien kan het, maar het is niet aan te raden. Verschillende oliën hebben verschillende additieven, en mengen kan de prestaties verminderen. Moet je noodgedwongen olie bijvullen en heb je niet precies de juiste soort? Gebruik dan een olie met vergelijkbare specificaties en ververs het later alsnog.

Olie verversen: zelf doen of laten doen?

Je kunt je olie zelf verversen, maar let op: het kan een knoeiboel worden. Dit heb je nodig:

  • Nieuwe olie (met de juiste specificaties)
  • Nieuw oliefilter
  • Dopsleutelset en oliefiltersleutel
  • Olieopvangbak
  • Trechter

De stappen:

  • Zet je auto op een vlakke ondergrond en laat de motor een paar minuten draaien om de olie warm te maken.
  • Plaats een opvangbak onder de carterplug en draai de plug los. Laat de oude olie volledig uitlekken.
  • Vervang het oliefilter.
  • Draai de carterplug weer vast en vul de motor met nieuwe olie.
  • Start de motor en controleer of er geen lekkages zijn.
  • Twijfel je? Dan is het altijd veiliger om het door een garage te laten doen.

4 veelgemaakte fouten bij motorolie

  • Te weinig olie – dit kan leiden tot oververhitting en motorschade.
  • Te veel olie – ook niet goed! Een te hoog oliepeil kan schuimvorming veroorzaken en de smering verminderen.
  • Verkeerde olie – gebruik altijd olie met de juiste specificaties voor je motor.
  • Vergeten te verversen – oude olie verliest zijn werking en kan schade veroorzaken.

FAQ

Ja, rijden met te weinig olie is slecht voor je motor. Motorolie smeert en koelt de onderdelen. Zonder voldoende olie ontstaat overmatige wrijving, wat kan leiden tot oververhitting en zelfs motorschade. Controleer regelmatig Het oliepeil en vul bij als dat nodig is.

Het hangt af van hoe groot de afwijking is. Een iets andere viscositeit (bijvoorbeeld 5W-30 in plaats van 0W-30) is meestal niet rampzalig. Maar een totaal verkeerde olie kan problemen geven, zoals verminderde smering, hogere slijtage of verstopping van het oliefilter. Gebruik daarom altijd de olie die door de fabrikant wordt aanbevolen.

Dat is eenvoudig te zien. Vervang in de volgende gevallen de olie:

  • De olie is donkerbruin of zwart geworden.
    • Je merkt een verhoogd motorverbruik of een ander geluid.
      
      • Het oliewaarschuwingslampje op het dashboard licht op.
        
        • Je ruikt een verbrande oliegeur in de auto.
          

Voor de zekerheid kun je ook de handleiding van je auto raadplegen.

Dit hangt af van je auto en het type olie. Gemiddeld is het advies: - Minerale olie: om de 5.000-10.000 km - Halfsynthetische olie: om de 10.000-15.000 km - Volsynthetische olie: om de 15.000-30.000 km

Rijd je veel korte ritten of onder zware omstandigheden? Dan kan vaker verversen nodig zijn.

Je kunt het zelf doen, maar het vereist technisch inzicht en goed gereedschap. Je hebt een oliefiltersleutel, een opvangbak en een nieuwe oliefilter nodig. Vergeet niet de olie milieuvriendelijk af te voeren. Twijfel je? Dan is een bezoek aan een garage de beste keuze.

Te veel olie is geen goed idee. Het kan schuimvorming veroorzaken, waardoor de olie minder goed smeert. Dit kan leiden tot verhoogde interne druk, lekkages en zelfs motorschade. Heb je per ongeluk te veel olie bijgevuld? Laat dan het teveel aftappen voordat je gaat rijden.

Nee, een elektromotor heeft geen motorolie nodig. Motorolie is bedoeld voor verbrandingsmotoren om de bewegende onderdelen te smeren, koelen en schoon te houden. Een elektromotor werkt compleet anders en heeft geen zuigers, kleppen of een krukas die olie nodig hebben. Toch zijn er bij een elektrische auto wel vloeistoffen die onderhoud vereisen:

  • Transmissieolie – sommige EV’s hebben een reduktiebak (eenvoudige versnellingsbak) met speciale olie. Deze hoeft zelden vervangen te worden, maar controle is soms nodig.
    
    • Koelvloeistof voor de batterij – EV’s gebruiken koelvloeistof om de batterij op de juiste temperatuur te houden. Die moet bij sommige modellen af en toe worden ververst.
      
      • Remvloeistof – net als bij brandstofauto’s moet remvloeistof periodiek vervangen worden.
        

Deel artikel

Alle artikelen

ADV70 - AutoScout24 adviespagina - waterpomp auto wat is het hoe vervangen foto

Een waterpomp in je auto: waarvoor is die?

Advies · Autotechnologie
ADV68 - AutoScout24 adviespagina - head-up display foto

Wat is een head-up display?

Advies · Autotechnologie
BMW stoelverwarming optie

Stoelverwarming in de auto: comfort, luxe en praktische toepassingen

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer