Hoelang gaan remschijven mee en wanneer zijn ze versleten?
Levensduur van remschijven
De levensduur van remschijven kan sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type auto, rijstijl, rijomstandigheden en de kwaliteit van de remschijven zelf. Over het algemeen gaan remschijven tussen de 50.000 en 100.000 kilometer mee. Hier zijn enkele factoren die de levensduur van remschijven kunnen beïnvloeden:
- Rijstijl: agressief rijgedrag, zoals hard remmen en vaak abrupt stoppen, kan de slijtage van remschijven versnellen. Voorzichtig rijden en het anticiperen op verkeerssituaties kunnen helpen de remschijven langer mee te laten gaan.
- Rijomstandigheden: rijden in bergachtige gebieden of in druk stadsverkeer vereist vaker remmen, wat leidt tot snellere slijtage van de remschijven.
- Kwaliteit van de remschijven: remschijven van hogere kwaliteit, gemaakt van duurzamere materialen, gaan doorgaans langer mee dan goedkopere alternatieven.
- Gewicht van de auto: zwaardere voertuigen, zoals SUV's en vrachtwagens, belasten de remschijven meer, wat kan leiden tot snellere slijtage.
- Onderhoud: regelmatig onderhoud en tijdige vervanging van remblokken kunnen de levensduur van remschijven verlengen. Versleten remblokken kunnen namelijk de remschijven beschadigen.
Wanneer zijn remschijven versleten?
Het is belangrijk om te weten wanneer remschijven versleten zijn zodat je tijdig kunt ingrijpen om de veiligheid van je voertuig te waarborgen. Hier zijn enkele veelvoorkomende tekenen dat je remschijven mogelijk versleten zijn:
- Trillingen bij het remmen: als je stuur of rempedaal trilt tijdens het remmen, kan dit wijzen op ongelijke slijtage of vervorming van de remschijven.
- Lawaai: een schurend of piepend geluid bij het remmen kan duiden op versleten remschijven of remblokken. Dit geluid wordt meestal veroorzaakt door metaal-op-metaal contact, wat betekent dat de remblokken volledig zijn versleten en de remschijven beschadigen.
- Visuele inspectie: je kunt de dikte van de remschijven visueel inspecteren door de wielen te verwijderen. Als de schijven zichtbaar dunner zijn en/of groeven en putjes vertonen, is het tijd om ze te vervangen.
- Remprestaties: als je merkt dat je auto langer nodig heeft om tot stilstand te komen, kunnen de remschijven versleten zijn. Dit kan ook gepaard gaan met een 'zacht' of 'sponsachtig' gevoel van het rempedaal.
- Waarschuwingslampjes: moderne auto's zijn vaak uitgerust met waarschuwingssystemen die je op het dashboard informeren als de remschijven of remblokken aan vervanging toe zijn.
Regelmatige controle en onderhoud
Om ervoor te zorgen dat je remschijven in goede staat blijven, is het belangrijk om regelmatig onderhoud en controles uit te voeren. Hier zijn enkele tips:
- Periodieke inspectie: laat je remschijven minstens elke 20.000 kilometer controleren tijdens een reguliere onderhoudsbeurt. Een monteur kan de dikte en conditie van de schijven meten en beoordelen.
- Vervanging van remblokken: zorg ervoor dat de remblokken tijdig worden vervangen. Versleten remblokken kunnen de remschijven beschadigen, wat leidt tot hogere kosten voor reparatie of vervanging.
- Reiniging: houd de remmen en remschijven schoon om de ophoping van vuil en roest te voorkomen. Dit kan de prestaties van het remsysteem verbeteren.
- Gebruik van kwalitatieve onderdelen: kies voor hoogwaardige remschijven en remblokken van gerenommeerde merken. Dit kan de levensduur van je remsysteem verlengen en betere prestaties garanderen.
Hoe vervang je remschijven en wat zijn de kosten?
Hoewel het mogelijk is om zelf remschijven te vervangen, wordt het meestal aanbevolen om dit aan een professionele monteur over te laten vanwege de complexiteit en veiligheidsrisico's. Wil je toch zelf aan de slag? Dit zijn de stappen die je moet doorlopen:
Auto veilig omhoog krikken
Allereerst moet je de auto veilig omhoog krikken. Parkeer de auto op een vlakke en stabiele ondergrond en trek de handrem aan. Gebruik vervolgens een krik om de auto omhoog te tillen en plaats assteunen onder het voertuig om extra veiligheid te garanderen. Zorg ervoor dat de auto stabiel staat voordat je verdergaat.
Wielen verwijderen
Vervolgens verwijder je de wielen door de wielbouten los te draaien met een wielmoersleutel. Dit geeft je toegang tot de remschijven. Daarna schroef je de remklauwen los van de montagebeugels met behulp van de juiste gereedschappen. Hang de remklauwen voorzichtig op met een stuk draad of een speciale haak om te voorkomen dat de remleidingen worden beschadigd en verwijder de remblokken uit de remklauwen.
Remklauwen en oude remschijven verwijderen
Om de oude remschijven te kunnen verwijderen, moet je eventuele schroeven of bouten losmaken die de remschijven op hun plaats houden. Haal de oude remschijven van de wielnaaf. Dit kan soms moeilijk zijn door corrosie, gebruik daarom een rubberen hamer om de schijven voorzichtig los te tikken indien nodig. Reinig de wielnaven met remreiniger en een borstel om vuil en roest te verwijderen.
Nieuwe remschijven installeren
De nieuwe remschijven moeten vervolgens worden gemonteerd. Plaats de nieuwe remschijven op de wielnaven en zorg ervoor dat de schijven correct uitgelijnd zijn met de montagegaten. Bevestig eventueel aanwezige schroeven of bouten om de schijven op hun plaats te houden. Breng een dunne laag koperpasta of anti-seize aan op de achterzijde van de remblokken om piepen te voorkomen.
Remklauwen en wielen terugplaatsen
Na het installeren van de nieuwe schijven plaats je de remblokken terug in de remklauwen en monteer je de remklauwen opnieuw op hun montagebeugels. Draai de bouten vast met de juiste specificaties en gebruik een momentsleutel. Bevestig de wielen terug op de auto en draai de wielbouten eerst handvast aan. Laat de auto voorzichtig zakken en gebruik een momentsleutel om de wielbouten definitief vast te draaien volgens de aanbevolen aanhaalmomenten.
Controle en testen
Ten slotte moet je alles controleren en testen. Controleer alle bevestigingen en zorg ervoor dat alles correct is gemonteerd. Start de auto en trap het rempedaal een paar keer in om de remblokken tegen de nieuwe schijven te plaatsen. Maak een korte proefrit om te testen of de remmen correct functioneren en geen ongebruikelijke geluiden maken.
Kosten voor het vervangen van remschijven
De kosten voor het vervangen van remschijven kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals het type auto, de kwaliteit van de onderdelen en de tarieven van de garage. Onderdelen zoals remschijven kosten gemiddeld tussen de € 50 en € 150 per set voor de voor- of achteras, terwijl remblokken tussen de € 30 en € 100 per set kunnen kosten. De arbeidskosten kunnen variëren van € 100 tot € 300, afhankelijk van de complexiteit van het werk en de garage. Samenvattend liggen de totale kosten voor het vervangen van remschijven en remblokken doorgaans tussen de € 200 en € 500, inclusief onderdelen en arbeid.
Hoe werken remschijven?
Remschijven werken in combinatie met remblokken om je auto te vertragen of tot stilstand te brengen.
Remschijven zijn schijfvormige componenten die zijn bevestigd aan de wielnaaf van je auto. Ze draaien mee met de wielen. Wanneer je op het rempedaal drukt, treedt een complex mechanisme in werking om de snelheid van je voertuig te verminderen.
Het hydraulische remsysteem
Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt er kracht uitgeoefend op de hoofdremcilinder. Deze cilinder bevat remvloeistof, die onder druk wordt gezet en door een netwerk van remleidingen naar de remklauwen wordt gestuurd. Dit hydraulische systeem zorgt voor een gelijkmatige en efficiënte krachtverdeling naar alle remmen van de auto.
De remklauwen
De remklauwen bevatten een of meerdere zuigers die worden bewogen door de hydraulische druk die ontstaat wanneer je het rempedaal indrukt. Deze zuigers drukken de remblokken tegen de remschijven. Er zijn verschillende soorten remklauwen, zoals vaste remklauwen en zwevende remklauwen.
De remblokken
Remblokken zijn pads die tegen de remschijven worden gedrukt om wrijving te creëren. Ze zijn meestal gemaakt van hittebestendig materiaal zoals keramiek, organisch materiaal of metalen composieten. De remblokken bevinden zich aan weerszijden van de remschijf en worden in de remklauw gehouden. Wanneer de remklauw de remblokken tegen de remschijf duwt, ontstaat er wrijving die de rotatie van de schijf en dus het wiel vertraagt.
Wrijving en warmte
De wrijving tussen de remblokken en de remschijf is wat uiteindelijk de auto vertraagt of tot stilstand brengt. Deze wrijving zet de kinetische energie van de bewegende auto om in warmte. Remschijven zijn ontworpen om deze hitte efficiënt af te voeren om oververhitting en verminderde remprestaties (ook wel 'fading' genoemd) te voorkomen. Ventilatieopeningen of groeven in de remschijven helpen bij het afvoeren van warmte en voorkomen dat de remmen te heet worden.
Types remschijven
Er zijn verschillende soorten remschijven, elk ontworpen voor specifieke toepassingen en prestaties:
- Vaste remschijven: dit zijn solide schijven zonder extra ventilatie of groeven, vaak gebruikt in standaard voertuigen.
- Geventileerde remschijven: deze schijven hebben interne ventilatiekanalen die de luchtstroom verbeteren en warmte afvoeren, wat helpt bij het voorkomen van oververhitting.
- Gegroefde en geperforeerde remschijven: deze hebben groeven of gaten die helpen om warmte en vuil af te voeren, waardoor ze beter presteren onder zware omstandigheden, zoals bij sportwagens en raceauto's.