Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Verschil tussen hybride en plug-in hybride auto

Hybride auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Deze auto’s met een elektrische hulpmotor nemen bijna de helft van de totale personenautoverkoop voor hun rekening. Maar niet elke hybride auto is hetzelfde. Lees hier alles over het verschil tussen een hybride en plug-in hybride auto.

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto heeft niet alleen een benzine- of dieselmotor onder de motorkap, maar ook een elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een extra accu en ondersteunt de verbrandingsmotor. Het primaire doel hiervan is om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de auto te verlagen. Afhankelijk van het type auto speelt de elektrische hulpmotor ook een belangrijke rol om de rijprestaties te verbeteren.

Er zijn verschillende soorten hybride-aandrijving. Je hebt een full-hybride, een mild-hybride en een plug-in hybride. Het verschilt per type hybride auto of de elektromotor de wielen kan aandrijven en hoe de hybride accu wordt opgeladen.

Full-hybride

De meeste hybride auto’s zijn een zogeheten full-hybride (HEV). Bij deze modellen kan de elektromotor ook de wielen aandrijven. Bij het wegrijden vanuit stilstand is alleen de elektromotor aan het werk, waarna de verbrandingsmotor wordt bijgeschakeld naarmate de snelheid toeneemt. De wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor gaat geheel automatisch. Om die overgang soepel te laten verlopen, is een full-hybride altijd voorzien van een automatische transmissie. De bekendste full-hybride auto is ongetwijfeld de Toyota Prius. De eerste generatie met deze innovatieve aandrijftechniek kwam al in 1997 op de markt.

Een belangrijke eigenschap van een full-hybride is dat je kortstondig volledig elektrisch kunt rijden, zonder zelf de accu te hoeven opladen. Het opladen van de accu gebeurt tijdens het rijden met behulp van regeneratief remmen of door de verbrandingsmotor die dan fungeert als een generator.

toyota-prius-plug-in-hybrid-2024-front-seite

Mild-hybride

Behalve de full-hybride kennen we ook de mild-hybride (MHEV). De naam zegt het al: hier hebben we te maken met een milde vorm van elektro-ondersteuning. In tegenstelling tot een full-hybride kan een mild-hybride auto niet of nauwelijks volledig elektrisch rijden. De kleine interne elektromotor is puur bedoeld om de verbrandingsmotor te ondersteunen om het brandstofverbruik te verlagen. Bij een mild-hybride vervangt de elektromotor ook meteen de traditionele startmotor. Tijdens het remmen en uitrollen fungeert de elektromotor juist als generator om een compacte accu op te laden. De energie in de accu wordt dan weer hergebruikt om de elektromotor en andere stroomverbruikers in de auto te voeden.

Deze mild-hybride aandrijftechniek is de laatste jaren sterk in opkomst. Er zijn tegenwoordig maar weinig nieuwe benzinemodellen die zónder MHEV-toepassing op de markt komen. Anders dan bij een full-hybride kan een mild-hybride auto wel met een handgeschakelde versnellingsbak worden uitgerust. Het is soms wel verwarrend dat veel full-hybride auto’s en mild-hybride modellen beide worden aangeduid met enkel ‘Hybrid’ in de typenaam. Hierdoor is het voor de leek niet direct duidelijk om welk type hybride auto het gaat.

Voordelen van een hybride auto

  • Laag brandstofverbruik: Hybride auto's verbruiken minder brandstof dan traditionele auto's met alleen een verbrandingsmotor, wat resulteert in lagere brandstofkosten.
  • Lagere uitstoot: Doordat een hybride auto minder brandstof verbruikt dan een traditionele auto, is ook de CO2-uitstoot lager. Dat heeft direct een positief effect op het BPM-tarief van de auto dat vrijwel volledig is gebaseerd op de CO2-uitstoot. Ondanks de kostbare hybridetechniek is een hybride auto daardoor vaak toch nog concurrerend geprijsd.
  • Niet zelf opladen: Bij een full-hybride en mild-hybride auto hoef je de accu zelf niet op te laden. Dat doet de auto geheel zelf, terwijl je met een full-hybride wel gedeeltelijk elektrisch kunt rijden. Het opladen van de accu gebeurt tijdens het rijden met behulp van de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen.
  • Automatisch overschakelen: Een hybride auto schakelt automatisch tussen de verbrandingsmotor en elektromotor. De slimme computer in de auto houdt daarbij rekening met de rijomstandigheden en het laadniveau van de accu, wat zorgt voor een naadloze rijervaring en maximale brandstofbesparing.
  • Betrouwbaarheid: In de afgelopen 20 jaar zijn wereldwijd miljoenen hybride auto’s verkocht en is de techniek continu doorontwikkeld. Inmiddels is wel duidelijk dat deze aandrijftechniek erg betrouwbaar is en hoge kilometerstanden aankan.

Nadelen van een hybride auto

  • Beperkte elektrische actieradius: Omdat de accu van een hybride auto vrij compact is, kan die slechts korte afstanden en alleen bij relatief lage snelheden puur elektrisch rijden.
  • Hoger gewicht: Een hybride auto is zwaarder dan een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek. Alle componenten van het hybridesysteem brengen flink wat gezicht met zich mee. Het hogere gewicht is nadelig ten aanzien van de rijdynamiek, het energieverbruik van de auto en de wegenbelasting aangezien die is gebaseerd op het gewicht van de auto.
  • Weinig effect op de snelweg: De elektrische ondersteuning komt bij een hybride auto vooral tot uiting bij het wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden in de stad. Op hoge snelheid op de snelweg is de elektrische ondersteuning heel beperkt. Mensen die een zuinige auto zoeken omdat zij heel veel snelwegkilometers rijden, hebben niet zo veel aan een hybride auto. Het meesjouwen van een zwaar en complex hybridesysteem is dan eerder een nadeel.
  • Minder ruimte: De extra onderdelen van het hybridesysteem moeten ergens een plekje vinden. Bij sommige hybride auto’s gaat dit ten koste van de bagageruimte, waardoor ze minder praktisch zijn dan een vergelijkbare auto zonder hybridetechniek.
  • Beperkt trekgewicht: Veel hybride auto’s zijn ondanks hun krachtige prestaties en hoge trekkracht dankzij de elektro-ondersteuning niet geschikt om een caravan te trekken. Het maximum trekgewicht laat dat niet toe.

vw-golf-gte-front

Wat is een plug-in hybride auto?

Als laatste hebben we nog de plug-in hybride (PHEV). Hierbij werkt de aandrijftechniek hetzelfde als bij een full-hybride, alleen heeft een plug-in hybride een veel grotere accu die je zelf moet opladen met een stekker. In combinatie met een krachtigere elektromotor kan een plug-in hybride auto in de EV-modus langere afstanden én op hogere snelheden volledig elektrisch rijden. In de hybridemodus kan de verbrandingsmotor langdurig en nadrukkelijker worden ondersteund door de elektromotor.

Een plug-in hybride is eveneens onder te verdelen in verschillende types. Zo heb je een PHEV met alleen voorwielaandrijving en waarbij de elektromotor bijvoorbeeld in de automatische transmissie is geïntegreerd. En voorbeeld hiervan is de Volkswagen Golf GTE.

Je hebt ook een plug-in hybride waarbij de verbrandingsmotor alleen de voorwielen aandrijft en de elektromotor alleen de achterwielen. In de hybride modus, dus als de verbrandingsmotor en elektromotor samenwerken, heeft de auto dus vierwielaandrijving. Een populair voorbeeld hiervan is de Volvo XC90 T8 Recharge.

Tot slot zijn er plug-in hybrides waarbij de wielen permanent worden aangedreven door één of twee elektromotoren. De verbrandingsmotor onder de motorkap fungeert in feite alleen als generator om de accu op te laden als die leeg raakt. In sommige gevallen drijft de verbrandingsmotor ook de wielen aan bij volgas en bij snelheden boven de 130 km/u. Een bekend voorbeeld van zo’n plug-in hybride auto is de Mitsubishi Outlander PHEV.

Voordelen van plug-in hybride auto's

  • Grotere elektrische actieradius: Dankzij de grotere accu kan een plug-in hybride auto tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Voor veel mensen is dat voldoende voor hun dagelijkse (woon-werk) ritten. Bovendien verschijnen er laats tijd steeds meer PHEV’s op de markt met een 100% elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.

  • Extra laag brandstofverbruik: Doordat een plug-in hybride veel kilometers volledig elektrisch kan rijden, hoeft de verbrandingsmotor minder vaak ik actie te komen. Hiermee wordt nog meer brandstof bespaard. Sommige plug-in hybrides verbruiken volgens de officiële test minder dan 2,0 liter per 100 kilometer.

  • Zeer beperkte CO2-uitstoot: Doordat een plug-in hybride gemiddeld maar weinig brandstof verbruikt, is ook de CO2-uitstoot zeer beperkt. Daarmee spelen plug-in hybride auto een steeds belangrijkere rol in het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen van overheden en bedrijven. Echter moet de accu van een plug-in hybride wel consequent worden opgeladen aan een laadpaal.

  • Lage BPM-toeslag: De lage CO2-uitstoot van een plug-in hybride heeft direct een positief effect op de BPM die vrijwel volledig is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Door de torenhoge BPM-toeslag per gram CO2-uitstoot zijn plug-in hybrides, ondanks hun kostbare hybridetechniek, vaak zelfs goedkoper dan dezelfde auto’s zonder hybridetechniek.

  • Flexibiliteit: De mogelijkheid om zowel op elektriciteit als op brandstof te rijden, biedt meer flexibiliteit voor langere ritten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het opladen.

  • Krachtige prestaties: Door de toevoeging van een krachtige elektromotor staat een plug-in hybride auto vaak garant voor extra krachtige prestaties en een snelle acceleratie als de elektromotor en verbrandingsmotor optimaal samenwerken.

  • Elektronische vierwielaandrijving: Er zijn plug-in hybride SUV’s met indrukwekkende 4x4-eigenschappen dankzij de elektromotor op de achteras. Ze bieden vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras. Dit zorgt voor minder gewicht, minder draaiende onderdelen en minder wrijvingsverlies. Tevens kan een elektromotor veel nauwkeuriger worden afgesteld voor maximale tractie in zwaar terrein en op glad wegdek.

Nadelen van plug-in hybride auto's

  • Extra hoog gewicht: Een plug-in hybride biedt het beste van twee werelden. Het is een benzineauto, hybride auto en volledig elektrische auto in één. Maar al die hybride onderdelen en grotere accu zorgen voor flink extra gewicht, wat nadelig is voor de rijeigenschappen en het energieverbruik. Door het hoge gewicht betaal je voor een PHEV ook meer wegenbelasting. Net als bij elke andere hybride auto geldt voor een plug-in hybride geen apart tarief.

  • Hoog verbruik bij lege batterij: Een plug-in hybride komt alleen tot zijn recht als de accu wordt opgeladen met een stekker. Als de accu leeg raakt tijdens het rijden, dan wordt de verbrandingsmotor aan het werk gezet om energie de genereren en de accu op te laden. Hierdoor zal het brandstofverbruik fors toenemen.

  • Minder bagageruimte: Net als bij een standaard hybride auto moeten alle extra onderdelen van het plug-in hybridesysteem ergens een plekje vinden. Bij sommige modellen gaat dit wel heel erg ten koste van de bagageruimte. Er zijn zelfs relatief grote plug-in hybrides uit hogere klassen waarvan de kofferbak ongeschikt is voor een gezinsvakantie.

  • Beperkt trekgewicht: Het is niet vanzelfsprekend dat een (krachtige) plug-in hybride geschikt is om een zware aanhanger te trekken, zoals een caravan. Controleer daarom altijd het maximum trekgewicht als je een caravan bezit en een PHEV wilt aanschaffen.

  • Kleine brandstoftank: Er zijn plug-in hybride modellen die gebaseerd zijn op een bestaan benzinemodel en zodanig weinig ruimte bieden voor alle hybridecomponenten, dat behalve de kofferbak ook de brandstoftank een stuk kleiner is dan bij dezelfde auto zonder hybride aandrijving. Hierdoor is de maximale afstand die je kunt rijden met een volle tank brandstof en een volgeladen accu soms erg beperkt, waardoor je vaker bij het tankstation staat dan gemiddeld.

Voor wie is een hybride auto geschikt?

Een hybride auto is geschikt voor mensen die voornamelijk korte tot middellange afstanden rijden en zo veel mogelijk willen besparen op de brandstofkosten. Hybride auto’s zijn ideaal voor stadsritten en dagelijks woon-werkverkeer, waar de elektrische motor vaak de meeste tijd in gebruik is.

Automobilisten die bovengemiddeld veel kilometers per jaar rijden en veel op de snelweg zitten, kunnen beter kijken voor een zuinige niet-hybride auto als brandstofkosten van groot belang zijn. Verder is een hybride auto een middel voor bedrijven om hun groene imago te verbeteren.

Voor wie is een plug-in hybride auto geschikt?

Plug-in hybride auto’s zijn ideaal voor mensen die regelmatig langere afstanden rijden en toegang hebben tot oplaadmogelijkheden. Ze bieden de flexibiliteit van elektrisch rijden voor korte afstanden en de zekerheid van een verbrandingsmotor voor langere ritten. Plug-in hybrides zijn geschikt voor mensen die de voordelen van elektrisch rijden willen ervaren zonder volledig afhankelijk te zijn van oplaadinfrastructuur.

Daarnaast zijn plug-in hybrides gunstig geprijsd vanwege de lage BPM-toeslag. Daarmee vallen allerlei grote luxe PHEV’s uit een hoge klasse toch binnen het (lease)budget. Zonder hybride techniek zou dezelfde auto voor veel mensen onbereikbaar zijn geweest. Een groot aantal plug-in hybrides in het wagenpark is voor steeds meer bedrijven belangrijk voor hun duurzaamheidsdoelstellingen.

Veelgestelde vragen

Het belangrijkste verschil is dat een hybride auto kortstondig volledig elektrisch kan rijden en de accu zelf oplaadt tijdens het rijden. Een plug-in hybride daarentegen kan veel langer en op hogere snelheden volledig elektrisch rijden, terwijl je de accu zelf moet opladen met een stekker.

Over het algemeen wel, al hoeft het verschil niet groot te zijn. De aandrijftechniek van een plug-in hybride is kostbaarder dan van een reguliere hybride, wat resulteert in een hogere basisprijs. Aan de andere kant is de CO2-uitstoot van een plug-in hybride lager dan van elke andere hybride auto, waardoor de BPM-toeslag veel lager is. Daarmee wordt de hogere netto-catalogusprijs (zonder belastingen) van een PHEV deels of volledig gecompenseerd.

Dat is afhankelijk van de accucapaciteit. Een 100% elektrische actieradius van zo’n 50 kilometer was jarenlang heel normaal. Door de snelle ontwikkeling van de batterijtechniek worden echter veel nieuwe PHEV’s met een elektrisch bereik van meer dan 100 kilometer geïntroduceerd, zonder dat ze een veel grotere of zwaardere accu bij zich dragen.

Hybride auto's kunnen lange afstanden rijden, maar de brandstofbesparingen zijn meestal het grootst bij korte tot middellange afstanden waar de elektromotor vaker wordt gebruikt. Bij een hoge kilometrage per jaar met zeer veel snelwegritten, kan de brandstofbesparing significant minder zijn.

Deel artikel

Alle artikelen

Airbag

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Advies · Autotechnologie
ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer