Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Verbruikstests

Auto’s worden niet alleen beoordeeld op design, prijs en kwaliteit, maar ook op technische specificaties, prestaties en energieverbruik. Een verbruikstest moet een zo objectief mogelijk beeld geven van hoe effectief het voertuig met brandstof of energie omspringt. Hoe moet je zo’n test beoordelen?

Wat is een verbruikstest?

Bij een verbruikstest gaat het om het trekken van een zo objectief mogelijke vergelijking tussen verschillende auto’s op de markt. Een gestandaardiseerde testprocedure meet bij brandstofauto’s onder meer het brandstofverbruik, de uitstoot van verontreinigende stoffen en bepaalt van de actieradius van voertuigen.

Tegenwoordig gebeurt dat aan de hand van de zogeheten WLTP-cyclus. Dat staat voor ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’, oftewel in goed Nederlands ‘Wereldwijde Geharmoniseerde Procedure voor Lichtgewicht Voertuigen’. De WLTP-testmethode is ontwikkeld om een realistischer beeld te geven van de prestaties van voertuigen onder verschillende rijomstandigheden.

Naar een realistische testprocedure

Deze WTLP-testprocedure verving in 2018 de veel minder accurate NEDC-verbruikstest. Dat was een ouderwets testprotocol, waarbij de auto op een testbank in een laboratorium werd beoordeeld. De test bestond uit vier sessies: twee in de stad en twee op de weg, wat een gemiddelde ‘gemengde cyclus’ opleverde. Deze NEDC-test duurde 30 minuten en ruim 23,25 kilometer. De uitkomst gaf een verbruikswaarde onder de ‘lichtste’ omstandigheden voor de auto en een waarde voor de zwaarste omstandigheden.

De NEDC-test bood fabrikanten de kans om alleen te communiceren over één van de vier deelcycli. Daardoor kwamen sommige auto’s in deze laboratoriumtests soms veel voordeliger uit dan uiteindelijk in de praktijk bleek.

Voordelen

Dat auto’s sinds 2018 worden beoordeeld aan de hand van WLTP-tests, heeft meerdere voordelen. Zo houdt de WLTP rekening met een breder scala aan realistische rijomstandigheden, waaronder hogere snelheden, snellere acceleratie en vertraging. Ook wordt de test verricht onder verschillende temperaturen, wat realistischere prestatiegegevens oplevert. Ook is de WLTP-testcyclus langer dan de NEDC-cyclus, waardoor je een meer representatieve meting kunt doen van het verbruik, de prestaties en de uitstoot.

In de praktijk kunnen er grote verschillen optreden op het gebied van verbruik, uitstoot en actieradius. Dezelfde auto presteert heel anders wanneer deze is uitrust met dunne eco-banden of met sportieve brede banden op grote lichtmetalen velgen. Om die verschillen te duiden is de WLTP-test een flinke verbetering ten opzichte van de oude NEDC-cyclus. De WLTP-tests laten ruimte voor verschillende voertuigconfiguraties, zoals verschillende gewichten, bandenmaten en uitrustingsniveaus. Dat geeft je specifiekere informatie over de auto in de uitvoering die je overweegt. Ook gebruikt de WLTP real-world data, verzameld tijdens werkelijke rijomstandigheden om de testcyclus te ontwikkelen en te valideren. Hierdoor sluiten de WLTP-metingen over het algemeen veel beter aan bij de werkelijke prestaties van de diverse auto’s.

Doelstelling

Het doel van verbruikstests is om consumenten, overheden en autofabrikanten betere en meer betrouwbare informatie te verschaffen over het brandstofverbruik, de uitstoot en de actieradius van auto’s. Op die manier kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. Voor overheden is het makkelijker om beleid te ontwikkelen dat gericht is op het effectief verminderen van de milieu-impact van voertuigen. Voor autofabrikanten stimuleert deze test het ontwikkelen van brandstofefficiëntere technologieën.

In veel landen wordt de prijs van nieuwe auto’s en de hoogte van belastingen en andere vaste kosten mede bepaald op basis van de verbruikstests. Een auto die tijdens een test veel brandstof verbruikt, meer schadelijke stoffen uitstoot en een tegenvallende actieradius vertoont, is duurder in aanschaf en gebruik.

Check einde contract

Gevolgen van verbruikstests

Verbruikstests met auto’s zijn dus belangrijk voor het bepalen van je keuze. We zetten een paar belangrijke redenen voor je op een rijtje:

  1. Brandstof- of energiekosten zijn een aanzienlijke kostenpost. Door toegang te hebben tot objectieve informatie over het verwachte stroom- of brandstofverbruik van een auto kun je beter inschatten hoeveel geld je zal uitgeven aan elektriciteit of brandstof. Dit helpt bij het kiezen van een auto die past bij je wensen en financiële mogelijkheden.
  2. Milieubewustzijn: als je let op de milieu-impact van auto's kunnen verbruikstestgegevens je op weg helpen voor het maken van een juiste keuze als het gaat om energieverbruik en brandstofconsumptie. Minder brandstof verbruiken betekent vaak ook minder schadelijke uitstoot. Dit draagt bij aan milieubewuste keuzes en helpt bij het verminderen van de ecologische voetafdruk.
  3. Voor kopers van elektrische auto's is het belangrijk om te weten welk rijbereik of actieradius een elektrische auto heeft op een volle batterij. Elektrische verbruikstestgegevens bieden informatie over de actieradius van het voertuig onder verschillende omstandigheden. Dit kan cruciaal zijn om te bepalen of een elektrische auto aan je behoeften voldoet.
  4. Verbruikstestgegevens stellen je in staat om verschillende auto’s objectief te vergelijken met elkaar op basis van brandstofefficiëntie. Dit is vooral belangrijk wanneer als je moet beslissen welke auto het beste bij je rijgewoonten en behoeften past.
  5. Objectieve verbruikstestresultaten door autofabrikanten, overheden en instanties dragen bij aan het vertrouwen in de auto-industrie. Je weet dat de opgegeven brandstofefficiëntiegegevens redelijk nauwkeurig zijn en dichtbij het praktijkverbruik.

De prestaties en het energieverbruik van auto’s zijn sterk afhankelijk van talloze factoren. De weersomstandigheden bijvoorbeeld, de rijstijl, de staat van het wegdek, de gekozen route en overige verkeersdeelnemers om je heen. Het is goed om je ervan bewust te zijn dat zowel de oude NEDC-methode als de nieuwe WLTP-tests niet snel dezelfde resultaten geven als bij het gebruik in het dagelijkse stadsverkeer.

Meerdere factoren

Zo blijkt in de praktijk dat het verbruik van je auto afhankelijk is van vele omgevingsfactoren en je rijstijl. Rij je bijvoorbeeld economisch bij 20 graden Celsius over vlakke wegen, dan haal je het WLTP-testresultaat relatief makkelijk. Het omgekeerde is waar als je stevig het gas indrukt bij koude, winterse temperaturen op een bergachtig parcours. Op de snelweg, waar het verbruik enorm stijgt, zie je het verbruik van brandstof stijgen of, in het geval van een elektrische auto, de actieradius verminderen met tot wel 40 procent.

Sommige autofabrikanten zijn in het verleden betrapt op het manipuleren van testresultaten. Dat probeerden ze om gunstiger cijfers te kunnen presenteren. Sinds enkele wereldwijde gevallen van frauduleuze toestanden de aandacht hebben getrokken, wordt er extra streng gekeken naar deze tests. Over het algemeen is het in het belang van zowel fabrikanten als consumenten dat verbruikstests eerlijk en accuraat worden uitgevoerd en gerapporteerd.

Manipuleren van metingen

Ja, er zijn in het verleden verschillende gevallen geweest waarin auto's werden beschuldigd van het manipuleren van de WLTP-verbruikstest. Daarbij was vaak het doel om een veel gunstigere brandstofefficiëntie- en emissieresultaten te tonen dan in werkelijkheid het geval was. Hier zijn enkele voorbeelden:

  1. Volkswagen ‘Dieselgate’: een van de meest beruchte gevallen van emissie- en verbruikstestmanipulatie was het schandaal rond Volkswagen in 2015. Volkswagen installeerde software in dieselauto's, die hierdoor tijdens emissietests lagere niveaus van schadelijke stoffen lieten zien dan ze in werkelijkheid uitstootten.
  2. Mitsubishi: ook Mitsubishi heeft jarenlang de brandstofefficiëntiecijfers van sommige van zijn auto’s gemanipuleerd. Met name compacte en zuinige modellen in Japan. Dit leidde tot financiële verliezen voor het bedrijf en vertrouwensverlies bij consumenten.
  3. Fiat Chrysler: in 2017 werd Fiat Chrysler Automobiles (FCA) beschuldigd van het manipuleren van de emissieresultaten van bepaalde dieselvoertuigen in de Verenigde Staten. Ze werden ervan beschuldigd illegale software te gebruiken om de emissies tijdens laboratoriumtests te verminderen.
  4. Opel: in 2016 lag Opel onder vuur vanwege vermeende manipulatie van emissietestresultaten in sommige van hun dieselmodellen. Er zou gebruik zijn gemaakt van zogenaamde ‘defeat devices’ om de uitstootcijfers op een positieve manier te beïnvloeden.

Aanlokkelijk

Zodra je ziet wat het gevolg is van een positieve of tegenvallende uitslag tijdens de WLTP-test, snap je waarom het aanlokkelijk is om die resultaten te manipuleren. Deze WLTP-metingen zijn erg belangrijk voor de autoverkoop en de hoogte van de autobelastingen in Nederland en andere Europese landen. Het belastingsysteem in Nederland is namelijk gericht op het duurder maken van onzuinige auto’s en het stimuleren van efficiënte, zuinige en milieuvriendelijker auto’s. Dat merk je aan de volgende aspecten:

  1. BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen)

In Nederland wordt de aanschafbelasting voor personenauto's en motorrijwielen, bekend als BPM, berekend op basis van de CO2-uitstoot van een voertuig. Het resultaat van de WLTP-meting kan de BPM-tarieven beïnvloeden. Voor een auto met een hogere CO2-uitstoot volgens de WLTP-test moet je meer BPM betalen.

  1. Brandstofverbruik

Het WLTP-resultaat geeft een realistischer beeld van het brandstofverbruik van een auto onder verschillende rijomstandigheden. Dit kan helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen op basis van de verwachte brandstofkosten.

  1. Emissieklasse en milieuheffingen

Het resultaat van de WLTP-meting bepaalt de emissieklasse van een auto. Dit kan van invloed zijn op eventuele milieuheffingen of voordelen, zoals toegang tot milieuzones in steden. Wil je een auto kopen die ook in milieuzones is toegestaan, dan geven WLTP-testresultaten een objectief beeld van welke auto’s daar voor nu en in de toekomst aan voldoen.

  1. Informatie

WLTP-resultaten worden vaak vermeld op de websites van autofabrikanten en in autoverkoopadvertenties. Dit geeft gedetailleerde en objectieve informatie over de prestaties en het milieu-impact van een auto.

Waardevolle informatie

De specifieke impact van de WLTP-meting kan variëren afhankelijk van het type voertuig, de motortechnologie en andere factoren. Het advies is om bij het kopen van een auto in Nederland de WLTP-resultaten te raadplegen en advies in te winnen bij dealers of overheidsinstanties. Dan kun je een goed beeld krijgen van de milieukosten die aan een specifieke auto zijn verbonden. Objectieve verbruikstests geven in elk geval waardevolle informatie die helpt bij het maken van de juiste keuzes als het gaat om een auto.

Deel artikel

Alle artikelen

Airbag

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Advies · Autotechnologie
ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer