Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Veiligheidsvoorzieningen in auto’s zijn essentieel voor het beschermen van inzittenden en het voorkomen van ongevallen. De volgende technologieën, van airbags en veiligheidsgordels tot geavanceerde rijhulpsystemen, spelen een cruciale rol in de veiligheid van moderne auto’s.

Ontwikkeling veiligheidsvoorzieningen

De veiligheidsvoorzieningen in auto’s hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt sinds de opkomst van de eerste motorische vierwielers. Waar vroeger de focus voornamelijk lag op functionele aspecten van auto's, zoals snelheid en brandstofefficiëntie, is veiligheid nu een kernonderdeel van autotechnologie. In dit artikel duiken we in de geschiedenis van de autoveiligheid, geven we een uitgebreid overzicht van de huidige voorzieningen en bespreken we de pioniers in de auto-industrie die de norm hebben gesteld op het gebied van veiligheid.

Een stukje geschiedenis

De eerste veiligheidsvoorzieningen waren eenvoudig: ruiten, remmen en verlichting om de basisveiligheid te waarborgen. De doorbraak kwam in 1959 toen Volvo-ingenieur Nils Bohlin de driepuntsgordel introduceerde, wat het aantal dodelijke slachtoffers in auto’s aanzienlijk verminderde. In de jaren tachtig maakten airbags hun intrede en deze werden vanaf de jaren negentig wereldwijd verplicht. De introductie van ABS en elektronische stabiliteitscontrole (ESC) in de jaren negentig en het begin van deze eeuw zorgde voor een nieuwe golf van innovaties die de veiligheid verder optimaliseerden. Tegenwoordig omvatten al tal van veiligheidsvoorzieningen geavanceerde sensoren en kunstmatige intelligentie om ongelukken te helpen voorkomen.

Overzicht van moderne veiligheidsvoorzieningen

Hieronder volgt een uitgebreid overzicht van de belangrijkste moderne veiligheidsvoorzieningen, hun werking en de verplichtingen in verschillende regio's:

Veiligheidsgordels

  • Werking: de driepuntsgordel verdeelt de krachten over de borst en het bekken, wat de kans op ernstig letsel aanzienlijk vermindert.

  • Verplicht? In vrijwel alle landen, soms met extra eisen zoals gordelspanners die zich bij een botsing aanspannen.

volvo seat belt

Airbags

  • Werking: airbags worden bij een botsing razendsnel opgeblazen om de inzittenden op te vangen. Soorten airbags zijn onder meer frontale, zij- en gordijnairbags, en knie-airbags.

  • Verplicht? Frontale airbags zijn in de meeste ontwikkelde landen verplicht; zij-airbags zijn niet overal verplicht, maar komen steeds vaker voor.

Antiblokkeersysteem (ABS)

  • Werking: ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij krachtig remmen. Hierdoor behoudt de bestuurder de controle over de auto, vooral in gladde omstandigheden.

  • Verplicht? ABS is verplicht in nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht en wordt wereldwijd steeds vaker standaard.

Elektronische stabiliteitscontrole (ESC)

  • Werking: ESC detecteert verlies van grip en past de remkracht automatisch aan op afzonderlijke wielen om de auto stabiel te houden.

  • Verplicht? ESC is in de EU en de VS verplicht voor nieuwe auto's sinds 2014.

Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keeping Assist (LKA)

  • Werking: LDW waarschuwt de bestuurder als de auto van zijn rijstrook afwijkt. LKA stuurt de auto subtiel bij om de rijstrook te behouden.

  • Verplicht? Sinds 7 juli 2024 zijn beide veiligheidssystemen verplicht in nieuwe auto’s in de EU.

Automatische noodremassistentie (AEB)

  • Werking: AEB detecteert potentiële botsingen en remt automatisch om een botsing te vermijden of de impact ervan te verminderen.

  • Verplicht? Voor nieuwe modellen in de EU sinds 2022.

Blind Spot Detection (BSD)

  • Werking: BSD gebruikt sensoren om voertuigen in de dode hoek te detecteren en waarschuwt de bestuurder met een signaal.

  • Verplicht? Nee, maar wel al standaard in de meeste luxe en middelgrote auto’s.

Adaptieve Cruise Control (ACC)

  • Werking: met behulp van radar past ACC automatisch de snelheid aan om een veilige afstand tot de voorligger te bewaren.

  • Verplicht? Nee, maar wel populair in auto's van het hogere segment.

Automatische stuuringreep in noodsituaties (Emergency Steering Assist, ESA)

  • Werking: ESA detecteert een naderende botsing en kan actieve stuurhulp bieden om uit te wijken.

  • Verplicht? Nee, maar wordt steeds vaker aangeboden.

Parkeersensoren en achteruitrijcamera’s

  • Werking: sensoren en camera’s helpen de bestuurder bij het veilig parkeren door objecten in de buurt te detecteren.

  • Verplicht? Parkeersensoren zijn verplicht voor nieuwe auto’s in de VS sinds 2018 en sinds 7 juli 2024 ook in Europa.

All reversing camera

Driver Monitoring System (DMS)

  • Werking: DMS maakt gebruik van camera’s om vermoeidheid of afleiding bij de bestuurder te detecteren en geeft een waarschuwing.

  • Verplicht? Ja, sinds 7 juli 2024 voor nieuwe modellen in Europa.

Vehicle-to-Everything (V2X)

  • Werking: V2X zorgt ervoor dat een auto kan communiceren met andere auto’s, verkeerslichten en infrastructuur om informatie te delen over verkeerssituaties.

  • Verplicht? Nee, maar mogelijk de toekomst van veilige mobiliteit.

Emergency Stop Signal (ESS)

  • Werking: waarschuwt andere weggebruikers wanneer de bestuurder plotseling krachtig remt, bijvoorbeeld door snel knipperende remlichten te activeren.

  • Verplicht? Ja, sinds 7 juli 2024 in nieuwe modellen in Europa.

Intelligent Speed Assistance (ISA)

Werking: dit systeem helpt de bestuurder om de geldende snelheidslimieten te volgen. Het gebruikt verkeersbordherkenning en kaartgegevens om de bestuurder te waarschuwen voor de snelheidslimiet en kan, indien nodig, automatisch de snelheid van de auto aanpassen.

Verplicht? Ja, sinds 7 juli 2024 in nieuwe modellen in Europa.

Event Data Recorders (EDR)

Werking: slaat 5 seconden vóór en 300 milliseconden na een ongeval de kritieke gegevens van het voertuig op, zoals snelheid, remkracht en stuurhoek. Dit kan helpen bij de reconstructie van ongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Verplicht? Ja, sinds 7 juli 2024 in nieuwe modellen in Europa.

Vooruitstrevende automerken in veiligheid

  • Volvo: synoniem voor veiligheid, met een leidende rol in de introductie van de driepuntsgordel en in systemen zoals City Safety (AEB) en rijhulpsystemen.

  • Mercedes-Benz: bekend om geavanceerde technologieën zoals PRE-SAFE®, een systeem dat voorbereidingen treft als een botsing dreigt.

  • Tesla: het merk biedt Autopilot, een semi-autonome rijassistent die risico's vermindert en botsingen helpt voorkomen.

  • Subaru: heeft met het EyeSight-systeem (cameragestuurd rijhulpsysteem) aanzienlijke veiligheidsvoordelen behaald, vooral op het gebied van AEB.

  • Toyota: innovatief op het gebied van hybride en elektrische voertuigen, met veiligheidssystemen zoals Toyota Safety Sense (inclusief AEB, LDW, en adaptieve cruise control).

Passieve en actieve systemen

Veiligheidsvoorzieningen zijn geëvolueerd van passieve systemen zoals gordels en airbags, naar complexe, actieve technologieën die ongelukken helpen voorkomen. Het merendeel van deze voorzieningen is ontwikkeld in antwoord op de vraag naar veiligere auto’s en regelgeving die de standaard verhoogt. Automerken zoals Volvo, Tesla, en Mercedes-Benz blijven innoveren, waardoor de voertuigen van morgen niet alleen veilig, maar ook steeds intelligenter worden. Veiligheid is niet langer alleen een luxe; het is een kernwaarde geworden die door steeds meer consumenten en fabrikanten wordt omarmd.

Veelgestelde vragen

Moderne auto’s zijn uitgerust met diverse veiligheidsvoorzieningen om de veiligheid van inzittenden te waarborgen en ongevallen te voorkomen. Belangrijke voorzieningen zijn onder meer veiligheidsgordels, airbags, het antiblokkeersysteem (ABS), elektronische stabiliteitscontrole (ESC), automatische noodremassistentie (AEB) en lane departure warning (LDW). Deze systemen werken samen om bescherming te bieden in het geval van een botsing en om het risico op ongelukken te verkleinen.

Passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals veiligheidsgordels en airbags, beschermen inzittenden tijdens een ongeval door de impact te dempen. Actieve veiligheidsvoorzieningen daarentegen, zoals ABS, ESC en AEB, zijn ontworpen om ongevallen te voorkomen. Deze actieve systemen maken gebruik van sensoren en technologie om situaties te detecteren en in te grijpen wanneer een botsing dreigt.

Niet alle veiligheidsvoorzieningen zijn verplicht, maar enkele belangrijke systemen zijn dat wel. Bijvoorbeeld, veiligheidsgordels en ABS zijn vrijwel overal verplicht en in Europa moeten nieuwe auto's ook uitgerust zijn met automatische noodremassistentie (AEB). Andere systemen, zoals adaptieve cruise control (ACC) en blind spot detection (BSD) zijn niet verplicht, maar komen steeds vaker standaard voor in luxere modellen.

Rijhulpsystemen, zoals lane departure warning (LDW), adaptieve cruise control (ACC) en het Driver Monitoring System (DMS), helpen ongelukken te voorkomen door de bestuurder te ondersteunen en te waarschuwen bij gevaarlijke situaties. Ze verminderen vermoeidheid en afleiding en kunnen de auto subtiel corrigeren of waarschuwen wanneer er bijvoorbeeld een rijstrook wordt verlaten zonder richting aan te geven. Dit vergroot de alertheid van de bestuurder en helpt risico’s te minimaliseren.

Merken zoals Volvo, Mercedes-Benz, Tesla, Subaru en Toyota staan bekend om hun geavanceerde veiligheidsinnovaties. Volvo heeft de driepuntsgordel uitgevonden en pioniert met systemen als City Safety (AEB). Mercedes-Benz introduceerde het PRE-SAFE-systeem, dat voorbereidingen treft als een botsing dreigt. Tesla’s Autopilot biedt semi-autonome rijondersteuning, terwijl Subaru's EyeSight-systeem en Toyota's Safety Sense de bestuurder helpen met camera-gebaseerde veiligheidsvoorzieningen. Deze merken zetten zich in voor veilige, geavanceerde technologieën om risico's op de weg te verkleinen.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer