Wat is tuning?
Het woord tuning is afkomstig uit het Engels. Het stamt af van ‘to tune’ en heeft betrekking tot het goed instellen of juist afstellen van een voorwerp of bestand. Een voorwerp kan een auto zijn. Maar het is ook mogelijk om een bestand te tunen, denk aan een muziekbestand. In dit artikel gaan we het hebben over tuning van auto’s. De afgelopen jaren is tuning enorm populair geworden. Dat komt met name door de populariteit van de filmreeks Fast & Furious waar tuning een belangrijke rol speelt. Er is na deze filmreeks een complete tuningcultuur ontstaan.
Cosmetische tuning
Soms is een auto standaard niet leuk of spannend genoeg. Dan is het mogelijk om de auto aan te passen, bijvoorbeeld door het aanpassen van de voor- of achterbumper, het toevoegen van sideskirts of juist het monteren van een forse achterspoiler. Wellicht kan de auto ook wel een andere kleur en een uitgebreid stickerpakket gebruiken. En verdient het interieur een sportiever vormgegeven stuurwiel. In dit geval praten we over cosmetische tuning. Dit is nog vrij betaalbaar. Er worden zelfs autoshows georganiseerd waar uitsluitend auto’s met een unieke uitstraling zijn te zien. Deze auto’s zijn vaak tot in de kleinste details getuned door de eigenaar.
Technische tuning
Wie van sportiever autorijden houdt, kan zijn of haar hart ophalen in de wereld van technische tuning. Met name op dit gebied zijn er duizenden mogelijkheden om een auto sportiever te maken. Waar moet je aan denken? Denk aan een turbo, een andere intercooler, een dumpvalve of blow off valve voor een extra sportieve sound, een sportluchtfilter, andere nokkenassen, gesmede zuigers, een sportuitlaatsysteem en ga zo maar. Maar ook voor het onderstel biedt tuning eindeloze mogelijkheden. Denk aan een verlaagde wielophanging, sportievere (instelbare) dempers of juist een airride-installatie waarmee je de auto kunt laten ‘dansen’ op een show. Alles kan, en alles kost ook veel geld. Tuning – in het bijzonder technische tuning – is niet goedkoop. Sommige eigenaren geven duizenden euro’s uit aan tuning.
Chiptuning
Het motorvermogen van een moderne auto laat zich eenvoudig verhogen dankzij chiptuning. In dit geval worden er wijzigingen in het motormanagementsysteem (ECU) doorgevoerd. Dankzij andere software kan bijvoorbeeld geregeld worden dat de motor meer vermogen en koppel mag leveren. Dit is verreweg de meest eenvoudige manier van motortuning. Bij oudere auto’s is dit vaak niet mogelijk, want bij klassiekers schittert een ECU van afwezigheid. Een nieuwe auto heeft wel een computer aan boord. Let er bij chiptuning wel op dat het op professionele wijze wordt toegepast. Foutieve software kan zorgen voor grote motorproblemen. Zit je auto nog in de garantie? Houd er dan rekening mee dat je motorgarantie vervalt als je chiptuning toepast.
Professionele tuning
Tuning is goede handel. Niet voor niets bestaan er ook professionele tuningbedrijven – de zogeheten tuners – die zich ontfermen over de meest exclusieve auto’s ter wereld. Bekende namen zijn Brabus, Startech, Novitec, G-Power, Lorinser, Gemballa, Hennessey, Irmscher of Mugen. De keuze is reuze. Niet alle tuningbedrijven hanteren een soortgelijke aanpak. De ene tuner richt zich bijvoorbeeld uitsluitend op cosmetische onderdelen, terwijl andere tuners een auto van top tot teen aanpassen, ook op motorisch vlak. Een BMW, Porsche of Mercedes-Benz met 900 pk? Dat kan, maar het kost flink wat geld. Een bedrijf als Brabus is de tunerstatus haast ontstegen. Dat bedrijf maakt er haast een kunst van om een auto naar het volgende niveau te tillen.
Goede montage is belangrijk
Ga je zelf aan de slag met tuning, bijvoorbeeld met het installeren van andere lichtunits of juist sportievere bumpers? Zorg er dan voor dat je goede producten koopt en de onderdelen ook op professionele wijze installeert. Let er ook op dat aftermarket tuningonderdelen vaak niet de kwaliteit bieden die de fabrikant standaard wél levert. Uiteraard bestaan er grote prijsverschillen in onderdelen. Het is beter om te investeren in hoogwaardige onderdelen, dan dat je er na een paar maanden achter komt dat de goedkopere onderdelen zijn gescheurd of – nog erger - los laten. Niet leuk voor je humeur, portemonnee, de verkeersveiligheid en voor het milieu.
Restwaarde na tuning
Het toepassen van tuning is vaak een kwestie van persoonlijke smaak. Het is dus mogelijk dat je een auto samenstelt die niet aan de wensen van iemand anders voldoet. De restwaarde van je auto kan na tuning dus afnemen. Denk daarom goed na over eventuele aanpassingen aan je auto. Ben je van plan om de auto na een paar jaar weer door te verkopen? Dan is het wellicht verstandig om niet compleet uit te pakken op het gebied van tuning. Toch kan tuning ook een waarde vermeerderend effect hebben op een auto. Als je bijvoorbeeld investeert in een hoogwaardige wielophanging, een professionele sportuitlaat met vlinderkleppen, hoogwaardige motorupgrades of juist specifieke interieur-upgrades. De kwaliteit van de auto kan er zelfs beter van worden. Maar vergeet niet dat deze hoogwaardige onderdelen ook een stevig prijskaartje hebben. Je moet er – in het geval van verkoop - simpelweg de juiste liefhebber voor vinden die de auto op de juiste waarde schat.
Sportuitlaat: leuk of niet doen?
Een onderdeel dat vaak vervangen wordt als er sprake is van tuning is de uitlaat. Vaak is de reden vrij simpel. Omdat de standaard uitlaat niet luid genoeg is, monteert men vaak een sportuitlaat. Belangrijk is om hierbij te kijken naar het geluidsniveau van de nieuwe uitlaat. Bij de APK-keuring mag de auto niet meer dan 81 decibel produceren. Let ook zeker op de kwaliteit. Bekende uitlaatmerken zijn Akrapovic, Milltek, Bull en Capristo. Als de uitlaat voorzien is van een vlinderklep, dan is dat helemaal een pre. De uitlaat heeft in dit geval een stille en luidere stand. Dat vindt de buurt vast en zeker ook prettig.
Gevaarlijke tuningonderdelen
Het aanpassen van de schakelpook of het stuur versieren met een stuurhoes zijn ook voorbeelden van tuning. Maar lang niet alles is veilig. Een stuurhoes wordt bijvoorbeeld ten zeerste afgeraden. Omdat een stuurhoes niet ‘vast’ zit aan het stuur, kan het stuur bij een abrupte stuurbeweging – bijvoorbeeld bij uitwijken - ‘bevriezen’ terwijl de stuurhoes wel beweegt. Beter is om een stuurhoes daarom links te laten liggen. Zorg er bij alle onderdelen te allen tijde voor dat ze deugdelijk zijn bevestigd. Een andere look is leuk, maar een andere look mag de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. Veiligheid gaat voor alles. Stel jezelf vooral de vraag: heeft mijn auto het echt nodig? Is dat niet het geval, laat het dan gewoon weg. Een originele auto is in het algemeen meer waard dan een auto met persoonlijke en vooral smaakgevoelige tuningattributen.