Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Tips bij een proefrit

De aankoop van een auto gaat eigenlijk altijd samen met het maken van een proefrit. Maar waar moet je precies op letten als je een proefrit in je mogelijk volgende auto maakt? We zetten diverse aandachtspunten op een rij.

De proefrit, een belangrijk moment

Je hebt hem gevonden, een occasion waar je het bijzonder warm van krijgt. Dit kan zomaar eens je volgende auto gaan worden. De prijs is goed, de kilometerstand bevalt en van de uitrusting krijg je helemaal een glimlach op je gezicht. Het moment is daar: het is tijd om de proefrit te gaan maken. Dat is hét moment om te kijken of de auto ook echt aan al je eisen voldoet. Een proefrit zegt bovendien veel over de staat van de auto. Het is dus belangrijk om te letten op diverse zaken.

Koude motor? Eerst netjes warm rijden!

Allereerst moet een auto direct starten, of die nu een benzine- of dieselmotor heeft of over een batterij-elektrische aandrijflijn beschikt. Houd er rekening mee dat een benzine- of dieselmotor vaak nog koud is als je een proefrit maakt. Geef na vertrek dus niet direct veel gas, maar laat de motor even netjes warm worden. Dat zou je met je eigen auto ook doen. Een beetje respect voor de techniek is altijd verstandig. Sommige bedrijven zorgen ervoor dat de motor al is opgewarmd, zodat jij direct het volle potentieel van de auto kan ervaren. Check vooraf gewoon even de motortemperatuur.

Auto rijden

Zet je zintuigen op scherp

Tijdens het rijden in de auto voel je al snel of er iets niet klopt. Kijk en voel tijdens je proefrit daarom goed of je de auto fijn vindt rijden. Rijdt de auto netjes rechtuit? Houd het stuur slechts lichtjes in de hand en kijk of de auto rechtuit blijft rijden. Staat het stuur daarbij ook recht? Zo niet, dan kan er wat mis zijn met de uitlijning. Let verder ook op de motor, klinkt deze normaal en stottert deze niet bij accelereren? Trillen de remmen niet? En voelt het geheel simpelweg degelijk aan? Klinken er geen ratels uit de handbak of automaat? En hoe klinkt het onderstel? Geen kraakjes en piepjes? En is de auto na het nemen van een drempel weer snel stabiel? Mooi, dan zijn de schokdempers nog in goede staat. Een auto met slechte schokdempers ‘stuitert’ na een drempel over de weg.

Parkeer de auto ergens tijdens de proefrit op een veilige plek en laat de motor even lopen. Luister ook buiten de auto of er rare geluiden te horen zijn. Kijk ook direct of de ruitenwissers, richtingaanwijzers en andere verlichting naar behoren werken. Test ook de remmen. Versnel op een rustige weg tot ongeveer 80 km/h en maak dan een noodstop. Let daarbij goed op of de auto niet naar links of rechts trekt. Houd hierbij altijd rekening met de verkeersveiligheid. Zorg ervoor dat je niemand anders tot last bent. Heeft een auto meerdere rijmodi? Test ze dan allemaal. Een plug-in hybride kan bijvoorbeeld ook volledig elektrisch rijden. Check ook de EV-modus en luister naar eventuele bijgeluiden.

Test alle knopjes

Tijdens de proefrit is het ontzettend belangrijk om alle knopjes te proberen. Werkt alles zoals het hoort? Openen alle ramen mooi elektrisch? Werkt de airco? Functioneert de stoelverwarming, indien aanwezig? En hoe zit het met stuurwielverwarming? Opent het panoramadak netjes en zonder piepjes? Het is belangrijk dat de elektronica van een auto goed in orde is. Het repareren van elektronica kan namelijk best prijzig zijn.

Gebruikssporen?

Zeker als je een occasion koopt, kun je niet altijd verwachten dat deze schadevrij is. Maar zorg wel dat je je daar bewust van bent en overweeg dan of je deze concessie wilt doen. Op het moment dat je overweegt een occasion te kopen is het aan te raden om tijdens de proefrit op een rustige plek stil te gaan staan en heel secuur rond de auto te kijken naar oneffenheden in het koetswerk. Dit kun je mooi combineren met het moment dat je luistert naar de techniek. Doe deze check bij voorkeur zonder de verkoper, aangezien die er baat bij heeft de werkelijkheid beter voor te doen dan dat hij is. Let daarbij ook op eventuele reparaties. Kan het zijn dat er roest is weggewerkt? Dat zie je snel genoeg! Neem gerust iemand mee naar de proefrit. Vier ogen zien er meer dan twee.

De banden, heel belangrijk

Het zal niet voor iedereen mogelijk zijn, maar probeer zo goed als mogelijk de staat van de auto te controleren. Je zit er immers niet op te wachten kort na aanschaf meteen voor groot onderhoud te staan. Controleer onder meer de schokdempers, de banden, de deurscharnieren en de koppeling. Die laatste kan goed worden gecontroleerd door het kijken naar het aangrijpingspunt van de koppeling. Hoe later die is, hoe meer de koppeling is versleten.

De banden moeten wettelijk gezien minimaal 1,6 mm aan profiel hebben. Toch is het veiliger om een minimale diepte van ongeveer 2,5 mm aan te houden, zodat je nog even vooruit kunt met je banden. Om de schokdempers te controleren druk je een aantal keer stevig op de hoeken van de auto. Na twee keer veren moet de auto weer volledig stil staan. Is dit niet het geval dan kunnen de schokdempers versleten zijn. Dat merk je ook bij het nemen van drempels.

Autobanden controleren

Vocht? Ohjee!

Het is ook belangrijk om te kijken of de occasion die je op het oog hebt geen lekkage heeft. Loop als de auto een tijdje stilstaat (dus vaak voor of na je testrit) even om de auto heen en kijk of je tekenen van lekkage kunt vinden. Kijk ook in de kofferruimte en op de vloer van de auto goed naar mogelijke sporen van vocht.

Handig overzicht met tips

In dit artikel hebben we diverse tips op een rij gezet. Ook wij begrijpen dat dit een zeer grote lijst is. Daarom nog even een handig overzicht met alle tips op een rij.

Checklist:

  • Zorg ervoor dat de motor is opgewarmd
  • Test alle versnellingen van de transmissie, let op bijgeluiden
  • Profiel van de banden
  • Is de koppeling niet versleten?
  • Werken de schokdempers zoals het hoort?
  • Functioneren alle knoppen en systemen aan boord
  • Trilt de auto niet in het stuur?
  • Trekt de auto naar rechts of links?
  • Doe een stevige remproef, trekt de auto naar links of rechts?
  • Let op bijgeluiden vanuit het onderstel
  • Laat de motor draaien en luister ook vanbuiten naar de aandrijflijn
  • Wanneer is de distributieriem vervangen?
  • Controleer uitvoerig de cosmetische staat van de auto
  • Geen roest?
  • Controleer de auto op vocht in het interieur en de bagageruimte
  • Zijn de scharnieren in goede staat?
  • Lekt het panoramadak niet?

Met al deze tips kun je al een groot gedeelte van eventuele onzekerheid wegnemen. Maar laat vooral ook je gezonde verstand spreken. Heb je er geen goed gevoel bij? Of staat het bedrijf niet zo goed aangeschreven? Dan is ‘nee’ ook een antwoord. Het plaatje moet compleet zijn. Let vooral op dat als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer