Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

De afgelopen jaren zijn er veel rijassistentiesystemen – ook wel rijhulpsystemen of ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) genoemd – bijgekomen. Ze beloven meer veiligheid, gemak en comfort. Welke systemen zijn er? Wat doen ze? Assistentie over rijassistentiesystemen!

Opmars van rijhulpsystemen

Autofabrikanten werken hard aan steeds geavanceerdere systemen die je helpen tijdens het rijden. Wat begon met simpele snelheidswaarschuwingen en ABS (antiblokkeersysteem), is nu uitgegroeid tot een indrukwekkend scala aan elektronische assistenten. Deze rijhulpen zijn ontwikkeld om ongelukken te voorkomen, jou als bestuurder te ondersteunen en de verkeersveiligheid te verbeteren. We zetten diverse rijhulpsystemen voor jou op een rij.

Adaptive Cruise Control (ACC)

Met Adaptive Cruise Control hoef je niet constant je snelheid aan te passen. Het systeem houdt automatisch een veilige afstand tot je voorligger door te remmen en weer op te trekken. Het zorgt ervoor dat je comfortabel kunt rijden, vooral op lange snelwegtrajecten.

Lane Keeping Assist (LKA)

Lane Keeping Assist helpt je binnen de lijnen van je rijstrook te blijven. Wanneer je zonder richting aan te geven je rijbaan verlaat, stuurt het systeem bij. Zo voorkom je onbedoeld slingeren, wat handig kan zijn als je even afgeleid bent.

Lane Keeping Assist

Lane Departure Warning (LDW)

Lane Departure Warning is minder ingrijpend dan LKA. Het systeem waarschuwt je met een geluidssignaal als je van je rijstrook dreigt af te wijken. Je moet zelf corrigeren, maar de waarschuwing maakt je alert.

Dodehoekdetectie

Dit systeem houdt de dode hoek in de gaten, het gebied naast je auto waar je normaal moeilijk zicht op hebt. Als er een voertuig in je dode hoek zit en je wil van rijbaan wisselen, waarschuwt het systeem met een lampje in de zijspiegel of een piepje.

Automatisch noodremsysteem (AEB) - botspreventiesysteem

Het automatische noodremsysteem grijpt in wanneer het detecteert dat een botsing onvermijdelijk lijkt. Het remt de auto af of stopt volledig om de impact van een ongeluk te verminderen of helemaal te voorkomen.

Verkeersbordenherkenning

Met verkeersbordherkenning scant de auto de verkeersborden langs de weg en toont deze in het display in je instrumentarium. Zo mis je geen snelheidslimieten of andere belangrijke informatie, zelfs als je even niet goed oplet.

Snelheidsbegrenzer

Dit systeem zorgt ervoor dat je niet boven een ingestelde snelheid komt. Het kan handig zijn in stadsverkeer of in drukke gebieden waar snelheid cruciaal is voor de veiligheid.

Parkeerassistent

Een van de handigste hulpsystemen in drukke steden: de parkeerassistent. Het systeem detecteert een geschikte parkeerplek en stuurt de auto voor jou in het vak. Je hoeft alleen gas te geven en te remmen.

360-graden camera

De 360-graden camera geeft je een overzicht van de gehele omgeving rondom je auto. Vooral bij parkeren of manoeuvreren in krappe ruimtes is dit systeem een echte uitkomst.

All reversing camera

SOS-knop

Deze knop is verplicht in nieuwe auto's. Als je betrokken raakt bij een ongeluk, stuurt het systeem automatisch een noodoproep naar hulpdiensten. Het geeft je locatie door en helpt zo snel mogelijk hulp te krijgen.

Snelheidswaarschuwing

Ook verplicht: het systeem dat je waarschuwt wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt. Het kan een visuele waarschuwing geven op het dashboard of een geluidssignaal.

File-assistent

In de file rijden kan vermoeiend zijn. De file-assistent neemt het remmen en optrekken van je over. Dit systeem zorgt ervoor dat je met minimale inspanning door het langzaam rijdende verkeer komt.

Nachtzichtassistent

De nachtzichtassistent maakt gebruik van infraroodtechnologie om 's nachts obstakels te detecteren. Dit systeem kan voetgangers, fietsers of dieren opmerken die je zonder hulp mogelijk te laat zou zien.

Vermoeidheidsherkenning

Dit systeem analyseert je rijgedrag en waarschuwt wanneer je tekenen van vermoeidheid vertoont. Als je te lang onderweg bent, krijg je een signaal dat het tijd is voor een pauze.

Elektronische stabiliteitscontrole (ESC)

Dit systeem voorkomt dat je de controle over je auto verliest in scherpe bochten of bij gladde wegomstandigheden. Het corrigeert de auto door het toepassen van gerichte remkracht op individuele wielen.

Automatisch grootlicht

Automatisch grootlicht schakelt automatisch tussen dimlicht en grootlicht, afhankelijk van de omgeving. Het voorkomt dat je tegenliggers verblindt, terwijl je toch goed zicht hebt op donkere wegen.

Rijstrookwisselhulp

Bij het wisselen van rijstrook controleert dit systeem of de rijbaan vrij is. Het geeft een waarschuwing als er verkeer naast je rijdt of als er een snel naderende auto aankomt.

Achteruitrijcamera

De achteruitrijcamera toont wat er achter je auto gebeurt wanneer je in zijn achteruit schakelt. De camera is vooral handig bij parkeren en voorkomt dat je iets raakt wat je anders over het hoofd zou zien.

Proactieve inzittendenbescherming

Dit systeem bereidt de auto voor op een mogelijke aanrijding door bijvoorbeeld de ramen en het zonnedak te sluiten, de gordels aan te spannen en de stoelen in een veilige positie te brengen.

Verplichte systemen: een zegen of een vloek?

Sommige van deze systemen zijn tegenwoordig verplicht in nieuwe auto's, zoals de SOS-knop en de snelheidswaarschuwing. Ze zijn ontworpen om de verkeersveiligheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat je als bestuurder beter oplet. Maar ze roepen ook kritiek op. Veel bestuurders ervaren de piepjes en signalen als storend. Waar je in het verleden misschien één keer een waarschuwingslampje kreeg te zien, laten moderne systemen zich veel vaker horen. Dit leidt tot ergernis en zelfs afleiding, precies wat deze systemen juist moeten voorkomen.

Verkeersveiligheid versus afleiding

Het paradoxale is dat hoewel deze systemen zijn ontwikkeld om het rijden veiliger te maken, ze niet altijd het gewenste effect hebben. Te veel waarschuwingen kunnen leiden tot 'alarmmoeheid', waarbij je simpelweg niet meer reageert op de piepjes omdat je ze als irritant ervaart. Het gevaar is dat je de echte belangrijke signalen daardoor over het hoofd ziet.

Slim gebruik van rijhulpsystemen

De sleutel tot succesvol gebruik van rijassistentiesystemen ligt in het juiste evenwicht. Ze moeten je ondersteunen zonder je af te leiden of te irriteren. Als bestuurder moet je altijd de controle houden over de auto en de systemen gebruiken als een aanvulling op je eigen rijvaardigheden. Wees je bewust van de functies die je auto biedt en stel ze in op een manier die bij jouw rijstijl past.

In een notendop

Rijhulpsystemen hebben een lange weg afgelegd sinds de eerste introductie van ABS en cruisecontrol. Tegenwoordig kunnen ze een waardevolle bijdrage leveren aan je rijervaring, mits ze niet doorslaan in hun waarschuwingen. Met de juiste balans tussen technologie en menselijke aandacht kunnen deze systemen je echt helpen om veiliger, comfortabeler en efficiënter te rijden. Maar zoals met alles in het leven: te veel van het goede kan ook averechts werken.

Rijassistentiesystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, zijn technologische hulpmiddelen in auto's die bestuurders ondersteunen tijdens het rijden. Ze helpen bijvoorbeeld bij het houden van de juiste snelheid, een veilige afstand tot andere voertuigen en het veilig wisselen van rijstroken. Voorbeelden hiervan zijn Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en dodehoekdetectie.

Niet alle rijassistentiesystemen zijn verplicht, maar sommige wel, zoals ABS en stabiliteitscontrole. Voorbeelden van de jongste verplichte systemen zijn de SOS-knop, die automatisch hulpdiensten alarmeert bij een ongeval, en de snelheidswaarschuwing, die je waarschuwt als je de snelheidslimiet overschrijdt. Deze verplichtingen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Ja, rijassistentiesystemen zijn ontwikkeld om de veiligheid op de weg te verbeteren door bijvoorbeeld aanrijdingen te voorkomen of vermoeidheidsherkenning te bieden. Niet alle bestuurders ervaren ze als positief, omdat de constante geluidssignalen soms als storend kunnen zijn en zorgen voor afleiding.

Lane Keeping Assist helpt je actief om binnen je rijstrook te blijven door de auto bij te sturen als je de lijnen overschrijdt zonder richting aan te geven. Lane Departure Warning waarschuwt je alleen met een piepje of een trilling in het stuur als je van de rijstrook afwijkt, maar grijpt niet actief in.

Ja, de meeste rijassistentiesystemen kunnen worden uitgeschakeld via het menu van je auto. Dit is handig als je bijvoorbeeld in een situatie bent waarin je liever volledig zelf de controle hebt over het rijden. Let er wel op dat je dit telkens opnieuw moet doen als je de auto start. Bepaal voor vertrek dus goed of je met of zonder systemen wilt rijden.

Ja, dat klopt! De politie laat in veel dienstauto's bepaalde rijhulpsystemen uitschakelen. Dit heeft te maken met de specifieke aard van hun werk. Bij politieoperaties, zoals achtervolgingen of andere spoedritten, kunnen rijassistentiesystemen zoals automatische noodremsystemen of snelheidsbeperkingen hinderlijk zijn. Deze systemen grijpen soms automatisch in op momenten waarop de agent volledige controle over de auto wil houden, zonder dat de technologie zich ermee bemoeit. Daarom worden deze systemen vaak uitgeschakeld om de politie de flexibiliteit en het reactievermogen te geven die nodig is in noodsituaties.

Deel artikel

Alle artikelen

Airbag

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer