Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Roetfilter retrofitten

Als het gaat om de uitstoot van dieselvoertuigen zijn roetfilters een krachtig hulpmiddel om de schadelijke fijnstofdeeltjes te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Het is mogelijk om achteraf roetfilters te plaatsen in oudere dieselauto’s. Hier lees je alles wat je daarover moet weten.

Wat is een roetfilter?

Een roetfilter of Diesel Partikel Filter (DPF) vermindert de uitstoot van schadelijke fijnstofdeeltjes (roet) als gevolg van de verbranding van diesel. Het filter bevindt zich in het uitlaatsysteem en vangt roetdeeltjes af uit de uitlaatgassen, zodat schonere lucht via de uitlaat naar buiten kan. De deeltjes worden opgevangen in een apart deel van de uitlaat.

Op een gegeven moment raakt de opslag met roetdeeltjes vol. De computer van de auto detecteert de volle opslag, waarna er automatisch een naverbrandingsproces gestart wordt om de opslag te legen. Deze verbranding noemen we regeneren. Bij dit proces worden de roetdeeltjes bij een temperatuur van 600 graden Celsius verbrand tot as. Hoe ingenieus het systeem ook is, er blijven altijd roetdeeltjes achter in het filter, die uiteindelijk ‘aankoeken’, waardoor een roetfilter niet meer zo goed functioneert en vervangen moet worden.

Roetfilter verplicht

Vanaf 2011 zijn roet- of partikelfilters verplicht in dieselauto's om te voldoen aan de strenge Europese emissie-eisen. Hoewel het voor auto’s van vóór 2011 niet verplicht is om een roetfilter te hebben, is het wel mogelijk dat sommige auto’s hem hebben. Vooral duurdere, premium modellen werden vóór 2011 al uitgerust met een roetfilter.

Per 1 januari 2023 is de APK voor dieselauto’s strenger geworden. Waar voorheen alleen gekeken werd of er een roetfilter aanwezig was in de auto, moet vanaf 1 januari het filter ook daadwerkelijk werken. De keurmeester voert dan de ‘deeltjesteller test’ uit, waarbij er gemeten wordt hoeveel fijnstofdeeltjes de auto uitstoot bij een stationair toerental gedurende 90 seconden. Als blijkt dat het roetfilter niet werkt is dit een afkeur en moet het filter worden vervangen of gerepareerd om alsnog door de APK-keuring te komen.

Eigenaren van dieselauto’s die meer vermogen wensen, willen nog wel eens het roetfilter laten verwijderen. Het verwijderen van het roetfilter bevordert de luchtdoorstroom waardoor de auto meer vermogen kan leveren. In de praktijk is de toename zeer gering en weegt de verwijdering niet op tegen de schade aan het milieu. Let er goed op dat wanneer je in de markt bent voor een dieselauto, dat het filter nog aanwezig is om onverwachte kosten bij de APK-keuring te voorkomen.

Overigens is het mogelijk om een roetfilter uit je auto te laten. Hier staat wel een verhoging van de wegenbelasting tegenover. Het niet melden van het ontbreken van een roetfilter is strafbaar en er staat een flinke boete tegenover.

Roetfilter retrofit

Heb je een auto van vóór 2011 zonder roetfilter? Dan is het mogelijk om achteraf een roetfilter te laten plaatsen. Een roetfilter is wenselijk in de strijd tegen milieuvervuiling en onderzoeken wijzen uit dat een roetfilter tot wel 99% van de roetuitstoot van een dieselauto kan verminderen.

Een Diesel Partikel Filter achteraf plaatsen, ook wel roetfilter retrofit, is een filter dat wordt geïnstalleerd in dieselvoertuigen die oorspronkelijk niet waren uitgerust met een dergelijk systeem.

Roetfilter inbouwen - Hoe werkt het?

Het inbouwen van een roetfilter is een ingrijpende taak die expertise vereist. Daarom is het essentieel om hiervoor een gespecialiseerde professional in te schakelen. De monteur kijkt eerst welke manier van een roetfilter plaatsen het beste werkt voor jouw auto: als vervanging voor de oxidatiekatalysator of als toevoeging aan het systeem. Afhankelijk van de gekozen optie maakt hij het uitlaatsysteem op bepaalde punten open en plaatst hij het roetfilter. Na het testen mag de auto weer mee.

Waarom roetfilter retrofit?

Maar waarom zou je een roetfilter achteraf laten monteren? De voornaamste reden is natuurlijk om je steentje bij te dragen aan een beter milieu. We weten inmiddels dat oude dieselauto’s niet de meest schone voertuigen zijn, dus het achteraf plaatsen van een roetfilter bij dit soort auto’s heeft een groot effect.

Daarnaast kun je langer genieten van je oude dieselauto. Denk bijvoorbeeld aan campers of oude bestelbusjes die je kunt ombouwen naar camper. Met het retrofitten van een roetfilter krijgen deze auto’s een ‘tweede leven’.

In Nederland heeft het ombouwen van een dieselauto eigenlijk niet heel veel nut. De milieuzones in Nederland gebruiken namelijk het bouwjaar als controlemiddel of een auto de milieuzone van de stad in mag of niet. Het achteraf inbouwen van een roetfilter heeft daar dus geen enkel effect op, helaas.

Een retrofitroetfilter heeft meer zin voor campers en auto’s die veel in Duitsland rijden. Daar is het namelijk wel mogelijk om de Euro-emissienorm van je auto te laten veranderen. In de Duitse milieuzones (zogenaamde Umweltzones) heb je een sticker nodig. De kleur van de sticker geeft aan hoe vervuilend de auto is. De partij waar je de retrofit hebt laten uitvoeren kan je helpen om een sticker te geven waarmee je een Umweltzone in mag na de retrofit.

Tip: Om mogelijke problemen te voorkomen bij eventuele controles, is het aan te raden om voor de zekerheid de factuur mee te nemen van de inbouw, om zo te kunnen aantonen dat je auto voldoet aan de emissienormen van de stad.

Wat kost een retrofitroetfilter?

Het achteraf laten inbouwen van een roetfilter is geen goedkope klus. Zoals we al eerder aangaven moet de ingreep door een bekwame monteur worden uitgevoerd. De kosten voor het achteraf installeren van een roetfilter kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type voertuig, gekozen onderdelen en de complexiteit van de installatie. Gemiddeld kunnen de kosten variëren van enkele honderden tot zo’n € 2.500 voor de geavanceerdere systemen, inclusief arbeidsuren.

Deel artikel

Alle artikelen

Airbag

Veiligheidsvoorzieningen in auto's

Advies · Autotechnologie
ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer