Is een reservewiel verplicht?
Is het verplicht om een reservewiel bij je te hebben als je met de auto of motor op pad gaat? Nee. Behalve Spanje en Kroatië zijn er geen Europese landen waar zo’n reservewiel verplicht is. Dat is goed nieuws: nieuwe auto’s worden steeds vaker uitgerust met enkel een bandenreparatiesetje.
In Nederland, België, Duitsland en de meeste Europese landen geldt geen verplichting om een reservewiel in de auto te hebben. Alleen in Spanje en Kroatië, twee populaire landen voor autovakanties, geldt dat je een reservewiel, thuiskomertje of bandenreparatieset in de auto moet hebben.
Het reservewiel
Even naar de basis: wat is een reservewiel eigenlijk? Een reservewiel of reserveband is een extra wiel met daarop een passende autoband. Meestal ligt die achterin de auto en heb je die bij je in geval van nood. Zo’n extra wiel is zeer bruikbaar als back-up wanneer je een lekke band krijgt of een ander acuut probleem hebt met een van de banden onder je auto. Meestal is het reservewiel van dezelfde grootte en specificaties als de andere wielen van de auto. Dat betekent dat je zo’n reservewiel meteen kunt gebruiken als tijdelijke vervanging van het beschadigde wiel.
Verschillende soorten reservewielen
Er zijn twee soorten reservewielen.
Een volwaardig reservewiel: dit is een volwaardige, functionele band die dezelfde specificaties heeft als de andere banden van je auto. Het kan normaal worden gebruikt en vervangt tijdelijk de lekke band, zodat deze kan worden gerepareerd.
Tijdelijk reservewiel (ook wel ‘thuiskomer’ of ‘space saver’ genoemd): dit is een kleiner, lichter wiel in vergelijking met de andere wielen onder de auto. Zo’n tijdelijk reservewiel is alleen voor gebruik in noodgevallen bedoeld. Meestal heeft zo’n compacte, smalle reserveband een beperking op het gebied van maximumsnelheid en hoeveel afstand je ermee kunt afleggen. Het advies is om dit type reservewiel zo snel mogelijk te vervangen door een volwaardig exemplaar.
Het is belangrijk te weten welk type reservewiel in je auto aanwezig is en wat de juiste procedures zijn om het te gebruiken. Reservewielen kunnen van groot belang zijn als je in geval van nood met bandenproblemen langs de kant van de weg komt te staan. Na het gebruik van het reservewiel moet het beschadigde wiel zo snel mogelijk worden gerepareerd of vervangen door een nieuw exemplaar. Zo kom je onderweg nooit onnodig voor vervelende verrassingen te staan.
Run-flat banden
Sommige auto’s zijn voorzien van zogeheten runflat banden. Dat is een speciaal type band die is ontworpen om ook mee door te kunnen rijden nadat deze lek is geraakt. Traditionele banden verliezen hun luchtdruk en gaan plat als ze een lek hebben. Runflat banden daarentegen behouden hun vorm en stijfheid, zelfs bij lage of geen luchtdruk. Wel is het belangrijk dat je tijdig constateert wanneer zo’n runflat band problemen vertoont. Als dat zo is, mag je er niet te hard en niet te lang of ver mee doorrijden.
Wanneer gebruik je een reservewiel?
Welke soort banden je ook onder je auto hebt, het is altijd prettig om te kunnen beschikken over een reservewiel voor het geval je met een lekke band komt te staan. Een lekke band kan worden veroorzaakt door een spijker, scherp voorwerp of wanneer je met hoge snelheid een diepe kuil hebt geraakt. Je kunt ook denken aan een plotseling mankement aan je banden, zoals een klapband. Daarnaast is het ook niet uitgesloten dat je te maken krijgt met een beschadigde band, bijvoorbeeld als gevolg van een aanrijding met een stoeprand. In dat geval kan het reservewiel worden gebruikt als een noodoplossing die je in staat stelt om alsnog je weg te vervolgen richting je bestemming. Daar kun je vervolgens de beschadigde band laten repareren of vervangen.
Reservewiel monteren: basisgereedschap
Voor het monteren van een reservewiel heb je enkele basisgereedschappen en veiligheidsmaatregelen nodig. Check voor de zekerheid even welke voor jouw situatie en auto van toepassing zijn. De specifieke benodigdheden zijn namelijk afhankelijk van het type reservewiel dat je hebt (volwaardig reservewiel of tijdelijk reservewiel). Dit zijn de belangrijkste onderdelen:
- Reservewiel: zorg ervoor dat je een geschikt reservewiel hebt dat past in combinatie met de andere banden op je auto.
- Krik: dit apparaat gebruik je om de auto van de grond te tillen. Op die manier kun je de lekke of beschadigde band makkelijker verwisselen voor het reservewiel. De krik moet geschikt zijn voor het gewicht van je auto.
- Kruissleutel of wielmoersleutel: dit instrument gebruik je om de wielmoeren of -bouten van de auto los te draaien en later weer vast te zetten. Zorg ervoor dat de sleutel de juiste maat heeft voor de wielen op jouw auto.
- Gevarendriehoek en veiligheidshesje: een gevarendriehoek is belangrijk om een veilige afstand te markeren op de weg. Zo kun je andere bestuurders waarschuwen dat je met een stilstaande auto langs de kant van de weg staat.
- Handschoenen: het is altijd handig om handschoenen te dragen. Zo kun je je handen schoonhouden en bescherm je jezelf tegen vuil en scherpe voorwerpen of onderdelen van de auto.
Reservewiel monteren
Voor het monteren van een reservewiel doorloop je grofweg de volgende stappen:
- Parkeer je auto op een veilige plaats, zo ver mogelijk van het overige rijdende verkeer.
- Zet de motor uit en zorg ervoor dat de handrem is aangetrokken voordat je de krik onder de auto plaatst. Als je de handrem niet aantrekt, bestaat de kans dat de auto wegrolt of van de krik afvalt.
- Plaats de gevarendriehoek langs de weg, zodat andere bestuurders tijdig gewaarschuwd zijn dat er een auto met pech stilstaat.
- Voordat je de auto opkrikt, maak je een begin met het losdraaien van de wielmoeren of -bouten. Dat doe je met de kruissleutel of wielmoersleutel. Het is verstandig om dit te doen voordat je de auto opkrikt; in het geval je veel kracht moet zetten bij het losdraaien van de wielmoeren of -bouten bestaat de kans dat de auto van de krik valt.
- Gebruik de krik om de auto geleidelijk van de grond te tillen. Raadpleeg de handleiding van je auto voor de juiste plaats om de krik te positioneren. Vaak zijn onder de auto de krikpunten gemarkeerd; het gebruiken van de verkeerde krikpunten kan tot onveilige situaties leiden en forse schade aan de auto toebrengen.
- Demonteer het beschadigde wiel.
- Vervang het beschadigde wiel met het reservewiel.
- Draai de wielmoeren of -bouten met de hand aan totdat ze stevig vastzitten.
- Laat de krik zakken en zorg ervoor dat het reservewiel de grond raakt.
- Draai de wielmoeren of -bouten voor de zekerheid nogmaals stevig vast met de kruissleutel of wielmoersleutel.
- Controleer de bandenspanning van het reservewiel. Is de spanning te hoog? Laat dan gecontroleerd wat lucht uit de band ontsnappen. Is de spanning te laag? Gebruik dan een compressor om de band op de gewenste spanning te brengen.
- Vergeet het beschadigde wiel en de gebruikte gereedschappen niet veilig op te bergen in de kofferbak van je auto. Je kunt nu weer veilig op weg.
Ervaring
Het monteren van een reservewiel kan relatief eenvoudig zijn als je de juiste gereedschappen en kennis hebt. Voor mensen met enige ervaring met auto's en banden, zou het proces doorgaans vrij snel en gemakkelijk moeten verlopen.
Reservewiel monteren: flinke uitdaging
Heb je geen kennis van het verwisselen van banden of weinig ervaring met auto's? Dan kan het vervangen van een wiel een uitdaging zijn. In deze gevallen is het raadzaam om hulp te zoeken van iemand met meer ervaring of om een professionele reparatiedienst te bellen om het reservewiel te monteren. Veiligheid staat altijd voorop. Het is goed te weten wanneer het de voorkeur verdient professionele hulp in te schakelen.
Vervangen of repareren?
Het is verstandig om zo snel mogelijk de beschadigde band naar een autobedrijf, professionele reparatiedienst of bandengarage te brengen. Daar kun je de beschadigde band laten repareren of vervangen. Houd er rekening mee dat een reservewiel vaak slechts een tijdelijke oplossing is. Het is onverstandig om hier lang mee door te rijden; raadpleeg de handleiding van je auto of reservewiel om te zien welke beperkingen er gelden op het gebied van maximumsnelheid, actieradius en levensduur van het reservewiel.
Geen reservewiel?
Als je geen reservewiel in je auto hebt, kan dit verschillende gevolgen hebben. In het geval van een lekke band kun je stranden en zal het misschien langer duren voordat je geholpen wordt en weer op weg kunt. Je zult sneller afhankelijk zijn van hulp van anderen, zoals voorbijgangers, vrienden of familie. De pechhulpdiensten hebben misschien enige tijd nodig om je te bereiken. Ook kan het ontbreken van een reservewiel ertoe leiden dat je auto moet worden afgesleept door een dure sleepdienst. Totdat er een vervangende band gemonteerd is, kun je niet verder rijden met je auto en ben je dus beperkt in je mobiliteit. In het ergste geval zit je voor onbepaalde tijd vast op een bepaalde locatie totdat je hulp krijgt.
Verouderd reservewiel
Een reserveband kan na verloop van tijd in kwaliteit achteruitgaan. Zelfs als de reserveband nooit wordt gebruikt, treedt er veroudering op. Rubber vergaat namelijk met de tijd, vooral als het wordt blootgesteld aan hitte, kou en zonlicht. Een verouderde band droogt uit en wordt minder betrouwbaar. Dat is het laatste wat je wil voor het geval je met pech langs de kant van de weg komt te staan. Controleer daarom de productiedatum van de band en vervang deze als hij ernstig verouderd is. Stelregel hierbij is dat een reserveband na zes of zeven jaar vervangen dient te worden. Controleer de bandenspanning, inspecteer op mogelijke schade, check het profiel en het loopvlak en houd de band goed schoon indien mogelijk.
Gewichts- en ruimtebesparing
Nieuwe auto's worden tegenwoordig nog maar zelden uitgerust met een reservewiel. Het idee hierachter is gewichtsbesparing. Een volwaardig reservewiel weegt 15 tot 30 kilo; een tijdelijk reservewiel ofwel ‘thuiskomertje’ is met 8 tot 15 kilo iets lichter. Voor veel autofabrikanten geldt echter: een lichtere auto verbruikt minder brandstof, heeft betere rijeigenschappen, vergt minder wegenbelasting en kost minder aan verzekeringspremie.
Voor velen gaat echter het ontbreken van een volwaardig reservewiel toch iets te ver. Als alternatief voor een reservewiel zijn nieuwe auto’s vaak voorzien van een bandenreparatiesetje. Toch durft niet iedereen daar blind op te varen. Daardoor is er een markt ontstaan voor after market reservewielen, volledig met krik en wielsleutel.
Reservewiel voor de caravan
Om ruimte te besparen is het voor caravanbezitters aan te raden het reservewiel onder de caravan te monteren. Er zijn speciale beugels voor deze toepassing op de markt. De prijs varieert van 25 tot 135 euro, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Een bijkomend voordeel van deze methode is dat het gewicht van het reservewiel de caravan een tikkeltje stabieler maakt ten opzichte van een reservewiel in de disselkast. Voor noodsituaties zijn een krik en een dopsleutel uiteraard onontbeerlijk. Een goede voorbereiding van de vakantie voorkomt in ieder geval dat het vakantie-avontuur zich onverhoopt in een berm langs de weg afspeelt.