Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Luchtdruk autobanden

Het is een cruciaal aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: de luchtdruk in de banden. De juiste bandenspanning zorgt niet alleen voor een soepelere rit, maar draagt ook bij aan een lager brandstofverbruik en meer veiligheid op de weg.

Waarom je bandenspanning in orde moet zijn

Het lijkt misschien een klein detail, maar het heeft een enorme impact op de prestaties, de wegligging, het brandstofverbruik én de veiligheid van je auto: de bandenspanning. Een autoband is het enige onderdeel van de auto dat contact maakt met de weg. Maar een autoband (en dus ook de auto) presteert alleen optimaal als de band op de juiste manier contact maakt met het wegdek. En dat kan alleen met de juiste hoeveelheid luchtdruk in de autobanden.

Een verkeerde bandenspanning heeft meteen een nadelig effect op de wegligging, de remweg, het brandstofverbruik, de waterafvoer en de rijgeluiden van de auto. In de meeste gevallen van een verkeerde bandenspanning zijn de banden te zacht, waardoor ook de band veel sneller zal slijten. Maar ook te harde banden kunnen voor allerlei problemen zorgen en onnodig hoge kosten met zich meebrengen.

In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over bandenspanning. Bijvoorbeeld hoeveel bar er in een autoband moet, maar ook waarom er soms een verschil zit in spanning tussen zomer- en winterbanden.

Controleer de juiste bandenspanning

null

Maar hoe weet je nou wat de juiste bandenspanning is voor jouw auto? Geen zorgen, de benodigde informatie is binnen handbereik. Kijk eerste of je een sticker of metaal plaatje met de aanbevolen bandenspanning kunt vinden. Bij de meeste auto’s zit die aan de binnenkant van de deurstijl aan de bestuurderskant. Of anders aan de binnenkant van de benzineklep en/of in het instructieboekje. Hier staat precies op wat de bandenspanning moet zijn volgens de fabrikant. Vaak staan er ook meerdere waardes op basis van de hoeveelheid inzittenden en/of bagage.

Als je bijvoorbeeld een verre reis gaat maken met vier personen inclusief bagage, en de auto dus zwaar is beladen, is het verstandig een iets hogere bandenspanning aan te houden dan wanneer je alleen in de auto zit en korte ritjes maakt. Ook kan de aanbevolen bandenspanning van de voorwielen ietsje afwijken ten opzichte van de achterwielen.

Kun je in de auto geen informatie vinden over de bandenspanning? Dan kun je natuurlijk ook online vinden welke bandenspanning je moet aanhouden voor jouw type auto. Let op dat de aanbevolen bandenspanning ook kan variëren op basis van de wielmaat. Als achteraf bijvoorbeeld grotere of bredere banden zijn gemonteerd, moet je mogelijk de bandenspanning daarop aanpassen.

Maandelijks controleren

Autobanden blijven niet voor eeuwig hard. Sterker nog, de luchtdruk van je autobanden neemt iedere maand een beetje af. Gemiddeld genomen daalt de druk met ongeveer 0,2 bar per maand bij normaal gebruik. Banden met beschadigingen – zoals kleine scheurtjes of een defect ventiel – lopen sneller leeg. Daarom is het raadzaam om maandelijks de luchtdruk van je banden te controleren en indien nodig bij te vullen. Het is helemaal raadzaam om voor een lange reis of vakantie je banden te controleren. Controleer ook de bandenspanning van de caravan waar nodig. Als het bandenspanning lampje brandt, dan is het zeker tijd voor een check!

Een belangrijke tip: zorg ervoor dat je altijd de luchtdruk controleert als de banden nog koud zijn. Tijdens het rijden warmen banden op door wrijving met het wegdek. Dit kan de bandenspanning met enkele tienden van een bar verhogen, want warme lucht zet uit. Warme banden kunnen dus een vertekend beeld geven en een onnauwkeurige meting opleveren. Als je de bandenspanning wil controleren kun je dit dus het beste thuis doen voordat je vertrekt, of bij het eerste tankstation dat je tegenkomt tijdens je reis.

Winterbanden

Bij hogere temperaturen stijgt dus de druk in de band, maar bij lagere temperaturen daalt de druk juist. Een handige vuistregel is dat voor elke 10 graden temperatuurverschil, de bandenspanning met ongeveer 0,07 bar verandert. Dit betekent dat het aanbevolen is om in de winter de luchtdruk in de banden van winterbanden met ongeveer 0,2 bar te verhogen. Dit compenseert het lagere temperatuurverschil en zorgt ervoor dat de banden de juiste druk behouden.

null

Waar kun je bandenspanning controleren?

Je kunt in Nederland op talloze plekken de luchtdruk van je banden controleren. Ten eerste kun je bij vrijwel alle tankstations terecht om dit klusje te klaren, al kost het vaak wel contant geld. Je moet er dan eerst een muntje van 1 euro of 50 cent in stoppen voordat je je bandenspanning kunt controleren. Doet hij het? Doorloop dan de volgende stappen: stel eerst de juiste bandenspanning in als je dat op het apparaat moet doen. Schroef daarna het dopje van het ventiel af en sluit het mondstuk van de bandenpomp aan op het ventiel. Het is belangrijk dat je het mondstuk recht op het ventiel plaatst om te voorkomen dat het breekt. Bij de bandenpomp elektronisch werkt, stopt het apparaat automatisch met oppompen als de ingestelde bandenspanning is bereikt. Je hoort ook een geluidssignaal zodat je weet dat je de slang van het ventiel van halen en het dopje kunt terugdraaien.

Er zijn ook bandenpompsystemen met een analoge luchtdrukmeter en een handmatige bediening. Door de hendel in te knijpen, wordt lucht in de band gepompt. Als je de hendel loslaat, toont de meter direct de bandendruk. Zo kun je zelf handmatig de bandenspanning op het gewenste niveau brengen.

Mocht je de banden te hard hebben opgepompt, dan kun je het kleine pinnetje in het ventiel indrukken om lucht eruit te laten lopen.

Te zachte banden

Te zachte autobanden zorgen voor allerlei nadelen. Ten eerste gaat de wegligging van de auto sterk achteruit. De band biedt onvoldoende stevigheid, de band vervormt veel te soepel en heeft daardoor minder grip. Vooral in bochten zul je merken dat de auto niet meer strak op de weg ligt. Maar ook tijdens het remmen. Te zachte banden hebben minder grip en daardoor is de remweg van de auto groter dan de bedoeling. Als je een noodstop moet maken, kan de bandenspanning het verschil tussen wel of geen verkeersongeval betekenen. Zo simpel is het.

Daarnaast zorgen zachte autobanden voor veel meer rolweerstand. Daardoor slijten de banden veel harder, waardoor ze eerder moeten worden vervangen. Maar dat niet alleen: ook neemt het brandstof- of stroomverbruik van de auto aanzienlijk toe, wat nog meer kosten met zich meebrengt. De banden maken ook meer rolgeluiden en door de grotere wrijving met het wegdek kunnen de banden oververhit raken, vooral bij hoge snelheden op de snelweg, met mogelijk een klapband tot gevolg. En als het regent, kan een te zachte band ook het water niet genoeg verwerken, met minder grip en mogelijk aquaplaning tot gevolg. Allemaal nadelen en extra kosten waar niemand op zit te wachten en die een directe invloed hebben op de verkeersveiligheid van jijzelf en andere weggebruikers.

Te harde banden

Een te hoge bandenspanning kan ook verschillende negatieve gevolgen hebben. Als de banden te hard worden opgepompt, wordt het contactoppervlak tussen de band en het wegdek kleiner. Te harde banden missen ook de nodige soepelheid van het rubber om aan het wegdek te kunnen kleven. Dit alleen resulteert in minder grip, vooral op nat wegdek. Bij een te hoge bandenspanning hebben de banden ook minder dempende werking. Hobbels in het wegdek worden minder weg gefilterd, waardoor het minder comfortabeler wordt in de auto. Als de banden echt veel te hard zijn, kan de auto ook een beetje ‘stuiteren’ wat ook beslist niet positief is voor de verkeersveiligheid. Je kunt het vergelijken met te harde banden op je fiets. Daar stuiter je zo van af. Niet alleen een te zachte, maar ook een te hoge luchtdruk in de banden kan tot een klapband leiden. Door de hoge druk kan de bandstructuur beschadigd raken, waardoor de band uiteindelijk kan bezwijken. Ook kunnen kleine droogtescheurtjes – wat normaal gesproken niet zo erg is – extra worden opgerekt en blootgesteld door een te hoge bandenspanning, wat kan leiden tot een klapband.

Bandenspanning elektrische auto

Bij elektrische auto’s is het controleren van de bandenspanning van extra groot belang. Een onjuiste bandenspanning heeft namelijk nog meer invloed op de prestaties en efficiëntie van de aandrijflijn in vergelijking met een auto met een traditionele brandstofmotor.

Met te zachte banden kan een elektrische auto aanzienlijk minder ver rijden op een enkele acculading. Dit komt doordat de rolweerstand flink toeneemt. Je zult dus vaker een laadpunt moeten opzoeken.

Bovendien hebben banden van elektrische auto’s het zelfs met de optimale bandenspanning al zwaar genoeg. Elektrische voertuigen zijn vaak veel zwaarder dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor, waardoor de banden extra worden belast. Door het zware gewicht zul je eerder de negatieve gevolgen van te zachte of harde banden merken.

Daarnaast beschikken elektrische auto’s vaak over veel vermogen en eden flinke dosis trekkracht. Deze krachten – tot soms wel 1.000 pk en 1.000 Nm koppel – worden direct overgebracht op de banden. Te hoge óf te lage bandenspanning kan dan tot serieuze problemen leiden.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer