Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Koelvloeistof bijvullen

Het bijvullen van koelvloeistof in je auto is een essentieel onderdeel van regulier onderhoud dat vaak over het hoofd wordt gezien. Hoe vul je koelvloeistof bij? En waar moet je op letten? Tijd voor antwoorden.

Waarom is koelvloeistof belangrijk?

Koelvloeistof bijvullen is cruciaal om ervoor te zorgen dat je motor optimaal blijft presteren en om oververhitting wordt voorkomen. Dat is bij alle merken hetzelfde, of het nu gaat om een Volkswagen of een Toyota. Koelvloeistof speelt een vitale rol in het koelsysteem van je auto. Het zorgt ervoor dat de motor niet oververhit raakt door de overtollige warmte af te voeren. Koelvloeistof heeft daarnaast de eigenschap om bij lage temperaturen niet te bevriezen, wat essentieel is in koudere klimaten. Hierdoor blijft de motor efficiënt werken, ongeacht de buitentemperatuur.

Hoe werkt koelvloeistof?

Koelvloeistof circuleert door speciale kanalen in de motor en absorbeert de warmte die wordt gegenereerd tijdens de verbranding. Vervolgens stroomt het naar de radiateur, waar de warmte wordt afgevoerd naar de lucht. Deze cyclus gaat continu door zolang de motor draait, wat helpt om de motortemperatuur stabiel te houden.

Het is belangrijk om regelmatig het niveau van de koelvloeistof te controleren. Een laag niveau kan leiden tot oververhitting van de motor, wat ernstige schade kan veroorzaken. De meeste auto's hebben een transparant expansiereservoir waardoor je het koelvloeistofniveau gemakkelijk kunt controleren. Er zijn markeringen voor het minimum- en maximumniveau en het is belangrijk dat de vloeistof zich tussen deze markeringen bevindt.

Soorten koelvloeistof

Er zijn verschillende soorten koelvloeistof, elk met specifieke eigenschappen. De meest voorkomende types zijn:

  • Inorganische Additieve Technologie (IAT): deze traditionele koelvloeistof bevat fosfaten en silicaten die helpen bij het beschermen tegen corrosie. Het wordt vaak gebruikt in oudere voertuigen.
  • Organische Zuur Technologie (OAT): deze moderne koelvloeistof biedt langdurige bescherming tegen corrosie en hoeft minder vaak vervangen te worden. Het is meestal te vinden in nieuwere voertuigen.
  • Hybride Organische Zuur Technologie (HOAT): dit type combineert de voordelen van zowel IAT als OAT en biedt een uitgebreide bescherming. Het wordt vaak gebruikt in Europese en Aziatische auto's.

Kühlmittel auto

Zo kies je de juiste koelvloeistof

Het is essentieel om de juiste koelvloeistof voor je auto te kiezen. Raadpleeg altijd de handleiding van je voertuig om te zien welk type wordt aanbevolen door de fabrikant. Het gebruik van de verkeerde koelvloeistof kan leiden tot schade aan het koelsysteem en andere onderdelen van de motor. Gebruik dus uitsluitend de door de fabrikant voorgeschreven koelvloeistof!

Hoe vul je de koelvloeistof bij?

Het bijvullen van koelvloeistof is een relatief eenvoudig proces, maar het moet met zorg worden uitgevoerd om te voorkomen dat je jezelf verwondt of schade aan je auto veroorzaakt.

Zorg ervoor dat de motor koud is voordat je begint. Het openen van het koelsysteem wanneer het heet is, kan leiden tot ernstige brandwonden door ontsnappende stoom of hete vloeistof. Je hebt de juiste koelvloeistof nodig (raadpleeg de handleiding van je auto), een trechter en mogelijk een schone doek of handschoenen om morsen te voorkomen. Alles gecheckt? Mooi, dan wordt het tijd voor de volgende stappen.

Open de motorkap van je auto en lokaliseer het expansiereservoir voor de koelvloeistof. Dit is meestal een doorzichtig plastic reservoir met een dop waarop een waarschuwingssymbool staat. Controleer het koelvloeistofniveau door naar de markeringen op het reservoir te kijken. Als het niveau onder de minimumlijn staat, moet je bijvullen. Verwijder voorzichtig de dop van het reservoir. Als de motor recentelijk heeft gedraaid, draai de dop dan langzaam om eventuele druk te laten ontsnappen voordat je hem volledig verwijdert. Gebruik een trechter om de koelvloeistof langzaam in het reservoir te gieten tot het niveau tussen de minimum- en maximummarkeringen komt. Zorg ervoor dat je niet te veel koelvloeistof toevoegt. Plaats de dop stevig terug op het reservoir en zorg ervoor dat hij goed vastzit om lekkages te voorkomen. Start de motor en laat deze een paar minuten draaien. Controleer daarna of er geen lekkages zijn rond het reservoir of onder de auto. Alles oké? Mooi, je kunt weer veilig op pad.

3 handige tips over koelvloeistof

  • Meng nooit verschillende soorten koelvloeistof, omdat dit de werking en bescherming kan verminderen. Als je twijfelt, laat het koelsysteem dan professioneel spoelen en bijvullen
  • Controleer het koelvloeistofniveau regelmatig, vooral voor langere reizen en tijdens extreme weersomstandigheden
  • Bewaar koelvloeistof op een veilige plaats, buiten bereik van kinderen en huisdieren

Wat te doen bij problemen met koelvloeistof bijvullen?

Als je constateert dat je koelvloeistof snel opraakt of als er een merkbare lekkage is, kan dit wijzen op een probleem met het koelsysteem, zoals een lek in de radiateur of een defecte waterpomp. In dit geval is het raadzaam om je auto door een professional te laten inspecteren.

Conclusie

Het bijvullen van koelvloeistof is een eenvoudige maar cruciale taak voor het onderhoud van je auto. Door de juiste procedures te volgen en regelmatig het koelvloeistofniveau te controleren, kun je de levensduur van je motor verlengen en dure reparaties voorkomen. Zorg ervoor dat je de juiste koelvloeistof gebruikt en wees altijd voorzichtig bij het werken met het koelsysteem. Met de juiste kennis en aandacht kun je ervoor zorgen dat je auto altijd in topconditie blijft, ongeacht de omstandigheden.

Veelgestelde vragen

Elektrische auto's (EV's) worden vaak gezien als eenvoudiger en onderhoudsvriendelijker dan voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE). Dit roept de vraag op: hebben elektrische auto's ook koelvloeistof nodig? Het antwoord is ja, maar het gebruik en de noodzaak van koelvloeistof in EV's verschilt aanzienlijk van die in traditionele auto's. Hoewel elektrische auto's geen verbrandingsmotor hebben die extreme hitte genereert, hebben ze nog steeds onderdelen die moeten worden gekoeld. De belangrijkste componenten die koeling vereisen in een elektrische auto zijn het accupakket, omvormers en elektronica. En jawel, ook de elektromotoren hebben koelingsbehoefte. Koelvloeistof kan daarbij helpen.

Opvallend aan koelvloeistoffen is dat de verschillende soorten ook andere kleuren hebben, denk aan blauw, rood/roze, lila, geel, oranje of groen. De kleuren zijn puur bedoeld als herkenning van het product en zeggen niets over de kwaliteit.

Van koelvloeistof bestaan verschillende soorten. Denk aan G11, G12, G12+ en G13. Wat zijn nu precies de verschillen?

  • G11 (blauw): bevat silicaten, geschikt voor oude auto’s, vooral ouder dan 1996
  • G12 (rood/roze) en G12+ (lila): op basis van organische inhibitoren, bevat geen silicaten. Ter info: G12+ is een upgrade van de G12, mixen met G11 is mogelijk
  • G12++ (lila): op basis van organische inhibitoren met silicaat, vooral geschikt voor auto’s jonger dan 2008
  • G13 (lila): bevat een deel glycerine ten opzichte van G12++

Je kunt controleren of je koelvloeistof moet bijvullen door naar het expansiereservoir van de koelvloeistof te kijken. Dit is meestal een doorzichtig plastic reservoir met markeringen voor het minimum- en maximumniveau. Als het niveau van de koelvloeistof onder de minimumlijn staat, moet je het bijvullen. Het is ook een goed idee om de handleiding van je voertuig te raadplegen voor specifieke aanbevelingen en regelmatige controles uit te voeren, vooral voor lange reizen en in extreme weersomstandigheden.

Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen. Verschillende typen koelvloeistof, zoals Inorganische Additieve Technologie (IAT), Organische Zuur Technologie (OAT), en Hybride Organische Zuur Technologie (HOAT), hebben verschillende chemische samenstellingen en beschermingsmechanismen. Het mengen van deze typen kan de effectiviteit van de koelvloeistof verminderen en schade veroorzaken aan het koelsysteem van je auto. Raadpleeg altijd de handleiding van je voertuig en gebruik de door de fabrikant aanbevolen koelvloeistof.

Als je auto oververhit raakt ondanks dat het koelvloeistofreservoir vol is, kan er een ander probleem zijn met het koelsysteem. Mogelijke oorzaken kunnen een defecte waterpomp, een verstopt radiateur, een kapotte thermostaat of een lek in het systeem zijn. Het is belangrijk om je auto zo snel mogelijk door een professional te laten inspecteren om ernstige motorschade te voorkomen. Probeer niet verder te rijden als je auto oververhit raakt; dit kan de situatie verergeren.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer