Wat is HVO100?
HVO100 is een innovatieve, duurzame synthetische dieselbrandstof. ‘HVO’ staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ en wordt gemaakt van grondstoffen zoals plantaardige oliën en dierlijke vetten. HVO100 wordt ook geproduceerd uit groenafval, restoliën en andere vetten, zoals gebruikt frituurvet.
Het productieproces van deze dieselsoort omvat ‘hydrogenering’, waarbij waterstof wordt toegevoegd aan de grondstoffen om een stabiele en zuivere dieselbrandstof te creëren. HVO100 voldoet aan de EN 15940-norm en kan in moderne dieselmotoren probleemloos zonder aanpassingen worden gebruikt als alternatief voor traditionele fossiele diesel.
HVO100 diesel wordt wel eens verward met biodiesel op basis van vetzuurmethylester (FAME), maar dat is een andere brandstof. Bij HVO100 worden de grondstoffen onder hoge druk en temperatuur behandeld met waterstof. Dit resulteert in een chemisch stabiele brandstof met een zeer hoge zuiverheid. Deze aanpak elimineert de aanwezigheid van onzuiverheden en bijproducten die vaak voorkomen bij FAME, waardoor HVO100 een betrouwbaardere en duurzamere optie is.
’s Werelds grootste producent van HVO100 is geen grote bekende oliemaatschappij, maar het Finse bedrijf Neste. Een van de grootste en belangrijkste productielocaties van Neste staat in de haven van Rotterdam.
Voordelen HVO100
HVO100 biedt meerdere voordelen ten opzichte van conventionele diesel. We zetten de belangrijkste voordelen hier op een rij:
Minder CO2-uitstoot
Een van de belangrijkste voordelen van HVO100 is de aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. Afhankelijk van de grondstoffen en het productieproces kan HVO100 de CO2-uitstoot met 50% tot 90% verminderen in vergelijking met fossiele diesel. Deze reductie helpt om de impact van het wegverkeer op milieu en klimaat te verminderen en ondersteunt de overgang naar een koolstofarme economie.
Lagere uitstoot van schadelijke stoffen
Bij het gebruik van HVO100 in een dieselmotor wordt niet alleen aanzienlijk minder CO2 uitgestoten, maar ook veel minder schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Dit draagt bij aan een betere luchtkwaliteit en vermindert de impact op het milieu en de volksgezondheid. Lagere NOx-emissies zijn vooral belangrijk in stedelijke gebieden, waar soms niet wordt voldaan aan de normen voor luchtkwaliteit.
Hoge kwaliteit en prestaties
HVO100 diesel heeft een hoge cetaanwaarde, wat leidt tot een efficiëntere verbranding en betere prestaties van de motor. De brandstof is ook chemisch stabieler en heeft een lager verouderingsrisico dan traditionele biodiesel (FAME). Dit betekent dat HVO100 dieselbrandstof minder gevoelig is voor oxidatie en langer kan worden opgeslagen zonder kwaliteitsverlies.
Betere prestaties bij koude start
HVO100 heeft betere eigenschappen bij lage temperaturen in vergelijking met conventionele (bio)diesel. Dit betekent dat voertuigen op HVO100 gemakkelijker kunnen starten en draaien in koude klimaten, wat vooral belangrijk is in landen met strenge winters.
Geschikt voor bestaande dieselauto’s
HVO100 kan zonder aanpassingen worden gebruikt in veruit de meeste moderne dieselmotoren die nu op de weg rijden of in de showroom staan. Hierdoor is de overstap naar het gebruik van HVO100 diesel heel eenvoudig en kosteneffectief voor zowel particulieren als bedrijven. Hierdoor is HVO100 ook een aantrekkelijke brandstof voor wagenparkbeheerders en bedrijven met meerdere bestelbussen die hun emissies willen of moeten verminderen, zonder grote investeringen in nieuwe modellen.
Hernieuwbare en duurzame grondstoffen
De grondstoffen voor HVO100 diesel zijn hernieuwbaar en kunnen afkomstig zijn van afvalproducten, wat helpt om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en bijdraagt aan een circulaire economie. Het gebruik van afvaloliën en -vetten als grondstof vermindert ook de druk op landbouwgrond en voedselgewassen, waardoor de concurrentie tussen voedsel- en brandstofproductie wordt verminderd.
Nadelen HVO100
Hoewel HVO100 veel voordelen biedt, zijn er ook enkele nadelen om rekening mee te houden:
Hogere prijs
HVO100 diesel is momenteel duurder dan traditionele diesel. Een liter HVO100 diesel is zo’n 30 cent per liter duurder dan normale diesel. De hogere brandstofkosten kunnen een belemmering vormen voor grootschalige adoptie, vooral voor individuen en kleine bedrijven met beperkte budgetten, maar ook voor de grote transportbedrijven die gezamenlijk vele duizenden vrachtwagens hebben rijden en waarbij de brandstofkosten een cruciale rol spelen in hun business.
Beschikbaarheid
HVO100 is nog niet bij alle tankstations beschikbaar. Naar schatting zijn in Nederland ongeveer 150 tankstations waar je nu HVO100 diesel kunt tanken. Dat is een fractie van het aantal tankstations waar je normale diesel kunt tanken, maar het aantal HVO100-stations neemt steeds verder toe. Online kun je op meerdere manieren snel en eenvoudig een HVO100-tanklocatie vinden.
Afhankelijkheid van grondstoffen
De productie van HVO100 is afhankelijk van de beschikbaarheid van de grondstoffen waar de brandstof van wordt gemaakt. Die liggen niet voor het oprapen en haal je ook niet uit de grond zoals olie. Schommelingen in de beschikbaarheid en prijs van deze grondstoffen kunnen de kosten en beschikbaarheid van HVO100 beïnvloeden. Bovendien kunnen veranderingen in regelgeving en marktontwikkelingen de grondstofmarkten verstoren, wat in theorie invloed kan hebben op de stabiliteit van de HVO100-leveringen. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor het inzamelen van restoliën zoals gebruikt frituurvet.
Beperkte kennis en acceptatie
HVO100 is een relatief nieuwe brandstof. Hierdoor zijn er nog heel veel mensen die er nog nooit van hebben gehoord. Grootschalige bekendheid heeft tijd nodig. Ondanks de voordelen van HVO100 kan de massale overstap naar deze dieselbrandstof hierdoor vertraging oplopen. Voorlichting en bewustwordingscampagnes zijn dan ook van groot belang om de kennis en acceptatie van HVO100 te vergroten en misverstanden over de brandstof weg te nemen.
Hoeveel kost HVO100?
De kosten van HVO100 kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de locatie, de leverancier en de marktomstandigheden. Over het algemeen kost HVO100 diesel zo’n 30 cent per liter meer dan traditionele diesel. Op het moment van schrijven, schommelt de literprijs van HVO100 rond de 2 euro. Dit komt vooral door de complexiteit van het productieproces, de kosten van de grondstoffen en de kleinere productiecapaciteit vergeleken met andere diesels. En omdat HVO100 nog relatief nieuw is vergeleken met andere brandstoffen, moeten ook grote investeringen gedaan worden op het gebied van productie en distributie.
Waar kan ik HVO100 tanken?
HVO100 is beschikbaar bij een toenemend aantal tankstations in Nederland en andere Europese landen. Hoewel het nog niet op dezelfde schaal beschikbaar is als traditionele diesel, breidt het netwerk van HVO100-tankstations zich snel uit. Naar schatting zijn in Nederland zo’n 150 tankstations waar je nu HVO100 kunt tanken, ook van de grote bekende stations zoals Shell, TotalEnergies en BP. Goed om te weten: bij het tankstation wordt HVO100 meestal aangeduid met het brandstoflabel XTL.
Sommige tankstations bieden HVO100 alleen aan bij truckstations, waar je met een personenauto dus meestal niet kunt tanken. Om te weten waar je HVO100 kunt tanken, kun je gebruikmaken van online tankstationzoeker of apps die specifiek zijn ontworpen om tankstations met alternatieve brandstoffen te vinden.