Ga naar hoofdinhoud

H7 lamp

Sta je ineens in het donker met een kapotte koplamp? Grote kans dat je een H7 lamp nodig hebt. Deze autolamp zit in veel moderne auto's en zorgt ervoor dat je niet als een spookrijder zonder verlichting de weg op gaat. Maar wat is een H7 lamp precies?

H7 lamp uitgelegd

Een H7 autolamp is een halogeenlamp met één gloeidraad. Dat betekent dat hij maar één functie heeft: dimlicht óf grootlicht. Dit in tegenstelling tot een H4 lamp, die twee gloeidraden heeft en beide functies combineert. De H7 lamp is de standaard voor veel moderne auto's vanwege de helderdere en efficiëntere lichtopbrengst ten opzichte van de ouderwetse H4.

H7 of H4: welke lamp heb je nodig?

Twijfel je of je een H4 of H7 lamp nodig hebt? Kijk dan naar je kenteken of check het instructieboekje van je auto. Bij sommige webshops kun je simpelweg je kenteken invoeren om te zien welke lamp je nodig hebt.

  • H4 lamp: twee gloeidraden, geschikt voor auto's met een enkele koplampunit die zowel dimlicht als grootlicht combineert.

  • H7 lamp: één gloeidraad, gebruikt in auto's met aparte units voor dimlicht en grootlicht.

faros-led-Alfa-Romeo-Tonale-tributo-italiano (1)

Overstap naar H7 LED-lamp

De klassieke H7 autolampen zijn halogeenlampen. Maar steeds meer autobezitters stappen over op H7 LED lampen. Waarom? LED-lampen verbruiken minder energie, gaan langer mee en geven een helderder licht. Toch zijn er een paar aandachtspunten:

  • Keuring en regelgeving: niet elke LED-lamp is officieel toegestaan als vervanging voor halogeen. Check of de lamp een E-keurmerk heeft.

  • Lichtbeeld: LED-lampen kunnen een ander lichtbeeld geven dan halogeen, wat verblinding kan veroorzaken.

Welke soorten autolampen zijn er?

Naast de H7 autolamp zijn er nog heel wat andere lampen in en om de auto te vinden. Een kort overzicht:

  • H1: enkelvoudige lamp voor grootlicht of mistlampen.

  • H3: vaak gebruikt in mistlampen.

  • H4: dubbele gloeidraad, dus dimlicht en grootlicht in één.

  • H7: enkelvoudige lamp, vooral voor dimlicht of grootlicht.

  • H11, HB3, HB4: worden in sommige auto's gebruikt voor mistlampen of grootlicht.

  • Xenon (D1S, D2S, D3S, D4S, etc.): gasontladingslampen met een feller en witter licht.

  • LED: komt steeds vaker voor als standaardverlichting in moderne auto's.

LED Matrix koplamp

Extra uitleg verdient de LED Matrix koplamp: een LED Matrix koplamp is een geavanceerde vorm van autoverlichting die gebruikmaakt van meerdere individueel aangestuurde LED’s om het lichtpatroon dynamisch aan te passen. Dit systeem zorgt ervoor dat je altijd met grootlicht kunt rijden zonder tegenliggers of voorliggers te verblinden. Bij een LED Matrix koplamp bestaat de lichtbundel uit meerdere kleine LED-segmenten die onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen of dimmen. Een camera aan de voorkant van de auto detecteert andere weggebruikers en past het lichtpatroon automatisch aan. Je kunt constant met grootlicht rijden zonder iemand te verblinden. De lichtbundel kan ook meebewegen met de stuurbewegingen. Bovendien past de verlichting zich real-time aan op basis van camera-informatie. LED Matrix koplampen zijn complexer en kosten meer dan traditionele halogeen- of xenonverlichting.

En OLED dan?

OLED staat voor Organic Light Emitting Diode en is een nog slimmere verlichtingstechnologie die steeds vaker in auto's wordt gebruikt, vooral in achterlichten. In tegenstelling tot traditionele LED’s, die puntvormig licht uitstralen, kunnen OLED-panelen gelijkmatig licht afgeven over een groter oppervlak. Dit zorgt voor unieke designmogelijkheden en betere zichtbaarheid. Bij OLED-technologie bestaat de lichtbron uit dunne lagen organisch materiaal die oplichten zodra er stroom doorheen gaat. Omdat OLED’s geen reflector of extra diffusor nodig hebben, kunnen ze extreem dun en flexibel worden gemaakt. Dat lees je goed: OLED-panelen kunnen buigen, wat nieuwe designmogelijkheden biedt voor achterlichten. OLED-panelen zijn niet alleen duurder, maar ook gevoeliger voor slijtage. Omdat OLED’s minder fel zijn dan LED’s, worden ze nog niet gebruikt voor koplampen. Maar een mooi stukje autotechnologie is het wel.

H7 lamp vervangen?

Goed nieuws: een autolamp H7 vervangen is meestal niet zo moeilijk. Volg deze stappen:

  • Zet de motor en verlichting uit: veiligheid eerst.

  • Open de motorkap en zoek de achterkant van de koplampunit.

  • Draai of klik de afdekdop los: sommige auto's hebben een rubberen of plastic beschermkap.

  • Trek de oude lamp eruit: meestal zit deze met een klem vast.

  • Plaats de nieuwe lamp: zorg dat je het glas van de lamp niet met je vingers aanraakt.

  • Zet alles weer terug op zijn plek en test de verlichting.

H7 lamp vervangen of kiezen voor LED?

Als je H7 lampen kapot zijn, kun je ze gewoon vervangen door nieuwe halogeenlampen. Maar als je een helderder en moderner licht wilt, is H7 LED een optie. Houd er wel rekening mee dat niet alle LED-lampen plug-and-play zijn en soms extra aanpassingen vereisen.

FAQ

Een standaard H7 halogeenlamp gaat gemiddeld 500 tot 1.000 uur mee. H7 LED lampen hebben een veel langere levensduur, vaak meer dan 20.000 uur.

Je kunt het instructieboekje van je auto raadplegen of online je kenteken invoeren bij lampenwebshops. Daar kun je zien of jouw auto een H4 of H7 lamp gebruikt.

Een H4 lamp heeft twee gloeidraden en combineert dim- en grootlicht in één lamp. Een H7 lamp heeft slechts één gloeidraad en wordt apart gebruikt voor dimlicht of grootlicht.

Schakel de verlichting uit, open de motorkap en verwijder de achterkap van de koplampunit. Haal de oude lamp eruit, plaats de nieuwe H7 autolamp zonder het glas met de gloeidraad aan te raken en zet alles weer terug. Test daarna de verlichting.

Ja, H7 lampen zijn verkrijgbaar in verschillende kleurtemperaturen, uitgedrukt in Kelvin (K).

  • 3000K: Geelachtig licht, vaak gebruikt in mistlampen.

  • 4300K: Warm wit, vergelijkbaar met standaard halogeen.

  • 6000K: Helder wit, lijkt op daglicht.

  • 8000K+: Blauwachtig licht, minder gebruikelijk en soms niet toegestaan op de openbare weg.

Ja, als een H7 autolamp defect is of niet het juiste lichtbeeld heeft, kan je auto worden afgekeurd bij de APK. Dit geldt vooral voor H7 LED lampen die niet goedgekeurd zijn voor gebruik in halogeenfittingen.

Ja, sommige H7 lampen zijn speciaal ontworpen voor regen of mist. Ze hebben een geelachtige tint (3000K) of een bredere lichtspreiding om beter zicht te bieden bij slechte weersomstandigheden.

Knipperende H7 LED lampen kunnen verschillende oorzaken hebben:

  • Canbus-probleem: Sommige auto's hebben een Canbus-systeem dat een foutmelding geeft bij LED-lampen. Een Canbus-adapter kan dit oplossen.

  • Onvoldoende spanning: LED’s hebben een andere energiebehoefte dan halogeen. Sommige auto’s kunnen hierdoor knipperende LED-lampen vertonen.

Een standaard H7 halogeenlamp heeft een vermogen van 55 watt. H7 LED lampen hebben meestal een lager verbruik, vaak tussen 15 en 25 watt, terwijl ze toch een hogere lichtopbrengst leveren.

Ja, er zijn longlife H7 lampen die langer meegaan dan standaard halogeenlampen. Fabrikanten zoals Osram en Philips bieden H7 lampen aan met een langere brandtijd, vaak aangegeven als ‘Long Life’ of ‘Ultra Life’, die tot vier keer langer meegaan dan gewone H7 lampen.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV70 - AutoScout24 adviespagina - waterpomp auto wat is het hoe vervangen foto

Een waterpomp in je auto: waarvoor is die?

Advies · Autotechnologie
ADV68 - AutoScout24 adviespagina - head-up display foto

Wat is een head-up display?

Advies · Autotechnologie
BMW stoelverwarming optie

Stoelverwarming in de auto: comfort, luxe en praktische toepassingen

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer