Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Euro 7-emissienorm

De Euro 7-emissienorm is ontworpen door de Europese Unie met als doel de impact van voertuigen op het milieu drastisch te verminderen. De norm heeft veel stof doen opwaaien bij autofabrikanten en zelfs enkele EU-lidstaten. In dit artikel duiken we dieper in de Euro 7-emissienorm.

Wat is de Euro 7-emissienorm?

De Euro-emissienormen zijn sinds hun introductie in 1992 een hoeksteen van het Europese milieubeleid. Ze stellen limieten aan de uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide (CO) en fijnstof (PM) door voertuigen. De Euro 7-emissienorm, die naar verwachting in 2025 van kracht wordt, is de meest ambitieuze versie tot nu toe.

In tegenstelling tot eerdere normen gaat Euro 7 niet alleen over motoruitstoot. De norm richt zich ook op andere bronnen van vervuiling, zoals slijtage van remmen en banden. Dit betekent dat de regelgeving niet alleen van toepassing is op voertuigen met verbrandingsmotoren, maar ook op elektrische auto's die bijvoorbeeld fijnstof kunnen uitstoten via remslijtage. Daarnaast wordt de controle strenger en realistischer, met tests die uitstoot meten in een breed scala aan rijomstandigheden en temperaturen.

Euro 6d-emissienorm

De geldende norm sinds 2021 is Euro 6d. Deze emissienorm legt de lat al behoorlijk hoog voor voertuigemissies en richt zich op het verder terugdringen van stikstofoxiden (NOx) en fijnstofuitstoot, met name bij dieselvoertuigen. Een belangrijk kenmerk van Euro 6d is het gebruik van Real Driving Emissions (RDE)-tests, waarbij uitstoot wordt gemeten onder realistische rijomstandigheden en niet alleen in laboratoria. Dit heeft autofabrikanten gedwongen om geavanceerde technologieën zoals AdBlue-systemen en fijnstoffilters te implementeren om aan de eisen te voldoen. Hoewel de overstap naar Euro 6d al aanzienlijke investeringen en technologische vooruitgang vereiste, wordt Euro 7 beschouwd als een nog ambitieuzere stap met bredere toepassingsgebieden en strengere limieten. Dit maakt de overgang van Euro 6d naar Euro 7 een uitdaging die zowel technologische innovatie als economische afwegingen met zich meebrengt.

Waarop is de Euro 7-emissienorm van toepassing?

De Euro 7-emissienorm geldt voor alle nieuwe voertuigen die vanaf de invoerdatum worden verkocht binnen de Europese Unie. Dat betreft:

  • Personenauto’s (categorie M1): dit zijn conventionele personenvoertuigen, waaronder benzine-, diesel-, hybride en elektrische auto's.

  • Lichte bedrijfswagens (categorie N1): denk aan bestelwagens en kleine vrachtwagens die vaak worden gebruikt in de logistieke sector.

  • Zware voertuigen (categorie N2 en N3): zoals vrachtwagens en bussen.

Belangrijk is dat de norm niet alleen nieuwe modellen treft, maar ook auto’s die al op de markt zijn en geproduceerd blijven worden na de invoering van Euro 7. Dit betekent dat fabrikanten bestaande modellen moeten aanpassen om aan de nieuwe regels te voldoen.

Welke auto’s moeten voldoen aan de Euro 7-emissienorm?

Autofabrikanten werken hard aan het ontwikkelen van voertuigen die aan de strenge eisen van de Euro 7-emissienorm voldoen. Dit betreft niet alleen auto's met verbrandingsmotoren, maar ook elektrische voertuigen en (plug-in) hybride auto’s:

  • Elektrische voertuigen (EV's): hoewel EV's geen directe uitlaatgassen produceren, moeten ze voldoen aan nieuwe regels voor rem- en bandslijtage. Dit kan de ontwikkeling van innovatieve materialen en systemen vereisen.

  • Hybride auto's: plug-in hybrides en andere hybride voertuigen moeten hun emissies verder verminderen om aan de eisen te voldoen.

  • Auto's met verbrandingsmotoren: benzine- en dieselauto's krijgen te maken met veel strengere eisen voor NOx en fijnstof. Innovaties zoals geavanceerde filters en katalysatoren zullen nodig zijn.

Haalbaarheid en impact op de auto-industrie

De Euro 7-emissienorm maakt deel uit van een bredere Europese strategie om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Hoewel de norm wordt gezien als een cruciale stap in deze ambitie, roept hij vragen op over de haalbaarheid en de gevolgen voor de auto-industrie. De strengere eisen zullen autofabrikanten bijvoorbeeld dwingen te investeren in nieuwe technologieën, zoals efficiëntere motoren en duurzamere materialen voor remmen en banden. Daarnaast wordt verwacht dat de Euro 7-norm de transitie naar elektrische voertuigen zal versnellen, omdat deze minder afhankelijk zijn van complexe uitlaatsystemen om aan emissienormen te voldoen. Toch uiten sommige experts kritiek op de complexiteit van de regelgeving. Ze waarschuwen dat deze te ingewikkeld kan zijn, wat mogelijk leidt tot vertragingen en hogere kosten voor zowel fabrikanten als consumenten.

Weerstand tegen de Euro 7-emissienorm

De weerstand tegen de Euro 7-emissienorm is groot en kent verschillende oorzaken. Een belangrijke reden zijn de hoge kosten die gepaard gaan met het aanpassen van bestaande modellen en het ontwikkelen van nieuwe technologieën. Vooral kleinere fabrikanten lopen hierdoor het risico uit de markt geprijsd te worden. Daarnaast speelt de tijdsdruk een grote rol; de implementatie van de norm is relatief kort, waardoor fabrikanten weinig tijd hebben om hun voertuigen opnieuw te ontwerpen en aan te passen. Tot slot wijzen veel autofabrikanten erop dat de uitstoot van moderne voertuigen al extreem laag is, en dat de marginale milieuwinst van de Euro 7-norm mogelijk niet in verhouding staat tot de hoge kosten die de naleving ervan met zich meebrengt.

Bezorgdheid bij EU-lidstaten

Het is opmerkelijk dat niet alleen fabrikanten, maar ook enkele EU-lidstaten hun bezorgdheid hebben geuit. Onder meer Duitsland, Italië en Tsjechië hebben kritiek geuit op de voorgestelde regels. Hun argumenten zijn:

  • Economische impact: deze landen zijn sterk afhankelijk van de auto-industrie en de kosten van naleving kunnen banen en economische groei in gevaar brengen.

  • Concurrerende markten: lidstaten vrezen dat de strenge normen Europese fabrikanten op een achterstand zetten ten opzichte van concurrenten in markten met minder strenge emissieregels, zoals China en de VS.

  • Prioriteit voor elektrificatie: sommige landen pleiten ervoor om direct over te stappen naar volledige elektrificatie, in plaats van grote investeringen in technologieën voor verbrandingsmotoren die mogelijk overbodig worden.

Een norm met grote gevolgen

De Euro 7-emissienorm markeert een nieuwe fase in de strijd tegen luchtvervuiling en klimaatverandering. Hoewel de intenties achter de norm lovenswaardig zijn, staan de praktische implicaties ter discussie. Autofabrikanten worden geconfronteerd met aanzienlijke technische en financiële uitdagingen, terwijl sommige EU-lidstaten vrezen voor de economische impact.

Voor consumenten kan de norm leiden tot duurzamere en schonere voertuigen, maar ook hogere prijzen. Hoe de toekomst van de Euro 7-emissienorm eruit zal zien, hangt af van hoe goed fabrikanten en beleidsmakers erin slagen een balans te vinden tussen milieudoelen en economische haalbaarheid.

Veelgestelde vragen

De Euro 7-emissienorm is ontworpen om de impact van voertuigen op het milieu drastisch te verminderen. Hij stelt strengere eisen aan de uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide (CO) en fijnstof (PM). De norm breidt het toepassingsgebied ook uit naar vervuiling door slijtage van remmen en banden, wat het een van de meest ambitieuze emissienormen tot nu toe maakt.

De Euro 7-norm geldt voor alle nieuwe voertuigen die vanaf de invoerdatum in de Europese Unie verkocht worden. Dit omvat personenauto’s, lichte bedrijfswagens zoals bestelwagens, en zware voertuigen zoals vrachtwagens en bussen. De norm is van toepassing op zowel voertuigen met verbrandingsmotoren als elektrische en hybride voertuigen.

Veel autofabrikanten en enkele EU-lidstaten hebben bezwaren tegen de norm vanwege de hoge kosten, de tijdsdruk en de beperkte milieuwinst in verhouding tot de investeringen. Vooral kleine fabrikanten vrezen dat de naleving hen uit de markt kan prijzen. Daarnaast wordt erop gewezen dat moderne voertuigen al zeer lage emissiewaarden hebben.

De Euro 6d-norm, sinds 2021 van kracht, legt de focus op het verder terugdringen van emissies met behulp van realistische rijomstandigheden (RDE-tests). Euro 7 gaat echter verder door ook andere vormen van vervuiling, zoals rem- en bandslijtage, te reguleren. Daarnaast worden de emissielimieten strenger en de testprocedures uitgebreider.

Voor consumenten kan de norm leiden tot schonere en duurzamere voertuigen, maar waarschijnlijk ook hogere aanschafkosten. Fabrikanten moeten immers aanzienlijke investeringen doen in nieuwe technologieën en productiemethoden, wat de prijs van nieuwe voertuigen kan opdrijven. Daartegenover staat een mogelijke afname van milieuvervuiling en betere luchtkwaliteit.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV155 - AutoScout24 adviespagina - rijassistentiesysteem foto1

Rijassistentiesysteem: welke zijn er?

Advies · Autotechnologie
Zelfrijdende auto 134

Alles wat je moet weten over zelfrijdende auto’s

Advies · Autotechnologie
BMW-M5-TOURING-2024-MOTOR

Onder de motorkap – alles wat je moet weten

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer