Airco van de auto vullen
Als je veilig en comfortabel onderweg wilt zijn, is een goed werkende airconditioning in je auto best belangrijk. De airco zorgt er niet alleen voor dat de binnentemperatuur aangenaam blijft in de zomer. Op natte en koude winterdagen voorkomt de airco ook vochtige en beslagen ruiten.
Hoe werkt het aircosysteem van een auto?
Het aircosysteem in een auto zorgt ervoor dat de lucht in de auto wordt gekoeld en ontvochtigd. Zo’n systeem bestaat uit verschillende componenten, waaronder een compressor, een condensor, verdamper en een expansieventiel. Het proces begint zodra een koudemiddel door de compressor wordt samengeperst, waardoor het een hoge druk en hoge temperatuur krijgt. Vervolgens wordt het koudemiddel naar de condensor gestuurd, waar het afkoelt en condenseert tot een vloeistof. Daarna stroomt het door de verdamper, waar het warmte absorbeert uit de lucht die het interieur van de auto binnenkomt. Daardoor wordt de lucht gekoeld en via de ventilatieroosters in de auto geblazen.
Koudemiddel
In auto-airconditioningssystemen wordt meestal een koudemiddel gebruikt dat bekendstaat als R-134a (tetrafluorethaan). Tot enkele decennia geleden werd een ander koudemiddel gebruikt: R-12 (dichloordifluormethaan). Dit oudere middel heeft echter ook een reputatie vanwege zijn schadelijke invloed op het milieu. Het kan bijdragen aan het afbreken van ozon in onze atmosfeer. Het is daarom ook internationaal verboden.
R-134a daarentegen is een milieuvriendelijker alternatief. Het heeft een lagere ozonafbrekende potentie en draagt niet in dezelfde mate als R-12 bij aan het broeikaseffect. Door over te schakelen op R-134a hebben autofabrikanten bijgedragen aan het verminderen van de negatieve impact van airconditioningssystemen op het milieu.
Goede werking van de airco
Voor een goede werking van de airco in een auto is het belangrijk om al deze componenten te controleren tijdens periodiek onderhoud aan de auto. Bekijk de volgende aandachtspunten:
- Zorg voor regelmatig airco-onderhoud: laat het aircosysteem van je auto jaarlijks controleren en onderhouden door een professionele monteur. Bij zo’n servicebeurt hoort meestal een controle van het koudemiddelniveau, het schoonmaken van de condensor en het controleren van de algehele werking van het systeem.
- Vervang het interieurfilter: zo’n interieurfilter of pollenfilter speelt een cruciale rol bij het filteren van stof, pollen en vuil uit de lucht. Het voorkomt dat deze stof de auto binnenkomt. Regelmatige vervanging van dit filter zorgt voor schone lucht en vermindert de belasting van het aircosysteem.
- Gebruik de airco regelmatig: schakel de airconditioning minstens één keer per week in gedurende ongeveer 10 minuten, zelfs in de winter. Zo voorkom je dat rubberen afdichtingen uitdrogen en zorg je ervoor dat alle onderdelen van het aircosysteem soepel blijven werken.
- Houd de condensor schoon: de condensor, die meestal aan de voorkant van de auto zit, kan gemakkelijk vuil, bladeren en ander afval verzamelen. Als je dat regelmatig schoonmaakt met perslucht of een zachte borstel, helpt dat het systeem efficiënt te houden.
- Let op ongebruikelijke geluiden of geuren: laat het systeem onderzoeken als je vreemde geluiden hoort, zoals knarsen, sissen of rammelen. Bespeur je ongebruikelijke geuren uit het systeem, dan kan ook dit duiden op een probleem met het aircosysteem. Breng je auto op korte termijn naar een gekwalificeerde monteur voor controle.
- Houd de temperatuur op peil: stel de gewenste temperatuur in en vermijd het constant aanpassen van de instellingen. Dit helpt niet alleen energie te besparen, maar ook de levensduur van het aircosysteem te verlengen.
- Controleer de werking van de ventilatoren: zorg ervoor dat de ventilatoren in het interieur van de auto goed werken om de gekoelde lucht gelijkmatig te verdelen.
Tips voor het gebruik van je airco
Om de binnentemperatuur niet te hoog te laten oplopen, schakel je de airconditioning in. Die zorgt ervoor dat er vocht aan de lucht wordt onttrokken, wat een gunstig effect heeft op de temperatuur aan boord. Wees daarbij terughoudend en laat het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur niet te groot worden. Het advies is om nooit meer dan 8 á 10 graden verschil met de buitentemperatuur te laten ontstaan. Een te groot verschil in temperatuur bij het uitstappen kan slecht zijn voor de gezondheid.
Ook dit zijn enkele nuttige tips over het gebruik van de airco in je auto:
- Schakel de airco geleidelijk in: vooral op hete dagen kan de temperatuur in je auto behoorlijk oplopen. Als je instapt in een bloedhete auto, is het verleidelijk om de airco meteen op volle kracht aan te zetten. Maar dit is niet goed voor het aircosysteem. Schakel de airco geleidelijk in en stel de temperatuur in op een paar graden lager dan de buitentemperatuur. Naarmate de temperatuur daalt, kun je de airco iets harder zetten.
- Gebruik de recirculatiestand: de meeste auto-airconditioningsystemen hebben een recirculatiestand. Deze stand hercirculeert de lucht in het interieur van de auto, waardoor de airco sneller koelt. Gebruik de recirculatiestand wanneer je de auto voor het eerst instapt om de hitte snel te verminderen. Zodra de temperatuur comfortabel is, schakel je over naar de normale stand om frisse lucht van buitenaf te laten circuleren.
- Stel de juiste temperatuur in: het is verleidelijk om de airco op de koudste stand te zetten, maar dit is niet altijd comfortabel en kan zelfs leiden tot overmatig energieverbruik. Stel een aangename temperatuur in, meestal tussen 21-24°C, om comfortabel te blijven zonder overmatig te koelen.
- Schakel de airco uit voordat je de motor uitzet: voordat je de motor van je auto uitzet, schakel je de airco uit. Hierdoor kan het aircosysteem de opgehoopte condensatie verdampen en voorkom je nare geuren in het interieur van je auto. Bovendien vermindert het onnodige belasting van de accu bij de volgende start.
- Onderhoud je airco regelmatig: regulier onderhoud is essentieel om je airconditioningssysteem in topconditie te houden. Laat het aircosysteem minstens eens per jaar controleren en onderhouden door een professioneel autobedrijf. Dit omvat het controleren van het koudemiddelniveau, het reinigen van de condensor en het controleren van de algehele werking van het systeem.
Risico’s van slecht werkende airco
Werkt de airconditioning in jouw auto onvoldoende? Dat kan niet alleen onprettig zijn, maar ook serieuze risico's met zich meebrengen.
- Beslagen ramen: een goed werkende airco voorkomt dat je ramen beslaan. Zet de airco aan als je de ruiten wilt ontwasemen, vooral bij vochtige of koude weersomstandigheden. Een defect aircosysteem kan juist leiden tot beslagen ramen. Dat geeft je als bestuurder minder goed zicht en kan gevaarlijke situaties veroorzaken.
- Matige luchtkwaliteit: een slecht functionerende airco kan leiden tot een slechtere luchtkwaliteit in het interieur van de auto. Bij een slecht werkend systeem kunnen vuil en schimmels zich makkelijker ophopen. Dat kan leiden tot allergische reacties en ademhalingsproblemen bij inzittenden.
- Vermoeidheid en concentratieverlies: het is vervelend als de airco niet goed werkt en het interieur van de auto daardoor onvoldoende afgekoeld kan worden. Zeker op warme zomerdagen en bij langere ritten kan dit leiden tot vermoeidheid en concentratieverlies bij de bestuurder.
- Oververhitting van de motor: de airconditioning van een auto speelt ook een rol bij het koelen van de motor. Een defect aircosysteem kan de motor oververhitten, met mogelijk ernstige en kostbare motorschade als gevolg.
Onderhoud
Om een auto voldoende te kunnen koelen met de airconditioning, wordt een speciaal soort vloeistof gebruikt. Bij normaal gebruik verbruikt een airco in een auto rond de 10 procent van dat koudemiddel per jaar. De airco van de auto vullen is dan ook iets wat niet vergeten mag worden. Tijdens een lange vakantie in hoge temperaturen kan het verbruik natuurlijk flink oplopen. Het tijdig laten bijvullen van de airco is dan ook aan te raden. Niet op tijd laten bijvullen is niet alleen onplezierig voor de rijervaring, maar door de slijtage die optreedt bij een lege pomp kunnen reparaties nodig zijn die flink in de kosten kunnen lopen.
Bijvullen van de airco
Om de airconditioning volgens de Europese regels bij te vullen, wordt deze eerst met een vacuümpomp leeggehaald. Daarna wordt het koudemiddel opnieuw toegevoegd en kan het testen beginnen. Belangrijk is om hierbij de juiste druk en hoeveelheid vloeistoffen te gebruiken. Als alles goed is gegaan, wordt er nog een controle uitgevoerd. Hierbij wordt gecheckt – bijvoorbeeld met waterstof of speciale vloeistof – of er geen lekkage optreedt. Wanneer dat wel het geval is, kan het nodig zijn bepaalde onderdelen, zoals slangen of de pomp, te vervangen.
Bij een reguliere onderhoudsbeurt kan het voorkomen dat je het advies krijgt om het aircosysteem te laten bijvullen. Dat is een precies klusje. Dit werk is mede daarom ook gebonden aan Europese wetgeving op het gebied van veiligheid en milieu. Het is in vrijwel alle gevallen aan te raden niet zelf de airco van de auto bij te vullen, maar om dit bij een erkende professional te laten doen. Wanneer je zou besluiten zelf de airco bij te vullen, dan loop je het risico bij fouten de kwaliteit en levensduur van de airco van de auto te beïnvloeden.
Expert voor aircosystemen
Professionals weten hoe ze onderhoud moeten plegen aan een aircosysteem. Daarvoor hebben ze de certificering behaald die nodig is om met koudemiddelen om te gaan. Dat betekent dat ze de juiste training en vereiste ervaring hebben met dit werk. Ook beschikt een gespecialiseerd bedrijf over de juiste apparatuur, zoals een aircovulstation. Dit station meet de druk in het systeem, voegt het juiste type koudemiddel toe en zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid wordt bijgevuld. Niet alle algemene autobedrijven hebben deze gespecialiseerde apparatuur.