Wat is AdBlue?
AdBlue is een vloeistof die wordt gebruikt in moderne dieselauto’s met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Het is een mix van gedemineraliseerd water en ureum (32,5%) en helpt om schadelijke stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen te verminderen. De vloeistof wordt geïnjecteerd in de uitlaat voor de SCR-katalysator. Door de vermenging met de hete uitlaatgassen wordt ammoniak vrijgemaakt. Die reageert vervolgens in de katalysator met de NOx en zet deze om in onschadelijk stikstof en waterdamp.
Waarom is AdBlue nodig?
De uitstootnormen worden steeds strenger. Autofabrikanten moesten iets bedenken om dieselmotoren schoner te maken. De oplossing? AdBlue. Zonder AdBlue voldoet een moderne diesel niet aan de Euro 6 emissie-eisen en kan de auto zelfs weigeren te starten als de tank leeg is.
Waar tank je AdBlue?
AdBlue tanken kan op verschillende manieren. Sommige auto’s hebben een aparte vulopening naast die voor de dieseltank, terwijl andere modellen de AdBlue tank onder de motorkap of in de kofferbak hebben zitten. Je kunt AdBlue kopen in flessen en jerrycans, maar steeds meer tankstations hebben een AdBlue-pomp. Dit is vaak goedkoper én makkelijker dan zelf prutsen met een jerrycan.
Hoe weet je dat je AdBlue moet bijvullen?
De meeste dieselauto’s geven een waarschuwing op het dashboard als het AdBlue-niveau laag is. Dit gebeurt meestal ruim op tijd, zodat je niet ineens zonder zit. Maar wacht niet te lang! Als de AdBlue-tank helemaal leeg is, start de auto niet meer. Dit is een ingebouwde veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat de motor de emissienormen blijft halen.
Wat als je een AdBlue-storing krijgt?
Soms verschijnt er een melding op je dashboard over een AdBlue-storing. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Sensorprobleem: de auto denkt dat er iets mis is met het AdBlue-systeem, terwijl de vloeistof gewoon aanwezig is.
- Bevroren AdBlue: bij extreme kou kan AdBlue kristalliseren. Gelukkig hebben veel auto’s een verwarmingssysteem in de AdBlue-tank.
- Verstopte injector: de spuitmond die AdBlue in de uitlaat spuit, kan verstopt raken. Dit vereist soms een schoonmaakbeurt of vervanging.
In veel gevallen kun je het probleem oplossen door simpelweg AdBlue bij te vullen. Blijft de melding staan? Dan is een bezoek aan de garage de beste optie.
Hoe vaak moet je AdBlue bijvullen?
Dit hangt af van je rijstijl en het verbruik van je auto. Gemiddeld verbruikt een dieselauto ongeveer 1 tot 2 liter AdBlue per 1.000 kilometer. Een volle AdBlue-tank gaat meestal tussen de 5.000 en 15.000 kilometer mee. Rijd je veel lange afstanden, dan zal je vaker moeten bijvullen dan iemand die alleen korte ritten maakt.
Wat gebeurt er als je AdBlue per ongeluk in de dieseltank gooit?
Foutje, bedankt. Maar wel een dure fout. AdBlue hoort absoluut niet in de dieseltank. Het kan ernstige schade aan de motor en het brandstofsysteem veroorzaken. Start de auto niet en laat de tank meteen leegpompen. Sommige auto’s hebben een beveiliging die voorkomt dat je AdBlue per ongeluk in de verkeerde tank gooit, maar niet allemaal.
AdBlue en winterse temperaturen
AdBlue bevriest bij -11°C. In Nederland gebeurt dat niet vaak, maar in koudere landen kan het een probleem zijn. Gelukkig hebben de meeste moderne dieselauto’s een verwarmde AdBlue-tank en leidingen. Zo blijft de vloeistof bruikbaar, ook in de winter.
Kan je AdBlue zelf bijvullen?
Ja, dat kan zeker. AdBlue is verkrijgbaar bij tankstations, garages en zelfs online. Gebruik altijd de juiste kwaliteit (ISO 22241) en let op dat je het niet morst. AdBlue is niet giftig, maar kan wel kristallen achterlaten als het opdroogt. Dit kan schade veroorzaken aan bijvoorbeeld de vulopening. ISO 22241 is een internationale norm die de specificaties en kwaliteitsrichtlijnen vastlegt voor AdBlue en andere ureumoplossingen die worden gebruikt in SCR (Selective Catalytic Reduction) systemen van dieselvoertuigen. De norm zorgt ervoor dat AdBlue de juiste samenstelling heeft (32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water), niet vervuild is door bijvoorbeeld metalen of andere chemische stoffen die schade kunnen veroorzaken aan het SCR-systeem en correct wordt opgeslagen en getransporteerd om degradatie en kristallisatie te voorkomen.
AdBlue en de toekomst van dieselauto’s
Met de opkomst van elektrische auto’s lijkt diesel een aflopende zaak, maar voorlopig zijn er nog veel dieselauto’s op de weg. AdBlue blijft dus nog wel even relevant. Toch wordt er gewerkt aan alternatieven zoals synthetische brandstoffen en verbeterde hybridesystemen.
AdBlue in het kort
AdBlue is essentieel voor moderne (Euro 6) dieselmotoren. Het helpt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te verminderen en zorgt ervoor dat dieselauto’s blijven voldoen aan de milieuregels. Tanken kan bij een AdBlue-pomp of met een jerrycan. Let goed op dat je niet zonder komt te zitten. Een AdBlue-storing kan vervelend zijn, maar vaak is bijvullen de oplossing. Kortom: houd je AdBlue-tank in de gaten en je diesel rijdt probleemloos verder.