Ga naar hoofdinhoud

AdBlue

AdBlue. Je hebt het vast weleens gezien bij een tankstation of in de handleiding van een dieselauto. Maar wat doet het precies? Moet je het zelf tanken? En wat als er een AdBlue-storing optreedt? In dit artikel duiken we in de wereld van AdBlue en vertellen we alles wat je moet weten.

Wat is AdBlue?

AdBlue is een vloeistof die wordt gebruikt in moderne dieselauto’s met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Het is een mix van gedemineraliseerd water en ureum (32,5%) en helpt om schadelijke stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen te verminderen. De vloeistof wordt geïnjecteerd in de uitlaat voor de SCR-katalysator. Door de vermenging met de hete uitlaatgassen wordt ammoniak vrijgemaakt. Die reageert vervolgens in de katalysator met de NOx en zet deze om in onschadelijk stikstof en waterdamp.

Waarom is AdBlue nodig?

De uitstootnormen worden steeds strenger. Autofabrikanten moesten iets bedenken om dieselmotoren schoner te maken. De oplossing? AdBlue. Zonder AdBlue voldoet een moderne diesel niet aan de Euro 6 emissie-eisen en kan de auto zelfs weigeren te starten als de tank leeg is.

Waar tank je AdBlue?

AdBlue tanken kan op verschillende manieren. Sommige auto’s hebben een aparte vulopening naast die voor de dieseltank, terwijl andere modellen de AdBlue tank onder de motorkap of in de kofferbak hebben zitten. Je kunt AdBlue kopen in flessen en jerrycans, maar steeds meer tankstations hebben een AdBlue-pomp. Dit is vaak goedkoper én makkelijker dan zelf prutsen met een jerrycan.

Hoe weet je dat je AdBlue moet bijvullen?

De meeste dieselauto’s geven een waarschuwing op het dashboard als het AdBlue-niveau laag is. Dit gebeurt meestal ruim op tijd, zodat je niet ineens zonder zit. Maar wacht niet te lang! Als de AdBlue-tank helemaal leeg is, start de auto niet meer. Dit is een ingebouwde veiligheidsmaatregel om ervoor te zorgen dat de motor de emissienormen blijft halen.

adblue-hero

Wat als je een AdBlue-storing krijgt?

Soms verschijnt er een melding op je dashboard over een AdBlue-storing. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Sensorprobleem: de auto denkt dat er iets mis is met het AdBlue-systeem, terwijl de vloeistof gewoon aanwezig is.
  • Bevroren AdBlue: bij extreme kou kan AdBlue kristalliseren. Gelukkig hebben veel auto’s een verwarmingssysteem in de AdBlue-tank.
  • Verstopte injector: de spuitmond die AdBlue in de uitlaat spuit, kan verstopt raken. Dit vereist soms een schoonmaakbeurt of vervanging.

In veel gevallen kun je het probleem oplossen door simpelweg AdBlue bij te vullen. Blijft de melding staan? Dan is een bezoek aan de garage de beste optie.

Hoe vaak moet je AdBlue bijvullen?

Dit hangt af van je rijstijl en het verbruik van je auto. Gemiddeld verbruikt een dieselauto ongeveer 1 tot 2 liter AdBlue per 1.000 kilometer. Een volle AdBlue-tank gaat meestal tussen de 5.000 en 15.000 kilometer mee. Rijd je veel lange afstanden, dan zal je vaker moeten bijvullen dan iemand die alleen korte ritten maakt.

Wat gebeurt er als je AdBlue per ongeluk in de dieseltank gooit?

Foutje, bedankt. Maar wel een dure fout. AdBlue hoort absoluut niet in de dieseltank. Het kan ernstige schade aan de motor en het brandstofsysteem veroorzaken. Start de auto niet en laat de tank meteen leegpompen. Sommige auto’s hebben een beveiliging die voorkomt dat je AdBlue per ongeluk in de verkeerde tank gooit, maar niet allemaal.

AdBlue en winterse temperaturen

AdBlue bevriest bij -11°C. In Nederland gebeurt dat niet vaak, maar in koudere landen kan het een probleem zijn. Gelukkig hebben de meeste moderne dieselauto’s een verwarmde AdBlue-tank en leidingen. Zo blijft de vloeistof bruikbaar, ook in de winter.

Kan je AdBlue zelf bijvullen?

Ja, dat kan zeker. AdBlue is verkrijgbaar bij tankstations, garages en zelfs online. Gebruik altijd de juiste kwaliteit (ISO 22241) en let op dat je het niet morst. AdBlue is niet giftig, maar kan wel kristallen achterlaten als het opdroogt. Dit kan schade veroorzaken aan bijvoorbeeld de vulopening. ISO 22241 is een internationale norm die de specificaties en kwaliteitsrichtlijnen vastlegt voor AdBlue en andere ureumoplossingen die worden gebruikt in SCR (Selective Catalytic Reduction) systemen van dieselvoertuigen. De norm zorgt ervoor dat AdBlue de juiste samenstelling heeft (32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water), niet vervuild is door bijvoorbeeld metalen of andere chemische stoffen die schade kunnen veroorzaken aan het SCR-systeem en correct wordt opgeslagen en getransporteerd om degradatie en kristallisatie te voorkomen.

AdBlue en de toekomst van dieselauto’s

Met de opkomst van elektrische auto’s lijkt diesel een aflopende zaak, maar voorlopig zijn er nog veel dieselauto’s op de weg. AdBlue blijft dus nog wel even relevant. Toch wordt er gewerkt aan alternatieven zoals synthetische brandstoffen en verbeterde hybridesystemen.

AdBlue in het kort

AdBlue is essentieel voor moderne (Euro 6) dieselmotoren. Het helpt om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te verminderen en zorgt ervoor dat dieselauto’s blijven voldoen aan de milieuregels. Tanken kan bij een AdBlue-pomp of met een jerrycan. Let goed op dat je niet zonder komt te zitten. Een AdBlue-storing kan vervelend zijn, maar vaak is bijvullen de oplossing. Kortom: houd je AdBlue-tank in de gaten en je diesel rijdt probleemloos verder.

FAQ

AdBlue is een vloeistof die helpt om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in dieselmotoren te verminderen. De vloeistof wordt geïnjecteerd in de uitlaat en zet schadelijke gassen om in waterdamp en stikstof. Zonder AdBlue voldoet een moderne diesel niet aan de emissienormen en kan de auto zelfs weigeren te starten.

Het AdBlue-verbruik verschilt per auto en rijstijl, maar gemiddeld moet je het elke 5.000 tot 15.000 kilometer bijvullen. Dit kan bij een AdBlue-pomp op het tankstation of met een jerrycan die je zelf vult. AdBlue is ook verkrijgbaar bij benzinestations in flacons en containers met een inhoud van 2 tot en met 10 liter.

Een AdBlue-storing kan verschillende oorzaken hebben, zoals een lege tank, een verstopte injector of een defecte sensor. Begin altijd met bijvullen. Blijft de storing? Dan is een bezoek aan de garage nodig om het systeem uit te laten lezen.

Als de AdBlue-tank leeg begint te raken, geeft de auto eerst meerdere waarschuwingen. Negeer je deze en rij je de tank leeg, dan start de auto niet meer. Dit is een ingebouwde veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de motor zonder emissiereiniging draait.

Ja, AdBlue bevriest bij -11°C. De meeste moderne dieselauto’s hebben een verwarmde AdBlue-tank en leidingen, waardoor de vloeistof automatisch ontdooit. Heb je een ouder model zonder verwarming? Dan is het verstandig om de auto op een warme plek te zetten of te wachten tot de temperatuur stijgt.

AdBlue hoort niet in de dieseltank en kan ernstige schade veroorzaken aan het brandstofsysteem. Start de motor niet en laat de tank zo snel mogelijk leegpompen door een monteur. Sommige auto’s hebben een beveiliging om deze fout te voorkomen, maar niet allemaal.

AdBlue is juist bedoeld om de impact van dieselmotoren op het milieu te verminderen. Rijden zonder AdBlue is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook verboden in moderne Euro 6-dieselvoertuigen. Daarnaast voorkomt het toedieningssysteem dat je zonder AdBlue kunt rijden door de auto niet meer te laten starten als de tank leeg is.

De prijs van AdBlue varieert afhankelijk van de aankooplocatie, hoeveelheid en verpakking. Bij tankstations ligt de prijs doorgaans tussen de € 0,80 en € 0,90 per liter. Voor grotere afnames, zoals 1.000 liter, kan de prijs dalen tot ongeveer € 0,54 per liter. Bij aankoop van kleinere hoeveelheden, zoals in 10-liter cans, liggen de prijzen rond de € 1,20 per liter. Houd er rekening mee dat deze prijzen kunnen variëren door factoren zoals marktontwikkelingen en specifieke leveranciers.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV70 - AutoScout24 adviespagina - waterpomp auto wat is het hoe vervangen foto

Een waterpomp in je auto: waarvoor is die?

Advies · Autotechnologie
ADV68 - AutoScout24 adviespagina - head-up display foto

Wat is een head-up display?

Advies · Autotechnologie
BMW stoelverwarming optie

Stoelverwarming in de auto: comfort, luxe en praktische toepassingen

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer