Geschiedenis van airbagtechnologie
De eerste patenten voor een opblaasbaar veiligheidssysteem dateren uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar het duurde tot de jaren zeventig voordat de airbag daadwerkelijk in productieauto’s verscheen. Mercedes-Benz en General Motors waren voorlopers in deze technologie. In de jaren tachtig en negentig werd de airbag steeds vaker standaard, eerst voor de bestuurder, later ook voor de passagier(s). Tegenwoordig heeft vrijwel elke auto meerdere airbags en worden ze steeds geavanceerder.
Soorten airbags
Airbags zitten allang niet meer alleen in het stuur of dashboard. Moderne auto’s kunnen een indrukwekkend aantal airbags hebben, afhankelijk van de uitvoering. Dit zijn de meest voorkomende:
Frontairbags: de klassiekers, verstopt in het stuur en dashboard. Ze beschermen bestuurder en voorpassagier bij een frontale botsing.
Zij-airbags: geïntegreerd in de stoelen of deurpanelen. Beschermen de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding.
Gordijnairbags: lopen langs de dakrand en klappen uit bij een zijdelingse impact om het hoofd te beschermen.
Knie-airbag: voorkomt letsel aan de benen van de bestuurder en soms ook van de bijrijder.
Achterste airbags: beschermen inzittenden op de achterbank bij een crash.
Middenairbag: een innovatie die er voor zorgt dat bestuurder en passagier bij een botsing niet met de hoofden tegen elkaar botsen.
Sommige fabrikanten experimenteren ook met externe airbags, die aan de buitenkant van de auto uitklappen om voetgangers of fietsers te beschermen.
Innovaties in airbagtechnologie
De middenairbag is een van de nieuwste ontwikkelingen. Deze bevindt zich in de zijkant van de stoel en klapt tussen de bestuurder en voorpassagier uit bij een zijdelingse botsing. De middenairbag verkleint de kans dat hun hoofden tegen elkaar botsen, wat ernstig letsel zou kunnen veroorzaken. Ook zien we airbags die specifiek zijn ontworpen voor elektrische en hybride auto’s. Omdat deze voertuigen vaak een ander zwaartepunt en constructie hebben door de accu’s in de vloer, worden airbags hierop aangepast. Sommige modellen hebben zelfs een speciale airbag om inzittenden te beschermen tegen de impact van een accubrand.
Airbag uitschakelen: waarom en hoe?
Niet iedereen wil altijd een airbag ingeschakeld hebben. Dit zijn de meest voorkomende redenen:
Babyzitjes op de voorstoel: een naar achteren gericht babyzitje en een actieve passagiersairbag vormen een levensgevaarlijke combinatie. Schakel de airbag dus altijd uit als je een baby op de voorstoel vervoert.
Medische redenen: sommige mensen met bepaalde medische aandoeningen kunnen maar beter zonder airbag rijden.
Klassieke auto’s met aftermarket airbags: bij sommige oudere modellen waarin later airbags zijn geplaatst, kan het veiliger zijn ze uit te schakelen.
Hoe je een airbag uitschakelt, verschilt per auto. Vaak zit er een schakelaar in het dashboardkastje of aan de zijkant van het dashboard. Soms moet je hiervoor de autosleutel gebruiken. In moderne auto’s kan het uitschakelen via het infotainmentsysteem.
Wat te doen als de airbags zijn afgegaan?
Airbags klappen in een fractie van een seconde uit met een luide knal en een flinke rookontwikkeling. Dat kan even schrikken zijn. Maar wat moet je doen als het gebeurt?
Blijf kalm: de rook en geur zijn het gevolg van de chemische reactie bij het opblazen van de airbag opblaast, niet van een brand.
Controleer jezelf en passagiers: kijk of iedereen in orde is en bel indien nodig hulpdiensten.
Zet de motor uit: dit is vooral belangrijk bij hybride en elektrische auto’s, omdat hoogspanning bij een ongeluk een risico kan vormen.
Stap (indien mogelijk) voorzichtig uit: kijk of de auto veilig verlaten kan worden en ga naar een veilige plek.
Laat de auto controleren: een opgeblazen airbag betekent vaak dat er structurele schade is. Laat een professional de auto inspecteren.
Aandachtspunten bij airbags in hybride auto’s
Hybride en elektrische auto’s hebben niet per se andere airbags dan benzine- of dieselauto’s, maar er zijn een paar extra zaken om op te letten:
Hoogspanningsrisico: als een airbag is afgegaan na een crash, kan het hoogspanningssysteem van een hybride of EV beschadigd zijn. Laat dit altijd nakijken.
Gewichtsverdeling: door de accu’s in de vloer hebben deze auto’s een ander zwaartepunt. Airbags zijn hierop aangepast.
Brandgevaar: accupakketten kunnen bij een zware impact vlam vatten. Dit gebeurt niet direct, maar kan nog uren na een crash gebeuren. Parkeer een beschadigde hybride of EV dus niet direct in een garage of naast andere auto’s.
Airbags in het kort
Airbags hebben ervoor gezorgd dat de autoveiligheid drastisch is verbeterd. Dankzij steeds meer innovatieve systemen, zoals de middenairbag en externe airbags, wordt de bescherming van de inzittenden nog beter. Het is belangrijk te weten hoe ze werken, wanneer je ze moet uitschakelen en wat je moet doen als ze afgaan. Vooral bij hybride en elektrische auto’s komen daar extra aandachtspunten bij kijken. Hopelijk heb je ze nooit nodig, maar als het moment daar is, weet je nu precies wat te doen.