Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Wegenbelasting: alles wat je moet weten

Wegenbelasting (officieel motorrijtuigenbelasting(MRB)) wordt geheven op het bezit van motorvoertuigen in Nederland en draagt bij aan de kosten van de infrastructuur en onderhoud van het wegennet. Ze wordt geheven door de Belastingdienst en kan per maand of per kwartaal worden geïnd.

Historie motorrijtuigenbelasting?

Voordat we de huidige stand van zaken behandelen, is het allicht interessant om te weten wat de historische achtergrond is van MRB. Want wist je dat het de Nederlandse overheid al sinds het einde van de 19e eeuw belasting heft op het bezitten en/of gebruiken van een mobiel voertuig? Het verschuldigde bedrag bedroeg zo’n twee gulden per jaar voor een eenpersoonsrijwiel en het dubbele voor een multipersoonsrijwiel. De overheid inde deze eerste vorm van belasting via de persoonlijke belasting. Aan de hand van een kaartje aan of plaatje op het rijwiel, een soort vignet, kon de eigenaar en/of gebruiker aantonen dat er belasting was betaald. In 1919 stopte deze rijwielbelasting, om kort daarna weer terug te keren.

In 1924 voerde de toenmalige minister van financiën Hendrik Colijn opnieuw de rijwielbelasting in. Over de beweegreden werden geen doekjes gewonden: de vaderlandse schatkist diende aangevuld te worden. Elke eigenaar van een rijwiel was drie gulden per jaar verschuldigd. Twee jaar later, in 1926, werd ook de wegenbelasting ingevoerd ten gunste van het onderhouden en uitbreiden van het wegennet.

In de decennia daarna heeft de overheid nog diverse vormen van belasting geheven op het bezit van ‘luxegoederen’, waaronder motorvoertuigen. Zo werd de BTW in 1960 officieel ingevoerd en kende men ook nog ‘weeldebelasting’ op luxeproducten zoals televisies en radio’s. De motortuigenbelasting zoals we die we die vandaag de dag kennen stamt uit 1992, toen de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen in werking trad. Deze geldt voor personenauto’s, motorrijwielen en bestelauto’s en is verschuldigd zodra een voertuig wordt geregistreerd in Nederland.

Hoogte wegenbelasting

De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Gewicht van het voertuig: voor zwaardere voertuigen is meer belasting verschuldigd omdat ze meer slijtage aan de wegen veroorzaken.
  • Soort brandstof: eigenaren van auto’s met een dieselmotor betalen vanwege de hogere milieubelasting in de regel meer belasting dan benzinevoertuigen en elektrische auto’s.
  • Provincie van registratie: de belastingtarieven variëren per provincie, afhankelijk van de lokale beleidsvoering en infrastructuurkosten.
  • Milieuclassificatie: voor voertuigen met een lagere CO2-uitstoot betaal je vaak minder belasting. Dit stimuleert het gebruik van milieuvriendelijkere voertuigen.

Wegenbelasting berekenen auto

Hoe je de wegenbelasting moet berekenen van een auto, kunnen we het beste uitleggen aan de hand van een fictief praktijkvoorbeeld. Stel, je bent woonachtig in Gelderland en in het bezit van een Ford Focus met kenteken 66-RXN-1. Het handigste is om de benodigde gegevens van jouw auto te raadplegen via het kenteken van de Focus en de kentekencheck van de RDW.

Volgens de kentekencheck heeft deze auto een ledig gewicht van 1.212 kilogram en beschikt hij over een benzinemotor met een gemiddelde CO2-uitstoot van 139 g/km. Ga naar de volgende webpagina van de Belastingdienst en vul daarin de gevraagde gegevens in, zoals gewichtsklasse, het type brandsoort en de uitstoot van de auto. Klik ook de provincie aan waar je woonachtig bent. Alle gevraagde informatie ingevuld? Laat de MRB-calculator van de Belastingdienst dan de motorrijtuigenbelasting voor jouw auto berekenen. Zo geldt de wegenbelasting voor de in dit voorbeeld gestelde Ford Focus een bedrag van 179 euro per kwartaal (tijdvak van 3 maanden).

Wegenbelasting berekenen motorfiets

Niet in het bezit van een auto, maar wel een motor? Of misschien wel allebei? Of ben je van plan een motor occasion te kopen – wat overigens ook kan via Autoscout24.nl – en wil je vooraf eerst weten wat hiervan de (maandelijkse) MRB is?
Het berekenen van de wegenbelasting van een motor gaat op vergelijkbare wijze als dat van een auto. Eigenlijk is het zelfs nog eenvoudiger, omdat de gewichtsklasse van de motorfiets, trike of quad en de CO2-uitstoot niet van invloed is op de hoogte van de MRB. Enkel het selecteren van het type voertuig (in dit geval dus motorfiets) en de provincie waarin je woonachtig bent is voldoende om de MRB-calculator van de Belastingdienst de rekensom te laten doen.

Wegenbelasting overige motorvoertuigen, zoals camper of caravan

Nederland is een echt caravanland. Het goede nieuws met betrekking tot de MRB: over een caravan hoeft geen wegenbelasting betaald te worden. Helaas geldt dit niet voor een camper annex kampeerauto. De Belastingdienst beschouwt een camper als een auto. Lichtpuntje: voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting (voor een tijdvak van 3 maanden) een kwart van de belasting die je moet betalen voor een personenauto, het zogeheten kwarttarief.

Het berekenen van de motorrijtuigenbelasting van een camper is – je raadt het al – vergelijkbaar aan dat van een auto. Ook hier geldt opnieuw: pak het kenteken erbij, raadpleeg de technische gegevens via de RDW Kentekencheck en vult de gevraagde gegevens van de MRB-calculator van de Belastingdienst in. Kind kan de was doen, zeg maar.

Vrijstelling en overgangsregeling wegenbelasting (oldtimers)

De tarieven voor wegenbelasting worden jaarlijks aangepast en kunnen per provincie verschillen. Er zijn ook diverse vrijstellingen en kortingen mogelijk, bijvoorbeeld voor elektrische voertuigen, oldtimers (ouder dan 40 jaar) en voertuigen die aangepast zijn voor mensen met een handicap. Is jouw motorrijtuig minstens 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum eerste toelating op het kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)? Of zet u een motorrijtuig van 40 jaar of ouder op naam? U krijgt dan automatisch vrijstelling. Let op: vrijstelling geldt niet als het gaat om een vrachtauto of autobus die voor privédoeleinden wordt gebruikt.

Sinds januari 2014 is de overgangsregeling voor oldtimers aangepast. Hierdoor is vrijstelling van wegenbelasting alleen mogelijk voor auto's die ouder zijn dan 40 jaar. Voor (benzine)auto's die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn, geldt een overgangsregeling waarbij je gebruik kan maken van het zogenaamde kwarttarief. Dit betekent dat er minder wegenbelasting betaald hoeft te worden dan normaal. Met de ‘Rekenhulp overgangsregeling‘ op de website van de Belastingdienst valt te berekenen of je vrijstelling kunt krijgen of gebruik kunt maken van de overgangsregeling. Let op: er zijn wel enkele voorwaarden verbonden aan de overgangsregeling, zoals het niet de weg op mogen tussen december en februari en louter benzineauto’s komen in aanmerking voor deze regeling.

Vrijstelling elektrische auto’s (EV)

Om de aanschaf en/of gebruik van een elektrisch aangedreven auto te stimuleren, heeft de overheid deze gedeeltelijk of volledig vrijgesteld van MRB. Let wel: 2024 is het laatste kalenderjaar dat er voor een EV geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. In 2025 verandert dit. In dat jaar betaal je als eigenaar van een EV het kwarttarief (75% korting) en dit wordt afgebouwd naar nul in de jaren daarna. In de Voorjaarsnota 2024 stelde het kabinet voor om ook na 2025 een kleine korting op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te behouden. Dit voorstel dient als compensatie voor het extra gewicht van de accu's, aangezien deze zwaarder zijn dan de accu's van brandstofauto's.

Volgens het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s als volgt:

  • 40% tussen 2026 en 2028;
  • 35% in 2029;
  • 30% in 2030;
  • Na 2030 vervalt de korting op motorrijtuigenbelasting

Vrijstelling plug-in hybrides (PHEV)

Eigenaren van een plug-in hybride auto ontvangen een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting, mits de CO2-uitstoot niet meer dan 50 gram per kilometer bedraagt. Dit belastingvoordeel is door het kabinet verlengd tot 31 december 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt de korting verlaagd naar 25%, waardoor je 75% van het reguliere tarief betaalt. Vanaf het jaar 2026 vervalt de korting volledig en betaal je het volledige tarief, oftewel 100%. Voor reguliere hybride auto's is er helaas geen vrijstelling; daarvoor betaal je hetzelfde tarief als voor auto's met een conventionele verbrandingsmotor.

Betalen van wegenbelasting

Ben je wegenbelasting verschuldigd, dan kan deze maandelijks betaald worden via automatische incasso. Het verschuldigde bedrag wordt rond de 28e van de maand afgeschreven. Als je eerder al betaalde via automatische incasso, dan blijft dit zo. Indien je aanvankelijk op rekening betaalde, maar graag wilt overstappen naar automatische incasso, dan kan dit aangevraagd worden middels een machtingsformulier. Eigenaren die graag op rekening de motorrijtuigenbelasting willen betalen, ontvangen de factuur hiervan thuis.

Veelgestelde vragen

De wegenbelasting stijgt ieder jaar. Vanaf 2025 geldt die ook voor elektrische auto’s (EV), hybrides en plug-in hybrides (PHEV). EV- en PHEV-eigenaren betalen vanaf volgend jaar het zogeheten kwarttarief (75% korting). In de jaren daarna wordt dit afgebouwd naar nul in 2030 voor EV-bezitters. PHEV-rijders betalen al vanaf 2026 het volledige MRB-tarief. Momenteel is dat laatste al het geval voor eigenaren van een reguliere hybride; zij betalen hetzelfde tarief als voor auto's met een conventionele verbrandingsmotor.

Caravans zijn vrijgesteld van mrb. Camper-eigenaren dienen wel wegenbelasting te betalen. De Belastingdienst beschouwt een camper als een auto. Enige troost: voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting een kwart van de belasting die je moet betalen voor een personenauto, het zogeheten kwarttarief.

Dan krijg je een naheffingsaanslag voor het bedrag dat je niet hebt betaald. En misschien krijg je een boete van 55 euro. Het maakt niet uit hoe hoog het bedrag van de naheffingsaanslag is. In uitzonderlijke gevallen kan een verzuimboete oplopen tot maximaal 5.514 euro per verzuim.

Het Rijk verwacht in 2024 ruim 4,9 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting te ontvangen, wat ongeveer 7,5 procent meer is dan het voorgaande jaar. Het wegenbelastingtarief, exclusief de opcenten (de extra provinciale component van de motorrijtuigenbelasting), is met ongeveer 10 procent gestegen.

Alle artikelen

Auto-overdracht

Autokosten

Advies · Autokosten
steuern

De wegenbelasting berekenen van een voertuig

Advies · Autokosten
steuern

BPM berekenen

Advies · Autokosten
Ontdek meer