Waarom is er BPM?
Het antwoord op die vraag is vrij simpel: BPM vormt al jaren een belangrijke inkomstenbron voor de Nederlandse overheid. De BPM is een vorm van aanschafbelasting die wordt geheven bij de aanschaf van een nieuwe auto en motorfiets, of als je een jong gebruikte auto of motorfiets importeert uit het buitenland. Door de BPM is Nederland een van de duurste landen om een nieuwe auto te kopen.
4 redenen waarom Nederland BPM heeft
REDEN 1 - Fiscale inkomsten
De BPM levert aanzienlijke inkomsten op voor de Nederlandse overheid. Het is een belangrijke bron van belastinginkomsten die wordt gebruikt om overheidsuitgaven te financieren, waaronder infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs.
REDEN 2 - Milieubeleid
De hoogte van de BPM is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een voertuig. Hierdoor heeft de BPM ook een milieudoelstelling. Auto's die meer CO2 uitstoten, betalen doorgaans meer BPM, wat bedoeld is om de aanschaf van milieuvriendelijkere voertuigen te stimuleren en de luchtkwaliteit te verbeteren.
REDEN 3 - Consumentenbeleid
De BPM kan worden gebruikt als een instrument om het aankoopgedrag van consumenten te sturen. Door de belasting op auto's te variëren, kan de overheid proberen de verkoop van bepaalde autotypes te bevorderen of te ontmoedigen, afhankelijk van de beleidsdoelstellingen.
REDEN 4 - Autobranche
De BPM heeft invloed op de prijzen van nieuwe auto's in Nederland. Dit kan de vraag naar nieuwe auto's beïnvloeden en daarmee de autobranche stimuleren.
BPM-regels steeds strenger
De BPM-regels zijn de afgelopen jaren steeds strenger geworden. Dat betekent dat auto’s met een conventionele verbrandingsmotor steeds hoger worden gestraft. De BPM bestaat uit een vaste voet, noem het gerust een startbedrag. Elke gram resulteert daarnaast in een bepaalde CO2-boete. De optelsom resulteert in de BPM-boete die je betaalt als je een nieuwe auto of motorfiets koopt.
BPM is CO2-belasting
Nederland is het enige land ter wereld dat BPM hanteert bij de aanschaf van nieuwe personenauto’s en motorfietsen, of als je een auto of motorfiets importeert. BPM wordt ook wel CO2-belasting of CO2-takt genoemd. Dat komt omdat het BPM-bedrag gebaseerd wordt op basis van de CO2-emissie van een voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Dat kan aardig in de papieren lopen. De prijs van een nieuwe auto met een wat hogere uitstoot verdubbelt in sommige gevallen.
Voorbeeld 1: op een volstrekt normale Volkswagen Polo 1.0 TSI met 95 pk en DSG7-automaat betaal je in 2023 in Nederland ongeveer 5.000 euro BPM, resulterend in een consumentenadviesprijs van ongeveer 30.000 euro. Ten opzichte van buurland Duitsland is deze Polo op Nederlandse bodem 5.000 euro duurder.
Voorbeeld 2: De gemiddelde CO2-emissie van een Rolls-Royce Cullinan met V12-motor met 571 pk komt uit op 348 gram per kilometer. Door die hogere uitstoot betaal je in Nederland ongeveer 116.000 euro aan BPM. Dat bedrag is dus puur CO2-belasting en komt bovenop het BTW-bedrag.
BPM-frustraties
Rondom de BPM bestaan veel frustraties. Niet alleen bij liefhebbers, want de echte liefhebbersauto’s zijn bijzonder prijzig in Nederland. Nee, ook de ‘gewone consument’ heeft veel last van de BPM. De belasting wordt gezien als een belemmering van het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Europese Unie. Omdat auto’s in het buitenland goedkoper zijn, importeren veel Nederlanders hun auto uit bijvoorbeeld Duitsland.
Rest-BPM
Bij het importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland moet er meestal nog een deel BPM en CO2-heffing afgedragen worden omdat dit niet gedaan is bij de aanschaf van de auto toen deze nieuw gekocht werd. Dit wordt ook wel de rest-BPM genoemd. Afhankelijk van de kilometerstand van het voertuig volgt er een berekening hoeveel BPM je bij import nog moet betalen.
Dit bedrag kan op meerdere manier berekend worden en moet direct bij invoering afgestaan worden aan de belastingdienst. De consument mag zelf de meest gunstige manier van berekenen kiezen. De berekening voor de rest-BPM is vrij complex omdat er rekening dient te worden gehouden met verschillende factoren van de auto zoals de nieuwprijs, CO2-uitstoot, leeftijd van de auto en nog meer. AutoScout24 geeft een indicatie* van hoeveel BPM je nog moet betalen met behulp van de gratis BPM-rekentool op deze pagina.
*AutoScout24 Nederland B.V. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik en/of de juistheid en compleetheid van de uitkomsten van de BPM Calculator.
Toekomst BPM
Auto’s die op papier geen CO2-emissie hebben, zijn tot en met eind 2024 vrijgesteld van BPM. Het is de bedoeling dat vanaf 2025 ook batterij-elektrische auto’s BPM gaan betalen in de vorm van een vaste voet. De auto is voor de Nederlandse overheid een belangrijke melkkoe. Nieuwe auto’s hebben een steeds lagere CO2-uitstoot, maar omdat BPM een solide inkomstenbron is voor de overheid, zal de overheid de BPM-tarieven blijven verhogen. De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto’s gaat ook verdwijnen. Vanaf begin 2025 betaal je ook voor die voertuigen met een verbrandingsmotor BPM. Niet leuk, maar het is niet anders.
De fiscale voordelen voor een batterij-elektrische auto verdwijnen op termijn in Nederland. De BPM-vrijstelling verdwijnt, de vrijstelling voor wegenbelasting verdwijnt en ook op het gebied van bijtelling zijn er nog nauwelijks voordelen. In sommige opzichten wordt een EV daardoor duurder dan een conventioneel aangedreven auto, zoals in de motorrijtuigenbelasting en bijtelling. Dit komt omdat de extra kosten en het extra gewicht van de batterij een factor zijn in de grondslag van deze belastingen. Over het algemeen zijn EV’s ook duurder in aanschaf. De BPM lijkt in die zin dus de vergroening van het Nederlandse wagenpark tegen te werken.