Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Bijtelling elektrische auto 2024

Elektrische auto's worden steeds populairder in Nederland, mede dankzij de fiscale voordelen die de overheid biedt. Een van de belangrijkste aspecten waar leaserijders rekening mee moeten houden, is de bijtelling.

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een fiscale regeling die van toepassing is op werknemers die een auto van de zaak privé gebruiken. Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een zakelijke auto, moet je een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen optellen. Over dit bedrag betaal je vervolgens inkomstenbelasting. Dit percentage is de bijtelling.

Bijtelling voor elektrische auto's in 2024

Voor elektrische auto's gelden andere bijtellingspercentages dan voor auto's met een verbrandingsmotor. De Nederlandse overheid stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen door een lager bijtellingspercentage te hanteren. In 2024 zijn de regels iets gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren.

Bijtellingspercentage: het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's in 2024 is vastgesteld op 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het bedrag boven de € 30.000 geldt een bijtelling van 22%.

Rekenvoorbeeld: als je een elektrische auto hebt met een cataloguswaarde van €40.000, betaal je 16% bijtelling over de eerste €30.000 en 22% over de resterende €10.000.

Fiscale voordelen: de overheid heeft de afgelopen jaren de fiscale voordelen voor elektrische auto's geleidelijk afgebouwd. Het verlaagde bijtellingspercentage was oorspronkelijk 4%, daarna 8% en is nu 16% voor 2024. Ondanks de verhoging blijft het nog steeds aantrekkelijker dan de 22% bijtelling voor auto's met een verbrandingsmotor.

Beperking op dure elektrische auto's: de grens van € 30.000 is een nieuwe maatregel die dure elektrische auto's minder aantrekkelijk maakt. Voor het bedrag boven deze grens betaal je het reguliere bijtellingspercentage van 22%.

Waarom verandert de bijtelling?

De Nederlandse overheid heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en de overstap naar elektrisch rijden te bevorderen. Door fiscale voordelen te bieden, moedigen ze zowel bedrijven als particulieren aan te kiezen voor een elektrische auto. Naarmate meer mensen overstappen op elektrisch rijden, is het noodzakelijk de belastinginkomsten in balans te houden. Daarom worden de fiscale voordelen geleidelijk afgebouwd.

Voordelen van elektrische auto’s

Ondanks de veranderingen in de bijtelling, blijven er tal van voordelen verbonden aan het rijden in een elektrische auto:

  • Lagere operationele kosten: elektrische auto's zijn goedkoper in gebruik dan auto's met een verbrandingsmotor. De kosten per kilometer zijn lager vanwege de lagere elektriciteitsprijzen vergeleken met benzine of diesel. Daarnaast zijn elektrische auto's minder onderhoudsgevoelig

  • Milieuvriendelijkheid: elektrische auto's stoten geen CO2 uit tijdens het rijden, wat bijdraagt aan een schoner milieu en een betere luchtkwaliteit. Dit is een belangrijke overweging voor veel bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen

  • Stimulering door de overheid: naast de lagere bijtelling zijn er andere subsidies en voordelen beschikbaar voor elektrische voertuigen, zoals de MIA (Milieu-investeringsaftrek) en Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen)

  • Innovatieve technologie: elektrische auto's zijn vaak uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid, comfort en connectiviteit. Dit maakt het rijden niet alleen milieuvriendelijker, maar ook aangenamer

Nadelen en uitdagingen

Hoewel er veel voordelen zijn, zijn er ook enkele nadelen en uitdagingen verbonden aan elektrisch rijden:

  • Aanschafprijs: de nieuwprijzen van elektrische auto’s liggen doorgaans hoger dan die van auto's met een verbrandingsmotor. Hoewel de totale kosten van eigendom lager kunnen zijn, kan de initiële investering een drempel zijn voor sommige kopers

  • Oplaadinfrastructuur: hoewel de laadinfrastructuur in Nederland snel uitbreidt, kan het vinden van een laadpunt nog steeds een uitdaging zijn, vooral in drukke stedelijke gebieden of tijdens piekuren. Dit kan ongemak veroorzaken voor leaserijders die afhankelijk zijn van publieke laadpunten

  • Actieradius: hoewel de actieradius van elektrische auto's steeds groter wordt, blijft dit een punt van zorg voor veel potentiële kopers. Lange afstanden afleggen zonder voldoende laadmogelijkheden kan stressvol zijn

Man driving in his car in city traffic

Tips voor leaserijders in 2024

Als je overweegt een elektrische auto te leasen in 2024, dan zetten we hier enkele tips op een rij om je te helpen bij je keuze:

  • Kies de juiste auto: let bij de keuze van je elektrische auto op de actieradius, laadsnelheid en het gebruiksgemak. Vergelijk verschillende modellen en overweeg je rijbehoeften zorgvuldig

  • Onderzoek laadmogelijkheden: zorg ervoor dat je toegang hebt tot voldoende laadpunten, zowel thuis als op je werk. Overweeg de installatie van een eigen laadpaal als je de mogelijkheid hebt

  • Bereken de totale kosten: houd rekening met zowel de maandelijkse leasekosten als de operationele kosten zoals elektriciteit en onderhoud. Vergelijk deze met de kosten van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor

  • Blijf op de hoogte van subsidies: controleer of er aanvullende subsidies of fiscale voordelen beschikbaar zijn voor elektrische voertuigen. Dit kan een aanzienlijke besparing opleveren

  • Let op de bijtelling: houd rekening met de bijtelling bij de keuze van je auto. Een iets goedkopere auto kan financieel voordeliger zijn vanwege de lagere bijtelling onder de grens van € 30.000.

Toekomst van elektrisch rijden in Nederland

De Nederlandse overheid blijft inzetten op duurzame mobiliteit en het stimuleren van elektrisch rijden. Naast de bijtelling zijn er andere initiatieven en beleidsmaatregelen die bijdragen aan de groei van elektrische mobiliteit:

  • Uitbreiding van de laadinfrastructuur: er wordt continu gewerkt aan de uitbreiding van het aantal laadpunten in Nederland. De overheid streeft ernaar tegen 2030 voldoende laadpunten te hebben om aan de vraag van het groeiende aantal elektrische voertuigen te voldoen

  • Stimulering van groene energie: het gebruik van groene energie voor het opladen van elektrische auto's wordt aangemoedigd. Dit draagt bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en bevordert de duurzaamheid

  • Innovatie en technologie: de auto-industrie blijft investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor elektrische voertuigen. Dit omvat verbeteringen in batterijtechnologie, laadsnelheid en actieradius, waardoor elektrische auto's steeds aantrekkelijker worden

  • Bewustwordingscampagnes: de overheid en diverse organisaties voeren bewustwordingscampagnes om mensen te informeren over de voordelen van elektrisch rijden en hen te stimuleren de overstap te maken

In 2024 is het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's vastgesteld op 16% voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel van de cataloguswaarde boven € 30.000 geldt een bijtelling van 22%. Dit betekent dat je over de eerste € 30.000 van de waarde van de auto 16% bijtelling betaalt en over het bedrag daarboven 22%.

De verhoging van het bijtellingspercentage voor elektrische auto's in 2024 maakt deel uit van het beleid van de Nederlandse overheid om de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen geleidelijk af te bouwen. Hoewel het oorspronkelijke verlaagde percentage bedoeld was om de aanschaf van elektrische auto's te stimuleren, worden de voordelen verminderd naarmate elektrisch rijden meer gemeengoed wordt. Dit helpt de belastinginkomsten in balans te houden en de overgang naar duurzame mobiliteit te ondersteunen.

Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's zal stijgen naar 17%. Dit percentage is van toepassing op de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde van de auto. Voor het bedrag boven de € 30.000 geldt nog steeds het reguliere bijtellingspercentage van 22%. De grens voor het verlaagde bijtellingspercentage blijft € 30.000. Dit betekent dat voor duurdere elektrische auto's (met een cataloguswaarde boven € 30.000) het hogere bijtellingspercentage van 22% van toepassing is op het bedrag boven deze grens.

Alle artikelen

Auto-overdracht

Autokosten

Advies · Autokosten
steuern

De wegenbelasting berekenen van een voertuig

Advies · Autokosten
steuern

BPM berekenen

Advies · Autokosten
Ontdek meer