De basics van tanken
Wanneer je voor de pomp staat, is het belangrijk om eerst te weten welk type brandstof jouw auto gebruikt. Gelukkig staat dit vaak op het klepje van de tankdop of in het instructieboekje van de auto. En geef toe: als eigenaar van de auto weet je vast wel welke motor er onder de motorkap ligt. Zorg in ieder geval dat je dit weet, want de verkeerde brandstof tanken kan ernstige schade aan je motor veroorzaken. Tegenwoordig is er bij veel tankstations een duidelijk kleurenschema voor de verschillende soorten brandstof. Groen voor benzine (E5 of E10), zwart of blauw voor diesel en meestal geel voor LPG. Zorg er dus altijd voor dat je bij de juiste pomp staat.
Tankdopicoontje heeft een geheim
Sta je op het punt om te tanken, maar weet je even niet meer aan welke kant van de auto de tankdop zit? Geen probleem, er is een eenvoudige truc om dit te achterhalen zonder dat je hoeft uit te stappen. Kijk naar het tankicoontje op het dashboard van je auto. Naast dit icoontje staat vaak een klein pijltje dat aangeeft aan welke kant van de auto de tankdop zich bevindt. Zo voorkom je onhandig manoeuvreren bij de pomp.
Controleer de brandstofslang
Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar check altijd even de brandstofslang voordat je begint met tanken. Zorg dat de slang niet verdraaid is en dat er geen zichtbare schade is. Een beschadigde slang kan lekken, wat gevaarlijke situaties oplevert. Vooral bij het tanken van LPG moet je extra voorzichtig zijn, omdat deze brandstof onder hoge druk staat.
Plug-in hybrides: laat de brandstof niet te oud worden
Rijd je in een plug-in hybride (PHEV), dan kun je vaak een flinke afstand puur op elektriciteit rijden. Dit is natuurlijk geweldig, vooral als je veel korte ritjes maakt in de stad. Maar wist je dat de brandstoftank van je PHEV niet onbeperkt mag negeren? Ook al rij je voornamelijk elektrisch, na verloop van tijd krijg je een melding om de brandstoftank leeg te rijden. Dit komt omdat de brandstof niet mag verouderen en de verbrandingsmotor af en toe ook in actie moet komen. Zorg er dus voor dat je regelmatig de verbrandingsmotor inschakelt en tank verse brandstof wanneer nodig.
Stappenplan tanken
Hieronder vind je een handig schema dat je kunt volgen bij het tanken:
- Kies de juiste brandstof voor je auto. Controleer de brandstoftype indicatie op het tankdopklepje of in de handleiding.
- Kijk naar het pijltje naast het tankicoontje op je dashboard om te zien aan welke kant de tankdop zit.
- Zet de auto uit en open het tankklepje. Bij sommige auto's moet je hiervoor een knopje in het interieur gebruiken.
- Controleer de brandstofslang. Is deze vrij van schade of gedraaid?
- Stop de tankpistool in de tankopening. Let op dat het goed aansluit om lekken te voorkomen.
- Houd de tankpistool ingeknepen tot je de gewenste hoeveelheid hebt getankt of tot de pomp automatisch stopt.
- Verwijder de tankpistool voorzichtig en hang deze weer terug op de pomp.
- Draai de tankdop stevig vast en sluit het klepje. Controleer nogmaals of alles goed dicht is.
Veiligheid staat voorop
Bij het tanken draait alles om veiligheid. Het lijkt misschien logisch, maar zorg dat je je motor uitzet voordat je begint met tanken. Bij sommige tankstations is het zelfs verplicht om je mobiele telefoon niet te gebruiken, omdat deze in zeer zeldzame gevallen vonken kan veroorzaken. Houd ook altijd een oogje op de omgeving, vooral als je bij een druk tankstation staat. Mocht je een lekkende brandstofslang opmerken of iets anders dat niet in orde lijkt, meld dit dan meteen bij het tankstation.
Tanken in het buitenland
Ga je op reis naar het buitenland, dan zijn er een paar extra dingen om rekening mee te houden. Ten eerste kan de naam van de brandstof anders zijn. In veel Europese landen wordt bijvoorbeeld Euro 95 benzine aangeduid als 'E5' en diesel als 'B7'. Check altijd even van tevoren wat de lokale benaming is voor jouw brandstof, zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij de pomp.
Daarnaast kan het tanken in sommige landen wat anders verlopen dan je gewend bent. In de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld gebruikelijk om eerst te betalen voordat je mag tanken. In andere landen zijn er weer tankstations waar je zelf helemaal niets hoeft te doen en waar personeel het tanken voor je doet. Informeer jezelf goed over de lokale gebruiken en regelgeving, zodat je niet in de problemen komt.
Tips voor optimaal brandstofverbruik
Nu je weet hoe je veilig moet tanken, is het ook handig om te weten hoe je het meeste uit je tank kunt halen. Hier zijn een paar tips om je brandstofverbruik te optimaliseren:
Rijd rustig: Versnellen en abrupt remmen zorgen voor een hoger brandstofverbruik. Probeer zo gelijkmatig mogelijk te rijden.
Controleer je bandenspanning: Te zachte banden zorgen voor meer rolweerstand, wat je brandstofverbruik verhoogt. Controleer regelmatig of je banden goed op spanning zijn.
Zorg voor een lichte auto: Hoe meer gewicht je auto meezeult, hoe harder de motor moet werken. Haal onnodige spullen uit de auto om brandstof te besparen.
Gebruik cruise control: Op langere stukken snelweg kan cruise control helpen om een constante snelheid aan te houden, wat gunstig is voor je verbruik.
Waterstof tanken: zo makkelijk!
Waterstof tanken klinkt misschien ingewikkeld, maar het is in feite niet moeilijker dan het tanken van benzine of diesel. Het proces lijkt sterk op wat je gewend bent bij een traditioneel tankstation, maar er zijn enkele verschillen waar je rekening mee moet houden.
Waterstofstations zijn (nog) niet zo talrijk als tankstations voor benzine, diesel of elektrische laadpunten. Je zult dus wat beter moeten plannen om een geschikt waterstoftankstation te vinden. Apps en websites kunnen je helpen om de dichtstbijzijnde locaties te vinden. In Nederland zijn er steeds meer waterstoftankstations, vooral langs snelwegen en in stedelijke gebieden.
Het tanken van waterstof is vrij eenvoudig en verloopt grotendeels automatisch. Je koppelt de slang van de pomp aan de auto, net zoals bijvoorbeeld bij LPG. Omdat waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen, klik je de nozzle stevig vast aan de vulopening van de auto. Het tankproces duurt ongeveer 3 tot 5 minuten, wat vergelijkbaar is met het tanken van benzine of diesel. Zodra de tank vol is, stopt het systeem automatisch en kun je de slang loskoppelen.
Waterstof wordt onder hoge druk opgeslagen (meestal rond de 700 bar). Het tanksysteem is ontworpen volgens hoge veiligheidsnormen. Tijdens het tanken vindt er een automatische drukcontrole plaats om ervoor te zorgen dat alles soepel en veilig verloopt. Het is belangrijk om te wachten tot het systeem het tanken volledig heeft afgerond voordat je de slang loskoppelt. Gelukkig zorgen moderne technologieën ervoor dat dit proces veilig en eenvoudig is.
Net als bij gewone tankstations betaal je na het tanken van waterstof direct aan de pomp of bij de kassa. Het proces is vergelijkbaar met wat je gewend bent van benzine- en dieselstations.