Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vocht in koplamp

Een auto met vocht in de koplampen, dat komt vaker voor dan je misschien denkt. Het komt al decennialang voor. Kan dit problemen opleveren? Hoe zit het met de APK? En hoe verhelp je vocht in een koplamp? Een hoop vragen. In dit artikel geven we de antwoorden.

Vocht in koplamp, hoe ontstaat dat?

De lichtunits van een auto – met name die van een moderne auto – zijn technologische hoogstandjes. Zelfs koplampen of achterlichten kunnen beschikken over de nodige rekenkracht. Maar een lichtunit is vooral een plek met warme en koele plekken. Als de verlichting brandt, ontstaat er warmte. Vooral rondom de lichtbronnen zelf. Aan de buitenkant van de koplamp stroomt koele lucht. Door die temperatuurverschillen kan condens ontstaan, wat kan resulteren in vochtplekken. Condensvorming kan ook ontstaan als de luchtvochtigheid hoger is. Dit effect treedt ook op in een broeikas.

Natuurlijk verschijnsel

Afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid kunnen vochtplekken ontstaan. Feitelijk is het dus gewoon een natuurlijk verschijnsel. Afhankelijk van de kwaliteit van een lichtunit en de kwaliteit van de rubberafdichting is de ene lichtunit gevoeliger voor vochtplekken dan de andere. Vochtvorming treedt eerder op in koplampen dan in achterlichten, omdat koplampen op intensievere wijze in aanraking komen met koele lucht tijdens het rijden.

Verschillen in koplampen en achterlichten

scheinwerfer-headlight-light

Koplampen en achterlichten zijn er allerlei soorten en maten. Je hebt exemplaren met halogeenverlichting, xenonverlichting (gasvormig) of LED-verlichting. Nieuwe auto’s zijn veelal uitgerust met LED-technologie, omdat deze vorm van verlichting energiezuiniger is. Het is bovendien een technologie waarbij minder warme ontstaat bij de lichtbron. De kans dat er vochtvorming optreedt bij een LED-koplamp is dus aanzienlijk kleiner dan bij een koplamp met een halogeenlamp die gloeiendheet wordt. Met name oudere auto’s gebruiken halogeenlampen en hebben dus eerder en vaker last van vochtvorming in de koplamp.

Hoe ernstig is vocht in een koplamp?

Reden voor paniek is er niet als er vocht in een koplamp zit. Het is vooral op cosmetisch vlak niet heel fraai, helemaal niet als de auto een hoger prijskaartje heeft. Realiseer dat een koplamp of achterlicht met vocht minder effectief het licht kan verspreiden. De lichtbundel wordt bij als het ware belemmerd. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Het is daarom verstandig om het vochtprobleem zo snel mogelijk te verhelpen, zodat de verlichting weer optimaal functioneert.

Oplossing vocht in koplamp

De grote vraag is dan natuurlijk hoe je vocht in een koplamp of achterlicht kunt verhelpen. Soms bestaat er geen oplossing en komt het puur door de kwaliteit van de lichtunit of er vochtvorming ontstaat. Vooral goedkopere en oudere lichtunits zijn gevoeliger voor vochtvorming. Uiteraard zijn er wel wat trucjes die je kunt proberen voordat je overweegt om naar de dealer of garage te stappen. Je moet dan denken aan:

  • Binnenkant behuizing drogen
  • Controle op ontluchtingsgat
  • Boor een klein gaatje
  • Ontvochtiger of vochtvreter achter de lamp plaatsen

Binnenkant behuizing drogen

Je kunt eventueel zelf de behuizing van de koplamp demonteren om vervolgens daarna de binnenkant van de behuizing droog te maken. Wees voorzichtig en beschadig geen onderdelen. Daarna kun je alles weer in elkaar zetten. Doe dit wel op de juiste manier. Vooral de kwaliteit van de rubberafdichting moet uitstekend zijn, anders kan het zo maar zijn dat het vocht binnen no time terugkomt. Vaak is deze do-it-yourself-oplossing maar tijdelijk effectief. Condensvorming kan na een tijdje gewoon terugkeren.

Controle op ontluchtingsgat

Een andere mogelijke oplossing is controleren of de lichtunits over een ontluchtingsgat beschikken. Vaak zit hier een rubberen slangetje bij. Mocht dit het geval zijn, dan is de kans groot dat het ontluchtingsgat is verstopt door vuil wat je tijdens de vele ritten hebt opgepakt. Het condenswater kan op deze manier niet goed weglopen, waardoor condensvorming ophoopt. Maak het ontluchtingsgat en het eventuele slangetje even schoon en klaar is kees.

Boor een klein gaatje

Ontbreekt een ontluchtingsgat? Dan kun je ook overwegen om een klein gaatje te boren in de behuizing van de koplamp. Doe dit alleen achter de reflector van de lamp waarlangs het water kan weglopen, zodat het niet gaan condenseren. Feitelijk fungeert het kleine gaatje als ontluchting. Gebruik hiervoor alleen een klein boortje en wees voorzichtig dat je geen onderdelen raakt.

Ontvochtiger of vochtvreter achter de lamp plaatsen

Een laatste redmiddel is het plaatsen van een ontvochtiger of vochtvreter achter de lamp plaatsen. Zoals de naam van het hulpmiddel al doet vermoeden, neemt zo’n zakje het vocht op. Een zakje? Jazeker! Het gaat namelijk om vochtabsorptiezakjes die je vaak ook krijgt als je nieuwe schoenen koopt. In de doos zitten er dan vaak kleine zakjes, gevuld met silicagel. Dit zijn ook vochtvreters of ontvochtigers. Zie het als keukenpapier. Ze absorberen het vocht. Plaats de zakjes achter de koplamp, dus achter de afdekplaat. Zorg er te allen tijde voor dat de silicagel niet wordt blootgesteld aan de koplamp. Ze mogen namelijk niet het licht uit de koplampen blokkeren. Het condensprobleem zou na een aantal dagen verholpen moeten zijn. Grote kans overigens dat het vocht na verloop van tijd weer terugkeert, omdat de vochtvreter niets extra’s meer kan opnemen.

Een bezoek aan de garage of dealer

null

Krijg je het vochtprobleem in de koplamp of het achterlicht niet zelf opgelost? Dan adviseren we om een bezoekje te brengen aan de garage of autodealer. Daar is vaak de kennis aanwezig om het vochtprobleem op professionele wijze te verhelpen. Indien de dealer of garage het probleem niet kan verhelpen, dan zit het probleem puur in het ontwerp van de fabrikant. De oplossing? Die is er dan vaak niet. Wellicht dat een van de do-it-yourself-oplossingen dan soelaas biedt. Anders zul je ermee moeten leven. Mocht het echt als storend worden ervaren, dan kun je overwegen om een andere gebruikte auto te kopen of de lichtunit te vervangen voor een nieuwe. Op AutoScout24 vind je duizenden interessante occasions.

Doffe koplampen, ook dat kun je verhelpen

Vocht in een koplamp belemmert de lichtbundel, maar ook dof kunststof heeft een negatief effect op de hoeveelheid licht die een lichtunit uitstraalt. Het is daarom belangrijk om ook doffe koplampen te behandelen. Je kunt ze bijvoorbeeld polijsten. Hoe dat moet? Dat leggen we graag even uit. Je plaatst een klein schuurkopje op een boormachine. Je begint met een wat grover schuurpapier en werkt toe naar een steeds fijnere korrel. Begin bijvoorbeeld met P1200 en werk vervolgens met stappen richting P1500, P2000 en P2500. Hierna is het mogelijk om de koplampen te polijsten. Haal vooraf eerst al het stof en vuil weg door ze goed te spoelen met water en een spons. Het polijsten geeft het kunststof weer glans. Gebruik polijstpasta en bij voorkeur een polijstmachine, al is een polijstschijf op een boormachine ook geschikt. Beweeg met vloeiende bewegingen over de koplamp. Poets het polijstmiddel weg met een droge doek en eventueel wat water. Het kunststof/glas van de koplamp moet nu weer helder zijn. Anders herhaal je de handeling.

Dat is mogelijk. Dat is alleen als het vocht in de koplamp een verstorend effect heeft op de lichtbundel, die wel aan bepaalde eisen moet voldoen. Zo moet de koplamp vochtdicht zijn en de lichtbundel mag niet vertekenen. Daar is ook een goede reden voor. Want goede verlichting draagt bij aan de verkeersveiligheid. Een technisch ‘gezonde’ koplamp heeft een sterkere lichtbundel. Bij een koplamp met condensvorming wordt die lichtbundel afgezwakt waardoor het zicht afneemt en andere weggebruikers je later opmerken. Als de koplamp niet voldoet aan de eisen, dan kan de APK-keurmeester kan de auto hierop afkeuren.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV157 - AutoScout24 adviespagina - waar moet je op letten bij het tanken foto

Waar moet je op letten bij het tanken?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Roestige auto

Alles over auto galvaniseren: bescherm je auto tegen roest

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
warm-he-dit-zijn-7-signalen-dat-jouw-auto-airco-onderhoud-nodig-heeft-2023-01

Alles over airco onderhoud

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer