Functionaliteit en soorten airbags
Airbags zijn een integraal onderdeel van de passieve veiligheidsuitrusting van een auto en beschermen zowel de bestuurder als de passagier bij een botsing. Het technische systeem erachter is complex en kan niet worden gerepareerd, laat staan gecontroleerd: Om de werking te controleren, zou de airbag geactiveerd moeten worden. De apparaten bevatten pyrotechnisch materiaal dat onder zeer sterke negatieve versnellingskrachten brandt door middel van automatische ontsteking. Dit produceert een gas dat de airbag opblaast. Dit proces duurt slechts 20 tot 50 milliseconden.
Voor-, zij- en hoofdairbags behoren nu tot de standaarduitrusting van auto's in geïndustrialiseerde landen. Frontale airbags waren het eerste systeem dat in serieproductie werd gemonteerd: ze bevinden zich in het stuurwiel of, voor de voorpassagier, in het dashboard. Zij-airbags werden in de jaren 1990 geïntroduceerd en worden tussen de stoel en het deurpaneel uitgeklapt om de borstkas en het bekken te beschermen. Hoofdairbags bedekken de gehele zijruitzone en beschermen het hoofd tegen een botsing met de zijruit of de B-stijl. Vanwege de complexe structuur en het vitale belang van een airbagsysteem bij een ongeval zijn er veel veiligheidsmaatregelen en wettelijke voorschriften betreffende de werking en vervanging van airbags.