De geluiddemper is een onderdeel van het uitlaatsysteem. Deze bestaat uit een uitlaatspruitstuk, de Y-pijp en een katalysator. Daarbij kunnen maximaal drie geluiddempers in het systeem worden ingebouwd, waarbij de achterste geluiddemper zich tussen de middendemper en de uitlaatpijp bevindt.
Het uitlaatsysteem is onder andere verantwoordelijk voor het veilig afvoeren van de hete uitlaatgassen van de motor. Bovendien is het ook verantwoordelijk voor de vermindering van geluidsemissies. De verschillende demperelementen van het systeem zijn hiervoor verantwoordelijk. Dit geldt ook voor de achterdemper, waarin zich vele naar buiten geïsoleerde kamers bevinden. Deze splitsen de door de katalysator gefilterde uitlaatgassen. De geluidsgolven worden verzwakt door reflectie van de kamerwanden en heffen elkaar grotendeels op. Dit vermindert het volume van de auto tot een comfortabel niveau.
Sportuitlaat
Naast de standaardmodellen is er ook de mogelijkheid om een speciale sportuitlaat te monteren. Dit biedt meestal een opvallend uiterlijk en een sportief geluid. Bovendien zijn deze sport-uitlaten meestal gemaakt van roestvrij staal en bieden daarom een betere duurzaamheid.
De uitlaatdemper is een van de onderdelen van het uitlaatsysteem dat het meest aan slijtage onderhevig is. Van buitenaf wordt het blootgesteld aan invloeden van steenslag, zout en spatwater, waardoor roestvorming kan optreden. Maar de geluiddemper kan ook aan de binnenkant roesten: de meest voorkomende schade aan de geluiddemper zijn scheuren en gaten door corrosie. Deze schade is ook met het blote oog te zien.
Maar een defecte demper is ook akoestisch merkbaar: Een tintelend gekletter of gebrul is te horen tijdens het optrekken. Bovendien kan het motorgeluid door lekkage toenemen. Doorgeroeste bevestigingsbouten of ontbrekende rubberen beugels kunnen ook tot problemen leiden: Hierdoor kan de demper de carrosserie raken en in het ergste geval tijdens het rijden verloren gaan. Een defecte of lekkende uitlaat verhoogt ook het brandstofverbruik.
Om het uitlaatsysteem op gebreken te controleren, kan de volgende procedure worden gevolgd:
Het beste is om het voertuig op te krikken en de uitlaat af te tappen. Als u een ratel hoort, is de pot kapot en is vervanging onvermijdelijk.
Kijk onder de auto met de lamp en controleer of de klemmen en rubberen beugels doorgeroest zijn.
Eventuele gaten of scheuren in de pijp kunnen met de hand worden gevoeld.
Minimale schade kan misschien worden gerepareerd door lassen of met behulp van speciale reparatiesets. In veel gevallen is dit echter geen permanente oplossing. Wanneer de geluiddemper zware roest of scheuren vertoont, er binnenin al onderdelen loskomen of de geluiddemper erg luidruchtig is, moet de geluiddemper worden vervangen. Ook dit mag niet worden uitgesteld, want een defecte uitlaat leidt niet alleen tot geluidsoverlast, maar kan ook een veiligheidsrisico worden.
Voor het vervangen van de uitlaatdemper moet een hefplatform of een put beschikbaar zijn, zodat het onderdeel dat zich onder het voertuig bevindt gemakkelijker kan worden bereikt. Zonder hefplatform kan het werken aan de uitlaat liggend lastig zijn. Idealiter is er een zelfhulp workshop in de buurt. Als alternatief kan de auto ver worden opgekrikt. Het is belangrijk om de handrem aan te trekken en te voorkomen dat de auto wegrolt.
Het uitlaatsysteem moet ook voldoende tijd krijgen om af te koelen, anders kan huidcontact ernstige brandwonden veroorzaken. Het vervangen van de uitlaatdemper is geen grote klus voor een redelijk vaardige doe-het-zelver. Een extra tweede persoon is niettemin een grote hulp. Om het werk uit te voeren, is het belangrijk over de juiste accessoires te beschikken. De volgende onderdelen en gereedschappen zijn nodig__:
De nodige reserveonderdelen en gereedschappen moeten voorhanden zijn. Aangezien roest en vuildeeltjes vaak van de onderkant van de auto komen, is het dragen van een veiligheidsbril sterk aanbevolen.
Voordat u de twee uitlaatpijpen met elkaar verbindt, brengt u de zinkpasta aan. Hierdoor sluiten de pijpen veel beter op elkaar aan en kan de demper gemakkelijker worden gemonteerd.
Sommige voertuigen hebben geen klassieke stekkerverbindingen tussen de achterdemper en de voordemper. Plaats de nieuwe pakkingen op de einddemper en schroef deze direct op de vorige pijp. Sommige fabrikanten monteren het uitlaatsysteem uit kostenoverwegingen in één stuk onder de auto. In dit geval is het beter een vakman de verandering te laten uitvoeren.
Na het bekijken van de voertuigdocumenten kan het juiste onderdeel worden gevonden op internet of in plaatselijke winkels voor auto-accessoires. Zonder montage en bevestiging of afdichtingsmateriaal kost een nieuwe uitlaatdemper tussen de 30 en 100 euro. Hoeveel de achterdemper kost, hangt in wezen af van het voertuig waarvoor het desbetreffende model bestemd is en van de specifieke constructie ervan. De installatiekosten zijn afhankelijk van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats, dat varieert van 50 tot 170 euro, afhankelijk van de werkplaats en de regio. In de regel duurt het vervangen van de geluiddemper een half uur tot twee uur. Afhankelijk van het voertuigmodel beginnen de kosten voor het vervangen van de uitlaatdemper in een werkplaats plus de benodigde arbeid dus bij 300 euro.
Een defecte uitlaatdemper is vooral merkbaar aan een verhoogd geluidsniveau. Kleinere scheuren en gaten kunnen eventueel worden gelast of gerepareerd met reparatiesets. Op lange termijn is het echter beter om de geluiddemper te vervangen. Met een beetje handigheid is dit ook makkelijk zelf te doen. Hiervoor moet echter een hefplatform beschikbaar zijn en moet een veiligheidsbril worden gedragen. De demper kan echter ook in een werkplaats worden vervangen. De kosten zijn telkens afhankelijk van de demper zelf, maar ook van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats.