Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Remblokken van motorfietsen vervangen - met regelmaat en zorg
AutoScout24 · 18-11-2022 · Ø 5 min. Leestijd
Het regelmatig vervangen van de remblokken van de motorfiets is van essentieel belang voor de veiligheid: alleen dan kan de motorfietsrem goed functioneren. Onze gids legt uit wanneer en hoe je de remblokken moet vervangen en geeft alle verdere informatie.
Waarom moet ik de remblokken van de motorfiets vervangen?
Net als voor alle andere personenauto's met ABS geldt ook voor motorfietsen: het remsysteem biedt alleen optimale veiligheid als de rijder alle slijtagegevoelige onderdelen vroegtijdig vervangt, d.w.z. de remblokken vervangt. Omdat remschijven verouderen en de voering van de remblokken tijdens het gebruik slijt, kan de remweg na verloop van tijd gevaarlijk toenemen. Voor hun eigen veiligheid moeten motorrijders daarom vooral de remblokken, die aan slijtage onderhevig zijn, goed in de gaten houden.
Hoe werkt een motorfietsrem?
Wanneer de remhendel wordt bediend, bouwt de zuiger in de hoofdremcilinder druk op in de remvloeistof. Deze druk wordt overgebracht op de zuigers in de remklauw. Hierdoor drukken de remzuigers de remblokken tegen de draaiende remschijf. Hier treedt het remeffect op: het tegen elkaar drukken van remblok en schijf veroorzaakt wrijving, waardoor het wiel wordt afgeremd. Daarbij treedt slijtage op.
Hoe vaak moet ik de remblokken van de motorfiets vervangen?
Hoe vaak de remblokken van de motor moeten worden vervangen en hoe lang ze meegaan, hangt af van verschillende factoren. Naast de afgelegde kilometers spelen ook de rijstijl en het gebruiksprofiel van de motorfiets in het dagelijks leven een rol. Dat komt omdat slijtage samenhangt met hoe hard en hoe vaak de remmen worden gebruikt. Bij sportief rijden, d.w.z. wanneer de remmen vaak warm worden of het rijden in stadsverkeer ze veel belast, slijten de remblokken sneller. En dan moeten de remblokken aan de voor- en/of achterzijde van de motorfiets met kortere tussenpozen worden vervangen dan bij langdurig toergebruik zonder veel remmanoeuvres. Na hoeveel kilometer de remblokken van de motorfiets moeten worden vervangen, kan dus variëren. Als richtlijn zou een remblok echter ongeveer 25.000 tot 30.000 kilometer mee moeten gaan.
Wanneer moet ik de remblokken van de motorfiets vervangen?
Motorrijders kunnen nagaan wanneer de achter- en voorremblokken moeten worden vervangen door het remgedrag te observeren en de remblokken van hun motorfiets regelmatig te controleren.
Verandering in remgedrag
Motorrijders moeten letten op het remgedrag van de motorfiets in het dagelijks leven om mogelijke veranderingen op te merken. Uiterlijk wanneer er aanwijzingen zijn dat de remweg langer wordt of de remmen met een ongewone vertraging reageren, moeten de remblokken worden vervangen of aan een grondige inspectie worden onderworpen.
De remblokken controleren
Hoe versleten de remblokken zijn en of ze aan vervanging toe zijn, kun je zien door de remblokken visueel te inspecteren. Daartoe moeten deze worden belicht en moet worden gemeten hoe dik de frictielaag erop nog is. In de regel bevelen fabrikanten een dikte van ten minste twee millimeter aan. Vaak is ook de minimale dikte van de remblokken met een kleurcode aangegeven. Wanneer de kleurlaag is bereikt, moeten de remblokken worden vernieuwd. Hetzelfde geldt als de materiaaleigenschappen van het remblok zijn veranderd door bijvoorbeeld warmlopen en glasachtig zijn geworden. Omdat dit ook de remkracht vermindert.
Instructie: Hoe kan ik motorfiets remblokken vervangen?
Goed werkende remmen zijn essentieel voor de veiligheid van motorrijders. Daarom kun je de remblokken van jouw motorfiets het beste laten vervangen door getrainde deskundigen in een werkplaats. In principe is het echter mogelijk de remblokken zelf te vervangen. Maar wees voorzichtig: alleen motorrijders die echt veel ervaring hebben en het remsysteem van hun motor goed kennen, moeten zich hieraan wagen - anders is er een groot veiligheidsrisico.
De volgende instructies geven een overzicht van het vervangen van de motorfiets remblokken en leggen de afzonderlijke werkstappen uit:
Voorbereiding: Om het hydraulische systeem drukvrij te maken vóór de demontagewerkzaamheden, moet het reservoir met remvloeistof eerst voor ongeveer de helft worden leeggezogen. Maak vervolgens de remklauwen van de voor- en achterrem los met de juiste momentsleutel en verwijder ze van de remschijven. Duw dan de remzuigers een beetje terug.
Oude remblokken demonteren: De borgpennen moeten van het remblok worden verwijderd voordat het remblok uit de remklauw kan worden gehaald. Onderdelen zoals de remklauw of borgpennen moeten grondig worden gereinigd van de slijtage van de oude remblokken met een borstel en remreinigingsspray.
Nieuwe remblokken installeren:Om te voorkomen dat de remmen gaan piepen nadat de nieuwe remblokken zijn geïnstalleerd, breng je koperpasta aan op de achterkant of in het geval van gesinterde remblokken of voertuigen met ABS, keramische pasta. Vervolgens kunnen de nieuwe remblokken in de gereinigde remklauw worden geplaatst en daar weer worden verankerd met de borgpennen. Duw tenslotte de remblokken zover naar buiten dat de remklauw weer over de remschijf kan worden gemonteerd.
Remtest: Vul tot slot de remvloeistof bij en bedien de handremhendel zodat de remzuiger door de hydrauliek in de juiste stand wordt gezet. De nieuwe remblokken moeten contact maken met de schijf.
Belangrijk: Waarop te letten bij het vervangen van de remblokken van een motorfiets
Gebruik nooit verschillende remblokken in één remklauw! Dezelfde leeftijd, dezelfde dikte en dezelfde fabrikant zijn essentieel voor consistente remprestaties.
Remvloeistof is schadelijk voor de gezondheid. Met handschoenen werken is absoluut noodzakelijk. Bovendien kan de remvloeistof het lakwerk van de motorfiets beschadigen, daarom moeten alle gelakte delen met doeken worden bedekt.
Alle onderdelen die bij het vervangen van de remblokken moeten worden verwijderd, moeten later in precies dezelfde positie weer worden gemonteerd. De installatiepositie moet daarom goed worden onthouden, een foto maken met een mobiele telefoon kan ook worden gebruikt om het geheugen te ondersteunen.
Pas vervangen remblokken kunnen niet onmiddellijk volledige prestaties leveren, maar moeten de eerste 100 tot 200 kilometer worden ingereden. Het belangrijkste is dat je oververhitting van de remmen voorkomt en, indien mogelijk, alleen kortere remacties uitvoert.
Hoeveel kost het om motorfiets remblokken te vervangen?
Als jij zelf de remblokken van jouw motorfiets wilt vervangen, heb je allereerst het juiste gereedschap nodig, zoals een momentsleutel en idealiter ook een apparaat om de remzuiger te resetten. Daarnaast zijn er de kosten voor de nieuwe remblokken. De prijs voor een set remblokken varieert van ongeveer 20 tot 70 euro, afhankelijk van de fabrikant en het model motorfiets. Als een werkplaats het vervangen van de remblokken uitvoert, beginnen de kosten bij ongeveer 100 euro, afhankelijk van de werkplaats en de hoeveelheid werk.
Conclusie: Het regelmatig vervangen van de motorfiets remblokken is essentieel voor de verkeersveiligheid.
Het regelmatig - en zorgvuldig - vervangen van de remblokken van jouw motorfiets draagt actief bij tot veiliger rijden. Motorrijders moeten daarom voldoende aandacht besteden aan hun remmen om te herkennen wanneer een remblok moet worden vervangen. Anticiperend, remvriendelijk rijden draagt er ook toe bij dat de remblokken niet zo vaak vervangen hoeven te worden. Motorrijders kunnen de wijziging zelf uitvoeren of laten uitvoeren in een werkplaats, zolang ze de veiligheidsvoorschriften in acht nemen.
FAQ
Hoe lang de remmen meegaan, hangt af van het aantal gereden kilometers, de rijstijl en de kwaliteit van de remblokken. In de regel gaat een remblok ongeveer 25.000 tot 30.000 kilometer mee. Motorrijders die vaak remmen moeten hun remblokken na 10.000 tot 15.000 kilometer vervangen. Remschijven zijn echter duurzamer en hoeven pas te worden vervangen na afstanden van ongeveer 75.000 tot 90.000 kilometer.
Motorfiets remblokken moeten uiteraard worden vervangen wanneer ze tekenen van slijtage vertonen. Een goed moment om de remblokken te vervangen is ook vóór langere ritten om moeilijkheden daar te voorkomen.
Een nieuw remblok is tussen de vijf en acht millimeter dik.
Als je een nieuwe remschijf monteert, moet je ook de remblokken vervangen voor een optimale remwerking.