Verschillende soorten accupakketten
Niet elke EV-batterij is hetzelfde. Er zijn verschillende soorten accupakketten, elk met hun eigen materialen, voordelen en nadelen. De meest voorkomende zijn lithium-ion batterijen en nikkel-metaalhydride batterijen. Ook solid-state batterijen zijn in opkomst.
Lithium-ion batterijen
Dit is het meest gebruikte type batterij in moderne elektrische auto’s. Lithium-ion batterijen zijn populair omdat ze licht zijn, een hoge energiedichtheid hebben en relatief snel opladen. Deze batterij bevat lithium, een metaal dat erg reactief is. Het materiaal helpt om veel energie op te slaan in een kleine ruimte. Daarnaast wordt vaak ook kobalt gebruikt, wat zorgt voor stabiliteit.
Voordelen:
- Handig voor auto’s, omdat een lichtere batterij helpt om de actieradius te vergroten.
- Lithium-ion batterijen kunnen snel opladen, ideaal voor onderweg.
- Dit type gaat langer mee dan veel andere batterijen.
Nadelen:
- De materialen, vooral kobalt, zijn duur. Dat zie je terug in de prijs van de auto.
- Bij hoge temperaturen kunnen lithium-ion batterijen sneller slijten.
Lithium-ijzerfosfaat batterijen
Een LFP-accu staat voor lithium ijzerfosfaat-accu, ook wel bekend als LiFePO4-accu. Dit type batterij is een variant van de lithium-ion batterij, maar gebruikt ijzerfosfaat als kathodemateriaal in plaats van de meer gebruikelijke materialen zoals kobalt of nikkel. Dit materiaal heeft enkele unieke eigenschappen die het aantrekkelijk maken voor toepassingen in elektrische voertuigen. LFP-accu's worden steeds populairder in elektrische auto's vanwege hun langere levensduur en veiligheid. Veel fabrikanten, zoals Tesla en BYD, gebruiken dit type batterij voor bepaalde modellen, met name voor voertuigen die niet per se de hoogste energiedichtheid nodig hebben maar waarbij duurzaamheid belangrijk is.
Voordelen
- LFP-accu's hebben een langere levensduur en kunnen meer oplaadcycli aan zonder significant capaciteitsverlies.
- Ze zijn minder gevoelig voor oververhitting en hebben een lager risico op brand of explosie in vergelijking met andere lithium-ion accu's.
- LFP-batterijen zijn stabieler en beter bestand tegen temperatuurverschillen,
- Omdat ze geen kobalt bevatten, zijn ze minder belastend voor het milieu en ethischer in productie, aangezien kobaltwinning vaak gepaard gaat met milieuproblemen en slechte arbeidsomstandigheden.
Nadelen
- LFP-accu's hebben over het algemeen een lagere energiedichtheid dan traditionele lithium-ion batterijen. Dit betekent dat ze minder energie kunnen opslaan per kilogram, wat een lagere actieradius oplevert.
- Vanwege de lagere energiedichtheid zijn LFP-accu's vaak groter en zwaarder om dezelfde hoeveelheid energie op te slaan als bijvoorbeeld NMC-accu’s (Lithium Nikkel Mangaan Cobalt).
Nikkel-metaalhydride batterijen
Hoewel minder vaak gebruikt in EV's, zijn nikkel-metaalhydride batterijen nog steeds populair in hybride voertuigen. Deze batterijen bevatten nikkel en een mix van metalen die het energieopslagproces ondersteunen. Ze zijn robuust, maar minder efficiënt dan lithium-ion.
Voordelen:
- Nikkel-metaalhydride batterijen zijn minder gevoelig voor extreme temperaturen.
- Ze hebben een lange cyclusduur en kunnen veel oplaad- en ontlaadcycli aan.
Nadelen:
- Door het materiaalgebruik zijn ze een stuk zwaarder dan lithium-ion batterijen. Ze kunnen minder energie opslaan per kilogram, wat de actieradius beperkt.
Solid-state batterijen
Deze batterijen zijn de nieuwe belofte in de wereld van elektrische voertuigen. In plaats van een vloeibare elektrolyt, gebruiken ze een vaste stof, wat een paar interessante voordelen met zich meebrengt. Hier wordt gebruikgemaakt van keramische of glasachtige materialen als elektrolyt. Dit type batterij heeft geen vloeibare componenten, waardoor de batterij veel stabieler is.
Voordelen:
- Minder risico op brand, omdat er geen vloeistof is die kan lekken.
- Solid-state batterijen kunnen beter omgaan met hitte en gaan daardoor langer mee.
- Ze kunnen zelfs nog sneller opladen dan lithium-ion batterijen.
Nadelen:
- Deze technologie is nog niet op grote schaal beschikbaar. Je zult hier nog even op moeten wachten.
- De productie is momenteel duurder dan bij lithium-ion, wat de uiteindelijke prijs van de batterij verhoogt.
Hoe lang gaat een autobatterij mee?
Gemiddeld gaat een EV-accu zo’n 8 tot 15 jaar mee, afhankelijk van het type batterij, hoe je hem gebruikt en waar je woont. In warmere klimaten kan de levensduur korter zijn door de extra hitte. De meeste autofabrikanten geven een garantie op het accupakket van ongeveer 8 jaar of 160.000 kilometer, met een belofte van minimaal 70% capaciteitsbehoud tegen het einde van die periode. Mocht de batterij in die periode onder die capaciteit zakken, dan heb je meestal recht op reparatie of vervanging onder garantie.
Levensduur van accu vergroten
Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om je accu langer mee te laten gaan. Parkeer je auto bijvoorbeeld in de schaduw bij warm weer en gebruik bij koude temperaturen de voorverwarming voordat je gaat rijden. Probeer de batterij tussen de 20% en 80% op te laden. Het volledig opladen of helemaal leegtrekken belast de batterij. Regelmatig snelladen kan op de lange termijn schadelijk zijn. Gebruik dit dus alleen als het echt nodig is.
Accu elektrische auto onderhouden
Hoewel een EV-batterij weinig onderhoud nodig heeft, zijn er toch een paar dingen die je kunt doen om hem in topconditie te houden. Houd de batterij op een constant niveau, maar vermijd continu volledig opladen. Fabrikanten brengen vaak updates uit om de batterijprestaties te verbeteren. Zorg dat je deze toepast. En tot slot: schakel functies zoals stoelverwarming en airconditioning uit wanneer je ze niet nodig hebt. Dit vermindert de belasting op de accu.