Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Koplamp repareren: werkplaats of polijsten?

Het koplampglas ziet er troebel uit en de keuringsdienst is sceptisch. Tijd voor een koplampreparatie - of een illegale polijstbeurt. Afhankelijk van de schade aan de koplamp ligt de beslissing bij de eigenaar van het voertuig. Deze gids legt beide opties uit.

Steenslag, insecten en dergelijke: Welke schade vereist koplamp reparatie of polijsten?

Koplampen zijn aan slijtage onderheven auto-onderdelen en kunnen snel stuk gaan. Schade aan de afdekking van de koplampen komt bijzonder vaak voor, omdat deze meestal van kunststof is. Steenslag, insecten, UV-licht, strooizout of weersinvloeden zijn mogelijke oorzaken van krassen of vergeling van koplampen. Door de inslagkracht bij hoge snelheden laten kleine deeltjes zoals vuil, zand en stenen fijne inslagen en krassen achter op het kunststof. Hoe meer schade, hoe geler de koplamp zal lijken. Troebele koplampglazen resulteren in een slechte lichtopbrengst en verhogen het risico op ongevallen voor de bestuurder door een verminderd zicht. Andere weggebruikers lopen ook een verhoogd risico op ongevallen, omdat - vooral in het donker - bekraste koplampen tegenliggers verblinden. Voor automobilisten betekent dit echter niet direct dat de koplampen moeten worden vervangen. De illegale methode van koplampreparatie kan als eerste worden toegepast.

Wanneer koplampen echter echt defect zijn en niet alleen moeten worden gereviseerd, is dat vaak het gevolg van een ongeval waarbij de koplamp is beschadigd, het binnendringen van water, lekken en slijtage door ouderdom. Het gevolg kan zijn dat de koplampen volledig uitvallen, dat er een foutmelding op de boordcomputer verschijnt of dat de koplampen minder krachtig schijnen dan voorheen. In dat geval moeten de deskundigen van een werkplaats worden geraadpleegd en moeten de koplampen volledig worden vervangen.

Revisie van koplampen: instructies, kosten en service voor prepareren

Als u zelf een matte koplamp wilt opknappen, kunt u dat zonder werkplaats doen. Deze optie kan worden gebruikt als de lens van de koplamp door slijtage en weersomstandigheden mat is geworden - maar niet als deze specifiek bij een ongeval is beschadigd. Een beschadigde koplamp moet naar een werkplaats worden gebracht. Natuurlijk vergt de "doe-het-zelf"-versie ook een kleine investering van de eigenaar van het voertuig. Om te beginnen is het bovendien belangrijk op te merken dat het zelf polijsten en reviseren van koplampen wettelijk verboden is.

Sets voor het prepareren van een koplamp

Er zijn verschillende sets voor koplampreparatie die alle benodigdheden bieden. De volgende hulpmiddelen mogen niet ontbreken:

  • Siliconen verwijderingsspray
  • Hechtingsbevorderende spray
  • 2K (twee-componenten) spray blanke koplamp lak
  • Een spons
  • Waterproof schuurpapier P800 en P2000
  • Afplaktape (19 millimeter breed)
  • een handvat dat van een spuitbus een verfpistool maakt

De reparatiekits zijn min of meer goed uitgerust te koop voor tien tot ongeveer 80 euro in speciaalzaken of online winkels. Deze variant is aanzienlijk goedkoper dan een bezoek aan een werkplaats. Moderne koplampen, zoals LED- of xenonkoplampen, zijn uit één stuk gemaakt. Het vervangen van het vergeelde koplampglas is dus niet mogelijk, de koplamp kan alleen volledig worden vervangen, wat gepaard gaat met hoge kosten. Afhankelijk van de uitvoering bedragen de kosten hier ongeveer 1.000 euro.

Koplamp reparatie

Koplampreparatie: hoe het werkt

Om de preparatie van de lens van de koplamp goed en vooral succesvol uit te voeren, vindt u hier een stap-voor-stap handleiding:

  • Gebruik schuurpapier korrel 800 om de vergeelde of bekraste beschermlaag van de koplamp weg te schuren. Tussendoor is het belangrijk om de koplamp steeds opnieuw te reinigen met veel water.
  • De laatste polijstbeurt van het afdekglas wordt uitgevoerd met schuurpapier korrel P2000. Polijst de koplamp daarna ongeveer één minuut tot het oppervlak glad en het glas weer helder is. Slijpen en polijsten gebeurt altijd in een cirkelvormige beweging en met lichte druk.
  • Nu moet de koplamp zorgvuldig worden afgeplakt van de aangrenzende oppervlakken met afplaktape. Het reinigingsmiddel of de 2K blanke lak mag niet op de aangrenzende gelakte delen terechtkomen - het achteraf reinigen daarvan is zeer tijdrovend.
  • Gebruik nu de siliconenverwijderaar om het oppervlak van de koplamp te reinigen. Hierdoor kunnen vet en siliconen worden verwijderd en kan het hechtmiddel optimaal hechten. Het hechtmiddel eerst krachtig schudden en vervolgens gelijkmatig aanbrengen, zodat het een optimale basis vormt voor de 2K blanke lak. Voor een betere hantering en dosering kan het handvat aan de spuitbus worden bevestigd.
  • Na ongeveer 30 minuten wachten is het hechtmiddel meestal droog. Breng nu de tweecomponenten blanke lak aan. De verharder, die zich in een afzonderlijk patroon bevindt, moet eerst met een druk op de knop in de spuitbus worden gebracht. De componenten zijn optimaal gemengd nadat de spuitbus drie minuten is geschud. Bevestig nu het handvat weer aan de spuitbus en spuit een dunne laag blanke lak gelijkmatig op de koplamp.
  • Wacht ongeveer vijf minuten om de blanke lak goed te laten drogen. De volgende stap is het aanbrengen van een nog dikkere laag blanke lak. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de lak niet uitloopt of druppels vormt.
  • Na het uitvoeren van alle stappen is de koplamp weer als nieuw.

Het juiste gebruik van tweecomponenten blanke lak

Voordat de tweecomponenten blanke lak kan worden gebruikt, is het belangrijk de verharder, die in een aparte cartridge wordt bewaard, vrij te geven. Dit gebeurt met een druk op de knop. Daarna volgt een mengtijd van ongeveer drie minuten, waarin de spuitbus intensief moet worden geschud.

Voorzichtig met het prepareren van koplampen: het polijsten van koplampen is niet toegestaan.

Het is enorm belangrijk te benadrukken dat zelfstandig polijsten en lakken van koplampen niet is toegestaan.

Een koplamp van een auto is een onderdeel waarvoor typegoedkeuring is verleend. Dit betekent dat de RDW alle eigenschappen van de koplamp grondig test voor de typegoedkeuring. Een in de constructierichtlijn nader omschreven punt geeft dus aan hoe stabiel het oppervlak van een koplamp moet zijn. Een transparante krasbeschermingslaag biedt de koplampen extra bescherming tegen bijvoorbeeld stenen, stof of hagel.

Wie de beschermlaag eraf schuurt bij het zelfstandig prepareren van de koplampglazen, onderwerpt de koplamp aan een structurele verandering. Volgens de huidige wetgeving is dit niet toegestaan. Indien autoriteiten of verenigingen zoals de RDW de preparatie van de koplampen opmerken, kan de eigenaar van het voertuig in het ergste geval de registratie van het gehele voertuig verliezen.

Voorzichtig: Risico op verlies van toelating.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt dat "de reparatie van koplampglazen door slijpen, polijsten en verzegelen of soortgelijke procédés" niet is toegestaan.

Koplamp reparatie: Xenon en LED koplampen

Als de xenon- of LED-koplampen van een auto defect zijn, wordt het duur. De afzonderlijke onderdelen van de koplampen kunnen slechts in enkele gevallen worden vervangen, omdat meestal alle onderdelen stevig aan elkaar zijn gelijmd. Dit betekent dat de koplampen in hun geheel moeten worden vervangen. Afhankelijk van het voertuigmodel kan de moeilijkheidsgraad van het verwijderen sterk variëren - bij sommige modellen moet bijvoorbeeld de bumper worden gedemonteerd om de koplampen correct te kunnen vervangen.

Er zij op gewezen dat de nieuwe koplampen na installatie door het personeel van de werkplaats vakkundig moeten worden afgesteld. Dit wordt gedaan om andere weggebruikers niet te verblinden. Alleen met een correct afgestelde koplamp komt de auto door de volgende algemene inspectie.

In de war: Koplampen echt kapot?

Als een koplamp onvoldoende licht geeft, hoeft dat niet te betekenen dat de hele koplamp kapot is. In principe kan de verminderde lichtsterkte worden verklaard door de lichtbron, die niet meer goed functioneert. Bij xenon- en LED-koplampen kan er nog steeds een probleem zijn met de aansturing van de koplampen of de regeleenheid. Dit moet worden gecontroleerd voordat verdere stappen worden ondernomen.

Koplamp reparatie in de werkplaats

Indien de koplampen werkelijk defect zijn, moet een werkplaats worden geraadpleegd - de reparatie mag niet zelfstandig worden uitgevoerd. Afhankelijk van het voertuig en het model koplamp kunnen de reparatiekosten sterk variëren.

Voor xenonkoplampen moet de prijs per koplamp worden gerekend tussen 500 en 1.500 euro. LED-koplampen overtreffen deze waarde en kosten zelfs tot 2.000 euro per stuk.

Naast de kosten per stuk zijn er ook de arbeidsuren van de werknemers in de werkplaats. Het vervangen van een enkele koplamp kost gewoonlijk een half uur tot twee uur werk. De werkplaatstarieven verschillen per garage en per merk.

Conclusie: Reparatie van koplampen is duur en prepareren is illegaal

Als de koplamp door een ongeval of door het binnendringen van water volledig defect is, moet deze door een werkplaats worden vervangen. Dit kan leiden tot hoge kosten. U moet rekening houden met minstens 500 euro per koplamp, maar vaak zal het veel duurder zijn.

Het zelfstandig opnieuw prepareren van een doffe koplamp is illegaal en kan - indien ontdekt - leiden tot intrekking van de registratie. Maar voor wie durft, is het een manier om te besparen op hoge werkplaatskosten. Een polijstset kost tussen de tien en 80 euro, afhankelijk van de uitvoering, en het polijsten zelf is snel en gemakkelijk gedaan.

FAQ

Als de volledige koplampen moeten worden vervangen, kunnen de kosten oplopen van 500 tot 2.000 euro per koplamp.

Als u het risico wilt lopen dat de registratie van uw auto wordt ingetrokken, kunt u uw vergeelde koplampen goedkoop en zelf repareren. Hiervoor is een reparatieset nodig. Met behulp van schuurpapier, hechtmiddelen, sponzen en dergelijke zien de koplampglazen er in een mum van tijd weer als nieuw uit.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV157 - AutoScout24 adviespagina - waar moet je op letten bij het tanken foto

Waar moet je op letten bij het tanken?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Roestige auto

Alles over auto galvaniseren: bescherm je auto tegen roest

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
warm-he-dit-zijn-7-signalen-dat-jouw-auto-airco-onderhoud-nodig-heeft-2023-01

Alles over airco onderhoud

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer