Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Check je elektrische auto en voorkom deze vaak voorkomende problemen

Verhalen over grote mechanische problemen bij elektrische auto’s zijn er over het algemeen niet vaak. Maar dat betekent niet dat elektrische auto’s gevrijwaard zijn van problemen. We bekijken de meest voorkomende problemen, hoe je ze herkent en voorkomt.

Je auto die niet meer opent… bij een model met verbrandingsmotor is het dan vaak ofwel de sleutel die de geest gegeven heeft, of de 12 volt-batterij. Als je denkt dat dat laatste bij een elektrische auto niet het geval is omdat daarin een knoert van een batterij zit die je meestal goed opgeladen houdt, dan heb je het mis. Net zoals bij een ‘gewone’ auto zit er in een elektrisch exemplaar ook een 12V-batterij die ongeveer dezelfde taken op zich neemt als bij zijn benzine- of dieseltegenhanger. De aandrijfbatterij – het grote lithiumexemplaar met een capaciteit van enkele tientallen kWh – wordt tijdens het parkeren immers afgekoppeld om op die manier de veiligheid te garanderen. Voor de loskoppeling en dus ook de koppeling wanneer je je auto start, wordt de 12 volt-batterij gebruikt. Als die de geest geeft, zal je dus niet kunnen starten, maar in veel gevallen ook je auto niet meer openen.

Verzorg de 12V-batterij...

Om ervoor te zorgen dat je 12 volt-batterij in zo goed mogelijke staat blijft, zorg je er best voor dat ze proper blijft. Vooral bij nat weer of in de winter wanneer er zout gestrooid wordt, kan het zijn dat de polen van de batterij corroderen, wat kan zorgen voor een slecht contact. Maak er dan ook een gewoonte van om met een vod ook eens onder de motorkap te duiken wanneer je je auto wast. Daarnaast zorg je er ook best voor dat je 12 volt-batterij niet helemaal ontlaadt. Vermijd dan ook het gebruik van veel accessoires die stroom gebruiken wanneer de auto geparkeerd staat, vooral wanneer die hun stroom halen uit de 12 volt-batterij. Vermijd ook lange periodes van stilstand zonder je auto te gebruiken. Doe je dat toch, dan heng je je 12 volt-batterij best aan een druppellader.

Vervang je 12 volt-batterij ook regelmatig. Omdat die batterij geen startmotor van stroom moet voorzien, wat wel het geval is bij auto’s met een verbrandingsmotor, is ze vaak wat minder krachtig en dus goedkoper. Bij het standaard onderhoud wordt de batterij meestal gecontroleerd en vervangen indien nodig, bij sommige merken zelfs preventief om de zoveel tijd. Merk je dat je 12 volt-batterij zwakker wordt, meldt dat dan bij de garage en laat het checken. In sommige auto’s kan je op het display aflezen wat het voltage van de batterij is. Dat cijfer is best een stuk boven de 12 V.

12V batterij onderhoud (copyright PEARL GmbH)

...maar ook de hoogspanningsbatterij

De 12 volt-batterij is volgens een aantal pechverhelpers verantwoordelijk voor de helft van de interventies bij pech met elektrische auto’s. Gelukkig valt de prijs van een nieuwe 12 V-batterij mee. Hetzelfde kan jammer genoeg niet gezegd worden van de hoogspanningsbatterij. Dat is veruit het duurste onderdeel van een elektrische auto. Draag er dan ook zorg voor. Idealiter laad je de batterij in je elektrische auto op zo’n manier op dat je niet onder de 20% gaat en ook niet boven de 80%. De meeste moderne elektrische auto’s beschikken over een deftig rijbereik, dus tenzij je vaak lange afstanden aflegt, kom je ruimschoots toe met de buffer tussen de 20 en 80 %. Rij je wel vaak lange afstanden, dan kan je je batterij uiteraard wel volledig opladen, maar zorg ervoor dat je auto niet met een volledig opgeladen batterij voor lange tijd ongebruikt blijft.

hoogspanningsbatterijbatterij

Hou er ook rekening mee dat het opladen van de laatste 20% een stuk trager gaat, en dat je door vaker te stoppen maar dus maar tot 80% oplaadt eigenlijk tijd kan uitsparen. Om die tijd nog te verkorten, zorg je er bij snelladen onderweg ook best voor dat je hoogspanningsbatterij op de juiste temperatuur is om de laadsnelheid te bevorderen. Dat kan in sommige modellen manueel, door het preconditioneren tijdens het rijden te activeren in de boordcomputer, terwijl het bij andere modellen automatisch gebeurt wanneer je een snellaadstation kiest in het navigatiesysteem. Doe dat dan ook. Het zal je niet alleen tijd uitsparen, maar ook de gezondheid van je batterij voor langer goed houden.

Preconditioneren

Nog een tip om het rijbereik van je auto te maximaliseren en de levensduur van de batterij te verlengen: zorg ervoor dat je auto en batterij voor je vertrek op de juiste temperatuur gebracht worden terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Dat kan je doen door je vertrekmoment in te stellen in de boordcomputer van de auto of via de app van je auto.

Laat je hoogspanningsbatterij checken

Merk je dat je auto na verloop van tijd minder rijbereik aangeeft dan je gewoon bent, zonder dat je je rijstijl of gemiddelde traject aangepast hebt wanneer het buiten kouder is? Dan zou er wel eens een probleem kunnen zijn met je batterijpakket. Dat is immers opgebouwd uit verschillende cellen, en een beperkter rijbereik kan er op wijzen dat er een probleem is met één van die cellen. Die situatie zorgt ervoor dat de efficiëntie van het volledige batterijpakket naar beneden gehaald wordt. Je garage of andere professionals kunnen metingen doen op je hoogspanningsbatterij om eventuele problemen vast te stellen. Een probleem met één van de cellen hoeft trouwens niet te betekenen dat je het volledige batterijpakket moet laten vervangen. Omdat batterijen vaak gedekt zijn door een lange garantie door de autobouwer, kan het zijn dat die tussenkomt bij de vervanging of herstelling. En daarbij kan het dus ook gaan om de vervanging van één of meerdere batterijcellen in het batterijpakket. Maar laat alles op tijd checken als je een probleem vermoedt.

Hoogspanningsbatterij testen

Nog een tip: zorg ervoor dat de laadpoort van je auto proper blijft. Veeg eventueel stof weg met een vochtige doek en verwijder bladeren en ander vuil. Zorg ook dat je laadkabel proper blijft, vooral de connectiepunten dan. Modder of vuil aan de connectiepunten kunnen zich na verloop van tijd ophopen en een slechte verbinding of slijtage veroorzaken.

Dacia laadpoort proper houden

Check de ‘standaardzaken’

Problemen met een elektrische auto zijn natuurlijk niet altijd gelinkt aan het feit dat hij elektrisch is. Net zoals auto’s met een verbrandingsmotor kunnen er bij elektrische auto’s ook andere zaken mis zijn. Softwarestoringen bijvoorbeeld, die bij moderne en met elektronica overladen auto’s wel vaker voorkomen, ongeacht hun aandrijving. Zorg er dan ook voor dat de software van je auto up-to-date blijft. Bij sommige modellen gebeurt dat automatisch, door ‘over-the-air’ updates via de dataverbinding van de auto of het wifi-netwerk van je woning of je werkplek, maar het kan geen kwaad om te checken of je over de laatste software beschikt (als je dat kan zien in je boordcomputer), net als bij je smartphone. Ook de garage checkt bij het onderhoud meestal of de meest recente software geïnstalleerd is. Ook daarom is een professioneel onderhoud aan te raden.

software update VW ID

Daarnaast let je best ook op de staat van je banden en remmen. Dat moet je ook doen bij een auto met verbrandingsmotor, maar een aantal specifieke eigenschappen van een elektrische auto zorgen ervoor dat je best extra alert bent. Met hun uit de kluiten gewassen batterij wegen elektrische auto’s over het algemeen wat meer, waardoor er meer krachten uitgeoefend worden op de banden, en dat is ook het geval omdat hun elektromotor veel koppel levert van bij de start. Omstandigheden die extra bandenslijtage kunnen veroorzaken. Wees dus alert, controleer regelmatig je bandenspanning en pomp ze regelmatig op tot de juiste druk.

Bandenspanning Mercedes EQ 2

Omdat een elektrische auto over het algemeen vaak afremt op de motor om stroom te recupereren, wordt er minder gebruikgemaakt van de remmen. Ben je een voorzichtige chauffeur die vaak anticipeert, dan kan het zelfs zijn dat je remmen zo goed als nooit gebruikt worden. Dat kan – zeker in combinatie met zout op de weg in de winter – zorgen voor corrosie van de remschijven wat op termijn kan zorgen voor slijtage. Bekijk dus regelmatig je remschijven en rem af en toe ook wat steviger af om je schijven proper te houden – maar hou het wel veilig.

VW remschijf

Deel artikel

Alle artikelen

ADV157 - AutoScout24 adviespagina - waar moet je op letten bij het tanken foto

Waar moet je op letten bij het tanken?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Roestige auto

Alles over auto galvaniseren: bescherm je auto tegen roest

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
warm-he-dit-zijn-7-signalen-dat-jouw-auto-airco-onderhoud-nodig-heeft-2023-01

Alles over airco onderhoud

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer