Alleen blikschade?
Het belangrijkst bij een dergelijk ongeluk is dat iedereen ongedeerd is. Pas daarna kan de aandacht worden gericht op de eventueel ontstane blikschade. Zorg er altijd voor dat bij een ongeluk de verantwoordelijke partijen samen tot een oplossing komen. Schakel indien nodig de hulp in van verzekeraars of schade-experts.
Het repareren van een bumper van een auto hangt af van het type schade en het materiaal waarvan de bumper is gemaakt. Het begint meestal met een goede visuele inspectie van de schade. Wat is de omvang en/of ernst van de schade? Is er sprake van scheuren, deuken, krassen of verfbeschadigingen? Is de schade oppervlakkig of is er zelfs sprake van schade aan de achterliggende bumperstructuur? Is dat laatste het geval, dan is het raadzaam om de auto bij een erkend schadeherstelbedrijf te brengen.
Structurele beschadigingen
Bij structurele beschadigingen is het namelijk essentieel dat de structurele integriteit van het voertuig behouden blijft. Zo niet, dan kan een auto mogelijk op termijn defecten vertonen, zeker in het geval er opnieuw een ongeluk met hetzelfde voertuig gebeurt.
Soorten bumpers
Inventariseer ook met welk type bumper je te maken hebt. Autobumpers worden gemaakt van verschillende materialen, zoals plastic, rubber of composietmaterialen. Het reparatieproces kan variëren op basis van het gebruikte materiaal.
- Plastic bumpers komen het meest voor bij moderne auto's. Ze zijn meestal gemaakt van thermoplastische materialen zoals polypropyleen. Plastic bumpers zijn licht van gewicht en relatief eenvoudig te produceren, maar kunnen daardoor wel gevoelig zijn voor krassen, deuken en scheuren.
- Rubber bumpers zijn meestal gemaakt van elastomeermaterialen zoals rubber of urethaan. Je ziet ze vaak op vrachtwagens en SUV's. Rubber bumpers zijn veerkrachtig en kunnen schokken goed absorberen. Ze zijn meestal duurzaam en bestand tegen scheuren, maar kunnen verkleuren door langdurige blootstelling aan de zon.
- Composiet bumpers zijn gemaakt van een combinatie van materialen, zoals kunststoffen die met glasvezel zijn versterkt. Het voordeel van dit soort bumpers is dat ze licht van gewicht en duurzaam zijn, maar nadelig is dat reparaties complexer kunnen zijn door het gebruik van verschillende materialen.
In de meeste gevallen geldt: schade aan plastic bumpers is relatief eenvoudig te herstellen. Ook als relatief ongeoefende klusser kun je proberen dit soort schades netjes te verhelpen. Mocht dat geen goed resultaat opleveren, dan kun je daarna alsnog besluiten een schadeherstelbedrijf op te zoeken.
Zelf proberen?
Ben je dapper genoeg om te proberen zelfstandig een bumper te repareren? Dan zijn hier enkele algemene richtlijnen voor de reparaties:
- Kleine krassen en verfbeschadigingen: kleine krassen op plastic bumpers kunnen vaak met schuurpapier en verfherstelkits worden gerepareerd. Dit zijn relatief eenvoudige doe-het-zelf-taken. De benodigdheden hiervoor vind je bij de meeste doe-het-zelf-winkels of bij de automaterialenhandel.
- Deuken en scheuren: kleine deukjes kunnen soms worden verholpen met behulp van speciale deukverwijderaars. Kleine scheurtjes kunnen worden gerepareerd met behulp van plastic lasapparatuur, maar dit vereist speciale apparatuur en vaardigheden. Grote scheuren en structurele schade moeten door professionals worden behandeld.
- Verfherstel: als de bumper verfbeschadigingen heeft, kun je overwegen de verf te herstellen of dit onderdeel van de auto opnieuw te spuiten. Ook dit vereist enige ervaring met autolak, een goed begrip van het verfproces en de juiste gereedschappen en materialen.
Ongeacht het materiaal van de bumper is het belangrijk om altijd veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals het dragen van beschermende kleding en het volgen van de juiste procedures bij het werken aan de auto. Als je er niet zeker van bent dat je over de juiste vaardigheden beschikt, zorg er dan voor dat je expertise inwint bij ervaringsdeskundigen of een professional raadpleegt voor je begint. Zo kun je ervoor zorgen dat de reparatie zo goed mogelijk wordt uitgevoerd.
Kleine krassen
Kleine krassen op een plastic autobumper kunnen vervelend zijn. Dit zijn echter de ‘beste’ beschadigingen voor wie ze zelf wil verhelpen. Hiervoor kun je in grote lijnen de volgende stapsgewijze handleiding doorlopen.
Begin met het verzamelen van de volgende benodigde materialen:
- Microvezeldoek
- Schone doek of papieren handdoeken
- Kunststofreiniger (bijvoorbeeld een reiniger voor kunststof auto-onderdelen)
- Kunststof polijstmiddel
- Fijn schuurpapier (korrel 2000 of hoger)
- Autowas en polijstmiddel
- Rubberen handschoenen (optioneel)
- Schone emmer met water
Vervolgens doorloop je de volgende stappen:
- Begin met het reinigen van het oppervlak van de bumper met een kunststofreiniger. Dit zal vuil en vet verwijderen en het oppervlak voorbereiden op de reparatie.
- Spoel de bumper af met schoon water om eventuele resten van de reiniger te verwijderen.
- Inspecteer de krassen nog eens goed. Als ze diep zijn en je ze nog steeds kunt voelen met je vingernagel, moet je voorzichtiger te werk gaan. Voor ondiepere krassen kun je doorgaan met de volgende stappen.
- Maak het fijne schuurpapier (korrel 2000 of hoger) een beetje vochtig en schuur voorzichtig over de krassen in een heen-en-weer beweging. Dit zal de krassen lichtjes afschuren en het oppervlak egaliseren. Zorg ervoor dat je het schuurpapier nat houdt om te voorkomen dat je het plastic beschadigt.
- Spoel de bumper opnieuw af om eventuele schuurresten te verwijderen en droog deze grondig met een schone doek of papieren handdoeken.
- Breng een kleine hoeveelheid kunststof polijstmiddel aan op de microvezeldoek en wrijf hiermee over de gekraste gebieden. Gebruik lichte druk en maak cirkelvormige bewegingen. Het polijstmiddel zal helpen de krassen verder te verwijderen en het oppervlak te herstellen.
- Spoel na het polijsten de bumper opnieuw af en droog deze grondig.
- Als laatste stap kun je een laag autowas en polijstmiddel aanbrengen op de bumper om het oppervlak te beschermen en te laten glanzen.
Dit soort kleine krassen kun je dus zelf proberen te repareren met behulp van eenvoudige doe-het-zelf-methoden en -middelen. Kleine deuken kunnen soms worden gerepareerd met behulp van speciale instrumenten.
Grote scheuren of beschadigingen
Heel anders is het als je stuit op grotere scheuren en beschadigingen. In dat geval is het waarschijnlijk nodig om de bumper te vervangen of te laten repareren door een professionele schadehersteller. Hiervoor zijn soms gespecialiseerde technieken nodig, zoals het ‘kunststoflassen’ van de plastic bumper. Lukt dat niet, dan moeten de beschadigde secties worden vervangen en vervolgens in de juiste kleur gespoten.
Als de bumper behalve krassen of deuken ook verfbeschadigingen heeft, kun je overwegen de verf te herstellen of opnieuw te (laten) spuiten. Dit vereist vaak schuren, primen, lakken en afwerken om de originele kleur en afwerking te herstellen. Voor de allermooiste afwerking kun je het best een professionele schadehersteller of autospuiter raadplegen of de gehele klus bij deze partij uitbesteden.
Ernstige schade
Bij ernstige botsingen kan er interne structurele schade ontstaan aan de bumpersteunen of het frame. Deze schade kan de algehele veiligheid van de auto beïnvloeden. Het is daarom noodzakelijk deze schade door een professional te laten herstellen.
Verzekering en garantie: als de schade het gevolg is van een ongeval, kan het handig zijn contact op te nemen met je autoverzekeringsmaatschappij om te bepalen of de reparatie wordt gedekt. Zorg er ook voor dat je bij professionele reparaties vraagt naar garanties op het werk en de gebruikte onderdelen.
Reparatie
Het repareren van de bumper van je auto kan variëren van een eenvoudige cosmetische aanpassing tot een complexe structuurreparatie. Dat is afhankelijk van de aard, omvang en ernst van de schade. Als je niet zeker bent van je vaardigheden en of je over de juiste materialen en gereedschappen beschikt, is het altijd het best om een professionele autoreparateur te raadplegen. Zo kun je ervoor zorgen dat de reparatie optimaal wordt uitgevoerd, dat het eindresultaat naar wens is en de veiligheid van de auto niet in gevaar komt.