Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Autobanden repareren: Wanneer is het mogelijk en wanneer niet

Als u een spijker in uw autoband slaat, hoeft u de band niet onmiddellijk te vervangen. In deze gids laten we u zien wat u moet doen in geval van een lekke band en leggen we uit wanneer het de moeite waard is om uw autoband te repareren.

Lekke band: Wat moet ik doen?

Als u een spijker of schroef in het loopvlak van uw autoband slaat, geldt het volgende: verwijder het voorwerp niet, maar laat het in de band vastzitten! Dit voorkomt dat verdere schade wordt uitgetrokken en dat de lucht langzamer ontsnapt. Ga dan onmiddellijk naar het volgende tankstation en controleer de bandenspanning. Deze moet indien nodig onmiddellijk worden bijgevuld, want een lage bandenspanning leidt onder meer tot een langere remweg en een hoger brandstofverbruik.

Na de luchtdrukcontrole is er meestal voldoende tijd om naar de dichtstbijzijnde bandenwerkplaats te rijden. Op de vaak afdichtende werking van het metalen deel kan echter niet altijd worden vertrouwd. Totdat een specialist de autoband heeft bekeken en gerepareerd, moeten noodzakelijke ritten koste wat kost worden vermeden. Bijzondere zorg is vereist als de schade een scheur is. Aangezien de lucht sneller kan ontsnappen, kiest u de kortste weg naar de dichtstbijzijnde werkplaats. Ook hier is het raadzaam de autoband weer op te pompen - als er een tankstation onderweg is.

Ter plaatse kunnen de deskundigen dan verduidelijken of het mogelijk is de autoband op te lappen en vervolgens de professionele reparatie uitvoeren. Indien de werkplaats de autoband daadwerkelijk kan redden, moet na de reparatie worden nagegaan of deze weer volledig bruikbaar is.

Rijd alleen in uitzonderlijke gevallen met een lekke band

Een lekke band moet nog steeds ter plaatse worden vervangen. Zelfs een paar meter rijden kan de band zo erg beschadigen dat reparatie niet meer mogelijk is. Wie het reservewiel niet zelf kan monteren, moet daarom een pechhulpdienst inschakelen. Als een korte rit - bijvoorbeeld om uzelf en de auto buiten gevaar te brengen - echter onvermijdelijk is, mag de maximumsnelheid maximaal 20 tot 30 km/h bedragen.

Autobanden repareren: Is dat toegestaan?

Veel automobilisten vragen zich af of het is toegestaan om een autoband op te lappen. In principe wel, maar er moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Volgens het Wegenverkeersreglement (StVZO) mag alleen schade worden gerepareerd die bestaat uit kleine gaten in het loopvlak. Dit betekent dat het gat een maximale grootte heeft van zes millimeter. Bovendien moet de prikwond volgens de StVZO worden behandeld met een speciaal combinatieherstellichaam, dat meestal van ruw rubber is gemaakt.

Autobanden die zijn goedgekeurd voor snelheden van meer dan 240 km/u mogen niet worden opgelapt. Hier bestaat het risico dat de band bij een zeer hoge snelheid barst, omdat de lekke band ook het nylon of metalen weefsel van het bandkarkas beschadigt.

Wanneer is het de moeite waard om de autoband te repareren?

Of een autoband kan worden opgelapt hangt af van het type en de omvang van de schade. Uiteindelijk kan alleen de deskundige van een gekwalificeerde werkplaats dit beoordelen. In principe kan echter worden gezegd dat bandenreparatie vooral de moeite waard is wanneer:

  • de autoband nog voldoende profieldiepte heeft.
  • de schade aan de autoband werd snel opgemerkt en er werd dus niet lang met onvoldoende bandenspanning gereden.
  • slechts een bepaalde zone op de autoband is beschadigd, die een bepaalde omvang niet overschrijdt.
  • er is geen tijdelijke noodreparatie zoals lekspray op de band gebruikt.
  • geen reservewiel beschikbaar is of moeilijk verkrijgbaar is omdat u bijvoorbeeld in het buitenland bent.

Er zijn momenten waarop bandenreparatie niet praktisch is. In de volgende gevallen is het waarschijnlijk niet mogelijk of toegestaan om de autoband te repareren:

  • voor schade aan de binnenkant van de autoband
  • in geval van gaten of scheuren in het loopvlak groter dan zes millimeter
  • als het voorwerp zich op de zijwand van de band bevindt
  • als de snelheidsindex van de autoband V (tot 240 km/u), W (tot 270 km/u) of Y (tot 300 km/u) is.

Kan ik de autoband zelf repareren?

In principe is het toegestaan de autoband zelf te repareren. De richtlijnen van de StVZO moeten echter in acht worden genomen. Deze bepalen dat een reparatie alleen professioneel is als de autoband van de velg wordt getrokken - dit is slechts beperkt mogelijk voor leken. Voertuigeigenaren die hun autobanden zelf oplappen en geen professionele opleiding hebben genoten, worden dus niet door de wet beschermd en riskeren een waarschuwing bij een controle.

Laat autobanden alleen repareren door professionals

Om een autoband goed op te lappen is de juiste ervaring en uitrusting nodig. Als u dat niet kunt garanderen, moet u de bandenreparatie zeker overlaten aan een gespecialiseerde garage - al was het maar om te voorkomen dat u uw eigen veiligheid en die van anderen in gevaar brengt.

Instructies: zelf autobanden repareren

Soms is een korte oplapbeurt van de autoband nodig - bijvoorbeeld om naar een werkplaats te rijden die de professionele reparatie uitvoert. Voor dit geval vindt u hieronder instructies met de belangrijkste stappen:

  1. Verkrijg goedgekeurde reparatiematerialen zoals ruw rubber en reparatiepleisters (bijvoorbeeld in een goed gesorteerde winkel voor autoaccessoires).

    stap 1

    2. Haal de autoband van de velg en leg de beschadigde plek bloot.

    stap 2

    3. Maak dan het beschadigde gebied schoon door het voorzichtig uit te boren.

    stap 3

    4. Vul het schadekanaal goed met het ruwe rubber door middel van hete of warme vulkanisatie.

    stap 4

    5. Breng ten slotte aan de binnenkant pleisters of reparatiepleisters aan en bevestig de band weer op de velg.

    stap 5

    Balanceren kan nog steeds nodig zijn omdat een onbalans veroorzaakt kan zijn door reparatiepleisters. Als u echter vóór de demontage de exacte positie van de velg, de band en de balanceergewichten markeert, kunt u zich vaak de moeite van het opnieuw balanceren besparen.

    Belangrijk: Het is niet raadzaam om voor de goedkoopste reparatieset te gaan om kosten te besparen. Als u uw autoband zelf repareert, moet u zich ook bewust zijn van het risico.

Wat kost een bandenreparatie?

Voor de professionele reparatie van een spijkergaatje moet circa 20 tot 40 euro worden gerekend. De hoogte van de kosten hangt onder meer af van de vraag of de pleister koud of warm gevulkaniseerd is. In de werkplaats beslissen de experts welke reparatie het verstandigst is. De bandenreparatie duurt in totaal ongeveer twee uur.

Een reparatie is dus niet alleen duurzamer, maar ook aanzienlijk goedkoper dan investeren in een nieuwe band.

Conclusie: Autobanden repareren bespaart kosten en vermindert afval

Veel beschadigde autobanden kunnen worden opgelapt. Bestuurders vermijden niet alleen de aanschaf van nieuwe banden en besparen kosten, maar beschermen ook het milieu. Er zij op gewezen dat de reparatie alleen onder bepaalde voorwaarden mag worden uitgevoerd. Zo mogen autobezitters alleen steekwonden laten repareren en zou er gebruik moeten worden gemaakt van zogenaamde combinatieherstellers. Bovendien mogen alleen medewerkers van een gekwalificeerde gespecialiseerde werkplaats de autoband repareren.

FAQ

In principe is het toegestaan de autoband zelf te repareren. Aangezien de reparatie echter alleen als toelaatbaar wordt erkend als de band voor dit doel van de velg wordt getrokken, is het sterk aan te bevelen gekwalificeerde medewerkers van een gespecialiseerde garage in te schakelen om de autobanden op te lappen.

Banden met een toegestane snelheid van meer dan 240 kilometer per uur mogen niet worden opgelapt. Het is ook niet toegestaan banden op te lappen waarvan de schade aan de binnenkant zit of de scheur groter is dan zes millimeter.

Deel artikel

Alle artikelen

ADV157 - AutoScout24 adviespagina - waar moet je op letten bij het tanken foto

Waar moet je op letten bij het tanken?

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Roestige auto

Alles over auto galvaniseren: bescherm je auto tegen roest

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
warm-he-dit-zijn-7-signalen-dat-jouw-auto-airco-onderhoud-nodig-heeft-2023-01

Alles over airco onderhoud

Advies ·  Auto onderhoud & reparaties
Ontdek meer