Waardoor ontstaat ruitschade?
Ruitschade aan je auto kan door verschillende oorzaken ontstaan. Hier zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken:
- Steenslag: dit is een van de meest voorkomende oorzaken van ruitschade. Kleine steentjes of andere harde voorwerpen kunnen tijdens het rijden tegen je voorruit worden geslingerd, vooral als je achter een vrachtwagen of andere auto rijdt. Meestal levert dat een kleine oppervlakkige beschadiging op of een klein sterretje.
- Temperatuurschommelingen: extreme temperatuurschommelingen kunnen de voorruit doen barsten. Bijvoorbeeld, als je de airconditioning op een warme dag op volle kracht aanzet, of als je heet water op een bevroren voorruit giet. De plotselinge verandering in temperatuur kan ervoor zorgen dat het glas barst.
- Slechte installatie: als een autoruit niet goed is gemonteerd, kan deze onder spanning staan, wat kan leiden tot scheuren of barsten, vooral bij schokken of trillingen tijdens het rijden. Of als je bijvoorbeeld met een wiel wat te stevig een stoeprand oprijdt.
- Veroudering en slijtage: na verloop van tijd kan het glas van de autoruit verzwakken door blootstelling aan zonlicht, weersomstandigheden en andere factoren. Dit kan het risico op scheuren of barsten verhogen. Dus bij een oudere auto loop je dat risico.
- Klap van een portier: het hard dichtgooien van een portier kan door de druk en vibratie een reeds verzwakte voorruit doen barsten.
Is ruitschade te repareren?
Ruitschade kan variëren van kleine sterretjes tot grote scheuren die het zicht belemmeren, en het is belangrijk om deze schade zo snel mogelijk te laten repareren om verdere problemen te voorkomen.
Niet alle ruitschade is te repareren. Of schade gerepareerd kan worden, hangt af van de omvang, locatie en het type van de schade.
Sterretje in de voorruit
Een sterretje ontstaat vaak door steenslag. Je ziet een kleine buts in het ruitoppervlak met daaromheen barstjes. De ster zit altijd in de buitenste laag van de gelaagde voorruit. Sterretjes kunnen meestal worden gerepareerd, vooral als ze kleiner zijn dan een twee euro-munt (ongeveer 2,5 cm in diameter). Het is belangrijk om een ster snel te laten repareren, omdat ze kunnen uitgroeien tot grotere scheuren. Door de barstjes kan namelijk vocht binnendringen. Bij warmte of vorst kan dat uitzetten waardoor het sterretje groeit of de voorruit in zijn geheel barst. Neem zo snel mogelijk contact op met je dealer of met een ruitschadespecialist. Bij de reparatie wordt er onder vacuüm een doorzichtige hars in het sterretje gezogen. Na herstel zie je er bijna niets meer van. Neem ook contact op met je autoverzekering, want in veel gevallen zal die de reparatie vergoeden.
Kleine barsten in de voorruit
Kleine barsten (tot ongeveer 10-15 cm) kunnen soms gerepareerd worden, afhankelijk van de locatie en de lengte van de barst. Als de barst zich aan de randen van de ruit bevindt of als hij langer is dan 10-15 cm, dan rest niets anders dan vervanging. Een barst aan de rand verzwakt namelijk de hele structuur van de ruit.
Scheuren in het zichtveld
Het zichtveld is het gebied vlak voor je in de voorruit. De reparatie van een barst of een sterretje zijn daar meestal niet toegestaan. Dit komt omdat zelfs na reparatie de ruit mogelijk niet meer perfect helder is, wat het zicht kan belemmeren. Dat leidt tot een afkeur bij de apk.
Meerdere beschadigingen
Wanneer er meerdere sterretjes in de ruit aanwezig zijn, bijvoorbeeld als gevolg van een bui met grote hagelstenen, hoef je nog niet meteen aan vervanging te denken. Laat er een specialist naar kijken. Reparatie hangt af van de positie en het aantal beschadigingen. Zitten er meerdere beschadigingen dichtbij elkaar, dan kunnen die de stevigheid van de ruit verminderen. Dan is vervanging nodig.
Putjes of krassen in de voorruit
Kleine inslagen van steentjes of krassen op het oppervlak van de ruit, vaak door zand of stof, zijn in sommige gevallen weg te polijsten, net zoals dat kan bij dof geworden koplampen. Diepere krassen of putjes, vooral in je zichtveld, kunnen echter niet worden gerepareerd en vereisen mogelijk vervanging van de ruit.
Verzekeren tegen ruitschade
Je kunt je verzekeren tegen ruitschade via verschillende soorten autoverzekeringen. Dit kan een verstandige keuze zijn, aangezien ruitschade vrij vaak voorkomt en reparaties of vervanging kostbaar kunnen zijn. WA+ Beperkt Casco (WA Plus) biedt dekking voor schade aan je eigen auto door specifieke oorzaken, waaronder ruitschade. Naast ruitschade dekt deze verzekering ook schade door bijvoorbeeld brand, diefstal, storm en een aanrijding met dieren. Allrisk (Volledig Casco) is de meest uitgebreide autoverzekering die vrijwel alle schade aan je eigen auto dekt. Ook ruitschade door een eigen ongeluk of vandalisme wordt dan vergoed.
Sommige verzekeraars bieden de mogelijkheid om ruitschade apart te verzekeren als aanvullende dekking op een basis WA-verzekering. Dit kan handig zijn als je niet direct een uitgebreidere verzekering wilt, maar wel dekking voor ruitschade.
Let er wel op dat de meeste verzekeringen een eigen risico hanteren voor ruitschade. Dit is het bedrag dat je zelf moet betalen bij reparatie of vervanging van de ruit. Bij sommige verzekeraars kun je dit eigen risico afkopen of verlagen, maar dit kan je premie verhogen. Bij reparatie van een sterretje is er vaak geen eigen risico, terwijl er voor het vervangen van een voorruit wel een eigen risico geldt. Veel verzekeraars hebben afspraken met bepaalde ruitschadeherstellers (bijvoorbeeld Carglass). Als je gebruikmaakt van een door de verzekeraar geselecteerde reparateur, wordt de schade vaak volledig vergoed zonder dat je het bedrag moet voorschieten.
Montage nieuwe autoruit, waarop letten?
De montage van een nieuwe voorruit laat je over aan de specialist of aan de dealer van jouw auto. Alleen met heel oude auto’s zou je dat nog zelf kunnen. Bij klassiekers zit de ruit meestal in een rubberen rand in de carrosserie. Met behulp van een touwtje kun je dan voorzichtig het ruitrubber om de ruit laten vallen. Sinds tientallen jaren hebben eigenlijk alle auto’s een verlijmde voorruit. Die zit met speciale waterbestendige lijm nagelvast aan de carrosserie. De ruit draagt zo ook bij aan de totale stabiliteit van de carrosserie.
Vraag bij de specialist of de dealer naar de herkomst van de ruit. OEM-ruiten (Original Equipment Manufacturer) zijn gemaakt volgens de specificaties van de oorspronkelijke ruit en passen meestal beter. Aftermarket-ruiten kunnen goedkoper zijn, maar de pasvorm en kwaliteit kunnen variëren. Check of de nieuwe ruit voldoet aan de Europese veiligheidsnormen (ECE R43). Dit keurmerk garandeert dat de ruit veilig en van goede kwaliteit is.
Een goede installateur biedt vaak garantie op zowel de arbeid als het materiaal. Het is cruciaal dat er hoogwaardige lijm wordt gebruikt, speciaal ontworpen voor autoruiten. De lijm moet snel drogen en bestand zijn tegen weersinvloeden. Vraag naar de aanbevolen droogtijd voordat je weer met de auto kunt rijden. Rijden voordat de lijm volledig is uitgehard kan de hechting van de ruit beïnvloeden.
De ruit moet exact op de juiste plaats worden gepositioneerd. Een slechte uitlijning kan leiden tot lekkages, windgeruis of zelfs een slechte hechting. Moderne voorruiten bevatten vaak sensoren voor regendetectie, lane assist of verwarmingsfuncties. De ruitspecialist zal deze sensoren correct moeten aansluiten. Na de montage van een nieuwe voorruit kan het nodig zijn om de camera's en sensoren opnieuw te kalibreren, zodat functies zoals lane assist en de automatisch noodremfunctie goed werken. Als er kalibratie is uitgevoerd, vraag dan om een bewijs of rapport waarin staat dat de sensoren en camera’s correct zijn afgesteld.
Vraag de monteur van de voorruit om de waterdichtheid te testen, zodat je zeker weet dat de ruit goed is afgesloten en er geen lekkage optreedt. Let op ongewoon windgeruis tijdens het rijden na de montage. Dit kan een teken zijn dat de ruit niet goed is geplaatst of dat de afdichting niet optimaal is.
Zorg ervoor dat je een gedetailleerde factuur ontvangt waarin de werkzaamheden en materialen zijn gespecificeerd. Controleer ook de garantievoorwaarden.