Wat is auto galvaniseren en waarom is het belangrijk?
Auto galvaniseren is een proces waarbij een dunne laag zink op het staal van de auto wordt aangebracht om het te beschermen tegen roest en corrosie. Dit is vooral belangrijk in natte en zoute klimaten, zoals in Nederland, waarin auto's sneller kunnen roesten. Door een beschermende zinklaag toe te voegen, wordt de levensduur van je voertuig aanzienlijk verlengd en blijft de carrosserie in betere staat. Galvaniseren wordt vaak al tijdens het productieproces toegepast op nieuwe auto's, maar je kunt ook oudere voertuigen alsnog galvaniseren om ze langer in topconditie te houden. Overigens beschermt auto galvaniseren niet tegen lakschade.
Auto galvaniseren: demontage noodzakelijk?
Voor een bestaande auto kan galvaniseren wel een uitdaging zijn. Om een auto effectief te galvaniseren, moeten de onderdelen die in contact komen met vocht en zout vaak gedeeltelijk gedemonteerd worden, vooral bij dompelgalvaniseren (thermisch verzinken). Dit proces vereist namelijk dat de staalcomponenten direct in een zinkbad worden ondergedompeld, wat lastig is met een complete auto. Bij elektrolytisch galvaniseren kan de auto soms intact blijven, vooral als er alleen specifieke delen, zoals het chassis of wielkasten, behandeld worden. Dit type galvanisatie kan echter minder effectief zijn in vergelijking met thermisch verzinken, vooral voor auto’s die veel aan de elementen worden blootgesteld. Meer informatie over de galvanisatiemethoden vind je in het volgende hoofdstuk.
Hoe werkt het galvanisatieproces?
Er zijn twee veelgebruikte methoden voor auto galvaniseren: elektrolytisch galvaniseren en dompelgalvaniseren.
Elektrolytisch galvaniseren: hierbij wordt de auto ondergedompeld in een zinkbad en wordt een elektrische stroom door het water geleid. Deze stroom zorgt ervoor dat de zinkdeeltjes zich hechten aan het staal, wat resulteert in een gelijkmatige laag. Dit proces wordt vaak gebruikt voor dunne, nauwkeurige coatings.
Dompelgalvaniseren (thermisch verzinken): bij deze methode wordt het staal van de auto verhit en ondergedompeld in gesmolten zink. Het zink bindt zich chemisch aan het staal, wat resulteert in een dikkere laag die vaak langer meegaat. Dit type galvanisatie biedt een hogere beschermingsgraad, vooral voor voertuigen die worden blootgesteld aan zware omstandigheden, zoals zout water en modder.
Wanneer is auto galvaniseren nodig?
Het galvaniseren van je auto is met name nuttig in de volgende situaties:
Roest voorkomen: door je auto te laten galvaniseren voordat er roestplekken ontstaan, kun je toekomstige schade voorkomen en de levensduur van de carrosserie verlengen.
Na schadeherstel: als een deel van de carrosserie opnieuw gelast of vervangen is, is het zinvol om deze delen opnieuw te laten galvaniseren om de roestbestendigheid te herstellen.
Bij restauratie van oldtimers: klassieke auto's hebben vaak minder roestbescherming en zijn gevoelig voor corrosie. Galvanisatie is een populaire stap bij restauratieprojecten, om de auto in topconditie te houden.
In gebieden met veel neerslag of zoute lucht: woon je aan de kust of in een gebied met veel sneeuw of andere vochtige omstandigheden? Dan zal je auto sneller roesten dan wanneer je in een gebied met droog klimaat woont. Galvaniseren biedt hiertegen een extra bescherming.
Waar kun je auto galvaniseren laten doen?
In Nederland zijn er verschillende gespecialiseerde bedrijven die galvanisatie aanbieden. Het is raadzaam om een bedrijf te kiezen dat ervaring heeft met het galvaniseren van auto’s, aangezien het een proces is dat precisie en vakkennis vereist. Vaak bieden carrosserieherstellers en bedrijven die zich richten op voertuigrestauratie deze dienst aan. Bij sommige garages kun je ook terecht voor het galvaniseren van specifieke delen van je auto, zoals de onderkant of de wielkasten, die het meest blootgesteld worden aan corrosie.
Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van een galvanisatiebedrijf?
Ervaring en specialisatie: kies een bedrijf met ervaring in auto galvanisatie. Vraag om referenties en bekijk voorbeelden van hun werk.
Garantie op het werk: veel bedrijven bieden een garantie op de galvanisatie, wat belangrijk is omdat je wilt dat de bescherming jarenlang meegaat.
Kosten en kwaliteit: laat je niet alleen leiden door de prijs. Kwaliteit is essentieel voor de duurzaamheid van de coating, dus kies een bedrijf dat hoogwaardige materialen en technologie gebruikt.
Wat zijn de voordelen van auto galvaniseren?
Zoals hiervoor al even beschreven biedt het galvaniseren van je auto diverse voordelen. Hieronder zullen we deze nader toelichten.
Voorkomt roest en verlengt de levensduur
Een van de grootste voordelen van galvaniseren is dat het je auto beschermt tegen roest, wat op de lange termijn zorgt voor een langere levensduur. Roest kan zich snel verspreiden, vooral in omgevingen met veel vocht en zout, en kan leiden tot structurele schade aan de auto. Het is dus belangrijk om roest te verhelpen of – beter nog – te voorkomen.
Verbeterde waarde en esthetiek
Een auto die goed beschermd is tegen roest behoudt zijn waarde beter. Dit kan gunstig zijn als je de auto in de toekomst wilt verkopen. Daarnaast blijft de buitenkant van de auto er beter uitzien zonder deuken en roestplekken die de uitstraling van de auto beïnvloeden.
Lagere onderhoudskosten
Door je auto te laten galvaniseren, voorkom je dat je in de toekomst te maken krijgt met dure reparaties aan de carrosserie. Roest kan vergaande gevolgen hebben en het verwijderen van roest of het vervangen van beschadigde onderdelen kan behoorlijk in de kosten lopen.
De nadelen en kosten van auto galvaniseren
Hoewel galvaniseren veel voordelen heeft, zijn er ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden.
Kosten
Galvaniseren kan prijzig zijn, vooral als je kiest voor thermisch verzinken. De kosten hangen af van de grootte van het voertuig en de dikte van de coating. Over het algemeen kost galvaniseren enkele honderden euro’s, wat een investering kan zijn, maar wel op de lange termijn besparingen oplevert door verminderde onderhoudskosten zoals reparaties aan de carrosserie.
Niet zomaar mogelijk
Galvaniseren is daarnaast ook niet zomaar mogelijk. Om de auto of delen van de carrosserie te galvaniseren, moeten deze onderdelen worden ondergedompeld. Dat kan vaak niet als de onderdelen nog aan de auto vast zitten, dus demontage is noodzakelijk. Als de gehele carrosserie gegalvaniseerd moet worden, moet de auto eerst volledig ‘kaal’ worden gemaakt, ofwel vrijwel volledig gedemonteerd.
Milieu-impact
Het galvaniseren van voertuigen brengt een bepaalde mate van milieuvervuiling met zich mee door het gebruik van chemicaliën. Ook kost het galvanisatieproces veel energie. Moderne bedrijven proberen dit proces zo milieuvriendelijk mogelijk te maken, maar het blijft iets om in gedachten te houden.