Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Waarom een camper importeren uit België?

Het importeren van een camper uit België is voor veel Nederlanders een aantrekkelijke optie. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee door het proces van het importeren van een camper uit België, inclusief de regelgeving en tips om jouw importavontuur soepel te laten verlopen.

Waarom kiezen voor een private lease occasion?

Het importeren van een camper uit België is steeds populairder onder Nederlandse camperaars, en dat is niet zonder reden. België biedt namelijk unieke voordelen die het zeker de moeite waard maken om eens over de grens te kijken als je op zoek bent naar jouw ideale camper. Hieronder lichten we de belangrijkste redenen toe waarom een camper importeren uit België een slimme keuze kan zijn.

Groter aanbod

In België vind je een breder scala aan campers dan in Nederland. Dit komt doordat de Belgische markt relatief divers is en er veel aanbod is van zowel jonge als oudere campers, variërend van compacte buscampers tot grote luxe modellen. Populaire merken zoals Hymer, Dethleffs en Bürstner zijn goed vertegenwoordigd en vaak te vinden in uitvoeringen die in Nederland lastig te verkrijgen zijn. Het grotere aanbod maakt het makkelijker om precies die camper te vinden die aan jouw specifieke wensen voldoet, of je nu op zoek bent naar een klein en wendbaar model voor korte uitstapjes of een ruime motorhome voor lange reizen door Europa.

Lagere prijzen

Een van de grootste trekpleisters van de Belgische campermarkt zijn de lagere prijzen. Campers in België zijn vaak voordeliger dan vergelijkbare modellen in Nederland, zelfs wanneer je rekening houdt met invoerrechten, BPM en andere bijkomende kosten. Dit prijsverschil ontstaat doordat de marktwerking in België anders is; de vraag is vaak kleiner, wat de prijzen drukt. Bovendien is de afschrijving op campers in België vaak sneller, wat gunstig is voor kopers van tweedehands modellen. Dit maakt het mogelijk om voor hetzelfde budget in België een camper te kopen met meer luxe, een nieuwer bouwjaar of betere technische eigenschappen dan in Nederland.

Betere staat

Belgische campers zijn doorgaans goed onderhouden, wat een belangrijke factor is bij het kiezen van een importcamper. Dit komt mede door de strenge APK-regels en onderhoudsvereisten in België, die ervoor zorgen dat voertuigen regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden. Bovendien worden campers in België vaak in mildere klimaten gebruikt, wat betekent dat ze minder blootgesteld zijn aan bijvoorbeeld zout op de wegen of extreem weer, wat de slijtage beperkt.

Sneller beschikbaar

In Nederland zijn de wachttijden voor nieuwe campers soms erg lang, vooral door de grote vraag en beperkte productiecapaciteit van fabrikanten. Campers zijn namelijk nog nooit zo populair geweest. Bij importeren uit België kun je vaak direct een camper aanschaffen die beschikbaar is, zonder maanden of zelfs jaren te hoeven wachten. Dit is vooral aantrekkelijk als je van plan bent om op korte termijn op vakantie te gaan of gewoon niet kunt wachten om de vrijheid van het camperleven te ervaren. Door te kiezen voor import vermijd je lange levertijden en kun je sneller de weg op met jouw droomcamper.

Unieke uitvoeringen en opties

Daarnaast biedt de Belgische markt vaak unieke uitvoeringen en opties die in Nederland minder gangbaar zijn. Campers met speciale aanpassingen zoals extra zonnepanelen, grotere watertanks of unieke interieurinrichtingen zijn in België vaker te vinden. Deze aanpassingen maken jouw camper nog comfortabeler en praktischer voor lange reizen of off-grid avonturen. Ook het aanbod van campers met minder gebruikelijke indelingen, zoals campers met een hefbed of een uitschuifbare woonruimte, is in België vaak groter.

Mogelijkheden tot onderhandelen

De Belgische campermarkt is bekend om zijn mogelijkheden tot onderhandelen. Verkopen gebeurt vaak direct van particulier tot particulier of via kleinere dealers, wat de kans op een goede deal vergroot. Belgische verkopers staan meestal open voor onderhandeling, waardoor je de aankoopprijs vaak verder omlaag kunt brengen. Door goed voorbereid de onderhandeling in te gaan en eventueel een aankoopkeuring te laten doen, kun je vaak nog meer uit je budget halen.

Ruim aanbod van goed onderhouden jong gebruikte campers

In België zijn veel campers relatief jong en goed onderhouden omdat het land een sterke traditie heeft van het kopen en verkopen van jong gebruikte voertuigen. Dit betekent dat je vaak campers vindt die slechts enkele jaren oud zijn, met lage kilometerstanden en in uitstekende staat. Dit is vooral aantrekkelijk voor camperaars die een recent model zoeken, maar niet de hoofdprijs willen betalen voor een nieuwe camper. Jong gebruikte campers bieden de voordelen van moderne technologieën en verbeterde veiligheidsopties zonder de hoge afschrijving van een gloednieuw voertuig.

wanner-front

Wat zijn de regels voor het importeren van een camper uit België?

Het importeren van een camper uit België naar Nederland klinkt misschien ingewikkeld, maar met de juiste informatie is het goed te doen. Hier zijn de belangrijkste regels en stappen:

Transport naar Nederland

Zodra je een camper hebt gekocht, moet je deze naar Nederland vervoeren. Dit kun je zelf doen met een tijdelijke kentekenplaat of door een transportbedrijf in te schakelen. Let op dat de camper verzekerd is tijdens het transport.

BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen)

Bij het importeren van een camper moet je BPM betalen. Dit is een belasting op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Voor campers gelden vaak gunstige regelingen waarbij de BPM lager uitvalt dan bij personenauto's. Het exacte bedrag hangt af van de leeftijd en de CO2-uitstoot van de camper.

RDW-keuring

Zodra de camper in Nederland is, moet deze gekeurd worden door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Tijdens deze keuring wordt gecontroleerd of de camper aan de Nederlandse eisen voldoet en worden de gegevens vastgelegd voor de registratie. Denk aan zaken als het chassisnummer, gewicht en technische specificaties.

Tenaamstelling en kentekenplaat

Na de RDW-keuring kun je de camper op jouw naam laten zetten en krijg je een Nederlands kenteken. Hierna kun je officiële Nederlandse kentekenplaten laten maken en is je camper klaar voor gebruik.

Verzekering

Vergeet niet je camper te verzekeren voordat je de weg op gaat. In Nederland is minimaal een WA-verzekering verplicht, maar gezien de waarde van een camper is een uitgebreidere dekking vaak verstandig.

Belangrijke aandachtspunten bij het importeren van een camper uit België

Hoewel het importeren van een camper uit België aantrekkelijk kan zijn, zijn er een paar zaken waar je goed op moet letten:

Controleer de staat van de camper

Laat een onafhankelijke keuring uitvoeren om zeker te weten dat de camper technisch in orde is. Dit kan verrassingen en extra kosten na aankoop voorkomen. Een goede technische staat is cruciaal, vooral bij oudere campers.

Onderzoek de onderhoudsgeschiedenis

Vraag altijd naar de onderhoudsdocumenten van de camper. Regelmatig onderhoud is een goed teken en voorkomt onverwachte problemen. Kijk naar zaken als de laatste APK-keuring, vervangingen van belangrijke onderdelen en eventuele schadehistorie.

Check de Europese typegoedkeuring

Een camper uit België moet een Europese typegoedkeuring hebben om eenvoudig in Nederland geregistreerd te kunnen worden. Dit betekent dat de camper voldoet aan de Europese technische eisen. Zonder deze goedkeuring kunnen extra kosten en aanpassingen nodig zijn om de camper in Nederland goedgekeurd te krijgen.

Vergelijk verschillende aanbieders en prijzen

Campers kunnen per aanbieder sterk verschillen in prijs, zelfs voor hetzelfde model en bouwjaar. Vergelijk verschillende aanbieders, onderhandel over de prijs en let op bijkomende kosten zoals eventuele aanpassingen of extra's.

Let op kilometerstandfraude

Hoewel het in België minder voorkomt dan in andere landen, is kilometerstandfraude nog steeds een risico. Vraag om de Car-Pass, het Belgische equivalent van de Nederlandse Nationale Auto Pas (NAP), die de kilometerstandhistorie weergeeft.

Veelgestelde vragen

Ja, je moet BPM betalen bij import, afhankelijk van de leeftijd, CO2-uitstoot en gewicht van de camper, maar voor campers gelden vaak gunstigere tarieven.

Je hebt het Belgische kentekenbewijs, een legitimatiebewijs, de aankoopfactuur en de camper zelf nodig voor de RDW-keuring om deze te registreren in Nederland.

Let op de onderhoudshistorie, controleer de kilometerstand aan de hand van een Car-Pass en laat een technische keuring uitvoeren om de staat van de camper te beoordelen.

Je kunt de camper zelf naar Nederland rijden met een tijdelijke Belgische kentekenplaat of een speciaal transportbedrijf inhuren dat de camper veilig naar Nederland brengt.

Ja, naast de BPM en RDW-keuring zijn er kosten voor transport, kentekenplaten, verzekering en eventueel aanpassingen om de camper aan de Nederlandse eisen te laten voldoen.

Ja, onderhandelen over de prijs is in België heel gebruikelijk, vooral bij particuliere verkopers en kleinere dealers. Zorg dat je goed voorbereid bent en bespreek eventuele gebreken om de prijs verder omlaag te krijgen.

Deel artikel

Alle artikelen

Car Meter

Mijlen per uur, kilometers per uur - wat is het verschil en hoe reken ik het eenvoudig om?

Advies · Auto importeren
Auto-importeren-uit-Duitsland

Auto importeren uit Duitsland

Advies · Auto importeren
Auto importeren

Auto importeren

Advies · Auto importeren
Ontdek meer