Waarom zou je een auto importeren uit Duitsland?
Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, zijn er verschillende redenen om je blik over de grens te werpen richting onze oosterburen. In Nederland bestaat het hele wagenpark uit nog geen negen miljoen auto’s, maar in Duitsland staan bijna vijftig miljoen auto’s geregistreerd. Vroeg of laat komen die op de occasionmarkt terecht. Kortom: het aanbod in Duitsland is vele malen groter dan in Nederland. Autoliefhebbers die op zoek zijn naar een occasion worden dan ook getrakteerd op een overvloed aan keuzes in Duitsland en dat heeft meerdere voordelen.
En zoals je wellicht wel weet heeft een groter aanbod vaak invloed op de vraagprijs. Het betekent vaak een lagere vraagprijs, en dat is natuurlijk goed nieuws voor jouw portemonnee. Of je nu op zoek bent naar een sportieve hatchback, een luxe sedan of een robuuste SUV, de kans is groot dat je in Duitsland een geschikte occasion vindt die past bij jouw budget.
Een andere reden is dat bepaalde modellen in Nederland niet leverbaar zijn (geweest). Op die manier haal je een unieke auto naar Nederland. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde motorisering of uitvoeringen. Bovendien biedt het Duitse aanbod vaak een breed scala aan opties en extra's. Auto’s zijn in Duitsland vaker rijker uitgerust.
Waar koop je een auto in Duitsland?
Een goed startpunt om een auto in Duitsland te vinden is om online te kijken naar het aanbod van occasions via websites waar "Gebrauchtwagen" worden aangeboden. Op platforms zoals autoscout24.de kun je een breed scala aan occasions vinden die aan jouw wensen en behoeften voldoen. Neem de tijd om de verschillende websites en platforms te verkennen, verzamel alle benodigde informatie en wees niet bang om contact op te nemen met verkopers om meer te weten te komen over de auto's die je interesse hebben gewekt. De meeste zijn bereid om auto’s te verkopen aan mensen uit het buitenland en helpen je graag.
Als je de beslissing hebt genomen om een fysiek bezoek te brengen aan een particulier of autobedrijf in Duitsland, is een goede voorbereiding belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. Hier zijn een paar belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden:
Houd er rekening mee dat Duitsers op een andere manier verkopen en onderhandelen dan we in Nederland gewend zijn. Ze zijn vaak zakelijker en minder geneigd tot uitgebreid onderhandelen. Wees daarop voorbereid.
Doe onderzoek naar wat er welke administratieve stappen genomen moeten worden voordat een Duitse auto naar Nederland kan. Er zijn bepaalde documenten en procedures die je moet volgen om ervoor te zorgen dat alles juridisch en logistiek in orde is. Hieronder in dit artikel gaan we verder op deze stappen in.
Onderschat de taalbarrière niet. Als je zelf geen Duits spreekt, kan het handig zijn om iemand mee te nemen die wel de taal machtig is. Dit kan helpen bij het begrijpen van de details van de auto, het voeren van gesprekken met de verkoper en het uitvoeren van de benodigde onderhandelingen.
Richt niet al je pijlen op één auto. Als je toch naar Duitsland rijdt, bezoek dan meerdere auto’s die interessant lijken en in dezelfde regio staan. Dit geeft je de ruimte om opties te vergelijken en een weloverwogen beslissing te nemen.
Welke papieren heb je nodig bij de import van een auto uit Duitsland?
Bij het importeren van een auto uit Duitsland zijn er enkele belangrijke documenten waar je op moet letten. Zorg ervoor dat de verkoper je in ieder geval de volgende papieren kan tonen:
- Kentekenbewijs deel 1 en 2 (Fahrzeugschein)
- Kopie van het Duitse keuringsbewijs (Tüv-rapport)
Deze documenten helpen je – samen met het onderhoudsboekje – bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van de auto. Als de verkoper een of meerdere van deze papieren niet kan tonen, is het verstandig om verder te zoeken. Zonder onderhoudsboekje kun je uiteraard wel een auto kopen, maar weet dan wel dat inzicht krijgen in het gedane onderhoud zeer lastig is.
Als je een auto hebt gevonden met alle benodigde papieren en je voelt je er goed bij, kun je tot aankoop overgaan. Om de auto in Nederland op naam te zetten, heb je naast het Duitse kentekenbewijs en een kopie van het keuringsbewijs ook nog de volgende documenten nodig:
- Koopovereenkomst
- Certificaat van overeenstemming (CVO)
Auto importeren uit Duitsland - het transport
Heb je de auto gekocht, dan is het de vraag hoe deze in Nederland komt. Er zijn verschillende manieren waarop je je auto van Duitsland naar Nederland kunt vervoeren, namelijk:
- Zelf rijden met een tijdelijk kenteken
- Een aanhanger of autoambulance huren
- Transport regelen
Het makkelijkste is het uiteraard om zelf naar huis te rijden met de auto. Dit is stiekem ook het leukste, want je kunt een flink aantal kilometers doorbrengen in je nieuwe auto! Maar je auto naar Nederland rijden kan niet zomaar. Je hebt namelijk een correct importkenteken nodig. Zonder het juiste kenteken loop je het risico op een hoge boete. Dit tijdelijke kenteken, ook wel kurzzeitkennzeichen genoemd, is vijf dagen geldig. In die tijd moet je dus zorgen dat de auto naar de Nederlandse grens komt. Met dit kenteken is ook direct je auto WA-verzekerd. Het voeren van dit kenteken is dan weer niet geoorloofd in Nederland. Je zult dan een 1-dagskenteken moeten aanvraag waarmee je in Nederland mag rijden. Dit kenteken is alleen geldig op de keuringsdag en bedoeld om mee naar het keuringsstation te rijden.
Zelf een aanhanger of oplegger huren kan natuurlijk ook, als je de juiste auto hebt om deze te mogen trekken. Op deze manier is het niet nodig om aparte kentekens te regelen voor je auto. Als laatste kun je ook een transportbedrijf inschakelen dat de auto naar huis brengt of naar het RDW-keuringsstation. Onderweg is je Duitse occasion dan vaak all-risk verzekerd.
Toelating in Nederland na RDW-keuring
Geïmporteerde auto’s moeten, voordat ze de Nederlandse weg op mogen, door de RDW gekeurd worden. Door de populariteit van het importeren duurt de keuring soms enkele weken, dus zorg dat je tijdig een afspraak maakt en nog niet direct afhankelijk van die auto bent. Wordt je auto goedgekeurd, dan krijg je de Nederlandse kentekenplaten en een Nederlands kentekenbewijs opgestuurd, Dit kan tot vijf dagen duren.
Tijdens de keuring controleert de keurmeester onder andere de chassis-, motor- en versnellingsbaknummers, de autopapieren en de kilometerstand waarmee de auto is binnengekomen in Nederland.
Nadat je auto is goedgekeurd kan je nog een aanslag voor de naheffing BPM verwachten als je auto jonger is dan 17,5 jaar. De Belastingdienst beschouwt een auto voor de te heffen BPM als nieuw wanneer deze minder dan 3.000 kilometer heeft gereden. Je betaalt dan net zoveel BPM als dat je hem in Nederland nieuw zou kopen. Verder moet je de verzekering nog regelen. Daarna ga je gewoon wegenbelasting betalen en zal je auto ook periodiek APK gekeurd moeten worden.