Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Auto importeren uit Amerika

Heb je altijd al gedroomd van een echte Amerikaan voor de deur? Door een auto te importeren uit Amerika komt die droom uit. Maar hoe organiseer je dat? En wat komt er allemaal bij kijken? We geven hier een paar tips.

Welke auto ga jij importeren uit Amerika?

dodge-charger-hellcat-hero

Op de Amerikaanse automarkt zijn auto’s te koop die je in Nederland niet kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan modellen van Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Pontiac of GMC. Of misschien ben je groot fan van de oude ‘muscle cars’ zoals een Ford Mustang, Dodge Charger of een Chevrolet Camaro. En wat dacht je van een echte Amerikaanse supercar: de Chevrolet Corvette. Wellicht wil je wel een Amerikaanse klassieker opknappen. En dan zijn er nog de welbekende Amerikaanse pick-ups. Ook die zijn niet aan te slepen, omdat ze in Nederland extra voordelig kunnen zijn als bedrijfsauto. De keuze op de Amerikaanse markt is in ieder geval reuze. En welke auto je ook voor ogen hebt, het is mogelijk om hem naar het Europese vasteland te halen.

Dollar ten opzichte van euro

Als je hebt besloten welke Amerikaanse auto het moet gaan worden, dan kun je na het vinden van het juiste exemplaar overgaan tot importeren. Het leuke van Amerikaanse auto’s is dat de prijs in dollars is en dat ze vaak minder kosten dan in Nederland. De dollar staat vaak net wat lager dan de euro, waardoor je geld meer waard is in de Verenigde Staten. Maar staar je niet blind. Want er zitten ook veel haken en ogen aan import, waardoor je te maken krijgt met extra kosten. Helemaal als het nog om een vrij nieuwe auto gaat.

Welke papieren heb je nodig bij de import van een auto uit Amerika?

Elke auto die in de Verenigde Staten is toegelaten, moet een ‘Certificate of Title’ of kortweg ‘Title’ hebben. In dat document staan het kenteken en chassisnummer vermeldt, plus informatie over de officiële eigenaar (Registered Owner). Er staat ook ‘Lienholder’ op het document; dat vermeldt of het voertuig eigendom is van een bank of andere geldverstrekker. Bij verkoop van de auto moet een ‘Release’-document bijgevoegd worden voor de overschrijving van de auto. Dit document is nodig om de koop rechtsgeldig te maken. Controleer dus altijd of deze documenten aanwezig zijn.

Auto importeren uit Amerika – transport, invoerrechten en btw

importar coche 01

Om te kunnen bepalen of het financieel de moeite waard is om een auto uit Amerika te halen, is het goed te weten met welke kosten je rekening moet houden. De belangrijkste kosten waarmee je te maken krijgt zijn:

  • aankoopprijs
  • transportkosten in Amerika en van Amerika naar Nederland
  • invoerrechten (10%)
  • BTW (21%) en BPM

Aankoopprijs

De aankoopprijs behoeft niet zoveel uitleg, dat spreekt eigenlijk voor zich. Op internet kun je prijzen en modellen vergelijken en je kunt ook kijken of je favoriete model toevallig door een importbedrijf naar Nederland wordt gehaald. Maar je kunt ook zelf naar de USA reizen en je auto daar ter plekke uitzoeken. Vind je dat iets te veel moeite, dan is het ook mogelijk om de import te laten verzorgen door een gespecialiseerd bedrijf. Die weten van wanten en zo hoef je zelf niet wakker te liggen van eventuele stress.

Transportkosten

Transportkosten

Voor zeetransport moet je rekenen op bedragen tussen de 850 euro en 1.500 euro per auto. De prijs is afhankelijk van het formaat en de vertrekhaven (oost- of westkust). Houd ook rekening met de transportverzekering (1,5 procent) en cargadoorskosten (het uit de container halen en afwikkelen van betalen van de invoerrechten) van ruim 500 euro.

Invoerrechten

De teller tikt ondertussen vrolijk door. En dan moeten de invoerrechten nog volgen. Je kunt ervan uitgaan dat je minstens 10 procent aan invoerrechten moet betalen. De invoerrechten voor een vrachtauto, bestelwagen of pick-up met laadbaklengte groter dan 50 procent van de wielbasis zijn hoger, te weten 22 procent. Oldtimers ouder dan 30 jaar zijn vrijgesteld van invoerrechten en voor die modellen betaal je 6 procent BTW.

Handig hulpmiddel

Een handig hulpmiddel is het hanteren van de volgende rekensom. Zo krijg je een goed beeld van welke kosten op je pad komen. Deze formule is puur een hulpmiddel. De daadwerkelijke kosten kunnen uiteraard afwijken.

De rekensom: aanschafprijs van de auto + 1.500 euro transportkosten x 10 procent invoerrechten x 21 procent BTW. Hier bovenop komen dan nog de transportverzekering (1,2 procent) en cargadoorskosten. Laatstgenoemde term wordt gebruikt voor het uit de container halen van het voertuigen en verder betalen van de invoerrechten. Dit kost ongeveer 550 euro, exclusief BTW.

Toelating in Nederland na RDW-keuring

Geïmporteerde Amerikaanse auto’s moeten bij aankomst in Nederland door de RDW gekeurd worden voor toelating op de weg. Alle geïmporteerde Amerikaanse auto’s van na 1 januari 1997 worden door de RDW onderworpen aan een individuele keuring die een halve dag duurt en zo’n 1.000 euro kost. Hierbij wordt ook de CO2-uitstoot gemeten. Dit vormt de basis voor de BPM-berekening. Hoe hoger de emissie, hoe hoger het BPM-bedrag.

Praktische zaken

Amerikaanse auto’s hebben een aantal afwijkende eigenschappen ten opzichte van Europese modellen. Dat heeft onder meer te maken met knipperverlichting. Die zijn in de VS vaak rood van kleur. Mogelijk moet je die van de RDW aanpassen. Ook is het mogelijk dat een aanpassing noodzakelijk is aan het uitlaatsysteem. Pas na het uitvoeren van deze aanpassingen en het betalen van de BPM krijgt de auto een Nederlands kenteken. Ook handig om rekening mee te houden: de navigatie en autoradio kunnen mogelijk niet werken. Verder is het handig om na te gaan of de snelheidsmeter km/u vermeldt of mph. In de Verenigde Staten duiden ze de snelheid aan met mph. In Nederland hanteren we km/u.

Ontwikkelingen

De import van auto’s wordt in de toekomst mogelijk wat eenvoudiger. Steeds meer fabrikanten stappen namelijk over op volledig elektrische aandrijving. Dit gaat gepaard met accu’s met een op papier zeer gunstige CO2-emissie van 0 g/km. Dit scheelt de nodige BPM-kosten. Ook ontwikkelt een fabrikant een model vaak voor meerdere werelddelen. Het is dus goed mogelijk dat Amerikaanse merken ook de overstap maken naar Europa om hier zelf auto’s te verkopen. In dat geval is van import geen sprake meer. Je kunt dan gewoon een auto bestellen bij de dealer. Dat scheelt het nodige gedoe. Onder meer Cadillac en Hummer komen bijvoorbeeld weer naar Europa met EV’s omdat de markt voor elektrische auto’s in Europa al sterk is ontwikkeld.

FAQ

Gemiddeld duurt het 2-3 weken als je auto gewoon op een schip gezet wordt. Laat je de auto in een container vervoeren dan kan het 3-5 weken duren. Vervoer vanaf de oostkust van Amerika is sneller in Nederland dan vervoer vanaf de westkust.

Dat ligt aan de afstand. Vaak wordt er gerekend met een dollar per afgelegde mijl.

Ja. Voordat de auto aan boord gaat, wordt deze gekeurd op schade. De verscheper heeft hierbij de Title nodig en de aankoopfactuur.

Deel artikel

Alle artikelen

Car Meter

Mijlen per uur, kilometers per uur - wat is het verschil en hoe reken ik het eenvoudig om?

Advies · Auto importeren
Auto-importeren-uit-Duitsland

Auto importeren uit Duitsland

Advies · Auto importeren
Auto importeren

Auto importeren

Advies · Auto importeren
Ontdek meer